Apple podało wyniki za I kwartał 2018 roku. Minimalnie słabsza sprzedaż iPhone’a nie przeszkodziła w osiągnięciu rekordowych wyników
Przed chwilą Apple podało wyniki za I kwartał 2018 roku. Te, jakże by inaczej, są rekordowe. Rysą na szkle są minimalnie gorsze wyniki sprzedaży iPhone’a. O wszystkim zdecydowała wyższa cena iPhone’a X.
Apple w ostatnim kwartale sprzedało następujące ilości swoich podstawowych produktów:
- iPhone 77,3 mln szt. (78,29 mln szt. rok temu, -1%)
- iPad 13,1 mln szt. (13 mln szt. rok temu, +1%)
- Mac 5,1 mln szt. (5,37 mln szt. rok temu, -5%)
Przełożyło się to na następujące przychody:
- iPhone 61,57 mld USD (54,3 mld USD rok temu, +13%)
- iPad 5,8 mld USD (5,5 mld USD rok temu, +6%)
- Mac 6,8 mld USD (7,2 mld USD rok temu, -5%)
- Usługi 8,4 mld USD (7,1 mld USD rok temu, +18%)
- Inne produkty 5,4 mld USD (4 mld USD rok temu, +36%)
Łączny przychód Apple to 88,29 mld USD (78,35 mld USD rok temu, +13%). Jest to najwyższy jednorazowy wynik w historii spółki. Zysk netto Apple wyniósł 20,1 mld USD wobec 17,9 mld USD rok temu.
iPhone X
To co rzuca się w oczy to minimalnie niższa sprzedaż iPhone’a liczona w sztukach. Nie przeszkodziło to jednak w osiągnięciu zdecydowanie wyższej, aż o 13%, wartości sprzedaży. Miała na to wpływ przede wszystkim wyższa cena sprzedaży iPhone’a X. Średnia cena sprzedaży iPhone’a w ostatnim kwartale wyniosła 796 USD wobec 695 USD rok temu. To tłumaczy wszystko. Mimo tego, że Apple nie podaje dokładnej liczby sprzedanych poszczególnych modeli iPhone’a można się tylko domyślać, że iPhone X sprzedawał się świetnie. Według Tima Cooka iPhone X był najlepiej sprzedającym się iPhonem od dnia premiery (co akurat nie jest specjalnie zaskakujące).
iPad Pro
Podobnie wygląda sytuacja w przypadku iPadów. Sprzedano ich więcej niż rok temu zaledwie o 1%. Z kolei przychód z tej linii produktowej wzrósł o 6%. Średnia cena sprzedaży iPada wyniosła 445 USD wobec 423 USD rok temu. Należy domniemywać zatem o rosnącym udziale w ogólnej sprzedaży iPada Pro.
Eksplozja wyniku finansowego w kategorii Usługi
Nie ulega wątpliwości, że rosnąca baza aktywnych produktów Apple (1,3 mld sztuk) powoduje to, że ich właściciele wydają pieniądze kupując aplikacje, płacąc za Apple Music, iCloud i używając Apple Pay. W ostatnim kwartale Apple przekroczyło liczbę 240 mln subskrybentów ich płatnych usług (+30 mln wobec poprzedniego kwartału).
oraz Inne produkty
Tu z kolei należy dopatrywać się znakomitej sprzedaży Apple Watcha 3 (Według Tima Cooka sprzedaż AW 3 była o 100% wyższa od sprzedaży Apple Watcha 2 rok temu) oraz AirPodsów, których rok temu w ogóle nie było uwzględnionych w przychodach (sprzedaż tego produktu rozpoczęła się w ostatnich dniach 2016 roku).
Góra pieniędzy na kontach Apple
- Apple ma na kontach 285 mld USD.
- Z czego aż 269 mld USD na kontach za granicą.
- Apple spodziewa się podatku na poziomie 15% przy planowanym transferze większości tych środków do USA.
- Apple ma 122 mld USD długu.
- W ostatnim kwartale Apple skupiło i umorzyło akcji własnych za kwotę 10,1 mld USD oraz wypłaciło 3,3 mld USD w formie dywidendy.
Źródło: investor.apple.com