Przedstawiamy troje zwycięzców konkursu Swift Student Challenge, którzy pod wpływem bliskich postanowili kreować lepszą przyszłość
Coroczny konkurs Swift Student Challenge firmy Apple ma wyłonić najlepszych studentów zajmujących się kodowaniem. W tym roku rozszerzono go o nową kategorię. Spośród 350 finałowych zgłoszeń 50 studentów uhonorowano tytułem Distinguished Winner za zaprojektowanie aplikacji, które wyróżniają się pod względem innowacyjności, pomysłowości, oddziaływania społecznego lub inkluzywności. Tych 50 studentów otrzymało zaproszenia na trzydniowy pobyt w Apple Park. Przygotowano dla nich specjalne atrakcje, a do tego wezmą udział w wyjątkowym wydarzeniu podczas tegorocznej konferencji Worldwide Developers Conference (WWDC). W ten sposób znajdą się w gronie podobnych sobie twórców z całego świata.
„Nagrodzone w tym roku zgłoszenia przesłane na konkurs Swift Student Challenge po raz kolejny pokazują ogrom możliwości, jakie pojawiają się, gdy młodzi, utalentowani twórcy decydują się zmieniać świat na lepsze poprzez kodowanie”, mówi Susan Prescott, wiceprezeska Apple w pionie Worldwide Developer Relations. „Z przyjemnością witamy jeszcze więcej fantastycznych studentów i przyszłych deweloperów w Apple Park, gdzie mogą wraz z naszymi zespołami i swoimi rówieśnikami doskonalić aplikacje, które bez wątpienia odmienią naszą przyszłość na lepsze”.
Tegoroczni zwycięzcy pochodzą z różnych zakątków świata – w sumie z ponad 35 krajów i regionów. Punktem wyjścia do wielu projektów aplikacji była osobista potrzeba, na przykład chęć pomocy lokalnej społeczności czy rozwijania ulubionych zainteresowań. W przypadku Eleny Galluzzo, Dezmonda Blaira i Jawaher Shaman – nagrodzonych tytułem Distinguished Winner – inspirację stanowiły ich rodziny. Cała trójka liczy na to, że pewnego dnia ich aplikacje odmienią także życie innych osób.
Elena Galluzzo (22 l.) dzieli swój czas między Waterloo w Ontario, gdzie kończy studia licencjackie na Uniwersytecie Wilfrida Lauriera, i dom rodzinny na przedmieściach Toronto. Mieszka w nim razem z rodzicami, siostrą i dziadkami ze strony mamy, którzy zainspirowali ją do stworzenia zwycięskiej aplikacji – Care Capsule.
„Babcia zmaga się z ostatnimi stadiami alzheimera i wymaga stałej opieki”, wyjaśnia Galluzzo. „Jej choroba niezwykle doskwiera też dziadkowi, który przez nią czuje się osamotniony. Mimo że sam mieszka z dziećmi i wnukami, to w przypadku wielu starszych osób jest zupełnie inaczej. Kanadyjskie społeczeństwo starzeje się, więc moim zdaniem trzeba za wszelką cenę poszukiwać sposobów pomocy takim ludziom. Kodowanie jest dla mnie jednym z narzędzi, które mogę do tego wykorzystać”.
Galluzzo zaprojektowała aplikację Care Capsule, która ma służyć jako kompleksowy asystent dla osób w podeszłym wieku. Za pomocą Create ML, architektury uczenia maszynowego firmy Apple, stworzyła czatbota, który analizuje interakcje z użytkownikiem i na ich podstawie ocenia, czy zmaga się on z samotnością lub depresją. Ponadto aplikacja pozwala użytkownikom kontrolować przyjmowanie lekarstw, korzystać z zasobów przygotowanych przez społeczność, a także wracać do pozytywnych wspomnień.
Na wiosnę Galluzzo ukończy studia licencjackie na kierunku biznesowym. Ma nadzieję, że uda jej się opublikować aplikację Care Capsule w App Store i być może wzbogacić ją o rozwiązania, które pozna podczas czerwcowej konferencji WWDC24.
„Wspaniale jest spotkać się z osobami, z którymi dzieli się tę samą pasję”, mówi. „Jestem też naprawdę ciekawa nowych architektur, które zostaną zaprezentowane, i propozycji ich praktycznego wykorzystania. Fajnie jest stworzyć coś, co wpisuje się w natywną funkcjonalność posiadanego urządzenia, a jednocześnie pomaga pokonywać poważne wyzwania”.
Dezmond Blair (22 l.) dorastał w Canton w stanie Michigan. Mnóstwo czasu spędzał na jeździe na rowerze górskim ze swoim młodszym bratem. Jego rodzina kupiła używany komputer, ale nie mogła sobie pozwolić na podłączenie go do internetu.
„Jako dziecko mieszkałem w przyczepie kempingowej, dlatego za wszelką cenę walczyłem o dobre stopnie, zwłaszcza gdy rodzice powiedzieli mi, że nie mogę skończyć tak jak oni”, wspomina Blair. „Poświęcili sporą część swojego życia na to, żebym nie musiał przechodzić przez to samo, co oni. Stąd też wzięła się moja inspiracja i moja pasja”.
W szkole średniej ciężko pracował i odkrył w sobie smykałkę do technologii. Później zdobył dyplom licencjata z programowania. W zeszły roku Blair dołączył do programu Apple Developer Academy w Detroit, gdzie poznał Swift, czyli język programowania wymyślony przez Apple. Za jego pomocą stworzył MTB XTREME – zwycięską aplikację na iPada, która pozwala użytkownikom zasiąść za kierownicą roweru górskiego i prezentuje im widok tras w 360 stopniach. Blair planuje wydać jeszcze bardziej interaktywną wersję przygotowaną z myślą o Apple Vision Pro.
Poza pracą nad autorskimi aplikacjami Blair otworzył niedawno własną firmę pomagającą w projektowaniu prototypów aplikacji, którą nazwał Easy Dez It. Jednak największy cel na przyszłość, który sobie postawił, wiąże się z jego rodzicami.
„Chciałbym im kiedyś kupić dom”, zdradza Blair. „Zrobili tak wiele dla mnie i mojego młodszego brata, że muszę im się jakoś odwdzięczyć”.
Jawaher Shaman wychowała się w Arabii Saudyjskiej i była mocno związana z dziadkiem. Zmarł, gdy miała pięć lat. Wkrótce po tym zaczęła się jąkać. Z czasem dzięki pomocy ojca nauczyła się przezwyciężać to zaburzenie – w końcu na dobre. Teraz ma 27 lat i uczęszcza do ośrodka Apple Developer Academy w Rijadzie. My Child – zwycięski projekt Shaman – ma za zadanie pomagać innym osobom mającym trudności z mówieniem.
„Dzięki ojcu nigdy nie czułam się inna. Mam nadzieję, że moja aplikacja będzie miała taki sam wpływ na jąkające się dzieci i młodzież”, mówi Shaman. „Nie chcę, żeby jąkanie było dla nich przeszkodą nie do pokonania”.
Aplikacja My Child opowiada historię Shaman z perspektywy dziecka, które się jąka. Występują w niej postacie inspirowane jej ojcem i dziadkiem. Aplikacja prowadzi użytkownika przez szereg ćwiczeń, które pomagają uspokoić oddech i przygotować się do realnych wyzwań, takich jak czytanie lektury na głos w klasie. Shaman wykorzystała architekturę AVFAudio, aby dodać dźwięki naśladujące sposób, w jaki jej ojciec dzielił zdania na mniejsze, łatwiejsze fragmenty.
Po zdobyciu dyplomu Shaman będzie pracować jako programistka w Arabii Saudyjskiej. Zamierza też opublikować aplikację My Child w App Store i dalej tworzyć rozwiązania, które pomagają innym.
„Pragnę wykorzystywać technologię do pomocy neuroróżnorodnym dzieciom, bo sama wiem, jak to jest odstawać od innych”, tłumaczy Shaman. „Kodowanie otworzyło przede mną multum możliwości. Przybliża mnie do moich celów, czyli pomagania innym i pozostawienia po sobie czegoś trwałego”.
Firma Apple jest dumna, że co roku w ramach WWDC może wspierać uczniów oraz studentów i rozwijać kolejne pokolenie deweloperów, twórców i przedsiębiorców. Na przestrzeni ostatnich czterech dekad tysiące studentów z całego świata odniosło sukces zawodowy, założyło firmy i stworzyło organizacje, które skupiają się na upowszechnianiu dostępu do technologii i wykorzystywaniu jej do kreowania lepszej przyszłości.
Źródło: Apple