Gene Munster, analityk firmy Piper Jaffray & Co., doszedł do wniosku, że Apple Computer, dzięki częstszemu niż Microsoft publikowaniu nowych wersji swojego systemu operacyjnego, lepiej od software'owego giganta zarabia na pojedynczej kopii swojego OS-u. Od roku 2001 Apple średnio raz do roku publikuje nową wersję systemu operacyjnego. Jej przeciętna cena to 129 dolarów, a za uaktualnienie trzeba zapłacić średnio 107 USD.
Z drugiej strony systemy Microsoftu ukazują się średnio co dwa lata, a ich średni koszt wynosi 114 dolarów. Aktualizacja wyceniana jest średnio na 48 dolarów. W efekcie, jak zauważa Munster, Apple osiąga większe zyski z dostarczenia na rynek każdej kopii swojego systemu.
Przewaga Apple'a tkwi przede wszystkim w częstszych premierach, bazie entuzjastycznych miłośników Mac OS X oraz w lepiej działającym marketingu, który potrafi podkreślić zalety nowych programów dołączanych do systemu operacyjnego. Dodatkowo korzystnym dla Apple'a faktem była pięcioletnia przerwa pomiędzy premierami systemów Windows XP i Windows Vista. Firmie pomogła też decyzja o wykorzystaniu układów Intela w swoich komputerach.
"Biorąc pod uwagę fakt, że Apple lepiej zarabia na pojedynczym kliencie dzięki sprzedaży urządzeń peryferyjnych i częstszym premierom kolejnych wersji systemu operacyjnego, powiększanie udziałów w rynku oznacza w przypadku tej firmy więcej, niż w przypadku jej konkurentów" - napisał Munster. Podczas swoich analiz wykorzystał dane dotyczące premier OS-ów Apple'a od 1 marca 2001 roku i systemów Microsoftu od 25 czerwca 1998 roku.
Mariusz Błoński
źródło:
http://www.pcworld.pl/news/98507.html