Apple przy każdej okazji chwali się swoją siecią detaliczną, jednak dotychczas nigdy nie zostały oficjalnie ujawnione koszty i przychody Apple Store'ów. Portal Asymco zrobił interesującą analizę, która przybliży nam koszt jednego sklepu sygnowanego logiem Apple.

We wstępie chciałbym nadmienić, że Apple to chyba jedna z najbardziej wymagających firm o profilu technologicznym jeśli chodzi o warunki jakie powinien spełniać reseller. Spółka ubiegająca się o możliwość dystrybucji produktów z logiem jabłka musi zapewnić odpowiednie warunki panujące w lokalu - zaczynając od tak kluczowych rzeczy jak powierzchnia pomieszczenia wystawowego, kończąc na wyglądzie mebli czy wielkości szyldu.

W Polsce produkty Apple nabywamy zwykle w małych, lokalnych sklepikach, które jednak mimo wszystko muszą spełniać rygorystyczne zasady wyboru mebli. Ostatnio można zauważyć akcję powiększania sklepów przez część rodzimych dystrybutorów - powoduje to zmiana zasad przyznawania rangi premium reseller. Mimo tych zmian, żaden z polskich sklepów Apple nie może równać się rozmachem z zagranicznymi Apple Store'ami.

W ostatnim sprawozdaniu finansowym Apple widnieje kategoria "Lasehold Improvements", która reprezentuje ilość pieniędzy przeznaczonych na przygotowanie wynajętych lokali dla określonych celów. Od razu pozycję tą można skojarzyć z przygotowywaniem powierzchni pod sklepy detaliczne - dodatkowo analizując równocześnie wydatki na "Lasehold Improvements" i ilość nowo otwartych Apple Store, wszystko układa się w logiczną całość.

Zielony wykres symbolizuje ilość otwartych Apple Store'ów w danym kwartale, zaś kremowy wydatki na "Lasehold Improvments"

Analizując powyższy wykres możemy wywnioskować, że koszty symbolizujące przygotowywanie lokalu do otwarcia spadająca w miesiącu gdy Apple otwiera swoje sklepy - taka korelacja wydaje się bardzo logiczna i powtarza się na przestrzeni lat. W upływem czasu możemy także zauważyć jak znacząco wzrastają wydatki na "Lasehold Improvements".

W okresie przedstawionym na wykresie Apple otworzyło 220 sklepów, równocześnie wydając 1,9 miliarda dolarów na ich przygotowanie - oznacza to, że jeden Apple Store kosztuje około 8,5 miliona, z tendencją wzrostową. Wyliczone powyżej koszta nie zawierają wydatków na utrzymanie i wynajęcie lokalu.

Źródło: asymco.com