Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

HDR + SDR w Final Cut Pro


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
5 odpowiedzi w tym temacie

#1 zbychu_ze_zbychowa

zbychu_ze_zbychowa
  • 10 postów

Napisano 12 marca 2023 - 01:23

Hej!

 

Zaczynam swoją przygodę z komputerem stacjonarnym od Apple (iMac z 2021), nawet ostatnio doradziliście mi, że to świetny sprzęt do montażu prostych filmów. Przesiadłem się z PC z Adobe Premiere Pro.

 

Zgrałem sobie trialową wersję Final Cut Pro, pooglądałem tutoriale i zacząłem sklejać film z wakacji. A tu nagle klops:

  • wideo HDR nagrane iPhonem nie lubią się z FCP.

No okej, sprawdzam w necie co robić - trzeba zmienić typ projektu na nie standardowy tylko szeroką gamą, później gdzieś tam coś poklikać i już można wrzucać wideo z HDR. Wielka radość, że łatwo poszło ale za chwile drugi klops:

  • podczas wrzucania wideo z GoPro (bez HDR) okazało się, że wszystkie filmy są ciemniejsze niż w rzeczywistości.

Oczywiście jest też na to rada na YT ale już jej nie ogarniam. Brakuje mi jakiegoś polskiego poradnika jak z tego wybrnąć. Gdy postępuje krok po kroku jak na tych angielskich tutorialach to i tak albo HDR albo SDR nie wygląda tak jak to nagrałem - są albo za ciemne albo za jasne albo kolory są przeciągnięte.

 

I mógłbym bawić się gdybym miał takich klipów 10 albo 30. Ale ja mam 250 klipów z iPhone w HDR i z 200 klipów SDR z GoPro. Przecież musiałbym nic w ciągu dnia nie robić przez tydzień tylko ustawiać suwakami kolory aby wyszło jak w plikach źródłowych.

 

W życiu przez myśl mi nie przeszło, że taki rodzaj wideo HDR (lansowany przez apple przy sprzedaży iPhone) nie lubi się z ich programem to obróbki wideo. Na 8 letnim PC z kilkuletnim Adobe Premiere wszystko hulało bez zająknięcia. Spróbowałem nawet w iMovie i o dziwo nie ma problemów z miksowaniem HDR z SDR. Ale iMovie to dla mnie trochę za mało jak na moje potrzeby, brakuje mu kilku funkcjonalności.

 

  • Czy ktoś mi doradzi co robić? Jak można to łatwo ogarnąć? Jakoś krok po kroku mnie przez to przeprowadzić.
  • Może pomoże coś apka Compressor?

 

Z góry wielkie dzięki, bo byłem bardzo pozytywnie nastawiony do tej całej komputerowej zmiany i wejścia całkowicie w ekosystem Apple a tu taki klops, o którym w życiu bym nie pomyślał.

 

Pozdrawiam 

 

 

Załączone pliki



#2 Blue

Blue
  • 539 postów
  • SkądPoznań, Warszawa, Murcia ES

Napisano 12 marca 2023 - 11:08

No nie wiem, nie chciałbym aby mi automatycznie się coś dostosowało i to bez żadnego info. Tu w FCPX jest prawidłowo. Najpierw wybierz sobie czy plik wynikowy ma być w HDR czy SDR. Na początek polecam jednak SDR, co oznacza, że do plików HDR należy załadować odpowiedni LUT. Nawet ten komunikat podpowiada Ci co masz zrobić. Jak nie znasz się na LUT, korekcjach kolorów, itp to po prostu zapodaj ten HDR tools efekt na każdy plik z iPhone, wybierz bodajże drugą opcję i z głowy.

 

Z czasem jak będziesz chciał rozwinąć warsztat o zaawansowana korekcję na LUT to zauważysz, że to co teraz nazywasz błędem jest zupełnie prawidłowe. Oczywiście teraz powiesz, że masz 200 coś tam klipów i na każdy robić taką akcję to głupota, ale na to też jest rozwiązanie bo można zaznaczyć (nawet nie ręcznie tylko automatycznie) pliki HDR i skopiować ten efekt. Warto zatem pooglądać parę tutoriali o zarządzaniu/filtorwaniu/wyszukiwaniu klipów na timeline.



#3 zbychu_ze_zbychowa

zbychu_ze_zbychowa
  • 10 postów

Napisano 12 marca 2023 - 12:13

Dziękuję za odpowiedz.

Już pomijając co jest lepsze, czy tak jak w Adobe ze nic nie trzeba robić, czy tak jak w FCP ze trzeba klikać.
Chciałbym aby wideo wyglądało tak jak źródłowo. Po wrzuceniu do FCP musze ruszać suwakami i porównywać z oryginałem co trwa długo. A robienie filmów z wycieczek nie jest moją praca tylko hobby, gdzie takich filmów robię 3 w roku. A niechciałbym aby większość czasu zabrało mi kręcenie suwakami aby uzyskać kolory źródłowe.

Ale wracając do próby ułatwienia sobie życia, bo nie jestem oporny w nauce i chciałbym poznać się lepiej z FCP. Proszę powiedz mi, czy używając tych LUTów tak będzie wyglądał mój harmonogram pracy:

- wrzucam pliki HDR oraz SDR do FCP
- klipy z HDR są prześwietlone
- przeciągam efekt HDR (zmieniam tam na odpowiednia opcje) na jeden klip HDR
- przeciągam LUT który mi odpowiada (np. filtr filmowy) na dany plik
- robię „kopiuj”
- zaznaczam wszystkie pliki z wideo HRD
- klikam „wklej efekty”

I takie działanie załatwia sprawę moich „problemów”?

#4 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko

  • 4 705 postów
  • Płeć:

Napisano 12 marca 2023 - 14:52

Przyznam, że choć używam FCP od dawna, to tematu HDR wciąż nie ogarniam. Mam ubiegłorocznego MBP 16" z tym nowym, super-ekranem, a mimo to, jak zaimportuję do biblioteki HDR materiał HDR z iPhone'a, to na podglądzie wyświetla się mocno przepalony i ginie wiele szczegółów. Dopiero, jak dodam do klipu te "HDR tools", to wyświetla się poprawnie. No, ale wtedy to się de facto konwertuje na SDR.

 

Wydaje mi się, że wszystko mam ustawione poprawnie, w szczególności "Show HDR as Tone Mapped", a mimo to materiału HDR edytować się za bardzo nie da. W moim przypadku to nie jest jakoś krytyczne, bo na moje potrzeby SDR jest zupełnie wystarczający, ale mimo to chciałbym zrozumieć, o co chodzi.



#5 Blue

Blue
  • 539 postów
  • SkądPoznań, Warszawa, Murcia ES

Napisano 12 marca 2023 - 15:03

I takie działanie załatwia sprawę moich „problemów”?

 

Tak, taki flow będzie jak najbardziej ok, tylko warto zwrócić uwagę na kolejność efektów - najpierw HDR toolkit a potem ewentualnie inne luty.

 

 

ale mimo to chciałbym zrozumieć, o co chodzi.

 

Nie ma możliwości poprawnie wyświetlić HDR w trybie SDR. Po prostu SDR nie ma fizycznie takich zakresów aby to poprawnie wyświetlić. Musi zatem zajść konwersja - obojętnie czy robimy to świadomie, gdzie mamy wpływ na wynik końcowy, czy też gdzieś jakiś automat zrobi to automatycznie bez naszej kontroli. To tak jakby obrazek w 16 milionach kolorów wyświetlić na monitorze VGA z 256 kolorami. W sumie też się kiedyś tym bawiłem, ale sporo czasu i nerwów zajęło wybranie odpowiedniej palety bo automat jak to automat, czasami jest ok, a czasami psuł wszystko. Jeżeli jednak projekt i monitor jest w HDR i profile kolorów są "szerokie" to - przynajmniej u mnie - materiał dolby vision z iPhone wyświetla się ok. Może masz jakiś inny monitor SDR i FCP nie wykrywa poprawnie środowiska?

 

Wracając do tematu ręcznej zabawy z lutami - taki iMovie - program amatorski - ogarnia za nas większość tematów. A taki FCPX pozwala na większą kontrolę. Z resztą podobnie jest w Blackamgic resolve, ale ten kombajn to już jest stricte pod zabawę z barwami i można tam robić cuda.



#6 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko

  • 4 705 postów
  • Płeć:

Napisano 12 marca 2023 - 15:08

Nie ma możliwości poprawnie wyświetlić HDR w trybie SDR.

 

 

Ale ja nie chcę wyświetlać w trybie SDR. Mam bibliotekę HDR, projekt HDR, materiał HDR, wyświetlacz HDR i chcę mieć cały workflow w HDR. A tymczasem na podglądzie mam mega clipping.

 

Przejrzę jeszcze wszystkie ustawienia, może coś gdzieś pominąłem. W sumie to tak trochę z ciekawości bardziej, bo na moje potrzeby SDR jest całkiem akceptowalny.


Użytkownik Mikołaj Maciejko edytował ten post 12 marca 2023 - 15:11





Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych