W temacie aplikacji dla Mac do tworzenia grafiki wektorowej zaczyna być coraz ciekawiej. W ubiegłym tygodniu opisywałem stosunkowo prosty program Bluetail, a kilka dni później pojawił się zdecydowanie bardziej rozbudowany konkurent o nazwie Affinity Designer.

Stali czytelnicy dobrze wiedzą, że do grafiki rastrowej od lat używam Pixelmatora i choć ten program posiada funkcję prostego edytora grafiki wektorowej, to jednak jego możliwości w tym względzie są dość ograniczone. Z dużym zainteresowaniem przyglądałem się więc kolejnym tego typu aplikacjom i już wiem, że znalazłem to, czego szukałem, a pewnie i znacznie więcej.

Deweloperzy postarali się by aplikacja wyciskała możliwie najwięcej z procesora i układu graficznego. Program wykorzystuje OpenGL, Grand Central Dispatch i Core Graphics i jest w pełni zoptymalizowany dla 64-bitowych procesorów. Jego twórcy deklarują, ze niezależnie od wielkości obrazków, wektorowych i rastrowych, program działać będzie równie szybko, co przy obróbce mniejszych grafik. Chwalą się też najlepszym na rynku silnikiem eksportu do PSD. Poza tym formatem program wspiera także pliki PDF, SVG, AI, Freehand i EPS.



Program posiada właściwie wszystkie narzędzia, jakie ja mogę sobie wyobrazić, które potrzebne są przy tworzeniu grafiki wektorowej. Jest więc komplet narzędzi do rysowania (piórko, ołówek, pędzel, narzędzie do nakładania gradientów czy ustawiania przezroczystości, pole tekstowe czy narzędzie rysowania różnego rodzaju kształtów).



Affinity Designer pozwala także na pracę na warstwach z ustaleniem ich przezroczystości czy sposobu mieszania z tymi znajdującymi się poniżej w hierarchii. Do dyspozycji mamy także różnego rodzaju efekty (rozmycie, zewnętrzne i wewnętrzne świecenie, obrys, efekt 3D, wytłoczenie, nałożenie koloru czy gradientu) czy style (swego rodzaju zdefiniowane fabrycznie ustawienia efektów i kolorów imitujące różnego rodzaju materiały).



Mamy też możliwość ustawień kolorów, grubości i stylu linii czy pędzla.

Są oczywiście narzędzia przekształceń, np. wycinania w jednym obiekcie za pomocą drugiego, pozostawiania nakładającej się części wspólnej czy łączenia.

Równie przydatnym narzędziem w programie do obróbki grafiki wektorowej jest widok zarysów poszczególnych obiektów (outline) oraz możliwość jednoczesnego podglądu tworzonego dzieła w dwóch różnych widokach.



Afiinity Designer wyposażony jest także w prosty edytor grafiki rastrowej (tak jak Pixelmator wyposażony jest w prosty edytor grafiki wektorowej). Udostępnia on kilka podstawowych narzędzi takich jak pędzel, kubeł z farbą, korektor (czy po prostu gumkę), narzędzie do przyciemniania, rozjaśniania, smużenia, zmiękczania czy wyostrzania. Jest także narzędzie do rysowania na pojedynczych pikselach oraz kilka narzędzi selekcji (włącznie z pędzlem selekcji).



Bardzo przydatny jest też panel historii wszystkich działań użytkownika (tego mi osobiście brakuje w Pixelmatorze).



Na moje amatorskie oko Affinity Designer jest poważną alternatywą wśród aplikacji dla komputerów Mac dla drogiego Adobe Ilustratora. Co więcej program dostępny jest za stosunkowo niewielką cenę, bo jedynie 35,99 €. Nie ma tutaj żadnych subskrypcji miesięcznych czy rocznych. Dostajemy gotowy, ale oczywiście stale rozwijany produkt za cenę 35,99 €.

Jeśli szukacie naprawdę dobrego i taniego narzędzia do pracy z grafiką wektorową to Affinity Designer jest moim zdaniem najlepszym obecnie wyborem.

Wspomnieć też wypada, że Affinity Designer jest pierwszą z trzech aplikacji do obróbki grafiki i składu materiałów do publikacji. W styczniu przyszłego roku pojawić się ma aplikacja Affinity Photo, a za rok światło dzienne ujrzy Affinity Publisher.

Affinity Designer dla Mac w Mac App Store w cenie 35,99 €:

Pobierz z Mac App Store

alt text