Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Profile kolorów i zarządzanie kolorami - poddaję się...


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
22 odpowiedzi w tym temacie

#1 matmol

matmol
  • 9 postów
  • SkądWrocław

Napisano 08 kwietnia 2009 - 18:21

Moi Drodzy, jestem po całodziennej lekturze archiwalnych wątków na forum, ale niewiele mi to pomogło... Złość i zniechęcenie mnie już rozpierają, więc ośmielam się prosić o pomoc, jednocześnie narażając się na uwagi "to już było". Ja jednak cały czas nie jestem w stanie poradzić sobie, a to, co było, nie rozwiewa moich wątpliwości. Fotografuję w 99% na www i pragnę, aby przeciętny odbiorca ze swoim przeciętnym komputerem i przeciętnym monitorem widział je w swoim przecięnym Firefoxie i Internet Explorerze mniej więcej tak, jak ja je widzę w moim programie graficznym. Kilka faktów: - aparat fotograficzny: Nikon D200, - używane programy graficzne: Capture NX2, rzadko Photoshop - monitor: wbudowany LED w MacBooka lub zewnętrzny NEC LCD 1970NXp, podłączony przez DVI Bez tłumaczenia co, jak dlaczego, skąd i po co (bo z tego niewiele cały czas rozumiem) proszę podpowiedzieć mi co powinienem ustawić w poszczególnych miejscach: 1) Mac -> System Preferences... -> Displays -> Color -> Display Profile 2) Capture NX2 -> Preferences -> Color Management -> Default RGB Color Space 3) Photoshop -> Edit -> Color Settings -> Settings / Working Spaces Do wyboru mam następujące profile (skupiam się już tylko na wybranych): a) LCD1970NXp B) Color LCD c) sRGB IEC61966-2.1 d) Nikon sRGB 4.0.0.3001 Z góry bardzo dziękuję za pomoc.

#2 Witos

Witos
  • 4 400 postów

Napisano 08 kwietnia 2009 - 18:35

Poszukaj hasła "kalibracja". Domyślam się, że można skalibrować monitor pod konkretny aparat, ale pewności nie mam. Znajdź kogoś, kto ma kalibrator i popytaj się o możliwości. Są też tacy, którzy kalibrują profesjonalnie. Niewiele to kosztuje a masz spokój na kilka lat.

#3 b.milewski

b.milewski
  • 4 486 postów
  • SkądGlasgow

Napisano 08 kwietnia 2009 - 18:37

To są domyślne profile urządzeń. Ustaw na Color LCD, jest wspólny dla wszystkich nieskalibrowanych matryc, czyli defaultowa wartość. Swoją drogą nie wiem co chcesz osiągnąć, sam masz z resztą przeciętną matrycę. Tak jak pisałem w Twoim przypadku najlepszym wyborem będzie profil Color LCD.

Pozdrawiam.

Poszukaj hasła "kalibracja".
Domyślam się, że można skalibrować monitor pod konkretny aparat, ale pewności nie mam. Znajdź kogoś, kto ma kalibrator i popytaj się o możliwości.
Są też tacy, którzy kalibrują profesjonalnie. Niewiele to kosztuje a masz spokój na kilka lat.


Nie wiem, czy wiesz ale nie da się kalibrować matryc w iMacach, MB i MBP możesz z nich najwyżej wyciągnąć profil, a to duża różnica. Pisząc, że po kalibracji (mówię o prawdziwej kalibracji) ma się spokój na kilka lat jesteś w dużym błędzie. Kalibrację nalezy przeprowadzać co najmniej raz w miesiącu. Każdy program służący do tego będzie Ci to mówił.

Przy kalibracji należy wziąć pod uwagę luminację, to w jakim pomieszczeniu znajduje się monitor, temperaturę światła. Zależnie od pory dnia, czy roku wartości się zmieniają. Przeprowadzając kalibrację latem, profil ten już jest do niczego zimą kiedy światło i jego temp. jest inna. Inną kwestią jest przypadek jeśli ktoś posiada pomieszczenie bez okien w którym panują takie same warunki oświetleniowe.

#4 damkraw

damkraw
  • 63 postów

Napisano 08 kwietnia 2009 - 18:45

Poszukaj hasła "kalibracja".
Domyślam się, że można skalibrować monitor pod konkretny aparat, ale pewności nie mam.


Wydaje mi się że chodzi bardziej o różnice między wyswietlaniem grafiki w przeglądarkach pracujących na Windowsie. Ja osobiście nie rozwiązałem w/w problemu, wydaje mi się iż przestrzeń barw którą może wyświetlić Windows i MacOs jest inna. Efekt ten można zaobserwować porównując strony na FF pod Windowsem i MacOs.

#5 b.milewski

b.milewski
  • 4 486 postów
  • SkądGlasgow

Napisano 08 kwietnia 2009 - 19:03

Wydaje mi się że chodzi bardziej o różnice między wyswietlaniem grafiki w przeglądarkach pracujących na Windowsie. Ja osobiście nie rozwiązałem w/w problemu, wydaje mi się iż przestrzeń barw którą może wyświetlić Windows i MacOs jest inna. Efekt ten można zaobserwować porównując strony na FF pod Windowsem i MacOs.


Owszem bo gamut w Windows wynosi 2,2 a w Mac OS X 1,8 i stąd ta różnica.

#6 madmax332-802bc1e3e2

madmax332-802bc1e3e2
  • 7 682 postów

Napisano 08 kwietnia 2009 - 19:39

Do tych gotowych profili kolorów można jeszcze dodać własny - czyli przeprowadzić własną kalibrację. Wprawdzie to ersatz ale na domowe zastosowania w zupełności wystarczy.

System Preferences > Displays > Color - i tutaj masz guzik Calibrate ....

A tutaj: http://www.digit.pl/...e.kolorami.html - krótki wykład po co są profile kolorów.

#7 igneus

igneus
  • 413 postów
  • SkądKraków

Napisano 08 kwietnia 2009 - 19:51

I trzymaj się raczej sRGB wynikowo. to da największą szanse, że będzie statystycznie podobnie wyglądać na różnych komputerach ... Minusem jest to, że zabije masę odcieni ... ale coś za coś

#8 Witos

Witos
  • 4 400 postów

Napisano 09 kwietnia 2009 - 00:58

Nie wiem, czy wiesz ale nie da się kalibrować matryc w iMacach, MB i MBP możesz z nich najwyżej wyciągnąć profil, a to duża różnica. Pisząc, że po kalibracji (mówię o prawdziwej kalibracji) ma się spokój na kilka lat jesteś w dużym błędzie. Kalibrację nalezy przeprowadzać co najmniej raz w miesiącu.

Hmm, to ciekawe, bo ja właśnie mam skalibrowany iMac Allu 20" oraz kalibrację ACD zrobioną przed 1,5 roku, która trzyma jak należy, lub też powiedzmy, że materiały do druku robione przy tej kalibracji wciąż są dobrej jakości.
Oczywiście iMac nie ma super skalibrowanej matrycy tylko tyle ile się dało, ale to zawsze coś.

#9 matmol

matmol
  • 9 postów
  • SkądWrocław

Napisano 09 kwietnia 2009 - 10:08

Dziękuję za wszystkie podpowiedzi. W międzyczasie odkryłem jeszcze, że w monitorze również mam opcję kolorów 'sRGB', 'Native' i 3 do dowolnego skonfigurowania... Ostatecznie przywróciłem ustawienia fabryczne w monitorze, w ustawieniach systemowych skonfigurowałem 'Color LCD' dla wbudowanego monitora i 'LCD1970NXp' dla zewnętrznego monitora ('Color LCD' na NEC'u fatalnie wygląda), a w programach graficznych 'sRGB IEC...'.

#10 Filip Rychlik

Filip Rychlik

    aka felippe




  • 2 928 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 kwietnia 2009 - 10:30

Prawda jest taka, że pracując bez kalibratora ciężko osiągnąć dobre wyniki. Najtańszy Color Munki, to koszt ok 1600zł- kalibruje monitor, drukarkę oraz uwzględnia światło zastane

#11 art.mariusz

art.mariusz
  • 1 542 postów
  • SkądKatowice

Napisano 09 kwietnia 2009 - 13:01

KALIBRACJA, KOLORY na monitorze, kolory w przeglądarce, kolory w photoshopie, kolory zdjęć, kolory fotografii, kolory w druku itd...

1. Kazde wyprodukowane urzadzenie nieco inaczej "potrzega" lub "wyswietla" kolory. Zalezy od matrycy itd...
Mówi się, że mają różne przestrzenie kolorów lub różny Gamut.

2. Aby jakos to pogodzic wymyslono wspolne standardy opisywania koloru i zapisywania go w jednej megasuperhipermozliwej do opisania przestrzeni kolorow zwanej LAB.

3. LAB zawiera wszystkie mniejsze przestrzenie kolorw i jest matematycznym zbiorem liczb w układzie XYZ (3D) znaczy jak bedzie chcialo sie wypelnic wszystkie piksele powstanie kula czy cos takiego.

4. Jeśli w LAB mozna opisac gamut dowolnego urządzenia "skanujacego" obrazy to jest to już prosta droga aby się dogadać z tymi co robia urządzenia do "Wyswietlania czy drukowania tych obrazów. Plik z zapisem gamutu urzadzenia to plik .ICC.

5. Kłopot w tym, że nie wszystkie firmy używają tej samej technologii, a nawet podczas produkcji urzadzen te potrafią nie być idealnie jednakowe. Do tego jeszcze szkło obiektywu, monitora, różne parametry energrtyczne czy choćby naturalne zużycie urządzeń wyświetlających itd itd..
Dlatego jeśli chcesz mieć jak najlepiej musisz mieć pojęcie o tych wszystkich LABach Profilach technologiach itd.. to jest po porstu trudne na dzien dzisiejszy do wykonania. Dobrze abys tez mial własne urzadzenia do "zdejmowania" profili ze swoich urzadzen. UWAGA dla niektorych "RAMBO" profesjonalne monitory z najwyzszej polki maja WYOSLONE w instrukcji obslugi aby proces pomiaru odchylen od normy przeprowadzac przynajmniej raz w tygodniu...

6. Aby tranformować gamut pomiedzy urzadzeniami mniej lub wiecej zgodnymi wymyslono specjalne transformacje matematyczne. UWAGA jeśli kolor podczas tranformacji nie jest dostępny w przestrzeni kolorów drugiego urządzenia to nigdy żadna tranformacja nie będzie idealna i wnosi zmianę pierwotnego koloru zawsze jakimś kompromisem.
Kompromisy te nawet udało się ustandaryzować np: Tranformuj kosztem saturacji; transformuj idealnie matematycznie... itd itd

6. Dzięki LAB i standaryzacji icc, producenci urządzeń przyjeli że podczas produkcji będą starać się tak projektować swoje urządzenia aby maksymalnie możliwie zbliżyć się do przyjętych standardów czyli np sRGB (WIKI wszystko Ci powie) co powinno zapewnić zbliżoną zgodnośc w odwzorowywaniu kolorów w cyfrowym świecie.

7. Za tranformację kolorów odpowiedzialne są mniej lub bardziej udane CMS czyli "programy" tranformujące jedna przestrzeń na drugą (bo jak już wiemy idalenie to się nie da aby pierwotna odpowiadała docelowej.

8. I najważniejszy składnik CMS: Świadomy problemu UZYTKOWNIK. znam takich którzy zdjęcia korygują na widoku pojedynczych kanałów kolorów bynajmniej nie dlatego że nie stać ich na "supersprzęt" ale naprawde zalezalo im na jakosci koloru swoich zdjec co skłoniło do poswiecenia wiecej niz jednego dnia i zrouzmienia dlaczego nie jest tak tego oczekuja wtedy przychodzi oswiecenie, ze sprzet jest w sumie w tym wszystkim drugorzedny.



No i to w sumie koniec i byłoby prawie pieknie gdyby nie... ludzkie wady.
Problem polega na tym, że:
- nic nie jest idalnie,
- ludzie są leniwi i chciwi pieniędzy a klienci chcą coraz taniej,
- standard to koszty nie zawsze komuś uda się wypełnić standard lub choćby nawet zerknąć na niego podczas projketowania bo to znów dodatkowy czas i pieniadze, dlatego wazna jest doswiadczona marka producenta na pudelku.

Do tego kolory są czasem transformowane wielkokrtonie przez balagan lub niejasnosc w systemie komputerowym (WINDOWS) wiec kazda różne przeglądarki www, program, sterownik drukarki posiadają wbudowany swój algorytm transforujący w kolo ten sam plik, efektu mozna sie domyslac.

W Windows to kolejne protezy bo CMS trzeba instalowac osobno wiec jak ktos programowal cos co ma wyswietlac obraz to na wlasna reke kombiniowal (ADOBE GAMMA etc).

Trzeba powiedziec, ze w OS X od zawsze byl porządeczek pod tym wzgledem dzieki czemu programisci nie musieli nic tworzyc samemu tylko wykorzytywali raz zrobiony system.

Do rzeczy:

1) Mac -> System Preferences... -> Displays -> Color -> Display Profile
--- usatwiasz swoj profil monitora:
a) standardowy od producenta
B) wlasny profil ICC wygenerowany z oprogramowania spektofotometru

2) Capture NX2 -> Preferences -> Color Management -> Default RGB Color Space

3) Photoshop -> Edit -> Color Settings -> Settings / Working Spaces
ustawiasz przestrzen w ktorej chcesz obrabiac swoje zdjecie.
PS wspolpracuje z CMS systemowym.
Pracowac w przestrzeni to jedno a wyswietlac w przestrzeni monitora to drugie.

Jesli przeczytales to co kolega CI grzecznie tlumaczy i nie jesteś typem "szybcy, wściekli, niedorozwinieci" to bedziesz juz wiedzial wszystko i dasz sobie rade z kazdym sprzetem... życie nie jest takie proste jak w reklamach i tzrba się ciągle uczyć i dzielić tą nauką ale nie rozdawać.

Widnows trzeba osobno doinstalowac CMS.
OS X ma to "we krwi".

OS X:
Aby porownac wizualnie jeden gamut z drugim urzadzenia lub standardu np. sRGB wystarczy otworzysc systemowy ColorSync i wybrac opcje "WYKRES/zachowaj do porownania".

#12 Śfieży

Śfieży
  • 920 postów

Napisano 09 kwietnia 2009 - 13:05

Owszem bo gamut w Windows wynosi 2,2 a w Mac OS X 1,8 i stąd ta różnica.


Rozróżniasz terminy "gaumut" i "korekcja gamma"???
Kto Ci nagadał, że używa się jeszcze gdziekolwiek wartości 1.8? To miało zastosowanie na początku lat 90 w przypadku bańkowych monitorów 15 i 17 calowych firmy Apple.

#13 Witos

Witos
  • 4 400 postów

Napisano 09 kwietnia 2009 - 16:10

Czyli teraz w obu systemach mamy gamma 2.2 ? Program Cinema 4D dla OS X, najnowsza wersja, w standardzie preferencji ma opcję 'monitor gamma' o wartości 1.8, do zmiany oczywiście jak ktoś chce, ale standard jest właśnie taki. Dlatego wygląda, że jednak wartość 1.8 jest używana wciąż.

#14 matmol

matmol
  • 9 postów
  • SkądWrocław

Napisano 09 kwietnia 2009 - 18:03

KALIBRACJA, KOLORY na monitorze, kolory w przeglądarce, kolory w photoshopie, kolory zdjęć, kolory fotografii, kolory w druku itd...


Wow! Chylę czoła. Jestem pod wrażeniem wykładu. Z przestrzeni LAB swego czasu korzystałem do wyostrzania zdjęć, ale teraz wiem, że robiłem to nie do końca świadomie. W ramach ścisłości - nie zarabiam i nigdy nie zarabiałem na fotografii. To moje hobby i pasja. Teraz mam jednak ochotę zgłębić temat przestrzeni kolorów i związanych z nią poruszonych przez Ciebie tematów. Mimo wszystko inwestycja w kalibrator wydaje mi się dość odległa, ale nie wykluczam jej w przyszłości.

Rozumiem, że w Nikon Capture NX2 nie wymuszam zmiany przestrzeni kolorów, czyli kwadracik 'Use this instead of embedded profile' (pod 'Default RGB color space') pozostawiam niezaznaczony.

Czasami przejawiam cechy "szybkiego, wściekłego", ale jako naukowiec częściej staram się rozwiązywać problemy starannie do końca, pozostając bez wątpliwości.

Raz jeszcze dziękuję za pomoc.

#15 art.mariusz

art.mariusz
  • 1 542 postów
  • SkądKatowice

Napisano 09 kwietnia 2009 - 18:07

sorry za ostrzejszy tekst nie bierz tego do siebie skoro przeczytales wszystko co napisalem.

#16 tomekkos

tomekkos
  • 817 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 kwietnia 2009 - 18:54

Czyli teraz w obu systemach mamy gamma 2.2 ?
Program Cinema 4D dla OS X, najnowsza wersja, w standardzie preferencji ma opcję 'monitor gamma' o wartości 1.8, do zmiany oczywiście jak ktoś chce, ale standard jest właśnie taki. Dlatego wygląda, że jednak wartość 1.8 jest używana wciąż.

Hej! Widzę, że pracujesz z Cinemą- czy mogę spytać do czego? Design, Wizki, jakieś elementy graficzne?
Sorki za OT
Tomek

#17 Witos

Witos
  • 4 400 postów

Napisano 11 kwietnia 2009 - 09:44

Wizualizacje i pochodne, czyli co akurat potrzeba.

#18 zietas

zietas
  • 136 postów

Napisano 11 kwietnia 2009 - 11:50

sys pref -> disp -> colors -> calibrate dokladnie skalibrowalem, krok po kroku w ciemny pokoju (ustawilem gamme pc-towa 2.2). Zajelo mi to 2 godziny, ale mam w miare dokladny profil dla mojego monitora, i kolorki naprawde sa ok (nie mam profesjonalnego kalibrowalnego monitora, a jak patrze na kolory z wydruku offsetowego - to nawet sie usmiecham ;))... W PS uzywam sRGB.

#19 biskup

biskup
  • 2 479 postów
  • SkądKraków

Napisano 13 kwietnia 2009 - 09:37

art.mariusz, jeśli miałbyś kiedyś chwilę wolnego czasu, mógłbyś napisać jakiś mini przewodnik po sprawach kalibracji do przyklejenia w dziale grafika.

#20 art.mariusz

art.mariusz
  • 1 542 postów
  • SkądKatowice

Napisano 14 kwietnia 2009 - 11:33

art.mariusz, jeśli miałbyś kiedyś chwilę wolnego czasu, mógłbyś napisać jakiś mini przewodnik po sprawach kalibracji do przyklejenia w dziale grafika.


Biskup. Klopot w tym ze "kalibracja" to proces zalezny od wykorzytywanego sprzetu, oprogramowania no i potrzeby.
Art taki musialby byc nie tylko dlugi ale opatrzony mnowstwem wyjasnien, pewnie stalby sie nudny i malo by bylo takich ktorzy naparwde chcieliby to przejsc.

Jest przeciez tyle wydawnictw, art i porad, a nadal te same pytania.

Moim zdnaiem to syzyfowa praca. Wystarczy przeciez przeczytac instrukcje obslugi do programow czy systemow, a to jak widac staje sie juz wyzwaniem.

Pozdrawiam wszystkich!

#21 biskup

biskup
  • 2 479 postów
  • SkądKraków

Napisano 14 kwietnia 2009 - 11:44

;] rozumiem o czym mówisz, może niefortunnie użyłem pojęcia "kalibracja", bo bardziej nadawałoby się "zagadnienia zarządzania kolorem", ale miałem na myśli względnie krótki zestaw praktycznych porad + ew. linki dla chcących się dokształcić. Ty masz na forum chyba największe doświadczenie w temacie i do tego piszesz w jasny i syntetyczny sposób.

#22 Witos

Witos
  • 4 400 postów

Napisano 14 kwietnia 2009 - 13:55

Kalibracja "na oko" ma tę jedną poważną wadę, że każdy widzi kolory trochę inaczej. Zazwyczaj różnice są małe, ale czasem zielony to dla innych niebieski albo nawet brązowy, bo i takie spotkałem przypadki. Dlatego moim zdaniem to działa w małym procencie przypadków. Kalibrator widzi kolory zawsze tak samo i dlatego powinno się z niego korzystać przy ustawianiu profilu kolorów.

#23 tatajaga

tatajaga
  • 30 postów

Napisano 13 lipca 2009 - 05:56

Wszystkie racje są słuszne a są też słuszniejsze od innych. Faktem jest, że na forum mógłby powstać ogólny wątek na temat zarządzania kolorem. Taki - gdzie poradę znajdzie nawet osoba, której zwyczajnie nie stać np. na kalibrator monitora, ale ma dobry aparat cyfrowy.

Kłopot w tym, że ci, którzy coś tam wiedzą, rozpatrują zarządzanie kolorom z punktu widzenia swojego biurka. Czasami w skrócie próbują opowiedzieć temat-rzekę. Czasami tłumaczą mętnie - w końcu nie każdy jest stworzony do streszczania książki i nie każdy ma talent przekazywać to co wie. Czasami budzi się w kimś natura eksperta: - zrób tak a tak a będzie dobrze. Czasami natura krytyka: - kolega powyżej gada bzdury.

Moim zdaniem powinna o tym powstać polska strona WIKI z ilustracjami... Wiadomo - istnieje kilka dobrych lektur, ale komu chce się*brnąć przez książkę z 2006 roku? W ogólnej teorii koloru ta książka będzie długo aktualna, ale gdy idzie o oprogramowanie, technologię - to już będzie wielostronicowy zabytek. Ponadto - ludzie zaglądający na fora szukają - przynajmniej w pierwszym kroku - DROGI NA SKRÓTY. Nie ma w tym nic złego....

To tak na marginesie.

Właśnie sobie czytam: http://www.eci.org/
Warto. Są tam do pobrania aktualne, zbliżonej do średniej drukowanej na różnych papierach profile ISO (2009r.). Wiadomo: prawie nikt z grafików nie wie do jakiej to trafi drukarni :)




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych