Jump to content

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Photo
- - - - -

Mikrofon Pojemnosciowy - Wokal


  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 BocaDeMusica

BocaDeMusica
  • 210 posts
  • SkądWarszawa

Posted 26 May 2008 - 20:32

Czesc. Co polecacie? - interesuja mnie rzeczy sprawdzone i bez kompromisowe. Aktualnie moj tor od tylu ze tak powiem: Macbook Pro z Logic 8 > interfejs fireface 400 > no i teraz preamp i Mike, lub sam mike a phantom z fireface... Aktualnie posiadam: Sa to nisko budzetowe mikrofony: Oktavie mk-319 Akg C 2000 B -------------------------- Chce kupic raz a dobrze, nie chce juz kolejnych zmian(przynajmniej jezeli chodzi o mike). Chce byc tak samo zadowlony jak z shure sm57 ktore mam dwa, i sa do pewnych celow nie zastapione. Stad moje zdanie o bezkompromisowosci. Nie znam Rode, nie znam Neummana, nie znam Braunera. Znam je tylko z opisow z gazet, tudziez artykulików które czesto sa sponsorowane. A to ze dane studio posiada na swoim wyposazeniu wcale nie musi swiadczyc chociaz moze, o tym ze cos jest dobre... Wiem tez ze brzmienie to nie tylko mikrofon to tez akustyka pomieszczenia, no i oczywiscie sam aparat wokalisty itd. Prosze Was o rzetelna porade i doradzenie. Mikrofon do zastosowań "tylko" wokalnych. No i na koniec oczywiscie cena. Tak naprawde nie wiem ile moge na to wydac, muzyka jest na tyle piekna,a vokal na tyle wazny ze napewno troche moge, ale mikrofonu za 25 tys napewno nie kupie. Myslalem prawde mowiac o cenach do 10 tys. Dajcie znac czy to ma sens. Napisze jakie vokale mi sie podobaja. D'sound Jest tez cos takiego jak pisze fonetycznie ( Bedi Bell)- skandynawski. Generalnie bliskie vokale, nic tam nie swiszcze, ladnie nagrane i zaspiewane. Pozdrawiam:)

#2 cheniek

cheniek
  • 477 posts
  • SkądKraków, Poland

Posted 26 May 2008 - 20:46

Ja bym na Twoim miejscu kupił dwumembranową parkę za tą kasę - o wiele bardziej uniwersalne i sensowne, jeśli nie wiesz, jaki sens ma kupowanie Neumanna czy Braunera :) To, że studio ma na wyposażeniu Neumanna, świadczy zwykle o tym, że ma porządnych (bogatych) klientów, albo że nie ma co robić z kasą.

#3 pi

pi
  • 616 posts

Posted 26 May 2008 - 21:04

Gearslutz.com - Search Results

to forum gdzie mozna sie w miare fachowo i obiektywnie zorientowac,
a potem to trzeba testowac, chcesz wydac kupe kasy wiec powinienes to zrobic i taka mozliwosc powinna ci byc dana przez dystrybutora,
jesli nie chcesz juz kolejnych zmian to czas na emeryture chyba,
poza tym nie wiemy czy ty spiewasz czy tylko nagrywasz innych,
rozne rodzaje glosu czynia nawet swietne mikrofony bezuzytecznymi wiec nie ma to jak sprawdzic samemu,

#4 BocaDeMusica

BocaDeMusica
  • 210 posts
  • SkądWarszawa

Posted 26 May 2008 - 21:23

NIe chcesz zmian - idz na emeryture... Bez takich prosze. ...Jak nie wiesz co powiedziec nie mow nic... ... Czy ja napisalem ze chce wydac kupe kasy? - wrecz przeciwnie napisalem, ze nie zamierzam wydawac 25 tys na mikrofon..., wiec prosze nie czepiac sie. Wiesz nie jestem basista, a mimo to widze, jak koledzy kupuja musicman, tobiasy, i inne, a gdzie londuja?(nie mowie ze wszyscy) ale wiekszosc z nich na fenderze jazz basie. Czy myslisz ze powinni isc na emeryture tylko dlatego, ze w koncu trafili na to co niektorzy mowili im odpoczatku ? Mysle ze we wszystkim jest podobna analogia. Szukasz rhodesa (klawisz ,jeden, drugi, trzeci, juz prawie masz, potem nagle sofware) a potem i tak chcesz nagrac to na prawdzimym rodesie. Bo ma to cos. W koncu go kupujesz i co sprzedajesz?- nie chcesz juz zamienic sie. Bo wiesz ze to to czego szukasz. Mozesz rowniez miec inne synthy ale jak przyjdzie Ci nagrac rhodesa to napewno zagrasz go na rhodesie. Nie jestem wokalista, glownie gram i nagrywam (hobbistycznie), ale lubie miec dobre rzeczy ktore nie ograniczaja. Wiem rowniez, ze nie nagrywam materialow metalo, i rockowo podobnych dlatego podalem (d'sound, czy beddie bell) dla pokazania jaki typ nagran wokalnych mi sie podoba. Gearslutz.com - znam, eis.com.pl -znam. P.S. chcialbym znalezc takiego dystrybutora, sklep ktory by mi pozyczyl 3 majki i powiedzial chcesz kupic? naprawde? ... I dal 3 majki na wyprobowanie. Jak znasz takiego podaj nazwe, adres (jestem z wawy). Napewno sie zglosze... , ale sklep to nie wypozyczalnia i jak nie masz dealu to raczej nie bedzie tak latwo... no nic... pozdrawiam

#5 iMark

iMark
  • 1249 posts
  • SkądGlobalna wioska

Posted 26 May 2008 - 22:44

Neumann u87

#6 pi

pi
  • 616 posts

Posted 26 May 2008 - 22:49

[QUOTE=BocaDeMusica;604588] lubie miec dobre rzeczy ktore nie ograniczaja/QUOTE]

to kup neumann'a u87,

tylko zaraz odezwie sie ktos kto powie ze mu to nie gra albo zacznie sie dyskusja z jakim preampem lepiej,

nie mialem zlych zamiarow moze tylko zbyt brutalnie wyrazilem swoje zdanie,
- co do kasy ja uwazam ze 10k to kupa kasy-moge sie mylic,

priser og utstyr
d'sound nagrywali tu chyba jedna ze swoich plyt, w sumie mozna napisac, dowiedziec sie, albo nawet do nich bezposrednio, pewnie z checia odpisza na czym nagrywali wokal,

co do dystrybutorow to pewnie masz racje ze sa rowni i rowniejsi , ja jak cos chce sprawdzic to chodze to pewnej panstwowej instytucji ktora niezle kasa szasta albo po kolegach bogatszych,

#7 BocaDeMusica

BocaDeMusica
  • 210 posts
  • SkądWarszawa

Posted 27 May 2008 - 07:25

Pi - nie ma problemu, z ta Wojna odnosnie preampow:) - to przypomina mi sie jedno forum, i wolalbym tu(na myapple) czegos takiego nie zaznac. ------------------------ Jak myslisz czy wpinanie takiego neummana bezposrednio do fireface ma sens ?Czy musi pojsc jeszcze preamp. W koncu on ma dwa wejscia z preampem i phantomem. A co myslicie o Brauner Classic - 3600 PLN Albo Rode Classic II - okolo 5-6 tys tam odrazu jest z dedykowanym preampem. Neumann 87 - cos okolo 8-9 tys PLN --- to nie jest tak ze kasa bez znaczenia --- Pytanie jak duza roznica jest tym za tyle, a tym za tyle. (chociaz to pewno ciezko okielznac bo przeciez rozni wokalisci). No nic czekam moze temat sie rozwinie. Moze jakies probki ktos ma? i Moglby pokazac co robi na swoich mikrofonach? Pozdrawiam

#8 jw_amigowiec

jw_amigowiec
  • 294 posts
  • SkądKatowice, PL

Posted 27 May 2008 - 09:40

BocaDeMusica - masz racje odnosnie dystrybutorow. Tak jak nie ma problemow ze sprawdzeniem sprzetow nizszej klasy, tak, gdy chcesz porzadny sprzet wyprobowac - zaczynaja sie schody. Moj znajomy handluje sprzetem, mial klienta na gramofon za dziesiatki tys zl. Ale byl warunek - klient chcial go wyprobowac. Dystrybutor zarzadal 20% kwoty. Klient oczywiscie - zrezygnowal. A kupic chcial, ale nie w ciemno. Niestety u nas rynek muzyczny wyglada marnie, tak samo marnie prasa branzowa. Wystarczy zobaczyc z jakich reklam sie utrzymuja ;).

#9 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7426 posts
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Posted 27 May 2008 - 14:17

6,

w mojego doświadczenia wynika, że najbardziej neutralnym i uniwersalnym mikrofonem do wokalu jest Brauner Phantom C albo V. A teraz Dirk Brauner stworzył kolejny wariant mikrofonu FET z kapsułką serii VM i elektroniką Phantoma - Phantera. To są okolice 5 ptysi - ale mikrofon taki bedzie służył niezawodnie i żaden sygnał nie będzie mu obcy.

Niestety, ale najlepiej brzmiący wokal udało mi się nagrać mikrofonem Sony C-800, ale cena tegoż jest astronomiczna. Testowałem też Branuera VM1 (ponoć najlepszy mikrofon do wokalu) i nie bylem bardzo zachwycony. Oczywiście - Neumann U87 lub 89 to absolutna klasyka, ale są źródła których Neumann po prostu nienawidzi. AKG 414 ? - Dziękuję bardzo - do bliskiego i suchego wokalu Kuby Sienkiewicza na płycie "Wielka Radość" był niezły, ale nie lubie ani słuchawek ani mikrofonów AKG.

Anie Serafińska nagrywałem wlasnie Braunerem Phantom V przez preamp Focusrite Red 7. Bo kolor zależy od odpowiedniego doboru mikrofonu I preampa do źródła i oczekiwań producenta i wokalistki. Małgorzatę Walewską nagrywałem Neumanem SM69 i TubeTechem CT-1. Ale do takiego głosu użyłbym preampów GML i C800 wlaśnie (w teatrze Buffo mają GML) Rafal Paczkowski zawsze sięga po U87/89 ale tylko przez preamp Prism serii Maselec (KOMBII :wink:)

Ciekawe wyniki daje sparowanie rzęchowatego mikrofonu - np jakiś Shure serii estradowej 4xx lub Oktava 319 plus przedwzmacniacz z ekstraklasy, np. bardzo kolorowa i ciepła seria Portico Ruperta Neva albo Great River, czyli współczesna wersja Neva 1073. Albo Brent Averilla odtworzone pieczołowicie wczesne konstrukcje Neve.

A, i jeszcze mi się przypomniał Neumann TLM 103 - właściwe brzmienie Neumanna, ale bez transformatorów i zaporowej ceny.

#10 BocaDeMusica

BocaDeMusica
  • 210 posts
  • SkądWarszawa

Posted 27 May 2008 - 16:07

No dzieki kokos, nic tylko testowac... Tylko gdzie:). Na stronie widze jest Panthera V 2008(charming-czarujacy:) ) i Phantom V 2008(naturalny) jako dwa oddzielne produkty.? Miałes moze sytczność z oboma? Pisales, o tym ze Neumann moze miec problem z innymi zrodlami, z drugiej strony jezeli ma on sluzyc tylko do wokalu z zalozenia moze nie ma co sie przejmowac innymi zrodlami. No nic poszperam jeszcze, ale dzieki za odpowiedz.

#11 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7426 posts
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Posted 28 May 2008 - 01:17

6, IMHO weź Braunera Classica bez testów. To inwestycja na lata z gwarancją satysfakcji. Phantom C naprawdę KAŻDY głos przekazuje naturalnie i szczegółowo. A kolor możesz sobie dodać później, w komputerze. Dlatego nie polecam mikrofonu lampowego jako 1szego z kolekcji. A Ty zdecydowanie potrzebujesz neutralnego mikrofonu, bo MK-319 i Shury są mocno kolorowe. Aczkolwiek WW nie nagrywa jeśli nie ma tej Oktavy. Inna rzecz, że różnice między egzemplarzami serii są kosmiczne.

#12 BocaDeMusica

BocaDeMusica
  • 210 posts
  • SkądWarszawa

Posted 28 May 2008 - 08:15

O widzisz Kokos zaczyasz mnie czuć:). Własnie to miałem na myśli masz jeden dobry klocek. Brakuje (koloru szukasz preampu do niego, brakuje kompresora szukasz kompresji itd itp)- ale juz wiesz ze masz jeden fajny klocek, który Cie nie ogranicza... Rozumiem, ze masz na mysli Brauner Phantom C - 2008 (C jak Classic). No nic rozejrze się wstepnie za cenami, byc moze ebay, badz ze stanow, ale dzieki za info... ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Powiedz mi jeszcze jakbys mial do tego polecic jakis preamp to jaki.? Nie jestem zwolennikiem Kombajnow(typu caly tor preamp/eq/compresory/ i inne), ale nie ukrwam ze taki ogranicznik w postaci kompresora(limitera) na torze chroniacy tylko peak'i by sie przydal.(no chyba ze mozna to rozwiazac jeszcze jakos inaczej. W sumie przy 24 bitach to dosc duzo zapasu jest by ten vokal tak wysterowac aby nie przesterowac,a skompresowac mozna poki co softwerowo. Pozdrawiam.

#13 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7426 posts
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Posted 28 May 2008 - 13:38

6,

ja też nie jestem zwolennikiem kombajnów do nagrywania wokalu i doświadczenie wykazuje, że można ładnie nagrać wokal bez żadnych ułatwiaczy typu limiter/kompresor.
Dobre nagranie to, po pierwsze : funkcja sumy talentu wokalisty/tki, umiejetności porozumienia realizatora/producenta z artystą, miłej atmosfery w studio, i jakości odsłuchu dla wykonawcy. Na drugim miejscu jest pomieszczenie a na trzecim sprzet sprzęt.
Jeśli mowa o pomieszczeniu, to warto nabyć ekran akustyczny w tym stylu i filtr plozji (pończocha na wieszaku).
A przedwzmacniacz do Braunera jest sprawą trzeciorzędną. Preamp Twojego interfejsu powinien być ok

PS. Nagrywanie 24-bitowe z częstotliwością do 192kHz jest PASSE. Teraz eksperymentuje z nagraniami 1 bit i fs=2.8MHz na Korg MR-1. I wiem, że brzmienie analogowe WRÓCIŁO !!! Od czasu gdy nagrywałem na taśmę jednocalową nie słyszałem takiego brzmienia... Niestety jedyny DAW obsługujący 1 bit to Pyramix z toną hardware'u. Jeszcze chwila.... Ale już wiem, że koniec cyfrowego brzmienia nagrań jest bliski.

#14 BocaDeMusica

BocaDeMusica
  • 210 posts
  • SkądWarszawa

Posted 28 May 2008 - 16:48

No dokladnie jest tak jak mowisz. Filtr posiadam tyle ze SE, "ponczoche "tez". Teraz przyszla mi nowa fireface 400, poki co zapakowna w pudelku :)) ale wieczorem bedzie inaugaracja. Swoja droga 24 bity czesto nagrywam i uwazam to za "lepsze" bardziej komfortowe. o tyle 192 nigdy. dotychczas 44, chociaaz nie ukrwam ze zastanwaim sie nad 88.2. Jak uwazasz? czy lepiej pozostac przy 24bitach i 44 ? P.S. Mikrofonow i tak musze posluchac ale juz przynajmniej wiem na jakie modele warto zwrocic uwage. Patrzylem Tego braunera. Jest w zasiegu budzetu.

#15 goodboy

goodboy
  • 1611 posts
  • SkądKonstancin/W-wa

Posted 28 May 2008 - 17:34

Polecam MXL 990 Mogami. Kupiłem sobie ten mikrofon i jestem zadowolony.

#16 cheniek

cheniek
  • 477 posts
  • SkądKraków, Poland

Posted 29 May 2008 - 14:51

Wiesz, możesz być zadowolony teraz, ale czy taki mikrofon wytrzyma pięć lat? No nie wiem.

#17 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7426 posts
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Posted 29 May 2008 - 16:18

6, tak, ja używam dwóch Phantom V (egzemplarze nr. 028 i 029) od 2004 nonstop w codziennych sesjach i nie miałem żadnych problemów, a brzmienie jest wciąż takie same jak było. Czego nie da się powiedzieć o Neumann SM-69, muszę dać go do generalnego remontu. Ale to model z 1978 roku z własnym zasilaczem. @goodboy : trudno ocenić mikrofon bez porownania z innymi, zwłaszcza jeśli jest to Twój 1szy mikrofon pojemnościowy z dużą membraną. Możesz opisać jakie źródłą nagrywałeś ? @BocaDeMusica : 24 bity i fs=44.1kHz są ok. Jeśli Ci się nudzi, ponagrywaj i pomiksuj w fs=88.2kHz i opisz brzmienie miksu przed i po konwersji do 24bit fs=44.1kHz a potem do 16bit i fs=44.1kHz

#18 BocaDeMusica

BocaDeMusica
  • 210 posts
  • SkądWarszawa

Posted 04 June 2008 - 12:00

Napisałeś jeżeli mam czas:) - rozumiem, że to raczej bez większego sensu, jeżeli docelowym nośnikiem ma być CD. Chociaz niektorzy mowią, że można miksować i działać na efektach z większą częstotliwością i ponoć to lepiej. Wolabym nie błądzić jeżeli sprawdzoną opjcą jest 44.1 a z 88.2 Nazwijmy to cudzysłowiowo nie da efektu "bardziej wyrazistego". Pytanie z innej beczki: Widze kilka typów plików do nagrywania w cubase. Aiff, wave. Aiff z instrukcji jak czytam to do 2 GB Wave do 4 GB -dlugość jednego pliku. Czy czyms się jeszcze różnią? Kokos w czym nagrywasz dajmy na to vokale? Wav 24 44.1?

#19 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7426 posts
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Posted 04 June 2008 - 13:33

6, na wielu forach angielskojęzycznych związanych z tematyką pro audio były swego czasu dyskusje dotyczące różnic w brzmieniu między nagraniami a potem miksami 24 bit 88.2khz konwertowanymi różnymi algorytmami do 16bit 44.1khz, a nagraniami i miksami 24bit 44.1khz tylko ditherowanych do 16 bitów (dither to specjalnie filtrowany szrokopasmowy szum dodawany do sygnału przy rekwantyzacji. Ma to na celu "rozprowadzenie" dynamiki 24 bitowej w sygnale 16 bitowym - wtedy 8 bitow informacji nie ginie bezpowrotnie.) Wnioski były niejednoznaczne - matematycznie, downsampling 88.2->44.1khz wygląda nieźle (prosta dwukrotność), jednak należy użyć drogiego algorytmu (np. Barbabatch), a rezultaty po ABC double blind test porównawczym do nagrań 16bit 44.1khz są niejednoznaczne. Moim zdanie jest takie : jeśli robisz materiał płytowy i masz Mac Pro z PT LE lub HD lub Logic, możesz nagrywać i miksować w 88.2 khz (lub 96khz - jeśli mierzysz w DVD/BluRay), a potem miksy downsamplować do 44.1 albo od razu kompresować mp3 i do myspace :lol: Zalętą tego podejścia jest stworzenie materiału, którego wyższa rozdzielczość zabezpiecza poniekąd przed upływem czasu i powstaniem nowych nośników HD i algorytmów downsamplingu. Wady to - wyższe wymagania sprzętowe i szybsze zużywanie zasobów dysk/RAM/CPU. Dan Lavry, inżynier budujący najwyższej jakości konwertery ADDA, twierdzi, że porządnie zbudowany układ samplujący zapisuje WSZYSTKIE informacje dźwięku z pasma i dynamiki postrzeganej przez Homo Sapiens w 24 bitach i 44.1/48khz i ma wyliczenia matematyczne na swoje poparcie.. Natomiast konstruktorzy z Apogee twierdzą, że psychoakustycznie, ucho i mózg człowieka łatwiej "trawią" sygnał samplowany z wyższymi częstotliwościami i popierają to wieloletną praktyką "strojenia" konwerterów pod gust artystów muzyków i realizatorów. Strojenie polega na doborze odpowiednich coefficients (współczynników ??) w filtrach górnozaporowych i dodaniu specjalnie zaprojektowanego ditheru (UV22 - trademark Apogee - różowy szum/różowe logo :lol:) Ponadto, rodzaj muzyki może pomóc w wyborze fs. jeśli nagrywasz mega-wokal z gitarą aku, wybierz 24/88.2. jeśli szyjesz demko Death Metalu to 24/44.1 powinno być w sam raz :smile: I uwaga - wyższe fs odsłaniają słabości toru sygnału. jeśli masz slaby S/N ratio w systemie, to 88.2 to boleśnie pokaże. Ale jeśli masz super utalentowane źródło, dobrą akustykę, Braunerka, krótkie kabelki, topowy preamp i konwerter, to ścieżka nagrana w 88.2 będzie brzmiała SUPER.

#20 BocaDeMusica

BocaDeMusica
  • 210 posts
  • SkądWarszawa

Posted 04 June 2008 - 14:50

No no... podobnie wlasnie mialem spostrzezenia... chociaz niem am ugruntowanej tej wiedzy... A jak z tym Wave i aiff tudziez innymi formatami. ?

#21 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7426 posts
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Posted 04 June 2008 - 15:03

6, praktycznie rządzi kontener BWF (Wave z rozszerzeniem do Broadcast Wave ) z możliwością multipleksowania wielu kanałów w jednym pliku, odpowiednimi polami TC w metadata, możliwością stosowania wielu fs i ekstremalnie dużych plików. Ważna jest też kompatybilność BWF ze wszystkimi systemami operacyjnymi.

#22 janbz

janbz
  • 183 posts

Posted 04 June 2008 - 19:49

mam zamiar kupić obry mikrofon pojemnosciowy do wokalu znalazlem nawet BRAUNER Phantom Classic za 3300 pln (opcja kup teraz) pytanie brzmi :czy warto go kupić jeżeli pracuje na macbook pro i alesis io 26 ;czy nie zaprzęgnę konia wyscigowego do bryczki?

#23 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7426 posts
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Posted 04 June 2008 - 20:58

6, WARTO !!!! To jedna z nielicznych szans posiadania najważniejszego składnika toru audio w najwyższej jakości za "niewielkie" pieniądze. Ten mikrofon będzie służył Tobie, Twoim dzieciom i wnukom. Nie jest podatny na mody brzmieniowe - dostarcza wyrafinowany i nie zniekształcony obraz rzeczwistości. W każdych warunkach i temperaturach. Jest niewrażliwy na urazy - jeden z moich Braunerów zaliczył spad z wysokości 1.75m na drewnianą podłogę, drugi dostał kuksańca w ochronkę membrany i oba nadal dzialają bez zarzutu. Tu muszę zaznaczyć, że nie jestem przedstawicielem Braunera i nie mam korzyści z promowania tej marki.

#24 BocaDeMusica

BocaDeMusica
  • 210 posts
  • SkądWarszawa

Posted 05 June 2008 - 06:42

Widze ze "kolega" Jakbiz tez przeglada ebay:), kto tego nie robi, ale swoja droga faktycznie niezla oferta ponad 1000 zloty mniej niz te inne ( pozostaje miec nadzieje ze nie uszkodzony). Szkoda ze tak mało użytkowników ma dostęp do tego typu rzeczy jak Kokos, wtedy dyskusja i typy mikrofonów, byłby napewno bardziej no tu brakuje słowa, nazwijmy to zróżnicowane. (wiem wiem gearslutz.com). Podnosi mnie osobiście na duchu to, co mowisz wierne odtworzenie źródła. W końcu jak chce kogoś (coś), ale głownie kogoś uchwycić to zależy mi na odwzorowaniu jego walorów wokalnych. Oczywiście dobrze byłoby gdyby było potem to słyszalne jak za milion zieleni, ale od tego są inne zabawki które byc moze kiedyś na będę. (m.in preamp). No nic dzięki raz jeszcze za pomoc i dyskusje w dobrze majka.

#25 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7426 posts
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Posted 05 June 2008 - 13:02

6,

kiedyś pojawiał się tu digiface i inni.... ale od pewnego czasu już ich tu nie ma. Ciekawe dlaczego.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users