Są takie książki, na które pewnie nigdy nie zwróciłbym uwagi. Dowiaduję się o nich zwykle przypadkiem, przy okazji. Tak właśnie jest z Design Crazy Maksa Chafkina. Dowiedziałem się o niej za sprawą kilku cytatów, opublikowanych w kilku poczytnych serwisach i blogach zajmujących się tematyką Apple. Były one na tyle interesujące, a cena w iBookstore atrakcyjna, że nie musiałem zastanawiać się specjalnie nad tym, czy warto ją kupić. Design Crazy to moim zdaniem pozycja obowiązkowa przede wszystkim dla osób interesujących się historią Apple i kulisami powstania wielu produktów tej firmy.

Nie jest to książka w klasycznym tego słowa znaczeniu. To raczej zbiór wywiadów z różnymi osobami, w większości byłymi pracownikami Apple. Osobami dobrze mi i pewnie Wam znanymi, które miały ogromny wpływ na kształt, formę, a czasem funkcjonalność wielu urządzeń, z których część śmiało można nazwać ikonami, przynajmniej w wymiarze elektroniki konsumenckiej i komputerów.

Max Chafkin zdecydował się na pocięcie każdego z wywiadów i ułożenie wypowiedzi poszczególnych osób w rozdziałach odpowiadających chronologicznie historii Apple i poszczególnym produktom tej firmy.

Na okoliczność powstania tej książki przepytani zostali m.in. Trip Hawkins (członek zespołu pracującego nad komputerem Apple Lisa, założyciel Electronic Arts), Andy Hertzfeld (jeden z twórców oryginalnego Macintosha), Susan Kare (projektantka interface'u i ikon systemu Macintosha), Guy Kawasaki (były ewangelista Macintosha), Ken Segall (dyrektor kreatywny agencji Chait/Day), Jon Rubinstein (były szef Jonathana Ive'a w Apple, były szef Palm - jeden z ojców iPoda), Tony Fadell (jeden z wiceprezydentów w Apple i podobnie jak Rubinstein jeden z ojców iPoda), Horace Dediu (Asymco), Loren Brichter (twórca aplikacji Tweetie i Letterpress) i wielu innych.

To co jest moim zdaniem największą wartością tej książki, to wspomniane już przeze mnie przedstawienie kulis funkcjonowania Apple i procesów powstawania wielu urządzeń, a także samego Steve'a Jobsa i to nie z punktu widzenia jednej, ale naprawdę masy różnych osób. Co ciekawe mają one często zupełnie różne zdanie na jakiś temat. Symboliczne są wywody Jona Rubinsteina i Tony'ego Fadella na temat prac nad iPodem i tego, który z nich jest tak naprawdę "ojcem" tego urządzenia.

Design Crazy liczy 110 stron na iPadzie i jest świetnym uzupełnieniem biografii Steve'a Jobsa. Moim zdaniem to pozycja obowiązkowa. Ja tę książkę połknąłem w ciągu kilku godzin, zaznaczając przy tym co ciekawsze fragmenty.

Książka Design Crazy dostępna jest w iBookstore w cenie 1,59 €.