Zmiana cyklu premier kolejnych modeli iPada odbiła się negatywnie na statystykach. Liczba dostaw iPada spada z roku na rok, podczas gdy rośnie za to liczba konkurencyjnych tabletów z Androidem dostarczanych na rynek. Dane tego typu opublikowała firma analityczna IDC.

Mimo spadku Apple dalej znajduje się na pierwszym miejscu, biorąc pod uwagę liczbę dostaw iPada. W drugim kwartale tego roku wyniosła ona 14,6 miliona sztuk (17 milionów w tym samym okresie w roku ubiegłym). Na drugim miejscu znalazł się Samsung, który dostarczył na rynek 8,1 miliona tabletów (w porównaniu do 2,1 miliona w tym samym kwartale 2012 roku). Kolejne miejsca zajęły ASUS, Lenovo i Acer, ich udział w rynku jest jednak niewielki, choć wszystkie trzy zanotowały wzrost dostaw.

Biorąc pod uwagę platformę systemową, rynek tabletów pod względem dostaw właśnie został w przeciągu minionego roku zdominowany przez urządzenia z Androidem. Proporcje odwróciły się. W 2012 udział iPada w rynku tabletów stanowił 60,3 procent, tabletów z Androidem 38 procent. W tym roku iPad ma jedynie 32,5 procenta, a Android aż 62,6.

Spadek dostaw nie powinien dziwić. Rok wcześniej w tym samym kwartale Apple wprowadziło na rynek iPada trzeciej generacji, wyposażonego w ekran Retina. W okresie od premiery tego urządzenia na rynku pojawiło się sporo tabletów z Androidem, które w mniejszym czy większym stopniu mogą konkurować z produktem Apple. Sam mobilny system operacyjny Google'a dojrzał na tyle, że z powodzeniem może konkurować z iOS-em. Pamiętać jednak należy, że wysokość dostaw nie odpowiada ilości sprzedanych urządzeń, czy tych, które ostatecznie trafiły do klientów.

Źródło: _ IDC_