

Czarny z czarnym = pełen CMYK?
Rozpoczęty przez
Klimer
, 29 kwi 2009 23:22
8 odpowiedzi w tym temacie
#1
Napisano 29 kwietnia 2009 - 23:22
Czołem,
ostatnio zalewam Was lepszymi lub gorszymi pytaniami, ale teraz to już pełen akt desperacji
robię broszurkę dla naszego koła naukowego o którym wcześniej pisałem, i pojawia się problem przy użyciu tylko 2 kolorów. Nauczony doświadczeniem oraz bogaty w Wasze rady z poprzednich tematów zrobiłem wszystko od początku (a nie przerabianie roboty 4 kolorowej na 2), czyli tekst jest czysto czarny K (z różnym % fill), do tego PANTONE, i tło w różnych odcieniach szarości.
tło robione z gradientu jasnego szarego i białego (w rgb, bo inaczej lens correction nie działał), później zrobione convert color to custom cmyk i przerobienie na czarny, jak sprawdzam kolory to wszędzie są tylko różne wartości K (to w photoshopie), zapisuje do psd, wrzucam do ID.
czyli mamy tło, czarny tekst, i obrazki w pantone.
przerzucam to przez preflight i wyrzuca mi 5 plates... wyrzuciłem tło i już pokazuje tylko 2 (K i pantone).
w ID jak sprawdzę eyedropperem gdziekolwiek tło, to również mam po prostu różne wartości czarnego (np. C=0% M=0% Y=0% K=90%). eksportuje na niezmienionym profilu HighQuality Press, na razie testowo więc bez drukarskich dodatków.
domyślam się że jest jakaś błahostka którą pomijam, bo nie wierzę żeby nagle czarny przerabiał się sam na pełnego CMYKa :/
jakiś błąd z tego wynika? bo dla mnie to tu brak logiki trochę. tzn w działaniu wszystko ok, tylko wynik trochę nie tego...
z góry dzięki,
pozdrawiam
Klimer

#2
Napisano 30 kwietnia 2009 - 06:35
Po pierwsze - macie aż tyle pieniążków w kole żeby z pantona lecieć i rzeczywiście potrzebujecie tak wysokiego standardu odwzorowania kolorów na druku? (ostatnio to się z tym spotkałem, ale u firm, dbających o oddanie kolorystyczne logotypu).
Po drugie - trochę nie łapię o co Ci chodzi z tym CMYKiem.... Jeśli wywala Ci 5 płyt - 4 CMYK + Pantone z tłem, to radziłbym sprawdzić, czy na tle nie ma czegoś, co generuje potrzebę wykonania płyt dla C M Y - np. możesz "wydrukować" pdf nie kompozytowy, a z rozbarwieniami i on Ci ładnie pokaże czy te płyty są puste, czy coś na nich jest.
W photoshopie dodatkowo rzuć okiem na ten gradient, bo jak znam photoshopa to potrafi cuda przy konwersji między przestrzeniami kolorów robić - najbezpieczniej jest po prostu z RGB przerobić na skalę szarości. Photoshop zawsze rozbarwia czerń na całego CMYKa - nawet jeśli ta czerń jest 0%, 0%, 0%, 100%, żeby tego uniknąć albo trzeba wyłączyć C M K w mieszaniu kanałów dla danej warstwy z czernią, którą chcemy jako nadruk, albo ustawić tryb tej warstwy na mnożenie...
Chyba tyle
Pozdrawiam!
P.S. Co do Twojego podpisu tu jest atlas CMYK: Henryk Jursz | Pomoce dla DTP
Po drugie - trochę nie łapię o co Ci chodzi z tym CMYKiem.... Jeśli wywala Ci 5 płyt - 4 CMYK + Pantone z tłem, to radziłbym sprawdzić, czy na tle nie ma czegoś, co generuje potrzebę wykonania płyt dla C M Y - np. możesz "wydrukować" pdf nie kompozytowy, a z rozbarwieniami i on Ci ładnie pokaże czy te płyty są puste, czy coś na nich jest.
W photoshopie dodatkowo rzuć okiem na ten gradient, bo jak znam photoshopa to potrafi cuda przy konwersji między przestrzeniami kolorów robić - najbezpieczniej jest po prostu z RGB przerobić na skalę szarości. Photoshop zawsze rozbarwia czerń na całego CMYKa - nawet jeśli ta czerń jest 0%, 0%, 0%, 100%, żeby tego uniknąć albo trzeba wyłączyć C M K w mieszaniu kanałów dla danej warstwy z czernią, którą chcemy jako nadruk, albo ustawić tryb tej warstwy na mnożenie...
Chyba tyle

Pozdrawiam!
P.S. Co do Twojego podpisu tu jest atlas CMYK: Henryk Jursz | Pomoce dla DTP
#3
Napisano 30 kwietnia 2009 - 07:02
Witam.
Zrób tak jak radzi svistakk, a jeśli sie okaże, że masz puste CMY ale nie potrafisz się go pozbyć to po prostu daj info na CTP lub do drukarni (jeśli to to samo) że chcesz tylko 2 blachy. To bardzo częsta praktyka i nie ma się co stresować. Jeśli dobra naświetlarnia to dadzą Ci znać jak to wygląda na RIP-ie.
W razie czego daj znać, sam siedzę przy CTP.
to sprawdzę

#4
Napisano 30 kwietnia 2009 - 13:43
nie wiem kto to będzie drukował. naszym sponsorem jest spore wydawnictwo i my przekazujemy to do nich, nie wiem jak z kosztami. pójdą dwie wersje - jedna z płytami MK (bo Magneta najbardziej "przypomina" ten pantone) a drugi z pantonem.
co ciekawe (mam nadzieję że tylko ciekawe), na początku używany był inny odcień pantone. gdy przeszukam plik acrobatem, to nie znajduje go, ale przy ink menager, jest on wylistowany - źle?
już drugi tydzień przy tym siedzę
(bo co chwilę są zmiany, a do zmian zmiany a później jeszcze zmiany
) za 982395829 zmian będzie gotowe! (to tak ponarzekać sobie musiałem).
dzięki za link!
p.s. Magneta wygląda tragicznie... już lepiej chyba jakby na pełnym CMYKu to wyrukowali... :/
p.s.2 Pantone + jedna blacha z CMYKa będzie droższa niż cały CMYK? (podkreślam - nie bawiłem się nigdy z tym, potrzeba chwili
)
---- Dodano 30-04-2009 o godzinie 17:17 ----
dobra, znalazłem przyczynę. przerobione tło posiada jakieś "artefakty" w postaci jakiś pojedynczych pikseli... nie mam pojęcia skąd tam się znalazły. ważne że znalazłem problem
teraz już nie będę szukał odpowiedzi na pytanie "skąd one się tam wzięły, tylko jakoś poszukam rozwiązania. jak wyrzucić piksele których w teorii już tam nie powinno być
co ciekawe (mam nadzieję że tylko ciekawe), na początku używany był inny odcień pantone. gdy przeszukam plik acrobatem, to nie znajduje go, ale przy ink menager, jest on wylistowany - źle?
już drugi tydzień przy tym siedzę


dzięki za link!
p.s. Magneta wygląda tragicznie... już lepiej chyba jakby na pełnym CMYKu to wyrukowali... :/
p.s.2 Pantone + jedna blacha z CMYKa będzie droższa niż cały CMYK? (podkreślam - nie bawiłem się nigdy z tym, potrzeba chwili

---- Dodano 30-04-2009 o godzinie 17:17 ----
dobra, znalazłem przyczynę. przerobione tło posiada jakieś "artefakty" w postaci jakiś pojedynczych pikseli... nie mam pojęcia skąd tam się znalazły. ważne że znalazłem problem


#5
Napisano 30 kwietnia 2009 - 16:37
O ile nic na rynku druku się nie zmieniło, to będzie droższy... CMYK jak już pewnie wiesz to przestrzeń kolorów które można uzyskać ze zmieszania Cyanu Magenty Yellow i blacK. Pantone to z kolei nie tyle przestrzeń kolorów ile po prostu zestaw farb... Dla przykładu - Lufthansa ma żółty kolor w logu - w CMYKu opisałoby się go jako powiedzmy (walę w ciemno, nie chce mi się szukać
) C 0 M 0 Y 100 K 10. Miesza się więc żółty i czarny.
I teraz od rodzaju farb, dokładności maszyny, temperatury, doświadczenia drukarza, podłoża na jakim się drukuje, tego jak naświetlarka wykonała płyty itp. kolor może nie wyjść tak jak się chciało i to swobodnie w różnicy rzędu kilku/kilkunastu procent (przy zużytych maszynach drukarskich to już w ogóle bywa zabawnie).
Z kolei drukowanie tego samego koloru z Pantone wygląda tak, że Pan Drukarz bierze z półki/zamawia kolor o nazwie Żółty Lufthansa (JEST TAKI
) i nim drukuje odpowiednie części w druku - tyle, że w stosunku do mieszania żółty z czernią, taka farba Pantone jest droższa...ale daje pokrywalność koloru z tym zaplanowanym bliską 100%.
A teraz Twoje nieszczęsne tło - jak nie chcesz się zajechać zrób je sobie w przestrzeni szarości w Photoshopie i już. Wrzucasz to to indyka i jedyne rozbarwienia to procenty czarnego...
Będąc cholernie niedoświadczonym operatorem DTP (teraz jestem „tylko" niedoświadczonym
) posłuchałem drukarza i jego przechwałek co do wydruku zdjęcia cz/b z cmyka, a nie z szarości... Zdjęcia jeździły od odcieni niebieskawej czerni, po zielonkawą czerń - nigdy więcej... Chcesz mieć wydruk z czarnego, zawsze, ale to zawsze wrzucaj do indyka grey scale - oszczędzisz sobie kupę pracy i nerwów.
---- Dodano 30-04-2009 o godzinie 17:54 ----
I tak na szybk - dwa pdf - kompozyt to podgląd jak to wygląda, a rozbarwienia to podgląd dwóch klisz. Użyłem Apli 100% Cyan zrobionej w indyku oraz gradienty od K 40% do 0%. Jak widzisz dwie płyty i to wszystko.
Pdf są tu:
http://dl.getdropbox...ozbarwienie.pdf
http://dl.getdropbox...65/kompozyt.pdf

I teraz od rodzaju farb, dokładności maszyny, temperatury, doświadczenia drukarza, podłoża na jakim się drukuje, tego jak naświetlarka wykonała płyty itp. kolor może nie wyjść tak jak się chciało i to swobodnie w różnicy rzędu kilku/kilkunastu procent (przy zużytych maszynach drukarskich to już w ogóle bywa zabawnie).
Z kolei drukowanie tego samego koloru z Pantone wygląda tak, że Pan Drukarz bierze z półki/zamawia kolor o nazwie Żółty Lufthansa (JEST TAKI

A teraz Twoje nieszczęsne tło - jak nie chcesz się zajechać zrób je sobie w przestrzeni szarości w Photoshopie i już. Wrzucasz to to indyka i jedyne rozbarwienia to procenty czarnego...
Będąc cholernie niedoświadczonym operatorem DTP (teraz jestem „tylko" niedoświadczonym

---- Dodano 30-04-2009 o godzinie 17:54 ----
I tak na szybk - dwa pdf - kompozyt to podgląd jak to wygląda, a rozbarwienia to podgląd dwóch klisz. Użyłem Apli 100% Cyan zrobionej w indyku oraz gradienty od K 40% do 0%. Jak widzisz dwie płyty i to wszystko.
Pdf są tu:
http://dl.getdropbox...ozbarwienie.pdf
http://dl.getdropbox...65/kompozyt.pdf
#6
Gość_owca666_*
Napisano 30 kwietnia 2009 - 20:17
Panowie, kombinujecie jak konie pod górę
Dokument w CMYKu (z PS) zawsze rozseparuje się na 4 plate'y (jeśli są dodatkowe kanały to + one), choćby 3 były puste. Rozwiązaniem najprostszym jest DCS 2.0 z tymi tylko kanałami, które trzeba (już kiedyś o tym Klimerowi pisałem).
@svistakk: cz-b z CMYKa jest jak najbardziej możliwe: po pierwsze trzeba umieć przygotować (np GCR zamiast UCR), po drugie stać nad drukarzem
Nie mówiąc już o proofach. Zdjęcia z gray są bezpieczniejsze, jeśli nie ufasz drukarni i nie masz wpływu na proces druku, ale są również płaskie. Uwierz skanerzyście-koloryście z kilkunastoletnim stażem
(obecnie retired i never ever w fabryce).



#7
Napisano 30 kwietnia 2009 - 20:33
@owca666 - teraz już wiem... a jako, że zwykle mam do czynienia w ciągu roku z kilkoma różnymi drukarniami (ach te przetargi) to robię grey scale i mam z głowy...
Wyżej pisałem klimerowi, że z PS zawsze rozbarwia na cztery kanały - czytałem też wcześniejsze jego pytania i nie rozumiem po co ludzie go pchali w duotony i pantone, a zwłaszcza tego pantone nie kumam...
#8
Napisano 04 maja 2009 - 11:25
Dzięki wszystkim za rady, przydały się i szczęśliwie broszurka poszła do druku - zobaczymy jak wyjdzie, ale ja już mniej więcej jestem zadowolony.
@owca666 ucięło Ci zdanie przy ostatnim poście
(o DCS 2.0)
@swistakk wpychają w pantone bo mają jakąś drukarnię chyba gdzie za ponoć płaci się ekstra tylko z kolory typu złoty itp. Wysłałem tak czy inaczej wersję w pełnym CMYKu i tym mieszanym (okładka i jej wnętrze w CMYKu a reszta to pantone+K)
@micha_pl dzięki, dobrze wiedzieć że puste blachy nie są problemem dla drukarza i mu sprzęt jakoś nie będzie świrował
musiałem takie info załączyć, bo okazało się że pusta strona z tłem - 1 blacha (K), tekst + obrazki 2 blachy (K+spot), ale razem dawało to 5 blach
- będę to jeszcze badał, ale już nie pod presją terminu ale zwykłego szlifu i ciekawości
teraz czekam na to co zrobi z tym drukarz
ale ma kontakt do mnie i się nie odzywa, więc albo go to nie interesuje, albo wszystko jest w porządku
pozdrawiam
Klimer





#9
Gość_owca666_*
Napisano 04 maja 2009 - 12:31
[OT] @Klimer: Co mnie ucięło, gdzie?
Ślepym już czy co...?

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych