Dwie firmy badawcze, IDC oraz Gartner, ogłosiły swoje analizy dotyczące poziomów sprzedaży sprzętu komputerowego w trzecim kwartale 2018 r. Obie firmy przewidują duże spadki sprzedaży Maków. Według Gartnera spadek ten w porównaniu do trzeciego kwartału 2017 wyniesie 8,5%, IDC prognozuje jeszcze głębszy zjazd - aż o 11,6%.

Big 49dab496 09a5 44cd 83b7 9a07d31b79c3

O ile w Q3 2017 Apple sprzedało 5,38 mln komputerów, to w Q3 2018 prognozy przewidują sprzedaż na poziomie pomiędzy 4,7 (Gartner) a 4,9 (IDC) mln sztuk. Spadek robi jeszcze większe wrażenie, jeśli dodamy że cały rynek zachował się lepiej niż wcześniej prognozowano i ogólna sprzedaż utrzymała się na podobnym poziomie co rok wcześniej. Będzie to oznaczało, że udział rynkowy Apple spadł z 8% do 7,1 - 7,3%, co da mu 4 lub 5 miejsce wśród światowych producentów.

Jeśli te przewidywania się potwierdzą, będzie to oznaczać, że dziwaczna polityka Tima Cooka w stosunku do Maców, polegająca na zapuszczeniu ich rozwoju zaczyna przynosić negatywne skutki. Już od jakiegoś czasu słychać coraz więcej głosów, że klienci wstrzymują się z zakupem nieaktualizowanych od lat produktów albo przechodzi do konkurencji (widoczne szczególnie na rynku Pro). Co prawda koń pociągowy sprzedaży z ostatnich lat czyli MacBook Pro, jako jedyny, jest regularnie aktualizowany, ale całkiem możliwe że w jego przypadku liczba problemów trapiących tę serię od 2016 połączona z dużym wzrostem cen spowodowała, że tym razem i ten model „nie uciągnął” oczekiwań.

Liderami sprzedaży jest niezmiennie trójka Lenovo, HP i Dell. Jeśli trend nie zostanie odwrócony Apple może zostać wyprzedzony przez Acera i Asusa, które aktualnie mają sprzedaż na bardzo podobnym poziomie co firma z Cupertino. Większość rynku oczekuje prezentacji nowych Mac’ów (Mini, Air, iMac) w najbliższych miesiącach. Osobiście mam obawy, że mający największą szansę na sukces nowy Air może być zaprezentowany sporo później. Tim Cook usilnie promuje iPada Pro jako komputer dla zwykłego użytkownika i coś mi się wydaje, że prezentując niedługo nowe, mocno zmienione modele tego tabletu, może nie chcieć odciągać od niego uwagi lubianym przez klientów Air’em. Przekonamy się już niebawem.

Poniżej tabele z przewidywanymi przez obie firmy poziomami sprzedaży:

Źródło: 9to5Mac