Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

kamera HD


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
29 odpowiedzi w tym temacie

#1 wojciech23

wojciech23
  • 2 020 postów

Napisano 01 grudnia 2009 - 23:16

Witam.

Przymierzamy się do zakupu kamerki Full HD, a że doświadczenia czy wiedzy w tej dziedzinie sprzętów brak (dotychczas tylko Pal DV :rolleyes:) proszę o pomoc.

Chciałbym kupić kamerkę, która:
1. Będzie świetnie współpracować z iMovie 09 i Final Cut Pro jak i Express (czyli podpinam kamerę przez USB, albo wkładam kartę pamięci do MacBooka Pro i nie muszę nic konwertować tylko importuję bezpośrednio przez program)
2. Dobra optyka - to dla mnie ważne. Chodzi o to, żeby jak najlepiej łapała kolory, żeby wszystko było żywe, ładnie wyglądało, a po korekcji barwnej w Color czy Final Cut nie było krzaczków czy dymków ;)
3. Ostrość - łapanie ostrości też powinna być na dobrym poziomie, manualna regulacja też mile widziana, ale niekoniecznie.
4. Cena - do 3000-3500 tyś zł.

Najbardziej kieruję się w stronę Sony lub Canon'a, bo z tego co wiem, to właśnie one mają najlepsze obiektywy, dobrze łapią ostrość i kolory, no, ale tak jak już wspomniałem - nie mam doświadczenia, tak tylko słyszałem, co nie oznacza, że to prawda ;)

Myślałem o np. czymś takim:
Canon - Full HD Legria HF20 (830701006) - Aukcje internetowe Allegro


Proszę was bardzo o pomoc ! Najlepiej linki do allegro i wytłumaczenie dlaczego akurat ta kamerka, a nie inna :D Z góry bardzo dziękuję.

#2 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 04 grudnia 2009 - 07:08

No i jest - Panasonic GF-1. 900USD... Nie jest to stricte kamera wideo... tylko aparat forograficzny z możliwością dołożenia obiektywów typu M - Leitza, Voigtlandera, Zeissa . Video do 720p w kodeku AVCLite z dźwiękiem mono. PW tej chwili GH-1 jest poza Twoim budżetemi - 1500USD, ale daje AVC 1080p z dźwiękiem Dolby Stereo i jackiem na zewnętrzyn mikrofon. Oba aparaty mają doskonałe obiektywy kitowe: zoomy f3.5-5.6 ze stabilizacją. Jakość jak w Canon 5D za dwukrotność ceny. A studenci filmówek już tłuką etiudy na 5D.

#3 deha21

deha21
  • 384 postów

Napisano 04 grudnia 2009 - 08:44

Za dużo doświadczenia też nie mam w tej dziedzinie ale prawie wszędzie gdzie zapytasz o kamerę HD za ponad 3000 zł większość poleci ci Canona HV30 (jest nowszy HV40 ale droższy). Sam ją mam i sobie bardzo chwalę. Zalety: 1. Rozdzielczość 1440x1080 ale z pixel aspect ratio 1,33 więc jak zmienisz na 1 to masz Full HD (nie zauważyłem różnicy jakości w tej zmianie). 2. Optyka - tutaj ci dużo nie powiem bo nie testowałem innych kamer ale wszyscy ją polecają i mówią, że w tej cenie lepszej nie znajdziesz. 3. Jest na kasetę ;) A z tego co pisałes to chcesz mieć na kartę. Minus karty jest taki, że filmy na niej są już skompresowane do MPEG a więc gorzej się je obrabia (komputer potrzebuje wtedy więcej mocy). Tak mówią, sam mam na kasetę więc nie potwierdze ;) 4. Możesz dokupić akcesoria. Ma wejście na słuchawki/monitor, mikrofon, stopkę do np. zewnętrznej lampy czy mikrofonu. Wady: 1. Nie zbyt wygodna manuala regulacja ostrości. Jest to takie pokrętło z boku obiektywu. Ale wpisz sobie np. na youtube "follow focus". Możesz go zrobić i po problemie ;) 2. Żeby zablokować ekspozycję potrzebna jest karta miniSD i trzeba w opcjach ustawić. Więc nie jest to szybkie wyjście ale w sumie mi nie przeszkadza.

#4 sancruz3

sancruz3
  • 2 436 postów

Napisano 04 grudnia 2009 - 12:45

Tylko nie wiem czy koledzy wiedza ale te kamery ktore zapisuja na HDD,DVD badz na Kartach Flash nie maja jakosci pelnej HD obraz jest lepszy bo matryca jest wieksza i lepsze przetworniki. Obraz jest kompresowany do formatu mpg4 czyli do DVD. Nie mozliwe jest nagranie pelnej jakosci HD na karcie Pamieci o Pojemnosc 32 Giga - znaczy sie nagracie ale godzinke z groszem. Jedna godzina filmu na kasacie MiniDV HD zajmuje kolo 25 giga tyle zajmuje to wszystko jesli chcesz miec jakosc HD kup sobie ta kamere: Sony HDR-HC9E Prawdziwa jakosc jest na tasmie a nie na nosniku cyfrowym :) Podpinasz do kompa przez FW zrzucasz caly material i masz jakosc ktora moze Ci ktos pozazdroscic. Jak bys kompresowal to kompresuj do plyty dvd 8.5 giga 2 warstwowej bo jak wrzucisz do 4,3 giga to jakosc bedzie nie za specialna

#5 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 04 grudnia 2009 - 14:30

zapisuja na HDD,DVD badz na Kartach Flash nie maja jakosci pelnej HD obraz jest lepszy bo matryca jest wieksza i lepsze przetworniki.


Trudno zrozumieć treść zdania: czy zatem DVD na karcie flash ma lepszą jakość niż coś, czy nie?

Obraz jest kompresowany do formatu mpg4 czyli do DVD


Format DVD to mpeg2 - mniej wydajny od mpeg4, dlatego zajmuje więcej miejsca na nośniku

Prawdziwa jakosc jest na tasmie a nie na nosniku cyfrowym :smile:


Ale taśma JEST nośnikiem cyfrowym, tylko linearnym....

#6 d.biedrzycki

d.biedrzycki
  • 9 postów

Napisano 04 grudnia 2009 - 14:51

ja dorzucę swoje 3 grosze odnośnie punktu 1. czyli łatwości przenoszenia do final cut'a itp... otoz SONY (przynajmniej te ktore znam w fullHD) maja zapis do wlasnego fromatu i bez konwersji bedzie ciezko, zwlaszcza ze do maka nie ma softu od producenta i trzeba wydac dodatkowo 40-60$ na takowy soft.. chyba ze final'a masz "darmowego" to i softem do konwersji sie nie bedziesz martwil (ceną)... ale to inna bajka pozdrawiam

#7 dvcam

dvcam
  • 1 845 postów
  • SkądLodz

Napisano 04 grudnia 2009 - 15:08

No i jest - Panasonic GF-1. 900USD... Nie jest to stricte kamera wideo... tylko aparat forograficzny z możliwością dołożenia obiektywów typu M - Leitza, Voigtlandera, Zeissa . Video do 720p w kodeku AVCLite z dźwiękiem mono. PW tej chwili GH-1 jest poza Twoim budżetemi - 1500USD, ale daje AVC 1080p z dźwiękiem Dolby Stereo i jackiem na zewnętrzyn mikrofon. Oba aparaty mają doskonałe obiektywy kitowe: zoomy f3.5-5.6 ze stabilizacją.
Jakość jak w Canon 5D za dwukrotność ceny. A studenci filmówek już tłuką etiudy na tym.


Zgadzam się w pełni co do polecanego sprzętu. Możliwość doboru optyki jest bezcenna.
Wojtku polecam Tobie kamerę, w której masz możliwość wpływania samemu na ostrość, przysłonę oraz balans bieli. Oczywiście autofocus jest ok, ale warto żeby kamera miała manualne ustawianie ostrości. Generalnie bez tej podstawowej funkcji nie kupuj ;)

#8 deha21

deha21
  • 384 postów

Napisano 04 grudnia 2009 - 15:31

Najlepiej zorientuj się na forach dla filmowców/kamerzystów, np. filmowiec.pl czy kameraakcja.pl Tam doradzą ci osoby które na co dzień się tym zajmują i już nie jedną kamerę testowali ;) Ale tak jak mówiłem, ja polecam Canon HV30. Wpisz na youtube czy vimeo i zobacz recenzje i możliwości tej kamerki ;)

#9 madmax332-802bc1e3e2

madmax332-802bc1e3e2
  • 7 682 postów

Napisano 04 grudnia 2009 - 18:03

Format DVD to mpeg2 - mniej wydajny od mpeg4, dlatego zajmuje więcej miejsca na nośniku. Ale taśma JEST nośnikiem cyfrowym, tylko linearnym....


Bzdura totalna. Materiał wideo zapisany w MPEG-2 jest mniej skompresowany (poddawany mniejszej kompresji) dlatego zajmuje więcej miejsca. Wideo na Blu-Ray też jest zapisywane w MPEG-2. Natomiast materiał MPEG-4 jest jeszcze silniej skompresowany więc wydajniejszy - to taki postęp kosztem jakości i tu każdy musi sobie odpowiedzieć czego oczekuje od kamerki jakości czy wydajności.

Taśma jest nośnikiem magnetycznym, a dopiero materiał na niej może być zapisywany cyfrowo. Standard DV oferuje zapis w MPEG-2.

Reasumując - wybierając kamerę trzeba zwracać uwagę na obecność:

1. Zoom Optyczny - im większy tym lepiej. Cyfrowy pomijać całkowicie.
2. Długość pracy na akumulatorze.
3. Stabilizację optyczną (nie elektroniczną).
4. Przetwornik 3 CCD.

#10 dvcam

dvcam
  • 1 845 postów
  • SkądLodz

Napisano 04 grudnia 2009 - 18:16

4. Przetwornik 3 CCD.


Nie wyobrażam sobie kamery bez 3 CCD, ale jednak to jeszcze możliwe ;)

#11 parmenides

parmenides
  • 960 postów

Napisano 04 grudnia 2009 - 18:42

No i jest - Panasonic GF-1. 900USD... Nie jest to stricte kamera wideo... tylko aparat forograficzny z możliwością dołożenia obiektywów typu M - Leitza, Voigtlandera, Zeissa . Video do 720p w kodeku AVCLite z dźwiękiem mono. PW tej chwili GH-1 jest poza Twoim budżetemi - 1500USD, ale daje AVC 1080p z dźwiękiem Dolby Stereo i jackiem na zewnętrzyn mikrofon. Oba aparaty mają doskonałe obiektywy kitowe: zoomy f3.5-5.6 ze stabilizacją.
Jakość jak w Canon 5D za dwukrotność ceny. A studenci filmówek już tłuką etiudy na tym.

roznica w obrazie pomiędzy eosem 5dmkII a tym gf1 jest olbrzymia ze względu na fizyczną wielkość matryc. To powoduje różnice w głębi ostrości. Poza wszystkim jasne szkła canona powodują dalsze różnice. Najlepszą kamerą filmową jest dzisiaj aparat canon eos 5d mkII, pomimo pewnych niedoskonalości np ze śledzeniem ostrosci. Lepszy od canona jest oczywiscie red.

Co do studentów, to korzystają właśnie z eosów. Tak samo reporteży, np. NYT czy washington post. Zobacz tez dokumenty na mediastorm.org - czesc z nich zrobiona na nowej piątce.

#12 dvcam

dvcam
  • 1 845 postów
  • SkądLodz

Napisano 04 grudnia 2009 - 19:19

Oczywiście że Canon 5 II jest lepszy z racji fizycznej wielkości matrycy. Zresztą lumix nie ma lustra. Od Red lepszym rozwiązaniem jest Arri na taśmę światłoczułą ;)

#13 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 04 grudnia 2009 - 19:44

Tylko że Arri bez intensywnego serwisowania ma tendecję do warkotu... koszmar dla dźwiekowców na planie.

@parmenides - no wiadomo 4/3 do pełnej klatki ma się nie najlepiej jeśli chodzi o DOF. Jednak parę filmików powieszonych w sieci z serii G robi wrażenie
Niestety jeszcze wszyscy czekają na firmware update do prawdziwych 24 fps w 5D. Ale - kasa, czy zauważyłeś budżet kolegi?

#14 madmax332-802bc1e3e2

madmax332-802bc1e3e2
  • 7 682 postów

Napisano 04 grudnia 2009 - 20:13

Nie wyobrażam sobie kamery bez 3 CCD, ale jednak to jeszcze możliwe ;)


Heh - też sobie tak myślałem dopóki nie sprawdziłem tego pozornego bajeru w działaniu. Powiem jedno - nie było sensu się upierać w stylu "do czego mi to". Dla mnie - naprawdę warto kupić kamerkę z 3 CCD.

#15 deha21

deha21
  • 384 postów

Napisano 04 grudnia 2009 - 20:29

Nie wyobrażam sobie kamery bez 3 CCD, ale jednak to jeszcze możliwe ;)

Tylko niech znajdzie kamerę 3CCD w tym przedziale.

1. Zoom Optyczny - im większy tym lepiej.

A to dlaczego?

Swoją drogą tutaj jest porównanie HV30 i wspomnianego Sony:
Sony HC9 vs. Canon HV30 on Vimeo

To co mnie zdziwiło w Sony to to, że cholernie długo łapie ostrość... Nie wiem czy kamerzysta coś zmajstrował czy może jakiś wadliwy egzemplarz ale to trochę niekomfortowe.

I warto jeszcze wspomnić, że HV30 jak na kamery w tym przedziale cenowym, bardzo dobrze radzi sobie przy słabym oświetleniu. To pewnie m.in tym, że możesz sobie włączyć tryb 25p czyli progresywne nagrywanie 25 klatek na sekunde (co pomaga w uzyskaniu bardziej "filmowego" wyglądu).

#16 wojciech23

wojciech23
  • 2 020 postów

Napisano 04 grudnia 2009 - 21:20

Czyli podsumowując mniejwięcej, najlepsza kamerka będzie: - Nagrywać na MiniDV i zgrywać obraz przez FireWire? - Mieć manualną regulację ostrości - Mieć możliwość wymiany obiektywu. Dobrze zrozumiałem? Sorki, jestem KOMPLETNIE ZIELONY w tych sprawach, a chciałbym już kupić jakąś osobistą kamerkę przyzwoitej jakości i możliwości :) Proszę o linki do Allegro do jakiś dobrych, sprawdzonych modeli o ile to możliwe. Pozdrawiam.

#17 bar-trek

bar-trek
  • 6 159 postów

Napisano 04 grudnia 2009 - 21:38

Jedyne co mogę doradzić to nie kupuj kamer blu-ray HITACHI. Nie mówię, że są złe, bo jakość filmów jest świetna, ale jak będziesz chciał się pobawić w ich obróbkę będziesz musiał się trochę namęczyć, aby skonwertować je do jakiegoś uniwersalnego pliku bez utraty jakości ;)

#18 wojciech23

wojciech23
  • 2 020 postów

Napisano 04 grudnia 2009 - 21:59

Ja najbardziej przymierzam się do tego Canona HV30. Czy to dobry wybór? :)

#19 deha21

deha21
  • 384 postów

Napisano 04 grudnia 2009 - 23:37

Czyli podsumowując mniejwięcej, najlepsza kamerka będzie:
- Nagrywać na MiniDV i zgrywać obraz przez FireWire?
- Mieć manualną regulację ostrości
- Mieć możliwość wymiany obiektywu.

Generalnie tak ale obiektywu nie wymienisz, conajwyżej możesz dokupić np. adapter 35mm, konwerter szerokokątny, matte box/lens hood, jakies filtry.
Co do FireWire to słyszałem, że tą samą jakość można osiągnąć przez USB 2.0 ale kiedyś próbowałem i przez FireWire była zdecydowanie lepsza. W każdym razie, teraz chyba każda kamera ma wejście na FireWire. W niektórych kamerach możesz też używac HDMI.

Ja najbardziej przymierzam się do tego Canona HV30. Czy to dobry wybór? :)

Wg mnie najlepszy w tej cenie ;) Czego już nie będe udowadniał bo jeszcze mi powiedzcie że jestem przedstawicielem tej firmy albo chce mojego opchnąć na allegro ;)

#20 dvcam

dvcam
  • 1 845 postów
  • SkądLodz

Napisano 04 grudnia 2009 - 23:41

Co do FireWire to słyszałem, że tą samą jakość można osiągnąć przez USB 2.0 ale kiedyś próbowałem i przez FireWire była zdecydowanie lepsza. W każdym razie, teraz chyba każda kamera ma wejście na FireWire.


Bez FireWire też nie kupuj ;)

#21 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 05 grudnia 2009 - 01:03

:rolleyes: - kup cokolwiek, byle tanio.

#22 parmenides

parmenides
  • 960 postów

Napisano 06 grudnia 2009 - 14:06

tak na poważnie canon hv30 będzie świetnym wyborem. różnicy w jakości pomiędzy kamerą na taśmę, a dysk flash nie będzie żadnej (w obydwu przypadkach jest zapis cyfrowy), za to różnica w cenie będzie zasadnicza. Pamiętaj jednak, że zgrywanie z taśmy jest bardziej upierdliwe i wolniejsze. gdybym dzisiaj chciał kupić jakąś kamerę to byłaby to hv30. Mam eosa 5d MkII, więc kamery wideo nie szukam. Jedyne, z czego musisz sobie zdać sprawę, to z dość dużej minimalnej głębi ostrości i wolnego zgrywania. reszta to same plusy (archiwizacja i żywotoność taśm - masterów. Miłego nagrywania i nie zadręczaj znajomych półgodzinnym filmem i zbytnią "jazdą" kamery. Pamiętaj, że ujęcia statyczne są w większości przypadków lepsze, nagrywaj z marginesem, żeby było z czego ciąć, ale nie wahaj się wycinać. Montuj szybko i pamiętaj o dobrym dźwięku. Sound is the king... pozdr adam

#23 sancruz3

sancruz3
  • 2 436 postów

Napisano 06 grudnia 2009 - 14:57

To moze mi powiecie ze plyta cd jest lepszym nosnikiem od vinyla? Nic nie przebije jakosci plyty vinylowej... Tak samo tasmy MiniDV. Najdrozsze kamery nadal uzywaja tasm i beda uzywac tak samo jak w studiach nagraniowych uzywa sie magnetofonow DAT do dziaj...

#24 parmenides

parmenides
  • 960 postów

Napisano 06 grudnia 2009 - 15:02

ty chyba nie zrozumiałeś różnicy w zapisie... proszę nie wprowadzaj ludzi w błąd, bo to szkodliwe. To że ty nie rozumiesz, to nie znaczy, że swoje błędy musisz przenosić na innych. wicyl i płyta cd w porównaniu do taśmy dv i zapisy na dysku flash - nie bądź śmieszny. pozdr

#25 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 06 grudnia 2009 - 15:11

Myślę, że kolega sancruz3 ironizuje :wink: Jednak DATy już się skończyły.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych