Aplikacja Znajdź od Apple pozwala użytkownikom na udostępnianie lokalizacji zgubionych przedmiotów osobom trzecim
Użytkownicy mogą udostępniać bezpieczne łącze z lokalizacją AirTaga lub akcesorium należącego do sieci usługi Znajdź innym osobom, a już wkrótce także pracownikom linii lotniczych. Funkcja ta jest aktualnie dostępna w wersji beta systemu iOS 18.2
Firma Apple przedstawiła debiutującą w iOS funkcję Share Item Location, która pomaga użytkownikom zlokalizować i odzyskać zgubione przedmioty, ponieważ pozwala na przekazanie lokalizacji AirTaga lub akcesorium z sieci usługi Znajdź innym osobom, w tym pracownikom linii lotniczych. Funkcja Share Item Location jest dostępna aktualnie w większości regionów świata w ramach publicznej wersji beta systemu iOS 18.2, a wkrótce zostanie udostępniona wszystkim użytkownikom jako bezpłatna aktualizacja oprogramowania dla iPhoneʼa Xs i nowszych modeli. Aplikacja Znajdź powstała z myślą o ochronie prywatności i bezpieczeństwa. Dlatego też udostępniona lokalizacja wyłącza się zaraz po tym, jak użytkownik odzyska swoją własność, jej udostępnianie może być w dowolnym momencie zablokowane przez właściciela przedmiotu, a po siedmiu dniach zostaje automatycznie wygaszona.
„Aplikacja Znajdź to kluczowe narzędzie pomagające użytkownikom na całym świecie w śledzeniu i odnajdywaniu swoich rzeczy osobistych”, stwierdził Eddy Cue, starszy wiceprezes Apple w pionie Services. „Sieć Znajdź oraz AirTag stanowią razem fantastyczne rozwiązanie dla podróżujących użytkowników, dając im bezcenne informacje o miejscu, w którym znajdują się ich zagubione lub utracone rzeczy osobiste. A teraz wraz z funkcją Share Item Location z przyjemnością przekazujemy im nowy sposób, dzięki któremu bezproblemowo przekażą te informacje bezpośrednio innym osobom, w tym pracownikom linii lotniczych, nie obawiając się o swoją prywatność”.
W ramach funkcji Share Item Location użytkownicy mogą użyć aplikacji Znajdź na iPhonie, iPadzie i Macu, aby wygenerować w niej łącze z lokalizacją. Odbiorcy łącza zobaczą stronę internetową z lokalizacją przedmiotu pokazaną na interaktywnej mapie. Strona będzie automatycznie aktualizowana za każdym razem po udostępnieniu nowej lokalizacji i będzie informować o dacie i godzinie ostatniej aktualizacji. W kolejnych miesiącach ponad 15 linii lotniczych obsługujących podróżujących na całym świecie, w tym Aer Lingus, Air Canada, Air New Zealand, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Delta Air Lines, Eurowings, Iberia, KLM Royal Dutch Airlines, Lufthansa, Qantas, Singapore Airlines, Swiss International Air Lines, Turkish Airlines, United, Virgin Atlantic i Vueling, rozpocznie akceptowanie lokalizacji z aplikacji Znajdź w ramach procesu obsługi klienta związanego z ustaleniem miejsca zagubionego lub opóźnionego bagażu. Z czasem usługę tę będą świadczyć kolejne linie lotnicze.
Aby zapewnić systemy chroniące prywatność i bezpieczeństwo użytkowników, firma Apple podjęła bezpośrednią współpracę z uczestniczącymi w tym projekcie liniami lotniczymi, zaprzęgając do pracy setki tysięcy urządzeń Apple, które już działają na wielu lotniskach. Każde łącze będzie dostępne wyłącznie dla niewielkiej liczby osób, a jego odbiorcy – by wyświetlić lokalizację przez swoje konto Apple lub partnerski adres e-mail – będą zobowiązani do podania danych uwierzytelniających.
„Podjęliśmy z firmą Apple ścisłą współpracę mającą na celu wdrożenie usługi udostępniania lokalizacji przedmiotów do naszych procedur odzyskiwania bagażu i z niecierpliwością czekamy, aż rozwiązanie to trafi do rąk naszych klientów”, komentuje David Kinzelman, dyrektor działu obsługi klienta linii lotniczych United. „Jesteśmy świadomi, że wielu naszych klientów już teraz podróżuje z AirTagiem w swoim bagażu rejestrowanym, a dzięki tej funkcji wkrótce będą mogli łatwiej i bezpiecznej przekazywać nam informacje dotyczące lokalizacji. W ten sposób nasi pracownicy działów obsługi klienta zwiększą wydajność swojej pracy i będą mogli zapewnić właścicielom zagubionego bagażu większy komfort podróżowania. Na początku planujemy akceptację lokalizacji z aplikacji Znajdź na wybranych lotniskach, ale naszym celem jest wdrożenie tej usługi w całym systemie do początku 2025 r.”.
„Chociaż ponad 99 procent bagażu rejestrowanego trafia do celu zgodnie z planem, wiemy, że sytuacje, kiedy dzieje się inaczej, są bardzo stresujące dla klientów. Dlatego też ogromnie cieszymy się, że jeszcze w tym roku będziemy mogli wdrożyć obsługę rozwiązania Share Item Location”, powiedział Erik Snell, starszy wiceprezes Delta Air Lines w pionie Airport Customer Service, Cargo Operations, Ground Support Equipment, and Global Clean. „Nasze zespoły zyskają dzięki temu dodatkowe informacje w procesie lokalizowania bagażu i zwracania go właścicielom. A poprzez zastosowanie tego innowacyjnego rozwiązania, którego autorem jest Apple we współpracy z liniami lotniczymi Delta, zagubione rzeczy będą lokalizowane szybciej i skuteczniej”. „Dzięki dostępowi do danych lokalizacyjnych z usługi Znajdź, zapewnimy klientom podróżującym z AirTagiem w swoim bagażu spokój ducha”, powiedziała Annalisa Gigante, szefowa ds. innowacji w IAG, spółce dominującej spółek British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus i LEVEL. „Stale testujemy innowacyjne rozwiązania i podnosimy jakość naszych systemów, tak by bagaż rejestrowany jak najszybciej docierał do celu swojej podróży. Z niecierpliwością zatem czekamy na wdrożenie tego rozwiązania do naszych procedur lokalizowania zagubionego bagażu, które ma nastąpić jeszcze w tym roku”.
Dodatkowo firma SITA będąca liderem w technologii transportu lotniczego zapewni obsługę rozwiązania Share Item Location w systemie WorldTracer służącym do śledzenia bagażu przez ponad 500 linii lotniczych i operatorów naziemnych na ponad 2800 lotniskach na całym świecie.
„Przewiduje się, że do roku 2040 natężenie ruchu pasażerskiego wzrośnie dwukrotnie, co spowoduje, że zarówno lotniska, jak i linie lotnicze staną w obliczu poważnych wyzwań. Jako wiodący dostawca kompleksowych rozwiązań w zakresie zarządzania bagażem już teraz przygotowujemy się na te zmiany. Podjęta z Apple współpraca ułatwi liniom lotniczym korzystającym z naszego flagowego systemu WorldTracer wdrożenie rozwiązania Share Item Location, optymalizując zarządzanie bagażem i przynosząc pasażerom znaczące korzyści”, komentuje Nicole Hogg, dyrektor działu obsługi bagażu w firmie SITA. „Z niecierpliwością czekamy na wdrożenie tej funkcji w całej branży, gdyż spodziewamy się, że doskonale uzupełni ono dotychczasowe narzędzia śledzenia”.
Funkcja Share Item Location opiera się na działaniu sieci usługi Znajdź stanowiącej crowdsourcingową sieć ponad miliarda urządzeń Apple, które za pomocą bezprzewodowej sieci Bluetooth wykrywają zagubione urządzenia lub przedmioty i przekazują właścicielom ich przybliżoną lokalizację. Cały proces przebiega anonimowo i jest szyfrowany na całej drodze przesyłu, tak więc nikt, nawet Apple lub producenci akcesoriów należących do sieci usługi Znajdź, nie może wyświetlić lokalizacji urządzenia lub powiązanych z nim informacji.
Źródło: Apple