Firmy Pixar, Adobe, Apple, Autodesk i NVIDIA wspólnie z  Joint Development Foundation (JDF), podmiotem zależnym organizacji Linux Foundation, ogłosiły dziś zawarcie sojuszu Alliance for OpenUSD (AOUSD), który ma promować ujednolicenie, rozwój, modyfikowanie i upowszechnianie opracowanej przez Pixar technologii Universal Scene Description.

Celem sojuszu jest doskonalenie otwartego formatu Open Universal Scene Description (OpenUSD), żeby ujednolicić ekosystem treści 3D. Dzięki promowaniu szerszej zgodności narzędzi i danych 3D sojusz ma umożliwić deweloperom i twórcom treści opisywanie i komponowanie dużych projektów 3D, a także tworzenie ich symulacji oraz coraz bardziej różnorodnych produktów i usług 3D.

OpenUSD to opracowany przez Pixar Animation Studios format opisu scen trójwymiarowych, który charakteryzuje się wysoką wydajnością i umożliwia sprawne współdziałanie różnych narzędzi, danych i systemów organizacji pracy. Technologia OpenUSD zasłynęła już z tego, że pozwala na zespołową realizację artystycznych wizji i optymalizuje produkcję filmową. Potencjał i elastyczność tego formatu czynią z niego platformę treści na miarę nowych zastosowań, która odpowiada na potrzeby dopiero powstających branż.

Jednym z zadań sojuszu będzie spisanie szczegółowych specyfikacji technologii OpenUSD. Pozwoli to na zwiększenie kompatybilności tego rozwiązania, a także jego szerszą adaptację, integrację i implementację. Ponadto inne organy normalizacyjne będą mogły wykorzystać tę pracę w swoich specyfikacjach. Przedsięwzięcie będzie realizowane pod egidą należącej do Linux Foundation organizacji JDF, co pozwoli w otwarty, sprawny i skuteczny sposób opracować specyfikacje dla OpenUSD, a przy tym ułatwi uznanie przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO).

Sojusz AOUSD stanie się też główną platformą współpracy z szerszą branżą i wspólnego doskonalenia technologii. Członkowie sojuszu zapraszają do niego inne firmy i organizacje, które chcą uczestniczyć w kształtowaniu przyszłości formatu OpenUSD.

„Format Universal Scene Description został opracowany przez Pixar i stanowi technologiczny fundament naszego ultranowoczesnego procesu produkcji animacji”, oświadczył Steve May, dyrektor ds. technologii firmy Pixar i prezes AOUSD. „OpenUSD opiera się na latach badań i doświadczeń filmowych wytwórni Pixar. W 2016 roku zaczęliśmy udostępniać ten projekt na zasadzie Open Source, a dziś zastosowanie OpenUSD nie ogranicza się już tylko do filmu, efektów wizualnych i animacji. Korzystają z niego też inne branże, w których wymienność danych i multimediów 3D odgrywa coraz większą rolę. Ogłoszenie powołania sojuszu AOUSD sygnalizuje kolejny ważny krok naprzód: dalszy ciąg rozwoju technologii OpenUSD i wzmocnienie jej pozycji jako międzynarodowego standardu”.

„W Adobe uważamy, że artystom należy zapewniać elastyczne i zaawansowane narzędzia, które działają na różnych urządzeniach”, zadeklarował Guido Quaroni, starszy dyrektor ds. technicznych Adobe w pionie 3D&I. „Wykorzystanie wspólnej reprezentacji danych 3D w procesie twórczym sprawia, że wartość dodana przez każdy pakiet i urządzenie jest jeszcze większa. Technologia OpenUSD jest jednym ze sposobów na potęgowanie tej wartości. Z wielką radością przyjmujemy to, że rozmaite firmy łączą siły, żeby rozwijać to innowacyjne i otwarte narzędzie".

„OpenUSD przyspieszy nadejście nowej generacji rozwiązań i doświadczeń AR – od dzieł artystycznych po udostępnianie treści. Sprawi też, że będzie pojawiać się coraz więcej aplikacji opartych na interakcjach przestrzennych”, oświadczył Mike Rockwell, wiceprezes Apple w pionie Vision Products Group. „Apple aktywnie uczestniczy w rozwoju technologii USD. Stanowi ona kluczowy element przełomowej platformy visionOS, a także nowego narzędzia deweloperskiego Reality Composer Pro. Z przyjemnością będziemy wspierać dalszy rozwój tego projektu już jako powszechnie stosowanego standardu”.

„Twórcy treści – niezależnie od tego, czy budują światy lub bliźniaki cyfrowe za pomocą grafiki komputerowej, czy też pracują nad siecią 3D – potrzebują spójnych metod współpracy i udostępniania danych za pośrednictwem różnych narzędzi, usług i platform”, wyjaśnił Gordon Bradley, współpracownik Autodesk w pionie Media & Entertainment. „Autodesk z radością będzie wspierać sojusz Alliance for OpenUSD w działaniach na rzecz większej zgodności treści 3D wykorzystywanych do produkcji efektów wizualnych i animacji, a także w innych zastosowaniach. Ten projekt wpisuje się w naszą wizję pomagania klientom w projektowaniu i tworzeniu lepszego świata.

„OpenUSD zapewnia zgodność wielu aplikacji, dzięki czemu stanowi dla deweloperów, artystów i projektantów pracujących w 3D kompletną bazę do tworzenia dużych, profesjonalnych treści cyfrowych i symulacji”, powiedział Guy Martin, dyrektor ds. Open Source i normalizacji w firmie NVIDIA. „Sojusz jest niepowtarzalną okazją, żeby przyspieszyć globalną współpracę nad rozwojem OpenUSD, ponieważ tworzy formalne normy dla różnych branż i inicjatyw służące tworzeniu światów 3D i transformacji cyfrowej”.

Członkowie Komitetu Sterującego AOUSD wystąpią 6 sierpnia na konferencji Open Source Days organizowanej przez Academy Software Foundation, a także na konferencji SIGGRAPH jako prelegenci na spotkaniu Autodesk Vision Series, które odbędzie się 8 sierpnia o godz. 13:00 (czasu pacyficznego) w sali 404A.

Źródło: Apple