Od dzisiaj na forum będzie lekcja po lekcji kursu programowania w Objective C/Cocoa, który umożliwi nam tworzenie aplikacji/gier na "Maki" oraz na IPhone.
(tzn. zaczynamy od 24.11.2008r)
Wszystkich zainteresowanych zapraszam jednak najpierw do lektury języka C (samego języka składniowo), ponieważ, to nie będzie kurs także czystego C, a tylko ObjC + Cocoa. Oczywiście, przy rzeczach stricte C zaznaczę, iż jest to właśnie element/biblioteka z C.
Pomimo tego, iż Objective C jest jakby rozszerzeniem języka C, to nie będę tego drugiego tutaj szczegółowo omawiać, dlatego też, jeśli chcielibyście wyciągnąć więcej ze swoich programów, to zachęcam do lektury C.
Trochę historii oraz garść informacji o Objective C oraz Cocoa z wikipedii:
1. Objective C :
a) polskie: Objective-C - Wikipedia, wolna encyklopedia
angielskie: Objective-C - Wikipedia, the free encyclopedia
2. Cocoa:
a) polskie: Cocoa - Wikipedia, wolna encyklopedia
angielskie: Cocoa (API - Wikipedia, the free encyclopedia)
Zachęcam także do nauki języka angielskiego, ponieważ bez tego ani rusz w świecie programowania jak i całej struktury IT.
Jeśli kurs będzie cieszyć się dużym zainteresowaniem, to myślę, że będzie możliwe oganizowanie konkursów na najlepsze aplikacje.
[Potrzebne rzeczy/oprogramowania]
Co nam będzie potrzebne, aby zacząc zabawę z programowaniem w Objective-C / Cocoa:
1. Dla użytkowników Mac OS wystarczy dograć XCode, które zazyczaj znajduje się na płyacie instalacjyjnej systemu.
2. Dla uzytkowników MS Windows wystarczy zianstalować dwie paczki znajdujące się na
GNUstep Windows Installer oraz doinstalować paczkę gcc-objc do katalogu mingw.
3. Dla użytkowników GNU/Linux wystarczy natomiast doinstalwać z repozytorii paczki GNUstep.
(jeśli byście nie radzili sobie z instalacją na Windows zrobię osobny wątek poświęcony isntalacji i konfiguracji)
Zachęcam jednak do korzystania z komputerów Apple (Mac), ponieważ jest to odpowiednie środowisko do tworzenia oprogramowania w tym jezyku oraz jeśli będziemy chcieli tworzyć oprogramowanie na platformę iPhone to zostaje nam właśnie tylko XCode.
No i tak dla zachęty trochę kodu (jest to kod czysto Obejctive C)
#import
int main(int argc, char * argv[]) {
Object* obj = [Object new];
return 0;
}
Pozdrawiam.