Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Pisanie w C++ - oraz - Czy naprawdę można zarobić?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
32 odpowiedzi w tym temacie

#1 Moriquendi

Moriquendi
  • 233 postów
  • SkądZamość

Napisano 16 października 2009 - 23:15

Ostatnio jestem pochłonięty marzeniami o pisaniu gier. Otóż jestem w trakcie pisania prostej gry platformowej 2D na PC. Piszę w OpenGL i C++. Niedługo jednak mam zamiar kupić iPhone 3G i być może od nowego roku zacząć pisać jakieś aplikacje na niego. Już wiem, że trzeba płacić za SDK i kupić Mac'a. Mam jeszcze pytania do pisania aplikacji/gier na iphona a konkretnie - jaki język. Powiedzmy, że mam tą swoją grę na PC wykonaną w OpenGL i C++. Czy mogę ją bez większych przeróbek na iphonie uruchomić? Czy wogóle jest możliwe pisanie w C++ na iphone i czy to się opłaca? Nie chciałbym się rozdrabniać na inne języki, bo stosunkowo niedługo uczę się programować i jeszcze nie pojmuje C++ i OpenGL a mam się przenosić na jakieś C-obj. Jak to wszystko wygląda? Czy napisanie gry 2D, jakichś puzzli na iPhone'a jest trudne? ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Drugie pytanie. Wszędzie się mówi o tych strasznie dużych liczbach. Patrzyłem się na różne statystyki - 100 tys. pobrać gry, albo i więcej. Ale jak to jest z mniejszymi produkcjami? Powiedzmy Ja -programista i koleżanka - grafik. Jaka jest szansa na przebicie się wśród tych wszystkich gier? ---------------------------------------------------------------------------------------------------

#2 MrBo

MrBo
  • 58 postów
  • SkądBallincollig, Irlandia

Napisano 18 października 2009 - 00:28

Jak najbardziej da się pisać w C++ na iPhone. Glazlix (www.glazlix.com) jest właśnie napisany w ten sposób. Na sieci można znaleźć kilka przewodników informujących o tym jak się do tego zabrać. Musisz mieć jednak podstawową wiedzę na temat Objective-C i Cocoa by poprawnie zagnieździć rdzeń (Core) aplikacji napisanej w C++ wokół powłoki stworzonej w Objective-C. Pamiętaj jednak że tworząc jakikolwiek program, który ma się kompilować na kilku platformach musisz trzymać się standardów. Jeśli coś działa na x86 niekoniecznie będzie działać w ten sam sposób na Armie i odwrotnie. Jeśli chodzi o OpenGL to na iPhone podobnie jak na innych platformach mobilnych jest dostępny OpenGL ES - jest to ogólnie rzecz ujmując podzbiór języka OpenGL więc pewne rzeczy które działają*w dużym OpenGL'u niekonieczne będą działać na "małym" OpenGL'u.
Jeżeli chodzi o sprzedaż aplikacji w dziale TDD znajdują się właściwe linki odnośnie marketingu, ale jeśli poszukasz na Google powinieneś znaleźć interesujące Cię informacje. Pozdrawiam i życzę powodzenia.

#3 Land

Land
  • 23 postów

Napisano 28 października 2009 - 14:07

A da sie zarobic na tym? jesli tak to duzo czy raczej maly interes z tego?

#4 frost3d

frost3d
  • 1 postów

Napisano 16 listopada 2009 - 21:02

A da sie zarobic na tym? jesli tak to duzo czy raczej maly interes z tego?


Czy da sie zarobić? 90% developerów publikujących swoje dzieła na AppStore nigdy nie odzyska $100 wpisowego, nie mówiąc juz o kosztach zakupu iPhone i Mac'a. w sklepie jest 100.000 gier. i ogromne piractwo. generalnie developing na te platformę to porażka, chyba ze znajdziesz Kogoś naiwnego ktory zapłaci tobie za development. :P ale to jedyny sposób, bo w appstore sie nie dorobisz. :P ludzie sprzedają przez pół roku 8 sztuk po $1 i na tym final.

#5 wojtkow

wojtkow


  • 6 767 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań

Napisano 16 listopada 2009 - 22:30

W zasadzie chciałem skasować powyższy post ale żeby nie zostać posądzony o cenzurę to go zostawię. Chciałem tylko zauważyć (nie wiem czy to prowokacja, czy autor chce wykończyć konkurencję na starcie) że piractwo dotyczy tylko urządzeń po jailbrake a tych wg danych jest kilka procent. W sklepie jest poza tym 100 000 programów, a nie gier, nie każdy pisze też gry. Co do wyliczenia tych 8 sztuk, to jeżeli komuś się nie powiodło do współczuje - ale może lepiej szukać przyczyny w sobie zamiast spamować :|

#6 MrBo

MrBo
  • 58 postów
  • SkądBallincollig, Irlandia

Napisano 18 listopada 2009 - 12:18

Czy mozna zarobic Mysle ze konkurencja jest potrzebna. Im wieksza roznorodnosc tym lepiej. Osobiscie kibicuje wszystkim developerom z Polski, ktorzy chca rozwijac aplikacje na iPhone. Kazdy, kto chce rozwijac apliakcje na iPhone musi sobie jednak zdawac sprawe z tego ze to nie jest juz ten sam rynek co 3 lata temu, gdzie, tu zacytuje: "wystarczylo skompilowac przyklad hello world i mozna bylo zarobic miliony". Jezeli na polce sklepowej jest 100 000 produktow szansa ze zauwaza Twoj produkt a potem go kupia jest o wiele mniejsza niz w czasach gdy w tym samym sklepie bylo 100, 1000 czy nawet 10 000 produktow. Zatem trzeba zadbac a) by Twoj produkt byl odpowiedniej jakosci B) by sie wyroznial c) by zostal zauwazony etc. Inaczej, faktycznie szanse na zwrocenie sie kapitalu sa minimalne. Na forum dostepnym dla developerow umieszczane sa informacje na temat marketingu i sprzedazy aplikacji zebrane z sieci. Samemu rowniez wpisujac odpowiednie hasla w google mozna znalezc odpowiednie informacje. W kazdym przypadku tak jak powiedzial moj szanowny przedmowca, wiekszosc zalezy od developera.

#7 Witos

Witos
  • 4 400 postów

Napisano 18 listopada 2009 - 12:25

Może to cię zainteresuje:
UNITY: Game Development Tool
Bardzo przyjemne narzędzie, rownież na iPhone.

#8 demarca

demarca
  • 301 postów
  • SkądLegnica

Napisano 18 listopada 2009 - 13:18

Zatem trzeba zadbac a) by Twoj produkt byl odpowiedniej jakosci B) by sie wyroznial c) by zostal zauwazony etc. Inaczej, faktycznie szanse na zwrocenie sie kapitalu sa minimalne.


Zakładając, że punkt "a" jesteśmy w stanie sami zrealizować, to punkty "b" i "c" to już czasem loteria. Takie mam wrażenie konfrontując aplikacje z top25 z tymi wleczącymi sie w ogonie. Bywa, że gdzieś na końcu listy znajduję perełkę, która według wszelkich praw logiki powinna być na przedzie. I vice versa ;)

Czyli: produkt i marketing, marketing, marketing...

Co do kwestii zwrotu kapitału - dobre hobby musi kosztować ;)

#9 wojtkow

wojtkow


  • 6 767 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań

Napisano 18 listopada 2009 - 14:03

Obecnie to nawet marketing, marketing ... marketing, produkt, jaki produkt? (vide Windows :D)

Co do kwestii zwrotu kapitału - dobre hobby musi kosztować ;)

O właśnie, ja m.in. zajmuje się modelarstwem - tam to dopiero są wydatki, a szans na zwrot nie ma :)

#10 Witos

Witos
  • 4 400 postów

Napisano 20 listopada 2009 - 13:11

O ! to kolega po fachu :) Ja co prawda na razie nie mam czasu, ale pasja z lat dziecięcych dopadła mnie rok temu i trzyma. Już wiem co będę robił na emeryturze.

#11 mhroku

mhroku
  • 132 postów
  • SkądPoznań / Koziegłowy

Napisano 20 grudnia 2009 - 22:16

O! Przyznam się - też zajmuje się modelarstwem (w szczególności figurki warhammer itp).

Ale wracając do wątku głównego:

- W mojej grze objective-c to jakieś 2% kodu , z czego większość to i tak kod wygenerowany przez Xcode. Co do opengl es - nie miałem szczególnych problemów. Kilka rzeczy jest niedostępnych (np. listy wyświetlania) a kilka różni się tylko sposobem zapisu więc się nie martw.

- Co do sprzedaży - w moim przypadku pooooowoli pnę się w górę. Specjalnie zadowolony nie jestem, ale pewne jest to, że kasa się zwróci.

#12 selekta

selekta
  • 166 postów

Napisano 15 lutego 2010 - 16:53

A propos "zarobić" - będę robił wycenę prostej aplikacji na iPhone dla klienta (check-lista w której odpowiedzi prowadzą do dalszych drzewiastych zagłębień z kolejnymi pytaniami i w końcu do wygenerowania raportu, który może być wysłany emailem). Gdzie można się dowiedzieć, jakie są stawki developerów w Polsce?

#13 Lestek

Lestek
  • 880 postów

Napisano 04 marca 2010 - 12:55

Nie będę zakładał nowego wątku bo poniekąd moje pytanie zawiera się w tytule. C++, co stracę pisząc jednak w c++. Zastanawiam się czy jest sens zarzucać wszystko to, czego nauczyłem się z Symfonii Grębosza i szukać czegoś o nowym języku? Jeśli tak, to może ktoś zna adres wartościowego tekstu dla przechodzących z c++ na c-obj. ?
Znalazłem http://pierre.chacha...cpp-objc-en.pdf ale może jest coś w rodzimym języku, bo pomimo iż znam angielski - chcąc się dobrze nauczyć czegoś chyba lepszy jest polski. Czasami nie wszystko jest jasne...

#14 jhartman

jhartman
  • 668 postów

Napisano 04 marca 2010 - 19:58

A propos "zarobić" - będę robił wycenę prostej aplikacji na iPhone dla klienta (check-lista w której odpowiedzi prowadzą do dalszych drzewiastych zagłębień z kolejnymi pytaniami i w końcu do wygenerowania raportu, który może być wysłany emailem).
Gdzie można się dowiedzieć, jakie są stawki developerów w Polsce?


Wiesz jak się robi taką wycenę? Szacujesz ile dni zabierze Ci napisanie tej aplikacji i mnożysz razy Twoją dzienną stawkę.

Niestety (a może na szczęście...) nie jestem deweloperem i nie mam pojęcia o polskich stawkach. Może tutaj coś znajdziesz: Płace w branży IT ale pamiętaj, że gdy pracujesz na swój rachunek to liczy się trochę inaczej....

#15 wojtkow

wojtkow


  • 6 767 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań

Napisano 04 marca 2010 - 20:33

Co do stawek deweloperów, są tacy co pracują za 500 zł za osobodzień i tacy co kasują za niego 2000 (mowa o kwotach netto). Pod uwagę należy brać że zawód ten jest dość drogi w wykonywaniu (komputery, oprogramowanie etc) a podatki w Polsce są wysokie, więc przy niskiej stawce wyjdzie Ci na ostatecznie na rękę mniej niż dostaniesz na etacie.

#16 MrBo

MrBo
  • 58 postów
  • SkądBallincollig, Irlandia

Napisano 04 marca 2010 - 22:58

Ze swojej strony dodam, że w przypadku wyceny kosztów projektu od strony programowej pamiętaj o trzech współczynnikach: cena, jakość i terminowość. Możesz mieć aplikację zakodowaną tanio i terminowo ale o wątpliwej jakości, tanio i o odpowiedniej jakości ale nie terminowo i wreszcie terminowo i o odpowiedniej jakości ale nie tanio. Raczej nie masz co liczyć na to że uda Ci się znaleźć developera który to zrobi tanio, o odpowiedniej jakości i terminowo. W przypadku kosztorysowania zatem wartość projektu będzie zależeć od wszystkich tych czynników. Jeżeli zgłosi się do Ciebie klient z prośbą o wycenę projektu który ma być zrobiony na wczoraj to cena będzie inna niż dla klienta który może poczekać. Mało który klient zlecający wycenę zaryzykuje bowiem zrobienie projektu po terminie lub brak odbioru projektu ze względu na wątpliwą jakość.

#17 Lestek

Lestek
  • 880 postów

Napisano 05 marca 2010 - 12:23

Trochę offtop się zrobił. Ma ktoś odpowiedź na moje pytanie?

#18 BartMax

BartMax
  • 39 postów

Napisano 05 marca 2010 - 15:10

Ucz sie tez objective-c. Dla mnie przejscie z c++ na ten jezyk bylo bezproblemowe. Na poczatku radze przeanalizowac kilka kodow zrodlowych. Opanowanie nowego jezyka powinno ci zajac kilka dni (jesli znasz podstawy programowania obiektowego, i tworzyles juz jakies aplikacje).

#19 Lestek

Lestek
  • 880 postów

Napisano 07 marca 2010 - 17:34

Tia, w polskim Internecie niewiele materiałów tn. objective-c. Nie ma żadnego kursu tzw. od podstaw. Próbowałem przejść przez ten z MyApple... No cóż, nie bardzo mi to podchodzi. Czy ktoś jest w stanie powiedzieć co stracę pozostając przy c++?

#20 macieks72

macieks72

  • 9 873 postów

Napisano 07 marca 2010 - 17:42

Re: up Nie wiem, ale wydaje mi się że tym bardziej pisząc dla iPhone trzeba znać angielski, już nie dlatego że to język programistów, ale chociażby dlatego że po polsku aplikacji to chyba nie bardzo się opłaca robić.

#21 Lestek

Lestek
  • 880 postów

Napisano 07 marca 2010 - 17:57

Maćku, angielski to ja znam ale nie wyobrażam sobie nauczyć języka programowania od podstaw z obcojęzycznych wydawnictw. Inną sprawą jest, że czasami ciężko jest nauczyć się czegokolwiek z polskich wydawnictw. Pamiętam jak było z c++, dopiero Grębosz wyłożył niektóre rzeczy w przystępnej formie. Są kursy objective-c... nawet na tej stronie... ale nigdzie nie znalazłem np. wytłumaczenia, dlaczego tak a nie inaczej wygląda kod, od razu zmienne, klasu, objekty. Brakuje jednak opracowań o totalnych podstawach.

#22 feuerfest

feuerfest
  • 3 417 postów
  • SkądMonachium, DE

Napisano 07 marca 2010 - 19:00

objc jest obiektowy wiec nic dziwnego ze od razu lecą po klasach. podobnie z javą :D co do angielskiego - ja sie na porzadnie nauczylem dopiero z angielskojęzycznych źródeł, stron internetowych, blogów i for. jak sobie ktos nie wyobraża uczenia po angielsku, ma na starcie przerąbane :P

#23 wojtkow

wojtkow


  • 6 767 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań

Napisano 07 marca 2010 - 21:18

Lestek, ja nie wyobrażam sobie uczenia się z wydawnictw polskojęzycznych - każda książka ma błędy, książka tłumaczona (bardzo często przez nie informatyka) ma ich dużo więcej. Poza tym techniczny angielski jest prosty jak drut, góra 1000 słów, z czego przynajmniej 750 musisz znać jeżeli obecnie używasz C++, a resztę zapamiętasz po pierwszym sprawdzeniu w słowniku.

#24 Optiv

Optiv
  • 188 postów

Napisano 07 marca 2010 - 21:43

To prawda, naprawde nie wiele trzeba znać angielski aby być w stanie uczyć się z anglojęzycznych materiałów, ponieważ pisane są one bardzo przystępnym językiem - zupełnie odwrotnie niż polskie ksiązki. Do ObjC polecam oficjalny Guide od Apple. Pozdrawiam.

#25 Lestek

Lestek
  • 880 postów

Napisano 07 marca 2010 - 21:58

wojtkow, chyba nie miałeś w ręce Grębosza? Ja każdemu zielonemu, który chce się nauczyć c++ polecę tę właśnie publikację. Autor jest Polakiem i książka jest napisana w bajecznie prosty sposób. Brakuje czegoś takiego właśnie o objc. No nic, trudno. Skorzystam z tego, co mam... oczekujcie efektów :) Bo właśnie po to kupiłem Mac`a.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych