Steve Jobs - własnymi słowami (cz. I)
Geniusz. Wizjoner. Innowator. Steve’a Jobsa można opisać na wiele sposobów. Był on również błyskotliwym i znakomitym mówcą. Poniżej przedstawiamy pierwszą część zbioru jego najbardziej zapadających w pamięć wypowiedzi.
„Jeśli Apple stanie się kiedyś miejscem, gdzie komputery będą towarem, gdzie nie będzie już miejsca na romantyzm, gdzie ludzie zapomną, że komputery to najbardziej niewiarygodny wynalazek, jaki człowiek kiedykolwiek wymyślił, to poczuję, że straciłem Apple. Ale jeśli będę milion mil stąd, a ci wszyscy ludzie nadal będą pamiętać o tych rzeczach... to wtedy będę wiedział, że moje geny nadal tam są.”
„Gdy wprowadzasz innowacje, to czasami popełniasz błędy. Najlepiej jest szybko się do nich przyznać i zabrać się za poprawianie twoich innych innowacji.”
„Bądź wyznacznikiem jakości. Niektórzy ludzie nie są przyzwyczajeni do otoczenia, w którym oczekuje się doskonałości.”
„Moim zadaniem nie jest być dobrym dla ludzi. Moim zadaniem jest uczynienie z tych świetnych ludzi, których mamy, jeszcze lepszymi.”
„Jeśli z jakiegoś powodu popełnimy pewne duże błędy, w efekcie których IBM zwycięży, to według mnie, na jakieś 20 lat wszyscy wstąpimy do wczesnego komputerowego Średniowiecza.”
„Ludzie niestety nie buntują się przeciwko Microsoftowi. Nie znają się...”
„Bill Gates mógłby mieć szersze horyzonty, gdyby w młodości choć raz zażył LSD albo udał się do aśramy.”
„Jedynym problemem Microsoftu jest to, że oni nie mają gustu. Oni kompletnie nie mają gustu. I nie oznacza to wcale, że nie mają go w małym stopniu - uważam, że nie mają go w dużym stopniu. Nie mają żadnych oryginalnych pomysłów i nie wnoszą do swoich produktów dużo kultury ...] Nie jestem zasmucony sukcesem Microsoftu. Nie mam żadnego problemu z ich sukcesem. Zapracowali na swój sukces... Na jego większą część... Mam problem z faktem, że oni naprawdę tworzą produkty trzeciej kategorii.”
„Kiedy jesteś stolarzem tworzącym piękną komodę, nie użyjesz na jej tył kawałka sklejki, nawet jeśli będzie on zawsze skierowany do ściany i nikt go nigdy nie zobaczy. Będziesz wiedział, że on tam jest i dlatego użyjesz tam pięknego kawałka drewna. Abyś dobrze przesypiał noc, estetyka i jakość muszą być obecne od początku do samego końca.”
„Poszliśmy do Atari i powiedzieliśmy: ”Hej, mamy tutaj tę niesamowitą rzecz, którą zbudowaliśmy używając waszych części i co myślicie o tym, aby nas finansować? Równie dobrze możemy wam ją dać. Po prostu chcemy to zrobić. Dajcie nam pensję, a będziemy dla was pracować.” Powiedzieli nie. Poszliśmy więc do Hewlett-Packard, a oni nam odpowiedzieli: „Hej, nie potrzebujemy was. Jeszcze nie skończyliście koledżu.”
„Ludzie, którzy wykonują swoją pracę, są siłą napędową Macintosha. Moim zadaniem jest stworzenie dla nich przestrzeni i usunięcie resztek organizacji, aby dłużej im nie przeszkadzały.”
„Miałem jeden milion dolarów w wieku 23 lat, ponad dziesięć milionów dolarów w wieku 24 lat i ponad sto milionów dolarów, gdy miałem 25 lat. To wszystko nie miało aż tak dużego znaczenia, ponieważ nigdy nie robiłem tego dla pieniędzy.”
„Ludzie myślą, że koncentracja oznacza mówienie „tak” rzeczom, na których musisz się skoncentrować. Ale to wcale tego nie oznacza. Koncentracja oznacza mówienie „nie” setkom innych dobrych pomysłów, które gdzieś tam są. Trzeba je uważnie wybierać.”
„Kiedy pojawia się dobry pomysł, to częścią mojej pracy jest wprawienie go ruch, aby przekonać się, co inni ludzie myślą na jego temat, sprawić aby o nim dyskutowano, spierać się o niego z innymi osobami, spowodować burzę mózgów w grupie 100 osób, zebrać różne osoby, aby mogły w spokoju odkrywać różne aspekty tego pomysłu - po prostu odkrywać pewne rzeczy.”
„Powodem mojego powrotu do Apple było to, że nasza branża znajdowała się w śpiączce. Przypominała mi ona Detroit z lat 70., kiedy amerykańskie samochody wyglądały jak łódki na kołach.”
„Design to zabawne słowo. Niektórzy ludzie myślą, że design oznacza to, jak coś wygląda. Jeśli jednak dłużej się nad tym zastanowić, to design oznacza to, jak w rzeczywistości coś działa. W designie Maca nie chodziło tylko o to, jak on będzie wyglądać, chociaż jego wygląd był częścią designu. Chodziło przede wszystkim o to, jak on będzie działać. Aby coś dobrze zaprojektować, musisz to naprawdę rozgryźć. Naprawdę trzeba wszystko dogłębnie zrozumieć.”
„Coś prostego może być trudniejsze od czegoś skomplikowanego: trzeba ciężko pracować, aby dzięki oczyszczeniu umysłu, dało się coś uprościć. Na końcu okazuje się jednak, że było warto, gdyż można wtedy przenosić góry.”
„Nie ma dla mnie znaczenia bycie najbogatszym człowiekiem na cmentarzu. Dla mnie znaczenie ma chodzenie spać z przekonaniem, że zrobiliśmy coś wspaniałego.”
„Innowacyjność... bierze się z mówienia „nie” tysiącom rzeczy, aby być pewnym, że nie popełnimy błędu albo zrobimy o jedną rzecz za dużo. Zawsze myślimy o nowych rynkach, na które możemy wejść. Jednak przez mówienie „nie” możemy skoncentrować się na rzeczach, które są naprawdę ważne.”
„Innowacyjność nie ma nic wspólnego z tym, jak dużo pieniędzy przeznaczasz na badania i rozwój. Kiedy Apple opracowało Maca, IBM przeznaczało na badania i rozwój przynajmniej 100 razy więcej od nas. Tu nie chodzi o pieniądze. Tutaj chodzi o ludzi, którymi dysponujesz, jak jesteś prowadzony i jak dużo rozumiesz.”
„Innowacyjność odróżnia lidera od naśladowcy.”
„Po co dołączać do Marynarki, skoro możesz być piratem?”
„Dorastałem w Krzemowej Dolinie. Kiedy miałem 5 lat, moi rodzice przeprowadzili się z San Francisco do Mountain View. Mój tata został przeniesiony do samego centrum Doliny, a więc wszędzie wokół byli inżynierowie. Przez większość tamtego okresu, w Krzemowej Dolinie nadal znajdowały się sady - morelowe i śliwkowe. To naprawdę był raj. Pamiętam, że powietrze było tak krystalicznie czyste, że z jednego krańca doliny można było dostrzec drugi... To naprawdę było najwspanialsze miejsce do dorastania na świecie.”
„Bardzo lubiliśmy z Wozem poezję Boba Dylana i spędzaliśmy sporo czasu rozmyślając dużo o tych sprawach. To było w Kalifornii. Można tam było dostać świeże LSD ze Stanford. Można było spać w nocy na ławce ze swoją dziewczyną. Kalifornia ma pewne poczucie eksperymentowania i poczucie otwartości. Otwartości na nowe możliwości.”
„Nie możesz po prostu pytać klientów, czego oczekują i potem starać się im to dostarczyć. Do momentu w którym uda ci się to wyprodukować, oni będą chcieli coś nowego.”
„Komputer jest dla mnie najbardziej niesamowitym narzędziem, jakie kiedykolwiek wymyśliliśmy. To odpowiednik roweru dla naszych umysłów.”
Źródło: MacStories, AllThingsD, Wikipedia