Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Pierwszy graficzny interfejs użytkownika.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
16 odpowiedzi w tym temacie

#1 reeye

reeye

  • 1 506 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 16 sierpnia 2005 - 23:09

Trudno wyobrazić sobie współczesny komputer nie posiadający graficznego interfejsu użytkownika. Tak naprawdę większość z nas nigdy nie miała do czynienia z komputerem w inny sposób niż przez owe GUI (ang. Graphical User Interface ). Pierwsze interfejsy użytkownika nie były graficznie zorientowane. Często nawet dziś wpisywanie komend textowych jest wygodniejsze.

Pierwszy graficzny interfejs został opracowany przez korporacje Xerox w ośrodku badawczym PARC w latach siedemdziesiątych. Jednak dopiero w latach osiemdziesiątych stał się popularny. Przyczyną tak długiego okresu pomiędzy etapem projektowym a praktycznym zastosowaniem był bardzo wysoki koszt sprzętu. Wysoki koszt sprzętu powodował także to, że przez bardzo długi okres nikt nie myślał o sprzedawaniu samodzielnych systemów operacyjnych. Oprogramownie było dodatkiem.

[center:3b1a88adc4]Dołączona grafika[/center:3b1a88adc4]
Xerox Alto

Współzałożyciel Apple Steve Jobs odwiedził PARC w 1979. Pierwszy komputer posiadający GUI "Alto" zrobił na nim duże wrażenie. Kilku inżynierów pracujących w PARC szybko znalazło nową pracę w Apple. Niewątpliwie tworząc pierwsze GUI Apple inspirowano się technologią Xerox-a jednak należy przyznać, że Apple prowadziło własne badania zanim jeszcze S. Jobs odwiedził PARC. Już na tym etapie rozwoju komputerów osobistych rozpoczeły się prawne konflikty z "młodym" Microsoftem. Windows 1.0 zaczerpną na tyle dużo z Apple Macintosh, że Apple zdecydowało się skierować sprawę na drogę sądową.


W 1978 roku w Apple po sukcesie AppleII/III rozpoczęto prace na nowym projektem o nazwie kodowej Lisa.
S. Jobs chciał wprowadzić maksymalnie dużo nowych rozwiązań przez co opóźniał wprowadzenie nowego komputera i systemu. Perfekcjonizm Jobs nie opłacił się, został zwolniony ze stanowiska kierownika projektu. Komputer ujrzał światło dzienne w styczniu 1983 roku.
[center:3b1a88adc4]
Dołączona grafika [/center:3b1a88adc4]

Nigdy wcześniej komputer osobisty nie posiadał systemu operacyjnego wyposażonego w GUI. Projekt kosztował Apple 50 milionów dolarów a kolejne 100 stworzenie kompletnego oprogramowania gotowego do sprzedaży. Sprzedano tylko 10000 komputerów po 9.995 dolarów sztuka. Rok później Lisa 2 oferowana była z napędem 3.5" znacznie taniej. W roku 1986 Lisa 2 zmieniła nazwę na Macintosh XL do systemy dołączano oprogramowanie MacWorks.
[center:3b1a88adc4]
Dołączona grafika

Dołączona grafika[/center:3b1a88adc4]

Pojawiło się też coś jeszcze, co towarzyszy Apple do dziś :

[center:3b1a88adc4] Dołączona grafika[/center:3b1a88adc4]
  • LASERman, kkowalski i wisznia lubią to

#2 _sys

_sys
  • 2 046 postów
  • SkądB-stok i okolice

Napisano 16 sierpnia 2005 - 23:49

Kiedyś za dużo osób nie myślało nad GUI (może dlatego, że mieli drukarki zamiast monitorów :D). Alto był w pewnym sensie pradziadkiem Macintosha. Dobra konkrety. Tekst mi się podoba, masz u mnie + :mrgreen: . Fajnie jest wiedzieć, że są osoby, które szanują historię komputeryzacji (wnioskuję to po tym tekście).

#3 reeye

reeye

  • 1 506 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 17 sierpnia 2005 - 01:00

może dlatego, że mieli drukarki zamiast monitorów


a czasem i dziurkarki ( karty perforowane od ODRY które leża u mnie w domu nie dają i tym zapomnieć )

#4 Abyssal

Abyssal
  • 102 postów

Napisano 17 sierpnia 2005 - 09:31

Artykul reeye przypomnial mi o istnieniu strony, zreszta bardzo ciekawej traktujacej o graficznych miedzymordziach.
http://www.aci.com.p...biurkonaekranie

Wiecej artykulow mozna zanalez tu:
http://www.aci.com.pl/mwichary

#5 Krzysiek

Krzysiek
  • 4 184 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 17 sierpnia 2005 - 19:51

artykuł mi sie podoba - oby bylo ich wiecej... 8)

#6 krismiszcz

krismiszcz
  • 2 414 postów
  • SkądLUBLIN

Napisano 17 sierpnia 2005 - 20:17

o widze reeye też nie śpi 8) gratuluje udanego artka :)

#7 Przemion

Przemion
  • 2 465 postów
  • SkądAmsterdam

Napisano 28 sierpnia 2005 - 20:46

[center:199c448769]Dołączona grafika

http://iindigo3d.com/blog/?page_id=40 - screnshoty z wszystkich wersji OS X i opisane zmiany... może przetłumaczymy na nasz użytek ?[/center:199c448769]

#8 shogun

shogun
  • 151 postów

Napisano 29 sierpnia 2005 - 08:11

Dorzucę coś od siebie
http://arstechnica.c...aedia/gui.ars/1
Historia gui po angielsku.
Opisuje nie tylko dokonania Apple, ale także inne GUI takie jak GEM, GEOS, Workbench itp.
Warto poczytać.
Może OffTopic, ale czy małe Atari miało jakiś graficzny interfejs?

#9 EnderTKD

EnderTKD
  • 351 postów

Napisano 24 września 2005 - 23:22

ciekawy link.szkoda ze nie wychodzi jakies pisemko o maczkach...takie texty sa na poziomie wiec mozna by je ladowac do pism...

#10 Mac_Abra

Mac_Abra
  • 674 postów
  • Skądsskątowni

Napisano 25 września 2005 - 10:46

Kawał dobrej roboty, reeye! Bardzo się przyda, zwł. "świeżym" Macowcom - forumowiczom :)
Dorzucę cuś od siebie:

Historia Graficznych Systemów Operacyjnych - kawał DOBREJ roboty - po POLSKU! (i do tego sporo CIEKAWYCH linków)

#11 beru

beru
  • 368 postów
  • SkądKraków

Napisano 25 września 2005 - 16:42

Może OffTopic, ale czy małe Atari miało jakiś graficzny interfejs?


Co prawda miałem Atarynkę, ale chyba za mało się w nią wgłębiłem, bo natknąłem się co prawda na mnóstwo róźnych programów do operacji kasetowo/dyskietkowych, mogących przy odpowiednim świetle uchodzić za system operacyjny, ale wszystkie miały interfejs czysto tekstowy (a'la uniksowy fdisk) albo co najwyżej pseudo-graficzny, (a'la Norton Commander)
Zresztą interfejs stricte graficzny był chyba nikomu niepotrzebny, skoro mając do dyspozycji 48kB RAM i rozdzielczość 24x40 znaków i tak ludzie wyczyniali cuda ;)

#12 krismiszcz

krismiszcz
  • 2 414 postów
  • SkądLUBLIN

Napisano 25 września 2005 - 16:46

Ale słynne Atari ST i chyba siakiś "Falcon" czy cóśś . system chyba się nazywał TOS i chyba doszedł do wersji 4.01 albo 4.02 - moge się mylić. Duże Atari miały nawet spore możliwości rozbudowy :wink:

#13 Mac_Abra

Mac_Abra
  • 674 postów
  • Skądsskątowni

Napisano 25 września 2005 - 22:56

Duże Atari

- jak to brzmi... :mrgreen: ;)

#14 Heidi

Heidi
  • 830 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 26 września 2005 - 07:06

Jak nazwa drinka :wink:

#15 _igi

_igi
  • 3 154 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa, PL

Napisano 29 listopada 2006 - 21:30

Niezła robótka, zwłaszcza podoba mi się Mac na przełomie dziejów (tablica ewolucji OSów) Będe musiał odpalić wreszcie swojego maca, mógłby się z powodzeniem tutaj nadawać, bydle z przed 12 lat, 26 kB procek i dysk 800 mb! :D Mniej, niż teraz oferują komórki

#16 internex

internex
  • 592 postów
  • SkądWarszawa, PL

Napisano 04 marca 2008 - 17:10

Damn, dopiero zauważyłem, że ten artykuł wogóle istnieje. Niestety muszę się niezgodzić z jego treścią - pierwszy GUI został wymyślony w 1968 w Stanford Research Institute przez Douglas'a Engelbart'a.

#17 Laborman

Laborman
  • 397 postów
  • SkądDeep Space 9

Napisano 26 marca 2008 - 07:52

Damn, dopiero zauważyłem, że ten artykuł wogóle istnieje. Niestety muszę się niezgodzić z jego treścią - pierwszy GUI został wymyślony w 1968 w Stanford Research Institute przez Douglas'a Engelbart'a.


Pomysł stworzenia wyświetlaczy i systemów "okienek" komputerowych narodził się w głowie Engelbarta podczas pracy w kalifornijskim Ames Aeronautical Laboratory. Jadąc samochodem, zobaczył billboard ze znanym mu ekranem radaru. Wpadł na pomysł, że takich samych wyświetlaczy można używać do komunikowania się z komputerem, a był to rok 1951. W 1955 r. zdobył doktorat z inżynierii elektrycznej (praca "Bi-stabilne wyświetlacze cyfrowe oparte na plazmie gazowej")
W 1962 r. Engelbart założył zespół Augmentation Research Center (ARC), który oprócz pierwszej myszki i "okienek" opracował edytor tekstów, pocztę elektroniczną i systemy zdalnej pomocy (online help). Engelbart także pracował nad rozwojem ARPANET, poprzednika internetu. Po zamknięciu w 1977 r. ARC wielu członków tego zespołu przeszło do Xeroxa, gdzie ich prace zostały wykorzystane przy budowie Alto.

Swoją drogą tamte pionierskie czasy miały wielu wizjonerów, których prace często przez ówczesnych uważane za mało realne dziś traktujemy jak zwyczajne rzeczy. Apple korzystając z GUI jako pierwsze zrobiło na tym interes, ale jak widać pomysł narodził się o wiele wcześniej.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych