Jump to content

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Photo
- - - - -

Odpicowywanie poklatkowego zachodu/wschodu słońca - jak?


  • Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 ex3v

ex3v

  • 1884 posts
  • SkądWarszawa

Posted 20 September 2009 - 00:43

Witajcie,

zostały nagrane za pomocą sony pdw-f355 filmy poklatkowe - wschód i zachód słońca (1 klatka na 4 sekundy). Mam za zadanie te filmy odpicować, a że jak do tej pory miałem do czynienia z montażem nieefektowym, kompletnie nie wiem, jak się*do tego zabrać, żeby było możliwie najłatwiej to zrobić.
Do wykonania następujące rzeczy
1. Podczas wchodu słońca usunąć*osoby oraz samochody uchwycone na +- co dziesiątej klatce przechadzające się przed głównym punktem zainteresowania, czyli budynkiem, po którym przesuwa się cień.
2. Podczas zachodu słońca mam mega problemy z ekspozycją - co kilka klatek jest "błysk" czyli jasność*podkręcona o 20-30%, ponadto widać*wyraźnie, że klatki różnią się od siebie jasnością o dosłownie ułamki procent, ale jednak... Chciałbym wygładzić ekspozycję na przestrzeni całego filmu bez konieczności siedzenia nad tym przez miesiąc i poprawiania każdej klatki z osobna.
3. Podczas zachodu słońca mam, idąc od dołu kadru, rzekę (40% dołu), panoramę miasta (20% - środek kadru) oraz niebo, po którym przechodzi zachodzące słońce (40% góry kadru). Po zachodzie i nadejściu nocy widać tylko bardzo słabą poświatę wody oraz migające na budynkach światła - nie ma żadnej różnicy między czernią nieba a czernią budynków. Chciałbym do tego filmu dorzucić*poruszające się niebo z gwiazdami, a do tego jeszcze odbicie delikatne tego nieba w rzece.

Pytanie - jak? Bo można przecież*operować*na każdej klatce z osobna w Photoshopie i spędzić nad tym miesiąc... ale tutaj chyba nie o to chodzi. Do dyspozycji mam FCS2, Shake oraz AE. Dodam tylko, że nie wiem nic o obsłudze Motion, Shake'a oraz AE i będę się musiał któregoś*z tych programów nauczyć, niezależnie od wyboru metody wykonania powyższych rzeczy.

Bardzo proszę o pomoc osoby, które już*kiedyś bawiły się w takie rzeczy :) Z góry dzięki :)

---- Dodano 20-09-2009 o godzinie 16:09 ----
I jak nikt nie wie?

#2 jabluszkoaf

jabluszkoaf
  • 216 posts

Posted 21 September 2009 - 21:54

Witaj. Co do pkt.1. Aby usunac osoby lub samochody musisz niestety zaglebic sie w Motion 3, bez problemu usuwa takie rzeczy, czy to jest co 5,8 czy 10 klatka, pkt.2. nie ma opcji wygladzenia ekspozycji jesli jasnosci wykazuja znamiona 20-30% - wszystko recznie musisz zrobic - to jest wada "poklatkowki", pkt.3. jesli nie ma roznicy miedzy czernia nieba a czernia budynkow polecam Motion 3 spokojnie wszystko da sie zrobic i wstawic i wyciac co trzeba - np. poruszajace sie niebo. Kiedys robilem taki projekt i niestety klateczka po klateczce musisz wszystko doprowadzic do "ladu-skladu" innej mozliwosci nie ma o ile ma to byc na profesjonalnym poziomie, jesli amatorsko to wystarczy AE jesli zas prof to musisz niestety uzyc Motion 3 (jesli go nie znasz radze szybko sie nauczyc, a gwarantuje, ze nauka nie idzie w las). Po takim zanurzeniu sie w Motion 3 nie bedziesz mial juz wiecej problemow z tym soft. I jeszcze jedna rzecz bardzo wazna poklatkowosc wymaga BARDZO DUZO RAMU !!!! pozdr jabluszkoaf.

#3 kakalaka

kakalaka
  • 72 posts
  • Skądwawrzyszew

Posted 21 September 2009 - 23:27

Sama idea poklatkowosci to jest reczna robota :) Moze to i upierdliwa robota ale uczy warsztatu, i daje sporo satysfakcji. Nie balbym sie wywalania po prostu poszczegolnych klatek w ktorych cos jest nie tak, jezeli nie bedzie to jakas znaczna ich ilosc, to tego nie bedzie specjalnie widac . Jak beda jakies dziury, mozesz zdublowac sasiednie z lekka korekcja badz przesunieniem. Zawsze mozesz tez przymaskowac postacie czy auta maska z sasiedniej klatki. Jezeli masz AE to twixtor moglby okazac sie tu pomocny zeby podkreslic przeplyw czasu. Koncowke zrobilbym na maskach, odcial co nie pasuje podlozyl cos lepszego/ podkreconego/ wyciagnietego niepotrzebne skreslic. AE sie nada znakomicie, motion tez da rade - jest masa tutoriali w sieci. Baw sie dobrze :)

#4 ex3v

ex3v

  • 1884 posts
  • SkądWarszawa

Posted 22 September 2009 - 00:35

Na początek chciałbym bardzo podziękować*za odpowiedzi :) Co do korygowania ekspozycji, to się niestety tego spodziewałem, że będę musiał to robić klatka po klatce :/ No ale cóż, w końcu jakoś*na chleb trzeba zarobić ;) Co do Twojej wypowiedzi jabluszkoaf - dlaczego poklatkowe wymagają o wiele więcej ramu niż zwykłe? Kamera nagrała serię klatek od razu jako film, więc chyba nie różni się*on znacznie parametrami od normalnie granego (25p) filmu... I tutaj pojawia się*problem, którego naczytałem się*milion razy zanim założyłem ten temat - jedni polecają AE, drudzy Motion... zaraz pewnie pojawi się*ktoś od Shake ;) Innymi słowy - na jakim programie mam się*skupić, jeżeli wykonywana przeze mnie praca ma być częścią filmu, który ma wyjść i w eter i na dvd? Zależy mi na jak największej naturalności... Warto do tego dodać, że linia horyzontu na zachodzie jest bardzo postrzępiona - panorama Warszawy, dodatkowo w pewnym momencie zapalają się światła, które oczywiście w filmie mają kształt małych kulek wystających poza obrysy budynku - jak wykonać w takim wypadku kluczowanie? No i jeszcze dodatkowo - ponieważ jest to panorama, światła są w bardzo dużej odległości i "migają" na skutek syfu w atmosferze (na pewno wiecie, o co mi chodzi). W takim wypadku przydało by się uczynić gwiazdy równie migającymi - pytanie brzmi czy tworząc gwiazdy wygenerować statyczny plik .psd i nałożyć na niego jakiś efekt (jaki?) czy np zagłębić się w tutoriale z neta i stworzyć gwiazdy za pomocą odpowiedniego ustawienia efektu szumu? Wybaczcie, że tak ciągle pytam, zamiast po prostu siąść*i pokombinować, ale jestem na zdjęciach - jest 1.30 a ja dopiero wróciłem z terenu :/ Jak wrócę w piątek do domu to chciałbym w weekend ostro przysiąść i to zrobić, jakby nie patrzeć jest to mało czasu dlatego bardzo ważne jest dla mnie zebranie odpowiedniego wywiadu ;) Aha i jeszcze jedno - biorąc pod uwagę*to, co chcę*zrobić, oraz to, że zaraz hipotetycznie 100 osób poleci mi Motion - czy jest jakaś różnica między wersjami 3 a 4? Chodzi o to, że bardzo ciężko znaleźć jeszcze tutoriale do 4, a nie wiem na co się*mam nastawiać. Z góry dzięki za łaskawość odpowiedzi ;)

#5 cezex

cezex
  • 305 posts

Posted 22 September 2009 - 06:03

(...) jesli amatorsko to wystarczy AE jesli zas prof to musisz niestety uzyc Motion 3 (...)

pozdr jabluszkoaf.


To Motion jest „pro” a AE dla „amatorów”? Kurcze, myślałem, że odwrotnie... Człowiek całe życie się uczy... W AE jest stabilizacja ekspozycji ale skoro to jest program dla amatorów to pewnie nie działa jak Motion... A Shake? Shake jest dla dzieci i lalek, tak?

#6 ex3v

ex3v

  • 1884 posts
  • SkądWarszawa

Posted 22 September 2009 - 16:40

Mnie właśnie dziwi ta odmiana fanbojstwa - niby, że chodzi tylko o zwykłe oprogramowanie, a w na prawdę*wielu miejscach w internecie można napotkać*na walki o to, co jest lepsze ;) Dlatego pytam jeszcze raz - co jest lepsze do konkretnie tych problemów, które opisałem? ;)

#7 poppy

poppy
  • 25 posts

Posted 22 September 2009 - 17:18

Witaj.
jesli amatorsko to wystarczy AE jesli zas prof to musisz niestety uzyc Motion 3




Oh mein Gott!? co to za profesjonalista od siedmiu boleści. Profesjonalnie korekcję time lapsu to nawet w photoshopie się da zrobić.... i końcowo złożyć w jakimkolwiek programie wideo, ehh....

#8 cezex

cezex
  • 305 posts

Posted 22 September 2009 - 18:40

Mnie właśnie dziwi ta odmiana fanbojstwa - niby, że chodzi tylko o zwykłe oprogramowanie, a w na prawdę*wielu miejscach w internecie można napotkać*na walki o to, co jest lepsze ;)
Dlatego pytam jeszcze raz - co jest lepsze do konkretnie tych problemów, które opisałem? ;)


1. Ktoś Ci to rzucił i powiedział „masz, zrób”? Nie pytali wcześniej jak to zrobić? Ten, który to robił nie zdawał sobie sprawy, że te samochody i inne trzeba będzie wywalić? I co, nie zastanawiał się jak? Ile czasu zajęło to ujęcie (od pierwszej klatki do ostatniej)?
2. Z Twojego opisu wynika, że kamera była ustawiona na automatyczną ekspozycję ale z drugiej strony nie wystarczyło tego automatu na nocne ekspozycje, to coś słabo z tą kamerą, nie?
3. Nie wiem jak szybko się uczysz programu, którego w ogóle nie znasz ale skoro masz taką ambicję to oczywiście After Effects, tam są wszystkie potrzebne Ci narzędzia czy m.in. maskowanie, stabilizacja ekspozycji, frame blending, time remaping, time stretch itd.
4. Jak się nauczysz AE to zrobisz to w godzinę, Fotoskop nie będzie Ci potrzebny. A przy okazji: jak koledzy chcieli to zrobić w Photoshopie, bo jakoś sobie tego nie mogę wyobrazić?

PZDR
Cez

#9 poppy

poppy
  • 25 posts

Posted 22 September 2009 - 19:01

A przy okazji: jak koledzy chcieli to zrobić w Photoshopie, bo jakoś sobie tego nie mogę wyobrazić?

PZDR
Cez


wspomne tutaj o tym tylko po to żeby pobudzić wyobraźnię cezex, słyszałeś kiedyś o czymś takim jak Matte Painting ?

#10 ex3v

ex3v

  • 1884 posts
  • SkądWarszawa

Posted 22 September 2009 - 22:38

1. Ktoś Ci to rzucił i powiedział „masz, zrób”? Nie pytali wcześniej jak to zrobić? Ten, który to robił nie zdawał sobie sprawy, że te samochody i inne trzeba będzie wywalić? I co, nie zastanawiał się jak? Ile czasu zajęło to ujęcie (od pierwszej klatki do ostatniej)?

Dokładnie tak, mam to po prostu zrobić i tyle. Co do samochodów to jest to około minuty w 25p , ale będzie przyśpieszana tak, aby miała max 10 sekund, a co do zachodu słońca (na tym mi najbardziej zależy) jest to około dwóch minut w 25p, które także będą*przyśpieszone finalnie do max 30 sekund.

2. Z Twojego opisu wynika, że kamera była ustawiona na automatyczną ekspozycję ale z drugiej strony nie wystarczyło tego automatu na nocne ekspozycje, to coś słabo z tą kamerą, nie?


Słabo było wydaje mi się z operatorem, na kamerę + obiektyw (nie wspominając o bateriach wizjerach itp) wydaliśmy AFAIK coś koło 80-100 tyś i na więcej firmy nie stać... nie każdy może sobie pozwolić na robienie takich zdjęć*za pomocą kamery filmowej + zakup sprzętu do obróbki tego...

3. Nie wiem jak szybko się uczysz programu, którego w ogóle nie znasz ale skoro masz taką ambicję to oczywiście After Effects, tam są wszystkie potrzebne Ci narzędzia czy m.in. maskowanie, stabilizacja ekspozycji, frame blending, time remaping, time stretch itd.

Podstawy da się zazwyczaj opanować szybko - kursy z lynda.com jeszcze nigdy mnie w takich "czasowych" kwestiach nie zawiodły... poza tym chyba nie muszę znać*całego programu na wylot, aby zrobić to, co aktualnie potrzebuję prawda? ;)

#11 cezex

cezex
  • 305 posts

Posted 22 September 2009 - 22:49

wspomne tutaj o tym tylko po to żeby pobudzić wyobraźnię cezex, słyszałeś kiedyś o czymś takim jak Matte Painting ?


Tak. A wg Ciebie tu mamy do czynienia z tą techniką? Moim zdaniem nie.
Zresztą tym terminem nazywa się kilka różnych rzeczy. Zazwyczaj tak się nazywa techniki wymiany tła, z tym, że „matte” to znaczy „maska”, pierwotnie „matte painter” zajmował się malowaniem maski służącej później to kompozycji w tradycyjnych technikach, czyli w erze przedkomputerowej (teraz tak się określa cały proces wymiany tła). To dlatego w wielu filmach te maski się trzęsą i jeżdżą, bo dokładność w takiej skali jest kiepska. Poza tym, było to robione klatka po klatce, czyli tak jak zapewne bardziej doświadczony ode mnie kolega poppy wie, podobnie jak w Photoshopie, w którym o ile wiem nie ma tiemline’u. Co tam chcesz malować, poppy, klatka po klatce? Jeżeli już, w PS przygotowuje się tło do podmiany, sama kompozycja ma miejsce w programach do tego przeznaczonych. Obróbka takiej sekwencji o której pisze autor wątku w Photoshopie jest bzdurą na resorach.
Cez

#12 poppy

poppy
  • 25 posts

Posted 22 September 2009 - 23:18

cezex -> Oj nie denerwuj się :) Przepraszam. Nie lubie po prostu jak ktoś pisze, że nie wyobrażalne jest coś co jest całkiem fajne. hehe ja tam nie raz robiłam animacje w photoshopie klatka po klatce. Nie ma to jak photoshopowe pędzelki, i dopieszczanie. ehhh ale to praca dla masochistów, wiem :) I ma wiele wspólnego z tradycyhną animacją niż z wideo.... Chociaż czasem kluczowanie green screenowych sekwencji przypomina poklatkowe szparowanie ;) cezex nie bież proszę do siebie tego co pisałam. ex3v -> Kurcze, dziwne że firma miała tyle kasy na kamerę a nie ma nikogo do obróbki widea z niej... No ale ja tam się nie znam na biznesie ;) Polecam Ci zabrać się za to w after effects. Nie wiem, może jesteś bardzo bystry i uda ci się szybko opanować co potrzebne W jakiej postaci dostałeś ten zachód słońca? W jakim formacie? W ogóle to jestem ciekawa jak ten zachód wygląda, ale rozumiem, że pewnie obejmuje go jakaś tajemnicza tajemnica. No ale wracając. Zobacz jak to wygląda w afterze, przyswój interfejs (może zapoznaj się z jakimś introduction) i na wstępie poradziłabym Ci obejrzeć kilka tutków na temat - ogólnie podstawy pracy z warstwą i jej właściwości, robienie keyframe'ów etc - pracy na maskach + jeśli nie masz żadnych dodatkowych fajniejszych ;) pluginów do aftera - efekty, jakie ci tam będą potrzebne do wyrównania ekspozycji etc. - no i coś o renderowaniu i kodekach to taki bejzik myślę, przychodzi mi do głowy sporo rzeczy które były by się Ci pewnie przydały, ale jeśli masz się uczyć programu od podstaw to bez sensu teraz zawalać Cię milionem rzeczy których nie będziesz w stanie ogarnąć tak hop siup. Najlepiej jak byś włączył program, przyswoił i pytania same zaczną Ci się nasuwać. A google pomocne są baaardzo, bądź Lynda skoro lubisz :))

#13 cezex

cezex
  • 305 posts

Posted 22 September 2009 - 23:19

Dokładnie tak, mam to po prostu zrobić i tyle. Co do samochodów to jest to około minuty w 25p , ale będzie przyśpieszana tak, aby miała max 10 sekund, a co do zachodu słońca (na tym mi najbardziej zależy) jest to około dwóch minut w 25p, które także będą*przyśpieszone finalnie do max 30 sekund.


Czyli dwa ujęcia? Kamera była fix w obu tak samo? Chcesz te ujęcia połączyć?
Jeśli chodzi o te samochody: zostaw z tej sekwencji mniej więcej co piećdziesiątą klatkę. Krótko mówiąc zostaw tylko 20-30 klatek. Jeżeli na którejś jest jakiś samochód czy inny obiekt, weź klatkę obok.
Wyjdzie z tego mniej więcej sekundowa sekwencja. W AE włącz dla tej sekwencji time remapping. Włacz też frame blending, uwaga: to musisz włączyć w dwóch miejscach, dla sekwencji i globalnie dla kompozycji. Rozciągnij to do tych 10 sek. i zrenderuj.

Zachód: podobnie czyli time remapping z włączonym frame blending, z tym, że wcześniej zadaj color stabilize, dla tej sekwencji precompose czyli kompozycja w kompozycji jako footage. W wodzie możesz zrobić odbicie przez zduplikowanie warstwy, flip vertical, później maska, żeby było tylko to co ma być w wodzie, a w warstwie wyżej włącz tryb lighten i będziesz miał w wodzie odbicie i fale zostaną. Parametrem opacity w warstwie poniżej, (o ile masz ustawione czarne tło w kompozycji) możesz regulować ilość „odbicia”. Ewentulanie jak już bardzo poznasz AE możesz włączyć displacement map, żeby odbicie było zgodne z ruchem fal.

Słabo było wydaje mi się z operatorem, na kamerę + obiektyw (nie wspominając o bateriach wizjerach itp) wydaliśmy AFAIK coś koło 80-100 tyś i na więcej firmy nie stać... nie każdy może sobie pozwolić na robienie takich zdjęć*za pomocą kamery filmowej + zakup sprzętu do obróbki tego...


Trzeba było to zrobić lustrzanką cyfrową wykorzystując funkcję „bracketing”, dzięki której mógłbyś z robić sekwencję HDRI. Ekspozycja stała, duża rozpiętość tonalna, same zalety.

Podstawy da się zazwyczaj opanować szybko - kursy z lynda.com jeszcze nigdy mnie w takich "czasowych" kwestiach nie zawiodły... poza tym chyba nie muszę znać*całego programu na wylot, aby zrobić to, co aktualnie potrzebuję prawda? ;)


Powodzenia

Cez

#14 ex3v

ex3v

  • 1884 posts
  • SkądWarszawa

Posted 23 September 2009 - 07:28

Kurcze, dziwne że firma miała tyle kasy na kamerę a nie ma nikogo do obróbki widea z niej... No ale ja tam się nie znam na biznesie ;)

Nie nie nie... firma MA montażystę*i to bardzo fajnego, ale jako że to jest w pewnym sensie rodzinny biznes to przy okazji ja się mam okazję uczyć, żeby kiedyś firma płaciła za takie rzeczy jak efekty np mi a nie obcym firmom....

Polecam Ci zabrać się za to w after effects. Nie wiem, może jesteś bardzo bystry i uda ci się szybko opanować co potrzebne
W jakiej postaci dostałeś ten zachód słońca? W jakim formacie? W ogóle to jestem ciekawa jak ten zachód wygląda, ale rozumiem, że pewnie obejmuje go jakaś tajemnicza tajemnica.

No ale wracając.
Zobacz jak to wygląda w afterze, przyswój interfejs (może zapoznaj się z jakimś introduction) i na wstępie poradziłabym Ci obejrzeć kilka tutków na temat
- ogólnie podstawy pracy z warstwą i jej właściwości, robienie keyframe'ów etc
- pracy na maskach
+ jeśli nie masz żadnych dodatkowych fajniejszych ;) pluginów do aftera
- efekty, jakie ci tam będą potrzebne do wyrównania ekspozycji etc.
- no i coś o renderowaniu i kodekach

to taki bejzik myślę, przychodzi mi do głowy sporo rzeczy które były by się Ci pewnie przydały, ale jeśli masz się uczyć programu od podstaw to bez sensu teraz zawalać Cię milionem rzeczy których nie będziesz w stanie ogarnąć tak hop siup. Najlepiej jak byś włączył program, przyswoił i pytania same zaczną Ci się nasuwać. A google pomocne są baaardzo, bądź Lynda skoro lubisz :))



Nie no spoko, nie popadamy ze skrajności w skrajność, tak jak pisałem w pierwszym moim poście bawię się FCP od +- 3 lat, może nie 8 godzin dziennie 5 dni w tygodniu, ale jednak ogarniam ten program na poziomie mnie zadowalającym... Pracowałem także kilka miesięcy na Adobe Premiere (de facto dla mnie trochę klon FCP), a także innych produktach Adobe (w PS będę*tworzył gwiazdy, bo niestety nie powiedzieliście mi, jak je zrobić*lepiej ;p ) więc jestem zaznajomiony ogólnie z tematyką oraz interfejsem zarówno FCP jak i rodziny Adobe.
Zamiast oglądać tutoriale z rzeczami, które sobie i tak ogarnę*samemu wolałbym, żeby ktoś*mi powiedział, jak taki kształt jak niebo nad centrum Warszawy wykluczować - widziałem, że w Shake bardzo często operuje się*nie na parametrach, a "rysuje" po obrazie, i mało co nie zacząłem się go już*parę dni temu uczyć, dopóki nie zobaczyłem tego tree view, którego niestety nie mam teraz ambicji ogarniać - i stąd powstał ten temat :)


@cezex:

Tak, dwa ujęcia, nie będą*ze sobą łączone... Co do blendingu, to nie widzę*jakoś sensu w zrobieniu filmu mającego kilka tysięcy klatek i zostawienie z niego 25 po to, żeby go rozciągnąć - patrzyłem trochę na efekty blendingu w necie i średnio mi się to podoba... trudno, wychodzi na to, że jeżeli wyjdzie mi zbyt wiele klatek do usunięcia zbyt blisko siebie, to będzie trzeba po prostu maskować biorąc z innych klatek i tyle.

A co do zrobienia odbicia w wodzie - dzięki ;)


Co do robienia tego lustrzanką to robiliśmy już takie coś na bracketingu za pomocą D300 i... wyszła kupa - po pierwsze aparat mimo bracketingu często łapie inne zakresy ekspozycji i i tak wszystko miga (matryca strzela focha), po drugie nie może taka poklatkówka odbiegać*jakością*od jakości obrazu z kamery - rozwiązanie tego problemu nasuwa się*automatycznie ;)


Dzięki wielkie wszystkim za wszystkie informacje :)

#15 jabluszkoaf

jabluszkoaf
  • 216 posts

Posted 23 September 2009 - 09:28

Do cezex i poppy: nie posiadacie chyba umiejetnosci czytania miedzy wierszami, piszac AE amatorsko a Motion prof chcialem sie dowiedziec jaki format zapisu jest w expozycji. Ale widze ze "zadyma" tak merytoryka nie. Trudno, takie zycie - wnioskuje, ze robiliscie juz poklatkowosc i ex3v bedzie z Waszych opinii i wskazowek tak zadowolony, iz "machnie" projekt w pare godzin co wedlug mnie jest absolutnie awykonalne. Poczytalem sobie troche Waszych opinii na temat poklatkowosci i juz wszystko wiem. Czy poppy ktos poddaje Twoje kompetencje pod watpliwosc, jesli nie to nie wydawaj opinii o innych, bo moj profesjonalizm i moja wiedza to moja sprawa nie Twoja i nie Tobie to oceniac. Sorry ale jak piszesz o poklatkowosci w PS to nie chce mi sie juz z Toba wymieniac zdan. pozdrawiam jabluszkoaf.

#16 cezex

cezex
  • 305 posts

Posted 23 September 2009 - 12:05


@cezex:

Tak, dwa ujęcia, nie będą*ze sobą łączone... Co do blendingu, to nie widzę*jakoś sensu w zrobieniu filmu mającego kilka tysięcy klatek i zostawienie z niego 25 po to, żeby go rozciągnąć - patrzyłem trochę na efekty blendingu w necie i średnio mi się to podoba... trudno, wychodzi na to, że jeżeli wyjdzie mi zbyt wiele klatek do usunięcia zbyt blisko siebie, to będzie trzeba po prostu maskować biorąc z innych klatek i tyle.


A dlaczego nie? Stracisz czas i nerwy a efekt będzie i tak gorszy niż time-lapse, jaki Ci opisałem.


Co do robienia tego lustrzanką to robiliśmy już takie coś na bracketingu za pomocą D300 i... wyszła kupa - po pierwsze aparat mimo bracketingu często łapie inne zakresy ekspozycji i i tak wszystko miga (matryca strzela focha), po drugie nie może taka poklatkówka odbiegać*jakością*od jakości obrazu z kamery - rozwiązanie tego problemu nasuwa się*automatycznie ;)


Przy ustawieniu manualnej ekspzycji nie mogą się dziać takie rzeczy. Ja podobne rzeczy robiłem zwykłą betą cyfrową, albo ustawialiśmy i kręciła jednym cięgiem (np. magic hour) albo ją włączaliśmy raz na jakiś czas zwyczajnie patrząc na zegarek na kilku sekundowe ujęcie... a najlepsze rezultaty były kiedy robiłem to techniką wyżej opisaną.... wpisz sobie w googlownicy "video time lapse"

PZDR
Cez

---- Dodano 23-09-2009 o godzinie 13:43 ----

Do cezex i poppy: nie posiadacie chyba umiejetnosci czytania miedzy wierszami, piszac AE amatorsko a Motion prof chcialem sie dowiedziec jaki format zapisu jest w expozycji. Ale widze ze "zadyma" tak merytoryka nie. Trudno, takie zycie - wnioskuje, ze robiliscie juz poklatkowosc i ex3v bedzie z Waszych opinii i wskazowek tak zadowolony, iz "machnie" projekt w pare godzin co wedlug mnie jest absolutnie awykonalne. Poczytalem sobie troche Waszych opinii na temat poklatkowosci i juz wszystko wiem. Czy poppy ktos poddaje Twoje kompetencje pod watpliwosc, jesli nie to nie wydawaj opinii o innych, bo moj profesjonalizm i moja wiedza to moja sprawa nie Twoja i nie Tobie to oceniac. Sorry ale jak piszesz o poklatkowosci w PS to nie chce mi sie juz z Toba wymieniac zdan.

pozdrawiam jabluszkoaf.


Tylko jedno pytanie: dlaczego „poklatkowość wymaga duuużo ramu”?

#17 jabluszkoaf

jabluszkoaf
  • 216 posts

Posted 24 September 2009 - 08:13

Nagraj sobie cezex zachod slonca i zrob 1 godzinny film a spewnoscia dowiesz sie (jesli projekt ma byc jednolity w poklatkowce, czyli popracuj nad kazda klatka ponakladaj filtry, powycinaj co niepotrzebne, ustaw obrazy na w miare jednym poziomie i sprobuj to zrobic z 2 GB RAMU). Sprobuj to nagrac i ustawic w Full HD to w godzinnym materiale nawet 4 GB RAMU znikna tak szybko, ze sie w glowie nie miesci. Ty widze jestes teoretykiem nie praktykiem,duzo teoretyzujesz, zrob to fizycznie i daj mi odpowiedz - czy na godzinna poklatkowke ze stabilnym obrazkiem w Full HD wystarczy Ci 2 GB RAMU ???????? Ja takie projekty robilem i wiem ile ramu jest potrzebne w FHD. Tylko nie opylaj klatek tylko obraz ma byc stabilny i expozycja "wyrownana" w kazdym szczegole - zobaczysz ile ramu jest do tego potrzebne. Przy okazji - pisze Ci ex3v, ze nie zna dobrze AE, Motion a Ty piszesz o displacement map - "o maj got" czlowieku !!!! jabluszkoaf.

#18 kakalaka

kakalaka
  • 72 posts
  • Skądwawrzyszew

Posted 24 September 2009 - 13:56

Jabluszko naprawde robiles godzinny projekt poklatkowo? Mniejsza juz o rozdzielczosc, ale moglbys napisac ile w przyblizeniu zajela ci praca nad tym? Nawiazuje do Twojej wypowiedzi, kazda klatka z osobna :)

#19 cezex

cezex
  • 305 posts

Posted 24 September 2009 - 20:42

Nagraj sobie cezex zachod slonca i zrob 1 godzinny film a spewnoscia dowiesz sie (jesli projekt ma byc jednolity w poklatkowce, czyli popracuj nad kazda klatka ponakladaj filtry, powycinaj co niepotrzebne, ustaw obrazy na w miare jednym poziomie i sprobuj to zrobic z 2 GB RAMU). Sprobuj to nagrac i ustawic w Full HD to w godzinnym materiale nawet 4 GB RAMU znikna tak szybko, ze sie w glowie nie miesci. Ty widze jestes teoretykiem nie praktykiem,duzo teoretyzujesz, zrob to fizycznie i daj mi odpowiedz - czy na godzinna poklatkowke ze stabilnym obrazkiem w Full HD wystarczy Ci 2 GB RAMU ????????
Ja takie projekty robilem i wiem ile ramu jest potrzebne w FHD. Tylko nie opylaj klatek tylko obraz ma byc stabilny i expozycja "wyrownana" w kazdym szczegole - zobaczysz ile ramu jest do tego potrzebne.

Przy okazji - pisze Ci ex3v, ze nie zna dobrze AE, Motion a Ty piszesz o displacement map - "o maj got" czlowieku !!!!

jabluszkoaf.


Nie czytasz uważnie. Pisałem, że robiłem już takie rzeczy.
Nie mam zamiaru dyskutować z dyletentami. Pokaż mi, czy Twoje nazwisko występuję bazach filmpolski.pl albo imdb. Wtedy być może....
A RAM nie ma nic do tego. Sekwencja live czy poklatkowa zachowuje się tak samo. Żaden program nie nie „wie” czy to taka czy taka sekwencja.
I jeszcze jedno: albo ”o my god" albo „o mein gott”.

Cez

#20 ex3v

ex3v

  • 1884 posts
  • SkądWarszawa

Posted 24 September 2009 - 23:21

Panowie! Wam temat uciekł w stronę prywatnych wycieczek, a ja to ja mam jutro (piątek) ostatnie zdjęcia i wyjazd do domu, a od soboty chcę się brać za pracę*;) Zdecydowałem się, że przełknę gorycz o wiele niższej integralności niż Motion z FCP i z racji popularności (ergo - wystarczającego community które by mi mogło pomóc) biorę się ostro za Adobe AE. Jednocześnie, gdy będę*miał siłę (pewnie nie, ale co tam) ogarnę sobie rozrywkowo video tutoriale z Shake'a i byćmoże kiedyś na spokojnie przesiądę się na ten program, o ile podejdzie mi do gustu. W związku z tym bardzo proszę o jakieś "ostatnie" rady - mimo,*że będę odwiedzał temat możliwie regularnie. Dzięki wielkie :)

#21 jabluszkoaf

jabluszkoaf
  • 216 posts

Posted 25 September 2009 - 08:32

Do kakalaka: poklatkowy finalny film (56 minut - bo takie zlecenie mialem) 1920x1080 robilem ponad 6 tygodni - klatka po klatce, bez sztuczek tylko sama "charowka" od switu do nocy by projekt byl stabilny. Ktos kto twierdzi, ze do tego projektu o ktorym mowa w tym watku nie potrzeba RAMU jest dyletantem na 100% i na 99% twierdze, ze nie robil takiego projektu (nawet 5 minutowego) tylko teoretyzuje. Szkoda ex3v, ze nie mozesz uzyskac sensownych informacji, tylko wyniany prawie epitetow. Ale kultura niektorych ludzi ktorych nazwiska sa zamieszczone w filmpolski.pl nie pozwala na merytoryczne wyjasnienie zrobienia prostego projektu poklatkowego. Bo jasno wynika z watku, ze nie jest to projekt ktory wymagalby miesiecy pracy. Prosze ex3v o poinformowanie o ilosci RAMU ktora pochlonie projekt ktory masz zrobic osoby "cezex" - bo mnie jakos juz odeszla ochota na wymiane zdan z w/w moze ta osoba wreszcie zrozumie, ze sie myli co do RAMU juz o innych aspektach ktore tu wyczytuje a nie chce komentowac nie bede wspominal. jabluszkoaf.

#22 kakalaka

kakalaka
  • 72 posts
  • Skądwawrzyszew

Posted 25 September 2009 - 18:07

6 tyg do mnie w pewien sposob przemawia :) Poniewaz ostatnio znajomi kluczowali jakis paskudny material - 40sek - i robili to kilka dni :) zastanowilem sie jak mozna ugryzc temat recznej obrobki klatka po klatce godzinnego filmu. Pracujac bez przerwy codziennie przez 45 dni po 10 godz dziennie musialbys robic 3 klatki na minute :) to jest do zrobienia, ja umarlbym z nudow przy tym - chyba ze bylaby wystarczajaca $$$ motywacja :) Koncze OT i zycze powodzenia w projekcie.

#23 jabluszkoaf

jabluszkoaf
  • 216 posts

Posted 25 September 2009 - 19:33

Witaj kakalaka. Pracowalem po 12-14 godzin non stop, swiatek, piatek czy niedziela prawie 50 dni - mialem na projekt 8 tygodni, skonczylem w 6 z malym chaczykiem - gratyfikacja byla bardzo zadowalajaca. Oddalem projekt w blu-ray. Zanim podpisalem umowe sprawdzilem ile klatek na minute jestem w stanie "ogarnac" - w projekcie ktory ja robilem nie bylo zadnych wycinanek (samochodow, ludzi) tylko wyrownanie poswiaty ksiezyca. To tez jakas wskazowka dla zalozyciela watku - ile pracy trzeba wlozyc w poklatkowosc, pracowalem w Motion 3 bo znam lepiej Motion 3 niz AE. Ramu poszlo na 56 min projektu 7 GB (filtry, denoiser, color corection other...). pozdr jabluszkoaf.

#24 ex3v

ex3v

  • 1884 posts
  • SkądWarszawa

Posted 25 September 2009 - 21:34

jabluszkoaf- na początku dzięki wielkie za rady kolejne. Dziwi mnie jednak trochę*informacja o RAMie - nie wiem, może się mylę, ale ma ona sens, jeżeli byśmy robili poklatkowe w rawach, ale jest już sekwencja w xdcamie, odpala nawet na moim macbooku bez problemu i w pelni plynnie (+ efekty w fcp), wiec na maku pro na ktorym mamy od niedawna 8gb ramu i 8core powinno być ok ;) Ale nie to jest najważniejsze - najważniejsze jest to, że z tego, co tutaj wyczytałem każdy ma swoje poejście do tematu poklatkowek, niektorzy robia to na becie 3 miesiace a niektorzy na aparacie 3 godziny... ;) Najważniejsze jest to, że dowiedziałem się, że warto opanowac AE oraz Shake (prowadzac jednoczesnie niezalezne "badania" srodowiskowe ;) ), że istnieją odpowiednie filtry, ktore umozliwia mi zrobienie tego itp itd. Szkoda, że niestety wiele osob woli sie klócić i stroszyć pióra, kto jest lepszy od którego, zamiast podebatować razem i coś*wymyślić :) To się*nazywa teamwork - coś, czego brak sprawia, że z najlepszego pomysłu i największej ilości kasy powstaje wart kilka groszy kaszan ;) Dzięki wielkie raz jeszcze i pozdrawiam wszystkich :)

#25 hubiii

hubiii
  • 1341 posts
  • Skądwroclaw

Posted 27 September 2009 - 16:50

jabluszko : gratulacje zaparcia i determinacji :D nie wiem czy moglbym dzien w dzien siedziec przez 5 tyg .. 2 tyg dla mnie max po 16h ... to wykancza :D .. czy mozna gdzies to zobaczyc ten film na sieci bo ciekaw jestem jak to wyglada :D ( nie caly moze jakies urywki gdzies sa ? ex: dokladnie :D Shake jest ok .. ale to program dla hardcorow :D nie moge sie do niego przelamac ;) AE dobry wybor, Motion jest swietnym softwarem ale przynajmniej u mnie dziala jakos niestabilnie i po 3 - 4 godzinach dziwnie zamula ( FCS 2 ). Do aftera proponowal bym ci zwiekszenie RAMU !!!! ja mam w MP 10 GB i powem ci ze to przy pracy z HD jest owiele za malo da sie pracowac ale kosztem wydajnosci i jakosci obrazu ;(




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users