
iMac 2020 czy czekać?
#1
Posted 25 December 2021 - 11:14
Jest końcówka grudnia 2021 i powstaje pytanie-czy jest jeszcze w ogóle sens kupna iMaca na Intelu???
Z jednej strony Apple Silicone to dużo wydajniejsze środowisko, niż Intel oferowany przez Apple (w stosunku do 12 gen-Adler Lake już nie koniecznie) i rozsądnym wydaje się czekanie na następcę iMac’a 2020, z drugiej strony ARM ma pewne ograniczenia i niedogodności jak np:
-brak bootcamp’a, który jest o tyle ważną kwestią, ze odkąd Apple przestało wspierać GPU Nvidii rendering na Mac’ach idzie dość słabo.
-brak obsługi eGPU.
-brak środowiska i silnika renderującego bezpośrednio pod ARM (z tego co wiem Octane X póki co działa jedynie na podstawowym M1, w M1 Pro oraz Max nie wykrywa GPU).
Kupując iMac’a na Intelu po przez bootcamp’a mógłbym podpiąć np RTX 3080 i korzystać z TM z jego pełnym wachlarzem opcji, czyli RT, którego nie obsługuje AMD pod Apple (nie wiem tylko czy bootcamp na „wykastruje” takiego 3080 do poziomu 3060?), jednak z drugiej strony obawiam się kupna komputera za niemałe pieniądze, którego wsparcie może skończyć się np za 3 lata…
W takiej sytuacji znów powraca myśl o złożeniu komputera pod swoje potrzeby ale to z kolei wiąże się z pozostaniem na kolejne lata z Windowsem i kółko się zamyka…
Wpadł mi do głowy jeszcze ewentualnie Mac mini ale tu jest identyczna sytuacja l, jak w przypadku iMac’a-ograniczenia ARM, a dodatkowo podstawowy chip M1 jako główny komp do pracy jest dla za słaby, szczególnie biorąc pod uwagę max 16GB RAM wiec tez musiałbym bym czekać na jakąś mocniejszą wersję.
#2
Posted 25 December 2021 - 11:23
Kupowanie jakiegokolwiek Maka, po to, żeby po Bootcampie uruchamiać na nim WIndows i w ten sposób na nim pracować nie ma żadnego sensu. Szczególnie, że, jak twierdzisz, chociaż ja nie podzielam tej opinii, Windows jest w stanie „zabić” każdą konfigurację. Po prostu kup porządny sprzęt na Windows, albo dobierz takie narzędzia, które dobrze pracują na MacOS. Wsparcie różnych silników dla GPU w Apple Silicon będzie z czasem coraz lepsze, ale wybierając konkretne rozwiązania, kieruj się tym, co jest obecnie, a nie co być może pojawi się w przyszłości. Jeśli poszedłbyś w MacOS, to albo tak, jak mówisz, poczekaj na nowego iMaca, albo kup teraz MacBooka z M1 Pro/Max, który w razie potrzeby podłączysz do zewnętrznego monitora.
Bootcamp już od dawna jest traktowany przez Apple po macoszemu i zapewne niedługo przejdzie do historii, a Ty zostaniesz z ręką w nocniku. Ze wsparciem dla eGPU podobnie.
#3
Posted 25 December 2021 - 11:59
Chętnie dobrałbym takie oprogramowanie do renderingu, które działałoby w 100% ale problem w tym, ze na Mac OS póki co go nie ma. Twinmotion jest super ale wymaga GPU Nvidii, której Apple nie wspiera, natomiast pod kartami AMD jest wykastrowany.
MBP z M1 Pro/Max w moim przypadku odpada-na główną stację roboczą po podpięciu do monitora i ciaglej pracy pod zasilaniem go szkoda, a na mobilny sprzęt służący głównie do prezentacji projektów klientom i jedynie do okazjonalnej pracy jest zdecydowanie za drogi. Tu myślałem raczej o MBA M1 16GB.
Spodziewałem się takiej odpowiedzi i domyślałem się, ze pchanie się teraz jest w Apple na Intelu jest głupotą. Pozostaje mi więc jedynie czekać na następcę iMaca 27 2020 albo mocniejszą wersję Mac Mini z nadzieją szybkiego wypuszczenia programów renderujacych w pełni spójnych z ARM i wykorzystujących GPU zawarte w chipie Silicone.
Edited by PatLove, 25 December 2021 - 12:11.
#4
Posted 25 December 2021 - 13:25
Spodziewałem się takiej odpowiedzi i domyślałem się, ze pchanie się teraz jest w Apple na Intelu jest głupotą. Pozostaje mi więc jedynie czekać na następcę iMaca 27 2020 albo mocniejszą wersję Mac Mini z nadzieją szybkiego wypuszczenia programów renderujacych w pełni spójnych z ARM i wykorzystujących GPU zawarte w chipie Silicone.
Jest totalną głupotą. Ostatnie doniesienia wskazują, że nowy iMac Pro nadchodzi, ale wiadomo, jak to jest z tymi przeciekami
Macbook Pro '14 M4 / iPhone 16 Pro / Apple Watch s10 titanium 46mm / iPad Pro '11 M4 / AirPods Max / AirPods Pro & Pro 2
#5
Posted 25 December 2021 - 14:30
Nie mam jakiegoś wielkiego ciśnienia na zakup ale rok, czy 8 miesięcy czekać nie zamierzam i liczę na to, ze zaraz na początku 2022 pokażą jedno i drugie.
Cały czas mam jednak „z tyłu głowy” budowę nowej stacji roboczej PC, gdzie podobno Win11 to już zupełnie inny system niż 10tka, a procesory Adler Lake były budowane i optymalizowane właśnie pod 11tkę i co by nie mówić nawet taka i7-12700k zjada M1 Max, nie mówiąc już o i9-12900k. Tylko to dalej Windows i środowisko pracy, które mówiąc delikatnie mnie denerwuje…
Wiem, ze jest jeszcze Hackintosh ale to ma być moja główna stacja robocza zawsze gotowa do pracy, a nie jakaś wydumka, gdzie będę musiał zastanawiać się tydzień dlaczego wifi nagle przestało działać.
Edited by PatLove, 25 December 2021 - 14:32.
#6
Posted 25 December 2021 - 14:32
Pewnie w marcu razem z nowymi iPadami Pro.
Macbook Pro '14 M4 / iPhone 16 Pro / Apple Watch s10 titanium 46mm / iPad Pro '11 M4 / AirPods Max / AirPods Pro & Pro 2
#7
Posted 25 December 2021 - 14:39
Z racji tego, ze moj MPB Pro tez jest już wiekowy bo to mid 2013 wezmę chyba teraz MBA 16/256GB i poczekam, a póki co MBA z monitorem będzie służył za główną jednostkę.
#8
Posted 25 December 2021 - 14:48
Ale nowy Air to też perspektywa kilku miesięcy
Macbook Pro '14 M4 / iPhone 16 Pro / Apple Watch s10 titanium 46mm / iPad Pro '11 M4 / AirPods Max / AirPods Pro & Pro 2
#9
Posted 25 December 2021 - 15:06
Ja bym brał wersje 2020. Dobierz odpowiednią konfiguracje i korzystaj. Silikony nie obsługują bootcamp
#10
Posted 25 December 2021 - 15:37
Wydaje mi się, ze ten obecny to i tak mocny sprzęt jeżeli chodzi o mobilne zastosowania, który praktycznie nie odstaje od MBP M1, a dopiero Pro albo Max to znacząca różnica w wydajności ale również w cenie. Chyba, ze się mylę?
Właśnie nie obsługują ale z tego co czytam to bootcamp tez nie jest taki różowy:Ja bym brał wersje 2020. Dobierz odpowiednią konfiguracje i korzystaj. Silikony nie obsługują bootcamp
-nie wiadomo czy jeszcze będzie miał nadal wsparcie od Apple
-myślałem o nim tylko pod kątem TM i obsługi RT przez eGPU ale on kastruje jakieś 20% wydajności GPU, co przy obecnych cenach kart jest absurdem. Zapłacę ok 8000pln za rtx 3080, a przez bootcamp będę miał wydajność 3000pln tańszego rtx 3070. Nie spodziewałem się tej kastracji i dlatego myślałem o renderingu przez bootcamp.
Poza tym nie wiadomo ile jeszcze sama konfiguracja na Intelu będzie wspierana. Nie chcę wydać kilkunastu tysięcy na komputer, który za 3 lata przestanie dostawać najnowsze aktualizacje. Nie spieszy mi się jakoś wybitnie, nie potrzebuję tego komputera na już, do marca mogę zaczekać i wtedy zobaczę co dalej.
Edited by PatLove, 25 December 2021 - 15:58.
#11
Posted 25 December 2021 - 16:15
Myślałem raczej o obecnym MBA bo tak to można czekać w nieskończoność…
Wydaje mi się, ze ten obecny to i tak mocny sprzęt jeżeli chodzi o mobilne zastosowania, który praktycznie nie odstaje od MBP M1, a dopiero Pro albo Max to znacząca różnica w wydajności ale również w cenie. Chyba, ze się mylę?
Właśnie nie obsługują ale z tego co czytałem to bootcamp tez nie jest taki różowy:
-nie wiadomo jeszcze będzie miał wsparcie od Apple
-myślałem o nim tylko pod kątem TM i obsługi RT przez eGPU ale on kastruje jakieś 20% wydajności GPU co przy obecnych cenach kart jest absurdem. Zapłacę ok 8000pln za rtx 3080, a przez bootcamp będę miał wydajność 3000pln tańszego rtx 3070.
Poza tym nie wiadomo ile jeszcze sama konfiguracja na Intelu będzie wspierana. Nie chcę wydać kilkanaście tysięcy na komputer, który za 3 lata przestanie dostawać najnowsze aktualizacje.
Do marca mogę zaczekać i wtedy zobaczę co dalej.
Do renderingu niestety na tą chwilę nic nie przebije PC z dobrym RTX i wszystko co oparte jest na GPU na stacji roboczej będzie bez konkurencyjne w tych pieniądzach.
Nowe opcje Apple na tą chwilę mają sens tylko jak ktoś potrzebuje mobilności.
#12
Posted 25 December 2021 - 16:42
Na silicone świetnie działają programy stworzone pod ARM, czyli np FCP itp i nawet taki Mac Mini M1 16GB bije w tych aplikacjach na głowę wszelkie konstrukcje na Intelu we wszyskich operacjach nie wymagających użycia GPU, natomiast przy tych wymagających GPU, M1 Max pokazuje swoje możliwości, gdyż w chipie ma zaimplementowane technologie i kodeki, które obsługują te programy.
Apple nie posiada żadnego swojego oprogramowania do renderingu, ani żadnego silnika renderującego, gdyby posiadał myślę, ze wypuściłby procesor z technologią właśnie specjalnie pod rendering. Nawet jak wyjdzie Mac Pro na 2x albo 4x M1 Max, to będzie on świetny do cięcia filmów, czy tworzenia muzyki ale dalej nie do renderingu.
Jest Octane X ale póki co działał tylko pod std M1 (którego GPU stricte do renderingu jest stanowczo za słabe) pod Pro ani Max nie wykrywał GPU, jest TM ale pod Mac OS nie działa RT, a bez RT to robota na piechotę. Kółko zamyka PC z RTX i niestety Windows, czyli rezygnacja z Mac OS, na którego chciałem przejść. I bądź tu mądry…
Edited by PatLove, 25 December 2021 - 16:50.
#13
Posted 25 December 2021 - 17:04
Trochę, moim zdaniem ta argumentacja jest z d. Weźmy na przykład taki Blender. Dosłownie kilka dni temu okazała się wczesna wersja alpha 3.1, z silnikiem Cycles wykorzystującym framework Metal. I już ta wczesna wersja działa w zależności od renderowanej sceny nawet 4-krotnie szybciej, niż dotychczas, mimo, że na tym etapie nie pracowano jeszcze nad optymalizacją kodu. W dalszym ciągu mocne desktopy są w stanie rywalizować z laptopami z M1 Max, ale różnica nie jest już druzgocąca, i nie zawsze na ich korzyść.
Problem wydajności renderingu wynika z tego, że producenci dość powoli adaptują swoje narzędzia do obsługi Metal. Natomiast, kiedy już to zrobią, to na powyższym przykładzie widać, że skok jest piorunujący. Narzędzia dla deweloperów leżą na stole, ale adaptacja zaawansowanych narzędzi jest kosztowna i czasochłonna, więc idzie to powoli. Ale w dobrym kierunku, szczególnie, że na horyzoncie są bardzo wydajne desktopy od Apple z procesorami kilkakrotnie mocniejszymi, niż te mobilne M1/Pro/Max.
#14
Posted 25 December 2021 - 17:42
i owszem Cycles znacznie przyspieszył ale nie wyglada to tak różowo, jak piszesz. Obsługa Metal znacznie przyspieszyła rendering ale nawet najmocniejszemu M1 Max ciagle daleko do renderingu przez RXT z Opitx. Obstawiam, ze nawet 2x M1 Max nadal nie będzie miał wydajności renderingu przez RTX 3080.
Edited by PatLove, 25 December 2021 - 18:09.
#15
Posted 25 December 2021 - 18:06
Dzięki za info, o Blenderze pod Metal w ogóle nie wiedziałem ale przeczytałem właśnie cały wątek na MacRumours: https://forums.macru...1-macs.2327707/
i owszem Cycles znacznie przyspieszył ale nie wyglada to tak różowo, jak piszesz. Obsługa Metal znacznie przyspieszyła rendering ale nawet najmocniejszemu M1 Max ciagle daleko do renderingu przez RXT z Opitx. Obstawiam, ze nawet 2x M1 Max nadal nie będzie miał wydajności renderingu przez RTX 3080.
Dokładnie tak jest, ale niektóre kanały w internecie ukierunkowane na Apple tego nie powiedzą, a wręcz robią testy wprowadzające w błąd. Trzeba jeszcze dodać, te porównania są do mobilnych wersji RTX, a ty rozważasz stacjonarną wersję.
#16
Posted 25 December 2021 - 18:20
W przypadku Apple, ARM nie wspiera eGPU wiec zostaje iMac 2020 na Intelu, skoro rendering zaczął już być wspierany przez Metal można byłoby rozważyć konfig z Pro 5700 8GB i dodatkowo eGPU w postaci RX6800, który wg benchmarku Geekbench Metal jest ponad 2 x mocniejszy niż najmocniejsza wersja M1 Max. To miałoby już sens ale pozostaje kwestia ile czasu jeszcze będzie wsparcie samych intelowskich maców i ile będzie wsparcie dla samych eGPU (?)
Edited by PatLove, 25 December 2021 - 18:20.
#17
Posted 25 December 2021 - 18:24
Nie do końca mi chodzi o to, żeby udowadniać, że Apple zawsze i wszędzie zostawia konkurencję w tyle. Jestem przekonany, że to zawsze będzie rywalizacja między producentami i wręcz jestem zainteresowany tym, żeby Apple czuło na plecach oddech konkurencji. A nawet, żeby czasami musiało też gonić, bo ostatecznie to jest dobre dla nas, użytkowników.
Bardziej chodzi mi o to, że zasugerowałeś coś na granicy teorii spiskowej, że Apple tak projektuje swoje produkty tak, aby tylko ich zamknięty krąg rozwiązań mógł być w pełni zoptymalizowany i miał przewagę nad wszystkim, co się w tym kręgu nie mieści. Tymczasem, w moim przekonaniu, Apple projektuje swoje chipy najlepiej, jak potrafi, a to czy zewnętrzne oprogramowanie w pełni wykorzysta ich potencjał jest tylko w gestii jego producentów.
Edited by Mikołaj Maciejko, 25 December 2021 - 18:26.
#18
Posted 25 December 2021 - 18:42
Wróćmy w takim razie do sedna-czy jest sens pchania się w iMaca 2020 na Intelu przy porzuceniu pomysłu z bootcamp i zamiast tego wykorzystaniu eGPU z RX6800 do renderingu bezpośrednio pod Mac OS? Jak myślicie-ile jeszcze czasu intelowskie maki będą miały pełne wsparcie i aktualizacje?
Edited by PatLove, 25 December 2021 - 19:01.
#19
Posted 25 December 2021 - 19:08
Apple projektuje swoje chipy najlepiej, jak potrafi, a to czy zewnętrzne oprogramowanie w pełni wykorzysta ich potencjał jest tylko w gestii jego producentów.
Dokładnie tak jest, cieszę się, że ktoś to jeszcze rozumie
Jak myślicie-ile jeszcze czasu intelowskie maki będą miały pełne wsparcie i aktualizacje?
Wróżkami nie jesteśmy, ale na pewno jeszcze dosyć długo, biorąc pod uwagę fakt, iż jeszcze mają trochę zabawek pod Intel (iMac, Mac Pro). Więc zanim zrezygnują całkowicie z Intela minie pewnie co najmniej rok. Więc jeżeli za równy rok będą mieć w ofercie jeszcze Mac Pro to można się spodziewać, że co najmniej 2-3 kolejne wersje systemu będą to obsługiwać. Potem pozostaną poprawki bezpieczeństwa przez kolejny rok/dwa. Być może nawet częściej niż teraz - to będzie w końcu ostatnia wersja os na intel. Minie zatem 5-6 lat, do tego czasu ten iMac na intelu będzie już zabytkiem
#20
Posted 25 December 2021 - 20:46
Ciekawią mnie wyniki takiego iMac’a 2020 z Pro 5700 albo z eGPU RX 6800 w Blenderze 3.1 ze wsparciem Metal ale co raz wyraźniej dociera do mnie żeby chyba jednak odpuścić już Apple na Intelu…
#21
Posted 25 December 2021 - 22:00
Szczerze - ja bym nie kupował obecnie nic, chyba że nowego Macbooka Pro z M1 Pro/Max (no albo jeżeli potrzebujesz JUŻ). Air ma ponad rok i za kilka miesięcy będzie przeprojektowany w stylu wspomnianego Pro. Duży iMac to samo.
Macbook Pro '14 M4 / iPhone 16 Pro / Apple Watch s10 titanium 46mm / iPad Pro '11 M4 / AirPods Max / AirPods Pro & Pro 2
#22
Posted 25 December 2021 - 22:41
W kwestii renderingu-z benchmarków geekbench metal wychodzi, ze iMac 2020 i7 z Radeon Pro 5700 8GB powinien być na poziomie wydajności M1 Max 32core, natomiast w połączeniu z eGPU RX 6800 16gb wydajność powinna być już ok 2 razy wyższa, a wiec ca na poziomie RTX 3080 lub bardzo zbliżona.
Czy ktoś może mi rozjaśnić jak jest ze wsparciem dla eGPU? Czy na takim iMac 2020 z Monterey będzie pełne wsparcie dla Radeona RX 6800 i przy aktualizacjach do następnych systemów również?
Edited by PatLove, 25 December 2021 - 22:46.
#23
Posted 25 December 2021 - 23:15
Laptop to oddzielna kwestia bo w jego przypadku nie potrzebna mi jakaś duża wydajność, renderować na nim nie będę, a jeżeli już, to bardzo okazjonalnie i moc zwykłej M1 z 16gb ram wydaje mi w zupełności wystarczająca. Różnice w cenie pomiędzy Air/Pro M1, a Pro M1 Pro/Max wolałbym dorzucić do konfiguracji głównej stacji roboczej.
Twoja sprawa, ale po wprowadzeniu nowego Aira, stare na pewno stanieją. Dwa, że to kilkuletnia konstrukcja, a wersja 2022 pewnie dostanie nowy wygląd i mini-LED. Jeżeli to ma być Mac na kilka lat, to wolałbym poczekać.
Macbook Pro '14 M4 / iPhone 16 Pro / Apple Watch s10 titanium 46mm / iPad Pro '11 M4 / AirPods Max / AirPods Pro & Pro 2
#24
Posted 26 December 2021 - 00:01
Nie do końca mi chodzi o to, żeby udowadniać, że Apple zawsze i wszędzie zostawia konkurencję w tyle. Jestem przekonany, że to zawsze będzie rywalizacja między producentami i wręcz jestem zainteresowany tym, żeby Apple czuło na plecach oddech konkurencji. A nawet, żeby czasami musiało też gonić, bo ostatecznie to jest dobre dla nas, użytkowników.
Bardziej chodzi mi o to, że zasugerowałeś coś na granicy teorii spiskowej, że Apple tak projektuje swoje produkty tak, aby tylko ich zamknięty krąg rozwiązań mógł być w pełni zoptymalizowany i miał przewagę nad wszystkim, co się w tym kręgu nie mieści. Tymczasem, w moim przekonaniu, Apple projektuje swoje chipy najlepiej, jak potrafi, a to czy zewnętrzne oprogramowanie w pełni wykorzysta ich potencjał jest tylko w gestii jego producentów.
Tu nic nie trzeba udowadniać, koledze chodzi o rendering i tutaj niestety Apple nic nie udowodni bo jeszcze nie wydało narzędzia do tej roboty. Jest tylko MBP16 - który i tak ledwo się równa z konkurencją, a do stacji roboczej z GPU nie ma co porównywać.
Kolega szuka stacji roboczej do renderingu, a wciskacie mu MacBooki Air, przecież z pierwszego posta już wiadomo, że kolega go kupi, ale do całkiem innych zadań.
Historyjki z Blenderem też są ciekawe, fajnie że optymalizacja jest już na wysokim poziomie, ale to jest dalej ledwo poziom konkurencji MOBILNEJ. W kontekście renderingu i 3D pisanie, że mocne desktopy mogą jedynie rywalizować z M1max jest „trochę” zaginaniem rzeczywistości.
#25
Posted 26 December 2021 - 00:52
Wydaje mi się, ze do póki Apple nie przywróci wsparcia dla eGPU, a najlepiej dla kart Nvidii albo nie stworzy własnego zewnetrznego GPU, to nie będzie mogło w kwestii renderingu konkurować z desktopowymi stacjami z zewnętrznym GPU.
Chciałbym bardzo przejść całkowicie na Mac OS, tym bardziej jeżeli chodzi o główną stację roboczą ale nie mogę zrezygnować z renderingu tylko dlatego, że chcę pracować na Apple, tym bardziej ze w tym momencie moim głównym narzędziem jest TM.
Edited by PatLove, 26 December 2021 - 01:14.
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users