Cztery lata iPada na rynku
Cztery lata temu, 3 kwietnia 2010 roku w salonach Apple w Stanach Zjednoczonych rozpoczęła się sprzedaż pierwszego modelu iPada w wersji WiFi - urządzenia, które zrewolucjonizowało statyczną i bardzo niszową kategorię tabletów.
iPad WiFi + 3G trafił do sprzedaży kilka tygodni później - 30 kwietnia. Oficjalna polska premiera pierwszego iPada miała miejsce dopiero 30 listopada 2010 roku.
iPad nie był pierwszym tabletem, urządzenia tego typu dostępne były na rynku przynajmniej od początku lat 90-tych. To jednak iPad z systemem operacyjnym iOS zupełnie zmienił oblicze tych urządzeń. Z niszowych i bardzo drogich, dostępnych głównie dla profesjonalistów oraz niezbyt popularnych cyfrowych asystentów osobistych (Personal Digital Assistant - popularnie zwanych palmtopami) na powszechnie dostępne urządzenia mobilne, które w niektórych przypadkach mogły zastąpić i zastąpiły domowe komputery stacjonarne i laptopy. Wspomnieć też trzeba, że Apple już w latach 90-tych oferowało urządzenie o formie małego tabletu. Mowa o cyfrowym asystencie osobistym Newton Message Pad. Jego produkcja i rozwój zostały jednak zakończone w 1998 roku na polecenie Steve'a Jobsa.
iPad od dnia swojej premiery dzięki kompatybilności z iPhonem i iPodem touch, oferował masę aplikacji i gier. Pierwsze jego recenzje nie były jednak zbyt pochlebne. Powszechnie uważano, że urządzenie to może służyć jedynie do konsumpcji treści i rozrywki, pojawiały się także głosy, że Apple na siłę wypuściło je na rynek. Rzeczywistość okazała się dla iPada łaskawa, a samo urządzenie oraz bogactwo aplikacji graficznych czy edytorów i procesorów tekstu pokazało, że to świetne narzędzie nie tylko do konsumpcji ale i kreacji treści. W ubiegłym tygodniu swoje aplikacje biurowe - Word, Excel i PowerPoint w wersji dla iPada wydał Microsoft.
iPad początkowo dostępny był z ekranem o przekątnej 9,7 cala i rozdzielczości 1024 x 768 pikseli. Jego trzecia wersja została wyposażona w ekran o większej rozdzielczości 2048 × 1536 pikseli (przy zachowaniu tych samych rozmiarów). W 2012 roku na rynek trafiła także wersja mini, z ekranem o przekątnej 7,9 cala. W ubiegłym roku większy iPad doczekał się wyraźnej zmiany formy (iPad Air), upodabniającej go do wspomnianego już modelu mini. Ten ostatni zyskał także ekran Retina.
Po czterech latach iPad dalej jest najbardziej popularnym tabletem na rynku, choć ma obecnie już sporą konkurencję w postaci urządzeń z systemem Android. Rewolucja w tej dziedzinie i popularność tego typu urządzeń to zasługa firmy Apple i iPada właśnie.