Nowe doświadczenia przestrzenne w Apple Vision Pro dzięki visionOS 26
Widżety zyskują wymiar przestrzenny i scalają się z otoczeniem użytkownika, postacie cyfrowe (Persona) wyglądają jeszcze bardziej ekspresyjnie i realistycznie, a nowe interfejsy API otwierają fantastyczne nowe możliwości przed deweloperami, twórcami i przedsiębiorstwami

CUPERTINO, KALIFORNIA Firma Apple zaprezentowała dziś system visionOS 26. To duża aktualizacja pełna przełomowych doświadczeń przestrzennych i nowych funkcji przygotowanych z myślą o Apple Vision Pro. Stają się one jeszcze bardziej angażujące i spersonalizowane, a to za sprawą widżetów scalających się z otoczeniem użytkownika, scen przestrzennych wykorzystujących generatywną AI do nadawania zdjęciom spektakularnej głębi, fantastycznych udoskonaleń podnoszących poziom naturalności cyfrowych postaci oraz doświadczeń przestrzennych wspólnie przeżywanych przez użytkowników Vision Pro znajdujących się w tym samym pomieszczeniu.
System visionOS 26 zyskuje też wsparcie dla treści z urządzeń Insta360, GoPro i Canon rejestrowanych w 180 stopniach, 360 stopniach i szerokim polu widzenia. Z kolei nowe interfejsy API klasy korporacyjnej pozwalają organizacjom kreować w visionOS niepowtarzalne doświadczenia przestrzenne. Ponadto dzięki obsłudze kontrolerów PlayStation VR2 Sense gracze mogą cieszyć się na Apple Vision Pro zupełnie nowym rodzajem gier.
„Apple Vision Pro pokazuje, jaki potencjał skrywa nowa era technologii spatial computing, a visionOS 26 po raz kolejny przesuwa granicę dostępnych możliwości”, stwierdził Mike Rockwell, wiceprezes Apple w pionie Vision Products Group. „Czas na zupełnie nowe rozwiązania w zakresie komunikacji, eksploracji, współpracy i rozrywki. Cieszymy się, że użytkownicy Vision Pro mogą według własnego uznania układać aplikacje i widżety w swoich przestrzeniach, korzystać ze scen przestrzennych odmieniających dotychczasowe wrażenia towarzyszące oglądaniu zdjęć oraz używać znacznie ulepszonych postaci cyfrowych dostępnych na Vision Pro”.
Widżety zyskują wymiar przestrzenny
Widżety oferują w całym ekosystemie Apple spersonalizowane i przydatne informacje dostępne już na pierwszy rzut oka. Dzięki systemowi visionOS 26 widżety zyskują wymiar przestrzenny, bezproblemowo scalając się z przestrzenią użytkownika i pojawiając za każdym razem, gdy użytkownicy założą Apple Vision Pro. Widżety w systemie visionOS 26 są konfigurowalne. Do wyboru czeka wiele opcji szerokości, koloru i głębi ramki. Przepiękne nowe widżety – w tym Zegar, Pogoda, Muzyka i Zdjęcia – zapewniają unikatowe interakcje i doświadczenia.
Użytkownicy mogą ozdabiać swoje przestrzenie ulubionymi widżetami, w tym spektakularnymi panoramami i zdjęciami przestrzennymi przedstawiającymi ich ulubione wspomnienia, zegarami z oryginalnymi tarczami, a także skrótami do ulubionych playlist i utworów w Apple Music. Aplikacja Widżety pomaga użytkownikom w znajdowaniu widżetów, także tych ze zgodnych aplikacji iOS i iPadOS. Z kolei deweloperzy będą mogli opracowywać własne widżety przy użyciu WidgetKit.
Udoskonalone wspólne interakcje przestrzenne
Użytkownicy uwielbiają system visionOS za to, jak pozwala im zdalnie komunikować się z bliskimi, znajomymi i współpracownikami. Dzięki visionOS 26 mogą uczestniczyć we wspólnych interakcjach przestrzennych z innymi użytkownikami Apple Vision Pro przebywającymi w tym samym pomieszczeniu. Mogą na przykład umówić się na wspólne oglądanie kinowego przeboju w 3D, rozgrywkę w grze przestrzennej czy współpracę nad projektem. Użytkownicy mogą też dodawać zdalnych uczestników z całego świata za pośrednictwem FaceTime, a więc wchodzić w interakcje z osobami z bliska i daleka.
Dassault Systèmes, wiodący dostawca oprogramowania do inżynierii i projektowania 3D, wykorzystuje tę możliwość w ramach swojej aplikacji 3DLive. W ten sposób wizualizuje projekty 3D zarówno podczas spotkań osobistych, jak i zdalnych.
Cyfrowe postaci w visionOS 26 są jeszcze bardziej naturalne. Udoskonalone postaci cyfrowe (Persona) wykorzystują najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie modelowania wolumetrycznego i uczenia maszynowego. Odznaczają się nadzwyczajnym poziomem ekspresji i wyrazistości – można na nie spoglądać z profilu, a włosy, rzęsy i cera są odzwierciedlane z niesamowitą dokładnością. Cyfrowe postaci są nadal generowane na urządzeniu w czasie liczonym w sekundach. Udoskonalony proces kreacji cyfrowej postaci pozwala użytkownikom zobaczyć, jak będzie wyglądała w środowisku przestrzennym, a następnie dostosować ją i nawet wybrać dla niej okulary spośród 1000 dostępnych rodzajów.
Czas na sceny przestrzenne
Zdjęcia przestrzenne w systemie visionOS 26 wyglądają jeszcze bardziej realistycznie. To dzięki wykorzystaniu nowego algorytmu generatywnej AI i głębi generowanej obliczeniowo do tworzenia scen przestrzennych z wieloma perspektywami. Użytkownicy zyskują wrażenie, że mogą się porozglądać.
Sceny przestrzenne można oglądać w aplikacji Zdjęcia, aplikacji Spatial Gallery i Safari. Z kolei deweloperzy mogą wykorzystać interfejs API Spatial Scene do zwiększania poziomu immersji w ich aplikacjach. Firma Zillow używa interfejsu API na potrzeby swojej aplikacji Zillow Immersive, pozwalając użytkownikom oglądać zdjęcia domów i apartamentów wzbogacone o głębię i wymiar charakterystyczne dla scen przestrzennych.
Nowe sposoby przeglądania, grania i oglądania
Użytkownicy mogą zdecydować się na przeglądanie przestrzenne, aby odmienić wygląd artykułów w Safari, ukryć elementy rozpraszające uwagę i podziwiać sceny przestrzenne budzące się do życia podczas przewijania ekranu. Deweloperzy WWW mogą osadzać modele 3D bezpośrednio na stronach internetowych, dzięki czemu robienie zakupów online i przeglądanie internetu nabierają głębi i wymiaru. Użytkownicy mogą też manipulować obiektami i modelami 3D bezpośrednio w Safari.
System visionOS 26 obsługuje natywne odtwarzanie treści zarejestrowanych w 180 stopniach, 360 stopniach i szerokim polu widzenia za pomocą urządzeń Insta360, GoPro i Canon. Użytkownicy mogą więc cieszyć się ekscytującymi materiałami 2D w takiej formie, w jakiej powinno się je oglądać. Deweloperzy mogą rozszerzyć własne aplikacje i strony internetową o tę nową funkcję odtwarzania.
visionOS 26 zyskał też obsługę kontrolera PlayStation VR2 Sense. Deweloperzy mogą teraz projektować jeszcze bardziej wciągającą rozgrywkę na Apple Vision Pro, a to dzięki wydajnemu, sześciopoziomowemu śledzeniu ruchu, wykrywaniu dotyku palcem oraz obsłudze wibracji.
Interfejsy API i narzędzia klasy korporacyjnej
Firmy z całego świata wykorzystują technologię spatial computing na Apple Vision Pro, żeby usprawniać zadania związane m.in. z projektowaniem, szkoleniami, sprzedażą czy edukacją. Nowe możliwości, takie jak zespołowe współużytkowanie urządzeń, pozwalają organizacjom z łatwością konfigurować współdzieloną pulę urządzeń i nią zarządzać. Użytkownicy mogą bezpiecznie zachowywać dane dotyczące oczu i dłoni, recepty na okulary czy ustawienia dostępności na iPhonie z systemem iOS 26, a następnie przenosić te informacje na inne urządzenie Vision Pro. W ten sposób współużytkowanie staje się proste jak jeszcze nigdy.
System visionOS 26 zyskuje obsługę Logitech Muse, czyli akcesorium przestrzennego opracowanego z myślą o Apple Vision Pro. Umożliwia ono dostarczanie precyzyjnych danych wejściowych i nowe sposoby interakcji w aplikacjach do współpracy, takich jak Spatial Analogue.
Interfejsy API klasy korporacyjnej, na przykład nowy API Protected Content, dają pewność, że tylko osoby z przyznanym dostępem mogą widzieć poufne materiały, takie jak dane medyczne czy prognozy biznesowe. Jednocześnie interfejsy te zapobiegają nieupoważnionemu kopiowaniu, robieniu zrzutów ekranu czy udostępnianiu ekranu.
Dodatkowe rozwiązania wprowadzone w systemie visionOS 26:
- W Apple Vision Pro pojawia się więcej funkcji Apple Intelligence – w tym udoskonalenia aplikacji Image Playground. visionOS 26 zyskuje też obsługę nowych języków: francuskiego, hiszpańskiego, japońskiego, koreańskiego, niemieckiego i włoskiego, jak również angielskiego w wariantach obowiązujących w Australii, Indiach, Kanadzie, Singapurze i Wielkiej Brytanii.
- Funkcja Look to Scroll pozwala przeglądać aplikacje i strony internetowe za pomocą samych ruchów oczu. Użytkownicy mogą dopasować szybkość przewijania, a deweloperzy – zintegrować funkcję Look to Scroll ze swoimi aplikacjami visionOS.
- W przeprojektowanym centrum sterowania funkcje takie jak Użytkownik Gość, Tryb skupienia czy Tryb Podróż są dogodnie ukazywane w jednym widoku. Dzięki temu można bezproblemowo sterować odtwarzaniem muzyki, regulować ustawienia cyfrowego środowiska (Environment) czy podłączać wyświetlacz wirtualny Maca.
- Użytkownicy mogą odblokować swojego iPhone’a przy założonym urządzeniu Apple Vision Pro, nawet gdy są całkowicie zanurzeni w cyfrowym środowisku (Environment). Tę funkcję można włączyć w Ustawieniach na modelach iPhone’a z systemem iOS 26 obsługujących Face ID.
- visionOS 26 obsługuje przekazywanie połączeń z iPhone’a. Oznacza to, że użytkownik może teraz odebrać połączenie bezpośrednio z poziomu Apple Vision Pro lub zainicjować połączenie z poziomu People View. Wystarczy, że wybierze numer telefonu danego kontaktu lub kliknie numer na stronie internetowej.
- Home View obsługuje teraz foldery, co pozwala użytkownikom na układanie i grupowanie aplikacji.
Źródło: Apple