Zaprezentowane przez Apple wyniki sprzedaży iPhone'ów w ostatnim kwartale kalendarzowego roku 2014, będącego jednocześnie pierwszym kwartałem fiskalnego roku 2015, przeszły najśmielsze oczekiwania analityków. Pojawiła się nawet teza, że Apple może prześcignąć Samsunga, który dotąd był liderem jeśli chodzi o sprzedaż smartfonów. Zdaniem firmy Strategy Analytics, Apple w istocie zajęło pierwsze miejsce, ale ex aequo ze swoim południowokoreańskim konkurentem.

W minionym kwartale obie firmy wprowadziły na rynek 74,5 miliona swoich smartfonów, co każdej z nich daje udział w rynku na poziomie 19,6%.

alt text

Wartym uwagi jest też fakt, że Apple wróciło na pierwsze miejsce tego zestawienia po kilku latach. Ostatni raz producent iPhone'ów zajmował pierwsze miejsce w czwartym kwartale kalendarzowego roku 2011. Zrównanie się z Samsungiem pod względem sprzedanych urządzeń możliwe było dzięki świetnej sprzedaży najnowszych modeli iPhone'ów, które zgodnie z przewidywaniami trafiły w gusta użytkowników z Azji. Apple odebrało klientów m.in Samsungowi.

Warto jednak zauważyć, że większym od Apple zagrożeniem dla tego producenta są rzesze mniejszych graczy. Porównując udział w rynku w ostatnim kwartale kalendarzowych lat 2014 i 2013 widać wyraźnie, że udział Apple w rynku smartfonów wzrósł jedynie o 2 punkty procentowe, podczas gdy udział Samsunga zmalał aż o 10 punktów procentowych. Odpowiedzialni za to są liczni mniejsi czy wręcz mali producenci smartfonów. Ich wspólny udział w tym rynku w ostatnim kwartale ubiegłego roku wzrósł o 8 punktów procentowych względem tego samego okresu w roku kalendarzowym 2013.

alt text

Biorąc pod uwagę cały ubiegły rok kalendarzowy (a więc włącznie z rekordowym dla Apple kwartałem świątecznym) Samsung utrzymał pozycję lidera. Od stycznia do grudnia ubiegłego roku Samsung wprowadził na rynek 317,2 miliony smartfonów, Apple 192,7 miliona, co daje roczny udział w rynku na poziomie odpowiednio 24,7% i 15%. Jeśli jednak tendencje się utrzymają - rosnąca sprzedaż iPhone'ów i spadające udziały Samsunga w tym rynku - wyniki za bieżący rok mogą wyglądać zupełnie inaczej.

Źródło: 9To5Mac za Strategy Analytics