Apple podało wyniki finansowe za 4 kwartał 2018 roku. Te są, jak zwykle zresztą, rekordowe. Warto dobrze zapamietać poszczególne liczby, gdyż są one w ten sposób raportowane… po raz ostatni

Big e638e985 1e61 434e b98e 631d6fcc09ba

Apple sprzedało w ostatnim kwartale następujące ilości produktów:

Sprzedaż:

  • iPhone 46,9 mln szt, 46,6 mln szt rok temu, +0%.
  • iPad 9,7 mln szt, 10,3 mln szt rok temu, -6%.
  • Mac 5,3 mln szt, 5,4 mln szt rok tem, -2%.

Przychody:

  • iPhone 37,2 mld USD, 28,8 mld USD rok temu, +29%.
  • iPad 4 mld USD, 4,8 mld USD rok temu, -15%.
  • Mac 7,4 mld USD, 7,1 mld USD rok temu, +3%.
  • Usługi 9,9 mld USD, 8,5 mld USD rok temu, +17% .
  • Inne produkty, 4,2 mld USD, 3,2 mld USD rok temu, +31%!!!

Łączne przychody spółki to 62,9 mld USD. Rok temu w analogicznym kwartale Apple miało 52,5 mld USD przychodu, co daje wzrost o +20%. Zysk netto to 14 mld USD, wobec 10,7 mld USD rok temu, co daje wzrost o +31%.

Sprzedaż iPhone’a stoi w miejscu

Jak widać nie można sprzedać większej liczby iPhone’ów na świecie. Stagnacja w liczbie sprzedanych sztuk tego produktu jest widoczna już od kilku miesięcy. Co wcale nie oznacza, że nie można sprzedać ich drożej. Zapoczątkowany rok temu, przez iPhone’a X, wzrost cen został bez problemu przyjęty przez klientów. Średnia cena sprzedaży jednego iPhone’a (ASP) wzrosła o 28% do 793 USD.

Podobnie jak iPada i Maca

Będąc precyzyjnym, to sprzedaż iPadów, podobnie jak Maców, liczona rok do roku, nie wiele, ale spadła. Duży wpływ na spadek sprzedaży iPada miał brak odświeżenia linii Pro w czerwcu. Jak dobrze wiemy dopiero w październiku zobaczyliśmy nowe iPady Pro. Z kolei w przypadku komputerów Mac, zaledwie jedna linia produktowa została odświeżona w ostatnim kwartale. Były to MacBooki Pro. Te jednak na tyle dobrze się sprzedały, że pozwoliły Apple na osiągnięcie rekordowego przychodu w tym segmencie sprzedaży.

Nowe gwiazdy – Usługi i Inne produkty

Już od wielu kwartałów to w tych kategoriach należy szukać driverów wzrostu wyników finansowych Apple. Przychody z segmentu Usługi (sprzedaż w App Store, Mac App Store, Apple Music, itp.) już dawno przekroczyły wielkość sprzedaży iPada i Maca i nic nie zapowiada jakiegokolwiek zwolnienia tempa wzrostu w tej kategorii.

W kategorii Inne produkty prym wiodą Apple Watch i AirPodsy. Dynamika wzrostu sprzedaży tzw. „Wearables” przekroczyła 50%.

Koniec z raportowaniem liczby sprzedanych iPhone’ów, iPadów i Maców

Najbardziej szokującem newsem dzisiejszej konferencji wynikowej Apple była informacja, że od tej pory Apple przestanie raportować ile w danym kwartale sprzedało poszczególnych produktów. Będziemy otrzymywać jedynie informacje o wielkości sprzedaży. Tim Cook i Luca Maestrii argumentowali to następująco: Ilości sprzedanych poszczególnych produktów nie mówią wiele o sytuacji w danym segmencie, czego przykładem jest np. iPhone. Jego sprzedaż stoi w miejscu, a przychody rosną i to bardzo dynamicznie.

Zamiast liczby sprzedanych sztuk poszczególnych produktów otrzymamy marże generowane na poszczególnych produktach. Toteż takie wielkości jak liczba sprzedanych sztuk, czy ASP (średnia cena sprzedaży) będziemy musieli sobie… zgadnąć. Więcej pracy będą mieli analitycy.

Inne

  • Od przyszłego kwartału segment „Inne produkty” zostanie przemianowany na „Wearables, Home, and Accessories”, który ma zawierać… to co zawierał do tej pory, czyli Apple Watcha, Apple TV, HomePoda, AirPodsy, Beatsy, iPoda touch, itd.
  • Apple ma w gotówce 237 mld USD (-7 mld USD q/q). Dług spółki to 114 mld USD. Po raz kolejny Apple zmniejszyło dług, tym razem o 1 mld USD. W ostatnim kwartale Apple wypłaciło 3,5 mld USD dywidendy i skupiło akcje własne za 19,4 mld USD.
  • Na przyszły kwartał świąteczny Q1’19 Apple prognozuje przychody między 89 a 93 mld USD (100 mld USD dolarów przychodu kwartalnie coraz bliżej!) oraz marżę brutto między 38 a 38,5%.