CNBC opublikowało raport dotyczący wydatków firm technologicznych na polityczny lobbing w 2022 roku. Wynika z niego, iż Apple w ubiegłym roku wydało na takie działania znacznie więcej pieniędzy, niż w latach poprzednich.

Według raportu CNBC w 2022 roku Apple wydało łącznie na lobbing polityczny 9,4 miliona dolarów, co oznacza wzrost o 44% w stosunku do poprzedniego roku. Główną przyczyną zwiększenia wydatków na tego typu działania było najprawdopodobniej widmo zmian prawnych mogących zmusić firmę do otwarcia systemu iOS na zewnętrzne źródła aplikacji i systemy płatności. Podczas gdy w Unii Europejskiej temat został już właściwie zamknięty (nowe przepisy zaczną obowiązywać już w tym roku) w USA prace nad podobną ustawą wydają się iść znacznie wolniej. Według CNBC lobbyści opłacani przez Apple oprócz angażowania się w sprawy związane ze wspomnianym problemem zajmowali się też takimi tematami jak ochrona prywatności, podatki, przepisy dotyczące półprzewodników, moderacja treści, zmiany klimatu, imigracja i prawa społeczności LGBTQ.

Autorzy raportu zwracają jednak uwagę na to, że chociaż 9,4 miliona dolarów to rekord Apple, kwota ta jest mimo to nadal niższa od wydatków innych podobnych firm, takich jak Microsoft (9,8 mln USD), Google (10,9 mln USD), Meta (19,2 mln USD) i Amazon (19,7 mln USD). Cała piątka wydała łącznie na lobbing polityczny w 2022 roku 69 milionów dolarów - o 5% więcej niż w 2021 roku.

Źródło: CNBC