
[Audio] Studio nagrań na Macu - pytania.
#1
Napisano 21 marca 2006 - 13:01
#2
Napisano 21 marca 2006 - 13:31
-kim mają być Twoi klienci
-co będą chcieli u Ciebie robić
-z KIM będą mogli/chcieli pracować
-jaki poziom usług chcesz zaoferować
-czy jesteś właścicielem pomieszczeń przeznaczonych na studio
Odpowiedzi na te pytania wyjaśnią jakie studio jest Ci potrzebne.
Potem zajmij się akustyką pomieszczeń.
Jeśli po pracach adaptacji akustycznej pomieszczeń zostanie Ci kasa, to wtedy wydaj ją na sprzęt.
I teraz możesz przeznaczyć od ok.14 ptysiów w górę bez limitu...
I tak:
- 3/4 ptysie za G5
- 3 ptysie za ProTools M-Powered (parę wtyczek gratis) + interfejs z przedwzmacniaczem)
- 3/4 ptysie za mikrofon (zaczynamy od Neumann'a TLM 103 lub AKG 414)
- 3/4 ptysie za odsłuchy ze wzmacniaczami (ADAM, Genelec, Tannoy, Mackie)
- 1 ptyś za 2 pary słuchawek (bez przesłuchów - Beyerdynamic DT770 + siakieś inne)
- 1 ptyś za statyw, przejściówki, kable itp
Oczywiście, możesz pojechać na składanym pececie (maku), krakach, pająkach w sypialni babci z coomplami hiphopowcami na loozie po faji w butach z pola za zero złotych i zero groszy. Musisiałbyś jednak wtedy ślepo wierzyć w Siebie. Jednak, gdyby tak było, nie zadawałbyś pytań na forum.
...reszta później lub może koledzy uzupełnią.. Glub, Digiface ,tees??
Muszę lecieć
#3
Napisano 21 marca 2006 - 14:07
Właśnie tak ma niebyćOczywiście, możesz pojechać na składanym pececie (maku), krakach, pająkach w sypialni babci z coomplami hiphopowcami na loozie po faji w butach z pola za zero złotych i zero groszy. Musisiałbyś jednak wtedy ślepo wierzyć w Siebie. Jednak, gdyby tak było, nie zadawałbyś pytań na forum.

Wszystko legalne i pokolei. Rozłorzone w czasie. Ze zdobywaniem doświadczenia włącznie.
Docelowo, pomieszczenie gdzie młody zespół (nie hip hop) może nagrać płytę i zostanie należycie obsłużony (nie chodzi o jakieś gwiazdy typu Pink Floyd ;-)
W każdym razie częściowo "kokos' odpowiedział na to pytanie.
Czekam na dalsze pomoce i wskazówki - na razie jestem zielony i chętny do nauki.
pozdrawiam
muza
#4
Napisano 21 marca 2006 - 14:48
sap-sap-ufff-ufff - ajm bekkkk !!!!
TaaaDaaa
muza - chcesz nagrywać kapelki ? SSSSSSSuperrrrrrr , też bym chciał :roll:
Tylko, że musisz jednak wziąć pod uwagę potrzebę ewentualnego nagrywania....bębnów na żywo.... :shock: lub..... :!: całej kapeli .....khy,khy..errrrrr..mmmm
W tym celu potrzebna jest większa ilość mikrofonów
Moja lista ulubionych mikrofonów na bębny:
- AKG D112 na Bass Drum (w 3/4 głębokości skorupy+ wstęgowa Oktawa RB52 w dobudowanym tunelu)
- Shure SM 98 na Snare Drum Top i SM 57 na SD Bottom
- Rode Classic 1 (ósemka) na Hi Hat
- Sennheiser MD421 lub Electrovoice Neodymium Series na Hi, Mid i Lo Toms
- Brauner Phantom, Rode NT4/NT5 , Neumann SM 69, Shure SY88 (zależnie od stylu) na Overheads
I już masz dylemat : 8 preampów to za mało, bo potrzebujesz:
-2 na BD + 2 na SN = 4 + 3 na Toms'y(bez spodów) = 7 + 2 na Overhead = 9 + Hihat = 10 preampów. Ale jeśli użyjesz 1 na BD i 1 na SN to się wyrabiasz BEZnagrywania innych akustycznych sygnałow.
Możesz dokupić przedwzamcniaczy i podawać ich wyjścia na wejścia liniowe miksera.
Albo, jeśli masz dobre akustycznie pomieszczenie, to bębny rokowo-dżazowo-britpopowe nagrasz stereo Neumann'em SM69 za patrzącym na gary za uszami bębniarza, plus Braunerem/Neumann'em ustawionym 2-3 metry przed bębnami.
Lub tanią wariacją tych mikrofonów mógłby być zestaw Rode NT4/5/Oktava 319
Czyli masz 3 linie mikro na bębny i 5 linii mikro na resztę akustycznych źródeł przy 8mio preampowym mikserze
Takim zestawem mikrofonów nagrasz wszystko - ostatecznie potrzebujesz tylko Shure'a SM57.
Teraz też przydałby się interfejs z ośmioma wejściami z przedwzmacniaczami mikrofonowymi.
Mój typ na teraz dla Ciebie (21.03.2006) to :
- 6 ptysiów za Mackie ONYX 1620 PLUS opcja Firewire I/O
w cenie masz soft "TRACTION" do wielośladowych rejestracji i montażu na MacOS X
,talkaback w konsoli(BARDZO WAŻNE NARZĘDZIE STUDYJNE), Direct OUT, 6 wysyłek AUX, 3 punktowy EQ, dodatkowy bus ALT, porządny routing. dodatkowe wejścia liniowe stereo umożliwiają wpięcie wyjść liniowych z piecyków kapeli
Wadą jest brak współpracy z softem ProTools. Ale Digidesign tak programuje Pro Tools'y, że bez interfejsów tej firmy, soft po prostu nie działa.
Trochę gorszą jakością i mniejszą ilością wejśc i wyjść charakteryzują sie nowe "cyfrowe" mikserki Alesis. Mają interfejs Firewire i kosztują mniej:
- 3/4 ptysie za podobny do 1620 mikser z FW
3/4 ptysie za Logic Pro lub Nuendo lub Cubase SX 3
Jeszcze nie doszliśmy do wtyczek programowych (Plug-In):
-filtrów EQ
-kompresorów i limiterów
-pogłosów
-instrumentów
-efektów specjalnych
W łodżiku proł jest tego sporo i wtyczki AU są dobrej jakości (upsampling do 96k, 48 bitowa obróbka z podwójną precyzją i dither typu c na wyjściu). Niestety, funkcjonalność wtyczek instrumentowych AU innych producentów jest słaba (w porównaniu do Cubase SX 3).
Długa i stroma krzywa uczenia się łodżika odstrasza wielu amatorów. I dobrze.
A więc alternatywą dla ProTools mógłoby być NUENDO, raczej NIE Cubase SX bo, jak wyjaśniałem już Glubowi, możliwość routowania sygnałów WEWNĄTRZ kjubejsa jest mocno ograniczona.
ProTools to standart i punkt odniesienia dla innych softów.
Niestety, Jak mówi mój diler:
"U wanna protools, chronic ?? U take out mucho dinero, junkie boy ! Itsa best dope in Mexico City and beyond'n u know it !
A ja na to: "Gimme some,maan, cos i need da shit NOW!"
A on : "U talkin to me ? U talkin to meeee ???!!!"
A ja : "....." ... reszte znamy.
Tak w skrócie wyglądają relacje użytkowników/dilerów sprzętu Digidesign
#5
Napisano 21 marca 2006 - 15:25
...
Tylko, że musisz jednak wziąć pod uwagę potrzebę ewentualnego nagrywania....bębnów na żywo....
Na razie tylko bębny na żywo, reszta pokolei.
Wiem że to kupa kasy, ale musze zebrac te informacje.
dzięki :-)
pozdrawiam
muza
#6
Gość_brodek_*
Napisano 21 marca 2006 - 17:03

#7
Napisano 21 marca 2006 - 17:56
#8
Napisano 21 marca 2006 - 21:27
1.Nawet może być jeden ślad lub dwa. Wszystkie ślady łączone w kompie.
pytanie jaki komp ? Mam G4 ale może być i G5.
Jak nagram bębny to byle był sygnał nagrany na ścieżki i kazdy tom,
tależ zamieniamy brzmieniami z próbek bębnów jakie tylko chcesz Pearl, DW,
Tama ... w np. Logic Pro. Do tego jakiś mixer, lampowe wzmacniacze mikrofonowe, jeden
bdb mikrofon do vocali, bębny (może będe miał)., zawodowy piec mam. Instrumenty
będą.
2. Sprzęt niemobilny.
3.Pieniądzę będe miał sekwencyjnie na początek 10-20 tys. Dlatego chce zakupić trzon.
4.Pomieszczenie to osobny temat finansowy.
Z czasem zakładam rozbudowe.
Na razie moge zadac takie pytania:
-jaki mikser?
-mikrofon do vocali?
-lampowe wzmacniacze do mikrofonów?
-jakie programy czy Logic Pro starczy?
-bębny?
-czy G4 czy lepiej G5? Czy Os 9 czy Os X.
-jakie karty muzyczne do maca.
Od tego mogę zacząć?
pozdr
muza
#9
Napisano 22 marca 2006 - 20:32
Ile tych sekwencji będzie i czy to są : zł, Eurony ,czy $ ?3.Pieniądzę będe miał sekwencyjnie na początek 10-20 tys. Dlatego chce zakupić trzon.
Miedzy czasie zaglądnij na coś nowego. Ensemble polecam to dla tych co nie maja za wiele kasy, a chcą bardzo dobra jakość osiągnąc.
Z Logic Pro 7.2 , Mac G5 2x2,7 MHz OSX 10.4.5 chodz bardzo dobrze.
Apogee Electronics
Wtedy takiej konfiguracji można kasę zaoszczędzić na np. mikserze.
Nauczyć się Drums nagrywać trzema mikrofonami ( w Polsce znam trzy osoby które to potrafią), jednocześnie piloty Bass,Gitary , Vocal możesz nagrywać.
W ten sposób nie nagrasz Drums tak żeby ślady były osobno !!.1.Nawet może być jeden ślad lub dwa. Wszystkie ślady łączone w kompie.
To juz lepiej Drums Pady kupić i Samplerem polecieć. (nie każdy perkusista potrafi się w studio na coś takiego przestawić).
Nagrywanie perkusji to osobna ogromna dziedzina, uważa się ze jedna z najbardziej skomplikowanych.
#10
Napisano 24 marca 2006 - 13:50
a może wystarczy siakiś drum trigger box z audio do MIDI.
Wtedy wypruwasz 5 słuchawek telefonicznych, membrany przyklejasz je do bębnów, a druciki ciągniesz do wejść czegoś takiego , zamiast guzików lutujesz gniazda np 1/4" jack.
Albo kupujesz coś takiego
I temat nagrywania bębnów, mikrofonów, torów znika
#11
Napisano 25 marca 2006 - 14:30
>Nauczyć się Drums nagrywać trzema mikrofonami ( w Polsce znam trzy osoby które to >potrafią), jednocześnie piloty Bass,Gitary , Vocal możesz nagrywać.
hej hej digiface!
a kto to tak potrafi? ostatnio nagrywalem w studiu tymanskiego w gdansku - realizowal piotrek pawlak. caly set (stare klonowe george hayman vibrasonic) poszly z pieknym skutkiem na 4 mikrofony. centrala, werbel i dwa pojemnosciowe ustawione przed bebnami..
[quote=muza] 1.Nawet może być jeden ślad lub dwa. Wszystkie ślady łączone w kompie. [/quote]
W ten sposób nie nagrasz Drums tak żeby ślady były osobno !!.
To juz lepiej Drums Pady kupić i Samplerem polecieć. (nie każdy perkusista potrafi się w studio na coś takiego przestawić).
Nagrywanie perkusji to osobna ogromna dziedzina, uważa się ze jedna z najbardziej skomplikowanych.[/quote]
jesli beben sam z siebie pieknie brzmi.. to kazdy dodatkowy mikrofon zwykle sprawia tylko niepotrzebny kolopt

#12
Napisano 25 marca 2006 - 16:10
Tymon i Piotrek Pawlak sie dopiero ucza. :wink: Podpatrują gdzie się da, i o to chodzi.hej hej digiface!
a kto to tak potrafi? ostatnio nagrywalem w studiu tymanskiego w gdansku - realizowal piotrek pawlak. caly set (stare klonowe george hayman vibrasonic) poszly z pieknym skutkiem na 4 mikrofony. centrala, werbel i dwa pojemnosciowe ustawione przed bebnami..
No i efekty maja coraz lepsze. Ale to jeszcze nie jest to co mam być, na to potrzeba dużo doświadczenia i jeszcze więcej czasu.
Podstawa jest dobre pomieszczenie do nagrywania perkusji. itd. itd...
W NY kosztuje dobre miejsce 10 tys $ za wieczór.
Kto potrafi trzema microfonami? No jak kto ? No ja

A cały zespol dwoma microfonami , to jest dopiero sztuka.

Mam takie nagrania Tymona z Miloscia,Lecha Janerki,Ewy Bem i wielu innych.
Święta prawda. Problem w tym ze czasem trzeba to piękne brzmienie nagrać i pozostawić dla potomnych.jesli beben sam z siebie pieknie brzmi.. to kazdy dodatkowy mikrofon zwykle sprawia tylko niepotrzebny koloptNagrywanie perkusji to osobna ogromna dziedzina, uważa się ze jedna z najbardziej skomplikowanych.
I tu się schody zaczynają bo nie zawsze udaje się nawet zbliżyć do oryginalnego brzmienia instrumentu.
Jest za to wielu którym się tak wydaje.
ps.
Trochę o sposobach nagrywania:
Cztery mikrofony wprowadzają chaos akustyczny,(szczególnie w perkusji) i nie naturalnie brzmienie dla ucha ludzkiego.
Zaleta jest oczywiście to ze możesz sobie poziom werbla i stopy w miksie manipulować.
Tak często robią realizatorzy którzy się boja ze potem w miksie coś stracą, albo nie będą mogli wyciągnąc na bliższy plan.
Naturalny sound podobny do tego który słyszymy na żywo to trzy mikrofony.
Dlaczego? Otóż mamy lewe ucho, prawe ucho i nos +usta razem.
To są trzy mikrofony i zarazem słuchawki.
(Jest jeszcze brzuch, ale on odbiera niskie częstotliwości , rezonanse.-szczególnie jak mało zjesz i słuchasz głośno muzyki)
W tej metodzie uzyskuje się najbardziej naturalny sound dla ucha ludzkiego.
Nagrywa się tak nie tylko perkusję, ale i inne zacne instrumenty akustyczne.
Odpowiednie ustawienie trzech mikrofonów , pomieszczenie i instrument to sprawia ze jest to jedna z najbardziej trudnych technik rejestracji dźwięku.
Kiedyś mnie zapytano jak dobrze nagrać przy pomocy trzech mikrofonów ?
Ano, chodzić , słuchać i kręcić głową powoli w lewo , w prawo, do góry na dół.
Ot cala tajemnica , lecz w praktyce bywa gorzej.
Ale to chyba temat na inne Forum.
#13
Napisano 31 marca 2006 - 20:24
#14
Napisano 07 kwietnia 2008 - 10:21




#15
Napisano 07 kwietnia 2008 - 11:03
Focusrite Audio Engineering | Global Site | Products | Saffire | Saffire Pro 26 I/O
jesli dobrze doczytalem, to masz 8 sciezek do zgrania na raz, przydaloby sie, zeby komp uniosl to w jakosci 24b/192kHz (a nóż będzie potrzeba jakości dvd-a, a bez tego ani róż)
nadto:
Apple - Logic Studio - Logic Pro 8 - Specs
a jeszcze, jak dojda do tego roznego typu wtyki i juz mozesz przy 2G ramu uslyszec gdakanie
#16
Napisano 02 lutego 2009 - 00:46



#17
Napisano 14 października 2009 - 21:20
I zazdroszczę entuzjazmu wypływająceg porami Twego wpisu.
Zacznij od określenia celu nagrań. Projekty autorskie? Nisza demówek deathmetalowych? Postprodukcja AV? Własne kompozycje? Wynajowane studio osiedlowe/MDK? Live rekordink? DJ/MC/VJ prodżekt? Lanois ma Ci bić pokłony? Szpan na unikalny tor? Lampy mon amour? DIY outboard extravaganza?
Samookreślenie w 90% jest odpowiedzią na Twoje pytania.
Tymczasem... zacznij od pożądnego toru nagraniowego: mikrofon-preamp-konwerter-zapis-konwerter-odsłuchy.
I ogarnij budżet. Bo w tu liczy sie kasa, niestety. Chociaż to też nie jest dogmatem. Można uzyskać unikalne nagrania za pomocą dyktafonu taśmowego. W uproszczeniu.
Dobrym i stylowym początkiem byłby Neumann (Albo dwa, trzy mirofony Rode albo SE w tej cenie. Wtedy polecałbym jeden wielkomembranowy, i parę stereo coś tam coś tam + dodatkowy preamp), wzmocniony Portico (bo można nagrywać jednoczesnie jeden wokal i jeden instrument :wink: i jest to Neve) i konwertowany do cyfry Mytekiem (dwa kanały konwersji AC, rzecz jasna). Potrzebny jest jeszcze konewter SPDIF->USB. Możnaby odsłuchać nagranie konwerterem Myteka i odsłuchami ADAM
Ale to tylko jedna z możlowośći.
Warto zastanowić sie bardzo poważnie nad rozwiazaniem typu Wash&Go : miksery Mackie ONYXi- wiele kanałów dobrych preampów, interfejs komputerowy do nagrań na żywo i w studiu i na koncercie, tor odsłuchowy i dobre EQ.
Jest też rozwiązanie minimalistyczne - Apogee Duet
Rzecz najważniejsza - tylko śmiałość umożliwi Ci wybór.
#18
Napisano 21 października 2009 - 15:28
jesli beben sam z siebie pieknie brzmi.. to kazdy dodatkowy mikrofon zwykle sprawia tylko niepotrzebny kolopt
Tak sobie czytam stare wpisy i sie zastanawiam jak latwo jest napisac bzdury.
Beben sam w sobie moze sobie brzmiec pieknie i fatalnie. Bez odpowiedniego nastrojenia go do odpowiedniego pomieszczenia, gdzie jest odpowiednia akustyka, nic nie pomoze jego piekne brzmienie.
I tak to pieknie brzmiacy beben w domu, na ulicy zabrzmi jak spadajacy kartofel do garnka. I odwrotnie.
A wiec w przypadku takiego instrumentu jak np. Drums nie wystarczy dobra perkusja.
Potrzeba dobrego pomieszczenia i nastrojeenia perkusji do tego pomieszczenia.
Nagranie potem takiej perkusji to osobna sprawa.
Ja od wielu lat nie wierze juz w sluch przy ustawianiu Mic.
Sluch pozostawiam w kwestiach doboru Mic i Preampu.
Do ustawienie Mic potrzebuje miarki w metrach,centymertach, oraz specjalnie do tego celu wykonanego arkuszu kalkulacyjnego w Numbers.
Generalnie mam opracowane 4 sposoby nagrywania Drums.
W przypadkowe poprawne ustawienie Mic do perkusji jest prawie nie mozliwe.
Bo logika podpowiada zawsze falszywie.
Prawidlowe ustawienia sa po prostu jak sie na to patrzy od czapy.
Cala reszta ktora czesto widze , czytam i slucham to poprostu eksperymenty, ktore nie beda mialy konca i nigdy nie bedzie z tego dobry rezultat.
Nie da sie ucha ludzkiego oszukac. I w tym przypadku matematyka to dowodzi czarno na bialym.
I nie trzeba byc koneserem , miec super sluch zeby uslyszec te roznice.
To natury czar wielki !!!!!
pozdrawiam
---- Dodano 21-10-2009 o godzinie 16:31 ----
Witam!
Wiele juz przeczytalem na temat preampow, wiele opini wysluchalem... Zalezy mi na bezkompromisowym urzadzeniu, aczkolwiek nadajacym sie zarowno do wokalu, jak i do instrumentow, pracujacym na roznych rodzajach zrodla dzwieku - czyli w pewnym sensie uniwersalnym (tak wlasciwie, to to juz jest kompromis... :/) no ale od czegos trzeba zaczac. Przyznam, ze moje ulubione pod wzgledem realizacji nagrania to Aerosmith, wiem ze poprzeczka postawiona dosyc wysoko... Wyczytalem gdzies (ciezko mi znalesc takie informacje, dlatego za podobne bede bardzo wdzieczny) ze preamp uzywany przy ich nagrywaniu to focusride serii red, ale czy wokalu, czy np. werbla, czy moze do inst. detych to juz niewiem :/ Zakladam, ze narazie nie szukam jakiegos zestawu 8in1, tylko jednego, ale naprawde z najwyzszej polki (moze z pominieciem Neve 1073 z 1970 roku, ktory jak sie pojawi na ebay, to sprzedaje sie pewnie za dziesiatki tys. $...). Zakladam, ze przy nagrywaniu perkusji nagram ja bez preampu, a pozniej kazda sciezke przepuszcze przez niego oddzielnie - z tego co sie orientowalem, to stosuje sie takie rozwiazanie... - i tu moje kolejne pytanie...
dlatego ograniczam moje poszukiwania do channel stripow lub pojedynczych(jezeli nie ma to podwójnych - ze wzgledu na koszty) preampow (zakladajac, ze uzadzenia typu kompresor, bramke, eq, limiter, odwracanie fazy, filtry, deessery i inne urzadzenia spotykane w chanel stripach bede wpinal w kanal na poziomie Logica) - (czy raczej warto postarac sie o to, zeby te urzadzenia znalazly sie w channelstripie?)
i oto urzadzenia sposrod ktorych chcialbym cos wybrac:
Focusrite Red8 (ew.channel strip) Focusrite Red3
SPL Gain Station (ew.channel strip) Channel One
Avalon VT737SP
NEVE 1073, 1081, (ew.channel strip) 8801
RUPPERT NEVE PORTICO 5012, 5032
Wiem, ze najlepiej byloby je móc je wszystkie przetestowac, osluchac sie z nimi, ale z tego co wiem nasi dystrybutorzy nie daja takiej mozliwosci, wiec bede wdzieczny za kazda opinie od kogos kto mial okazje uzywac tych urzadzen, o krotkie niezalezne ich porownanie i konkretna sugestie...
!
Witam,
Pewnie za pozno, ale napisze nieco, moze sie innym przyda.
Widze Michal ze jestes na dobrej drodze.
Potrzeba naprawde wielu lat zeby duzo wiedziec o technikach nagrywania muzy.
Praktycznie jest to dziedzina jak madycyna nigdy nie ma konca nauki.
Tak sie sklada ze ostatni doradzalem pewnej osobie z ograniczona kasa na inwestycje.
Moja propozycja:
vocal - preamp lampowy, mic lampowy.
instrumenty - preamp tranzystor, mic kondesatorowy, lub w niektorych przypadkach preamp lampowy, mic lampowy.
Konfiguracja: preamp lampowy,mic kondensatorowy - to moim zdaniem pomylka.
Potrzebowalem na to sporo lat zeby to odkryc i sie przekonac.
A wiec :
Preamp lampowy : TL Audio Ivory II 5060 Tube MicAmp/Compresosor - 445€ !!!
Szczegoly:
TL Audio 5060 : Preset 2-Channel Tube Compressor
Moge duzo pisac o tym, ale krotko i na temat:
Trudno jest zle nagrac majac taki Preamp.
Cala reszte masz w Plug-ins. I tam do woli mozesz psuc nagrany material.
Ale ten dobrze nagrany np. vocal zawsze bedziesz mial jako material wejsciowy.
Preamp mozesz stosowac mono i stereo.
In - mic, mic 48V, line, instrument.
Wszechstronne zastosowanie:
A wiec np. Preamp wpiety w Insert w grupe lub AUX np. drums mozesz przepuscic przez kompresor TL Audio nagrac to na osobny Track w stereo. Pojedyncze instrumenty w mono, itd, itd. Cala gama mozliwosci.
Nie inwestuj w Channel Strip. Duzo lat uplynie zanim nauczysz sie ustawiac taki kanal np. na vocal. To przy tym zestawie mozesz zawsze robic nie niszczac orginalnego nagranego vocalu uzywajac Plug-ins np. Deeser, EQ, Bramke, itd.
Realizatorzy ktorzy maja to do dyspozycji wykorzystuja to i po nagranych np. vocalach placza w kacie jak nikt nie widzi ze zle zrobili. A vocal juz nagrany , vocalista mial super dzien dal z siebie wszytsko , a Ty jednym ruchem robisz na 100% trzy bledy tz.Deeser, EQ, Bramke.
Jesli chodzi o Deeser mozesz bez Deeser zredukowac w bardzo prosty sposob ten efekt.
Wystarczy ze vertikal i horyzontal ustawistz mic tak zeby vocal nie nadawal pod kantem prostym w membrane mic. Przy dobrym ustawieniu dopiero przy duzej compersji ( drugiej copmresji , bo orginal zawsze masz dobry) vocalu nalezy pomyslec o Deeser.
Mic najlepiej ustawiac przy duzej compresji i bardzo syczacym tekscie - vocalu.
Potem wrocic do bezpiecznego ustawienia kozystajac z gotowych lub manual ustawienia compresora.
Warto tez troche zdyscyplinowac vocal zeby sie nie miotal w lewo -prawo, dol-gora.
Ekstremalne ustawienie Mic to z boku ust lub z wiekszej odleglosci.
Z wiekszej odleglosci stosuje sie w przypadku nagrywania vocali operowych i nie uzywa sie Deeser .
Mic Lampowy:
AKG SolidTube - 659 €
AKG START
AKG - SOLIDTUBE Rhrenmikrofon : Mikrofone & Zubehr
Lub cos podobnego.
Do tego wersja tranzystor.
Preamp : Digidesign 003Rack
Pro Tools LE
Nic nie zastapi Pro-Toolsa w REC.
Potem zawsze moza nagrany material zaiportowac do np. Logic .
Mic Kond. - AKG C414 B-XLS - 685 €
Solidne nagrywanie instrumentow. (zawsze jest OK)
Do stereo wersja stereo. AKG C214 ST.
I w ten sposob masz za stosunkowo niewielka inwestycje sprzet ktory jak dobrze uzyjesz, a sama konfigurycja juz ograniczy Tobie mase bledow ktore mozna popelnic nieodwracalnie.
Oczywiscie uczymy sie na bledach i takie mozesz robic do woli , ale juz na Plu-ins, ale to co nagrasz bedziesz mial zawsze OK. I takiego materialu nie bedziesz musial sie wstydzic.
Cala reszta to wiadomo : Akustyka pomieszczenia, ustawienie mic, itd.
Efekty takiej konfiguracji:
Kolega nagral to co bylo do nagrania przez TL Audio Ivory II 5060 Tube MicAmp/Compresosor
w stereo i mono. Przewalil wszytkie instrumenty virtualne przez TL Audio Ivory II 5060. Zgodnie z moimi wskazowkami.
I przyszedl zeby zrobic mix bo EQ w mix to dla niego czarna magia.
Material zabrzmial tak ze asystent palna taki tekst ze dlugo sie smialismy:
cytat:
"No tak to mozna tylko na naszej SSL konsoli."
Numer polegal na tym ze caly material lecial z Sumy i nie byl rozbity na pojedyncze kanaly w konsoli.
A wiec orginal jego nagrania z jego mix suma.
No i tak to w prosty sposob mozna oczarowac "zawodowcow"
Tak naprawde to gdyby jeszcze pocial EQ pasmo poszczegolnych Trackow i na koniec dal compresor TL Audio Ivory II 5060 to by mial super material do przyjemnego Masteringu.
I nic wielkiego by sie nie stalo gdyby to EQ bylo z Plug ins.
No i oczywsicie pogrupowac tracki z zastosowaniem w Insert TL Audio Ivory II 5060.
Ot taki zestawik do oszukiwania "zawodowcow". Brzmienie super cieple dynamiczne , itd.
Zastosowanie do kazdego gatunku muzy.
Dodatkowe info z testow:
W/w Preamp/Comp jest w praktyce duzo lepszy niz Avalon VT737SP.
Avalon daje z siebie moim zdaniem nieprzyjemne zbyt klarowne brzmienie srodkowych pasm.
(niby to ma sie potem przebic w mix, no tak ale jak wszystko tym przelecisz . To co ? No katastrofa i tak jest w realu. Slowem mozna go uzyc ale tylko raz na jednym Tracku, lub tez krecic EQ, a to juz jest zabawa dla fachowcow, ktora czesto pochlania zbyt duzo czasu, ktos kto ma mala lat pracy moze tylko narobic mase bledow. Slowem niepraktyczne. Bo to co juz zle nagrasz nie da sie odwrocic bez czesto ogromnych strat)
Podobnie jest z Focusrite Red seria. 5 lat stoi Compresor a uzyty pare razy. No bez sensu.
Bo jak uzyjesz Universal Audio 2-1176 to juz go nie zamienisz na Red.
SPL- kwestia smaku. Ja juz nie lubie tego nasycenia Saturacji o dosc specyficznym brzmieniu starego syczacego radia.
I tak na koncu ustawia sie w miare neutralnie.
Dobre zastosowanie jako FX do juz nagranego materialu. Takie przesycenie Saturacji np. jakiejs parti instrumentow brzmi w zaleznosci od rodzaju muzy czasem ciekawie.
Zamiast Rupperta zdecydowanie SSL np. XLogic Alpha Chanel.
Solid State Logic
90% produkcji USA ktore odnosza sukces to wszytsko SSL.
Slowem z tych Preamp ktore wymieniles nie proponuje zadnego.
Polecam TL Audio i SSL. (super efekt to REC na TL Audio i mix na SSL)
(Setup SSL- Pro-Tools lub Logic. Wyszytskie kanaly z Pro-tools osobno do konsoli SSL. W konsoli grupowanie i suma do Pro-Tools. Jak narazie nie daje sie zastapic sumowania muzy w Pro-Tools , Logic , itd. To zupelnie inne brzmienie inna przestrzen dwieku , itd. Pewnie jeszcze troche potrwa az ktos napisze takie algorytmy ktore dokladnie oddadza ten proces sumowania jaki jest w analogach.)
Ale mozna w tym zestawie ktory proponuje duzo nadrobic. Troche roboty , ale jak jest dobry mix to jest to dosc szybka sprawa tz. Finalna. Efekt jest bardzo slyszalny.
Preamp w Digidesign 003Rack sa oparte na Preamp Focusrite , kiedys byly orginalne montowane w jedej z seri produktow Digidesign. Te obecnie sa bardzo neutralne i wysokiej jakosci, podobno nie maja nic wspolnego z Focusrite, ja mam inne wrazenie - sadze ze to dobra kopia, jak nie lepsza .
ps1. opcjonalnie mozna wybrac drosza wersje z aktualnymi produktami TL Audio.
Najlepszy i najbardziej uniwersalny zestawy to:
Opcja 1.
PA-1 - 2Channel Pentode Tube Preamp - 995€
C1- 2Channel Tube Compressor (z Sidechain Insert) - 1295 €
Opcja 2.
PA-1 - 2Channel Pentode Tube Preamp - 995€
5021- 2Channel Tube Compressor (z Sidechain Insert) - 645€
Opcja 3.
5052- 2Channel Tube Processor - 1595€
Z dowolnym wybranym zestawem mozna juz wszytskie figle wyprawiac.
ps2.
W necie jest cala masa informacji czesto nieprawdziwych i sprzecznych.
Najczesciej niestety sie wypowiadaja ludzie ktorzy nigdy tych gratow nie uzywali.
Przy podejmowaniu decyzji nalezy byc bardzo ostroznym szczegolnie jak sie ma maly kapital inwestycyjny.
pozdrawiam
#19
Napisano 28 kwietnia 2010 - 14:55
tak jak poprzednio.. nie odświeżam tematów
Mam kilka pytań :
1. Jaki program polecacie do nagrywania vocalu?
( mikrofon pojemnościowy z pre-ampem podłączony do miksera nastepnie do maca mini przez line in )
2. Wcześniej robiłem w Logic Pro, obecnie przerzucam się na Ableton 8, w czym najlepiej zgrać ścieżke vocalu z bitem?
np. zakładam taką opcje jak wyczytałem tu wcześniej.. Nagrywam vocal w Pro Tools, zapisuje go w wav/aiff następnie importuje go do Ableton'a i tam dokonuje reszty?
3. KRK RP-5 G2 - co możecie powiedzieć o tych głośnikach?
Video - Ski Beatz - Unique techniques with Ableton Live - Hip Hop
#20
Napisano 28 kwietnia 2010 - 16:16
2. Wcześniej robiłem w Logic Pro, obecnie przerzucam się na Ableton 8, w czym najlepiej zgrać ścieżke vocalu z bitem?
np. zakładam taką opcje jak wyczytałem tu wcześniej.. Nagrywam vocal w Pro Tools, zapisuje go w wav/aiff następnie importuje go do Ableton'a i tam dokonuje reszty?
A czemu od razu nie nagyrwac do Abletona?
#21
Napisano 28 kwietnia 2010 - 16:19
#22
Napisano 28 kwietnia 2010 - 20:34

#23
Napisano 28 kwietnia 2010 - 20:54
Sprawne nagrywanie wokalu to przede wszystkim sprawna komunikacja pomiędzy realizatorem/ką a wokalistą/ką,1. Jaki program polecacie do nagrywania vocalu?
dobry odsłuch dla wokalisty/ki z możliwością ustawienia innego miksu niż dla realizatora/ki (realizator/ka ma miks 75% wokalu, 25% muzyki, a wokalista/ka 75% muzyki i 25% wokalu) - Ty masz mikser.
możliwość szybkiego wcinania fraz lub dogrywania wersji fraz,
możliwośc szybkiego wrzucania markerów do aranżu,
możliwość szybkiego rozpoznania problemów z intonacją (tuner pomocny), rytmem (metronom),
możliwośc nagrywania efektów wokalowych przez wtyczki
możliwość szybkiej kompilacji głownej ścieżki i kompilacji chórków
minimalna latencja bufora programu, najlepiej aby była kompensowana
W zasadzie i Logic i Pro Tools spełniają te wymagania. W lodziku lubię szybkie nagrywanie w pętli z tworzeniem dodatkowych śladów, ale podobnie jest w Pro Tools. Natomiast w ProTools sprawniej montuje i kompiluje. Logic ma kompensację latencji, a Pro Tools LE nie - to tylko w wersji TDM.
Po skompilowaniu (może destruktywnie) śladów wokalu, eksport do innego programu nie powinien pociągać za sobą konieczności rekonwertowania zawartości pliku. Może zmienić się jego kontener i nagłówek, ale audio pozostaje nietknięte. (chyba, że nagrywasz np. 176,4 kHZ/24 bity a potem importujesz do sesji np. 44.1 kHz/16 bitów)
Sugeruję jednak dokupieienie karty audio USB albo konwertera AC, transmitującego światłowodem SPDIF do wejścia Line IN Mac MINI ale wykorzystując wbudowany tam odbiornik sygnału cyfrowego.do maca mini przez line in
#24
Napisano 29 kwietnia 2010 - 10:08
No wlasnie.. dlatego powiedzcie czy jest sens tak kombinować?To jest bez sensu - zakladajac ze przenosisz te sciezki jako wave do Abletona i to jest finalny program
I tak samo.. np. w Logicu robiłem tak nie wiem czy poprawnie poprostu renderowałem wszystkie ścieżki razem, nie wiem czy dobrze bo niektórzy osobno bit.. potem vocal i dopiero wtedy to sklejają. Jest jakaś różnica?
Tu pewnie Ci chodzi m.in o karty m-audio itd ? Powiedz mi tylko co da mi lepszego dla mnie? Nagrwając przez mikser, mam bardzo czysty głos, tak samo osoba która u mnie nagrywa więc na narzekam, rzekłbym że jest on za czysyt nawet.Sugeruję jednak dokupieienie karty audio USB albo konwertera AC, transmitującego światłowodem SPDIF do wejścia Line IN Mac MINI ale wykorzystując wbudowany tam odbiornik sygnału cyfrowego.
A co do głośników mógłby ktoś sie wypowiedzieć?
Głośniki KRK RP 5 G2
Dane:
- kopułkowy 1" neodymowy tweeter,
- 5" kompozytowy (szklano aramidowy) woofer,
- specjalnie wyprofilowana przednia ściana obudowy,
- kierunkowo ukształtowana tuba głośnika wysokotonowego,
- korekcja wysokich częstotliwości,
- kontrola czułości wejściowej,
- wejścia XLR, TRS, RCA,
- przedni wylot bass-reflex'u,
- aktywny croosover,
- bi-amp (niezależne wzmacniacze dla przetworników),
- sztywna drewniana obudowa,.
Cena jakoś 500 za sztuke
#25
Napisano 29 kwietnia 2010 - 11:01
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych