Groovy Poradnik Makowy
przedstawia
Professor Fizzwizzle


Noc czarna jak golf Stefana J. otulała mały domek na uboczu miasta. Jedno okno jarzyło się blaskiem, pewny znak że profesor Fizzwizzle wciąż pracuje. Mieszkańcy miasteczka woleli nie wiedzieć nad czym. O tym małym siwym naukowcu w okrągłych okularkach krążyły niesamowite opowieści. Podobno skonstruował armię robotów oraz przyśpieszył działanie Visty. Właściwie w to drugie wierzyli tylko pensjonariusze domów bez klamek... Za to to pierwsze, to szczera prawda. Co prawda te roboty profesor nazywał mechanicznymi pomocnikami, ale istniały. I były zdalnie sterowane. To, jak się okazuje, nie był dobry pomysł...
Profesor Fizzwizle produkcji Grubby Games to gra logiczno-zręcznościowa. Niesamowicie grywalna kolorowa przygoda, w której mały siwy profesorek rozwiązuje coraz trudniejsze zadania. Sama rozgrywka to połączenie rozwiązań znanych z takich nieśmiertelnych hitów jak Sokoban, Incredible Machines i Rick Dangerous opakowanych w ręcznie rysowaną grafikę i sporą dawkę humoru.
Profesor biega po platformach i drabinach, przestawia skrzynki, beczki i magnesy. Używa różnych dodatkowych gadżetów zwiększających ilość możliwych kombinacji. Krótko podsumowując: sam miód. Gra płynnie wprowadza gracza w reguły w niej panujące. Kolejne poziomy pozwalają na używanie coraz większej ilości przedmiotów. Dzięki temu brak jest poczucia zagubienia na początku rozgrywki.
Tymczasem w mieszkaniu profesora...
- Ufff... to był pracowity dzień. Noc też. Padam z nóg. Wyłączę roboty i idę spać.
Jak pomyślał tak zrobił. Zmęczony nie zauważył, że zamiast nacisnąć wyłącznik przekręcił pokrętło. To nie było takie zwykłe pokrętło. Odpowiadało za parametr „przyjazności” wobec ludzi. Im bardziej w lewo, tym robot stawał się bardziej przyjacielski. Im bardziej w prawo, tym bardziej robot stawał się groźny. Sam profesor nie do końca wiedział do czego miało mu to być potrzebne. To było raczej ryzykowne. Z drugiej strony czasy robiły się coraz bardziej niebezpieczne, więc pokrętło zostało.
Profesor Fizzwizzle w roztargnieniu przekręcił je do oporu. W prawo.
Gra wita bardzo sympatycznym ekranem głównym, na którym profesor Fizzwizzle pracuje w skupieniu. Z poziomu głównego menu można rozpocząć nową rozgrywkę, ustawić parametry oraz przejrzeć galerię zdjęć. Kolejne poziomy są dostępne z poziomu mapy, po której porusza się profesor. Dostępne są na niej także informacje dotyczące postępów w grze. Gra zapisuje postępy automatycznie w miarę rozwiązywania kolejnych łamigłówek.
Roboty oszalały! Rozpętało się piekło. Roboty jeździły w wariackim stylu po całym domu tak jak mieszkańcy przeciętnego miasta wyjeżdżający na długi weekend. W końcu złapały profesora. Krzyczał, żeby go zostawiły, ale one nie słuchały. Z wielkim hukiem wyrzuciły go z własnego domu. Jego! Ich konstruktora i stworzyciela! Oraz dostawcę prądu i części zamiennych. Co za niewdzięczność.
W grze wiele zależy od otoczenia, w którym znajdzie się profesor. Istnieją 3 rodzaje terenu:
zwykły – profesor może się po nim normalnie poruszać w każdym kierunku. Przedmioty przesuwają się bez problemu.
piaszczysty – profesor porusza się normalnie, ale przedmioty nie dają się przesuwać.
lodowy – wszystko raz wprawione w ruch (łącznie z profesorem) ślizga się do napotkania przeszkody. Po zatrzymaniu się na lodzie nie można ruszyć się ponownie.
To nie był koniec kłopotów profesora. Gdyby mógł wrócić do głównego laboratorium, to za pomocą pilota mógłby wyłączyć roboty. Niestety roboty pozbierały z całego domu wszystko co tylko się dało i zbudowały mnóstwo zmyślnych pułapek i barykad. Droga do laboratorium wydawała się nie do pokonania. Skrzynie, magnesy, windy, beczki, a nawet kostki lodu blokowały dostęp. I oczywiście wszędzie kręciły się też roboty...
Zestaw przedmiotów, które można wykorzystać do rozwiązania łamigłówki jest całkiem pokaźny. Dodatkowo możliwość ich oddziaływania na siebie i tworzenia kombinacji podnosi złożoność problemu. Wbrew pozorom nie jest to utrudnieniem. Wszystkie możliwe kombinacje są łatwe do przewidzenia i jeszcze łatwiejsze do wykorzystania.
http://images.myapple.pl/GPM/odcinek_01/item01.jpg http://images.myappl...k_01/item02.jpg http://images.myappl...k_01/item03.jpg http://images.myappl...k_01/item05.jpg http://images.myappl...k_01/item06.jpg
http://images.myappl...k_01/item13.jpg
skrzynki - istnieją w dwóch rodzajach. Drewniane i metalowe. Obydwa rodzaje można przesuwać. Przydają się do naciskania przycisków, obciążania wind i blokowania robotów. Do metalowych skrzynek przyczepiają się magnesy.
beczki - podobne w użyciu do skrzynek. Profesor potrafi na nich balansować i przemieszać się co daje dodatkowe możliwości.
magnesy - przyczepiają się do metalowych przedmiotów. Mają wiele zastosowań.
bramki - są kolorowe. Bramkę można otworzyć przyciskiem o takim samym kolorze. Po zablokowaniu przez dowolny przedmiot ulegają zniszczeniu i pozostają otwarte.
windy - pozwalają przemieszczać się miedzy poziomami.
roboty - ścigają profesora, kiedy znajdzie się w ich polu widzenia. Głównie utrudniają grę, choć czasem ich pomoc jest niezbędna do ukończenia poziomu. Robot zostaje unieruchomiony po upuszczeniu mu na głowę przedmiotu.
odbijacze - odbijają wszystko co w nie uderzy. Szczególnie przydatne w połączeniu z beczkami.
Przedmioty specjalne. Profesor może je zebrać i wykorzystać w dowolnym momencie. Po aktywowaniu zachowują się jak ich normalne wersje. Dzięki swojej mobilności pozwalają dotrzeć do miejsc normalnie niedostępnych.
http://images.myapple.pl/GPM/odcinek_01/item09a.jpg http://images.myappl..._01/item09b.jpg http://images.myappl..._01/item09c.jpg
Skrzynka, magnes i beczka. Potrafią aktywować przyciski, blokować roboty i pomagać profesorowi wejść w miejsca, do których nie może dosięgnąć. Należy używać ich z rozwagą, gdyż ich liczba jest ograniczona a każdy przedmiot musi być umieszczony w odpowiednim miejscu łamigłówki.
Dodatkowe urządzenia. Profesor potrafi używać także kilku urządzeń, które mają wpływ na zachowanie się innych przedmiotów. Podobnie jak przedmioty specjalne są one porozrzucane po planszy i po zdobyciu można ich użyć raz w dowolnym momencie.
http://images.myappl...k_01/item10.jpg http://images.myappl...k_01/item11.jpg http://images.myappl...k_01/item12.jpg
gwizdek - przywołuje roboty. Przydatny, jeśli jest potrzeba wykorzystania robota jako elementu układanki.
E.M.P. - dezaktywuje na moment wszystkie magnesy na planszy.
zamrażacz - zamraża dowolny przedmiot. Zamrożone przedmioty ślizgają się po każdym rodzaju powierzchni.
Gra oferuje oszołamiająca liczbę poziomów. 210 sztuk plus edytor! Wszystkie poziomy gry są zaprojektowane ze smakiem, dbałością o szczegóły oraz sporą dawka humoru. Profesor pojawia się na planszy za pomocą teleportu. Celem gracza jest doprowadzenie go do drugiego teleportu umożliwiającemu mu przejście do następnego poziomu.
http://images.myappl...1/p5_level1.jpg http://images.myappl...1/p9_level2.jpg
Na planszach często pojawiają się bloki lodu z zamrożonymi w środku zwierzętami. Profesor porusza się z gracją. Nie szkodzą mu upadki z dowolnej wysokości. Pozostawiony sam sobie zaczyna tupać zniecierpliwiony albo tańczyć. To trzeba zobaczyć! W grze nie ma ograniczenia czasowego. Można w spokoju analizować sytuację i szukać drogi do rozwiązania zagadki. Ciekawostką jest opcja automatycznego rozwiązania poziomu. W dowolnym momencie można ją wywołać z menu. Dzięki tym podpowiedziom gra nie powoduje irytacji znanej z innych produkcji.
Co kilka etapów w ramach bonusu w galerii pojawia się nowe zdjęcie. Galeria jest zlokalizowana na drzwiach lodówki. Dzięki zdjęciom poznajemy wesołe życie profesora przed fatalnym wypadkiem z pilotem zdalnego sterowania
http://images.myapple.pl/GPM/odcinek_01/p5_newfoto.jpg http://images.myappl.../p8_galfoto.jpg
Profesor Fizzwizzle stojąc na zewnątrz domu intensywnie myślał. A myśleć potrafił jak nikt inny na świecie. Nagle zmarszczył brwi.
- Nikt nigdy nie wyrzucił mnie z własnego domu. Nigdy się nie poddam! Wrócę tam i naprawię te roboty! Przestawię pokrętło i wszystko wróci do normy. Tak rzekłem i nie nazywam się Fizzwizzle jeśli tak się nie stanie!
Na twarzy profesora pojawił się uśmiech. Miał plan. A plany realizował perfekcyjnie...
Własnym zdaniem:
Ta gra jest po prostu genialna. Po tym jak ją uruchomiłem nie mogłem się już od niej uwolnić. Mało tego... Moja lepsza połówka gra w nią na okrągło i z tego co widzę, już mnie wyprzedziła o kilka etapów. A moje kochanie raczej nie należy do miłośniczek gier. Ostrzegam! Ta gra jest bardziej wciągająca niż orzeszki. Raz zaczniesz to już nie przestaniesz... Miodność jest na najwyższym poziomie, do tego dobra grafika i nie przeszkadzająca muzyka. Po prostu blisko ideału. Zdecydowanie warto ją mieć lub przynajmniej pograć w wersji demo.
http://images.myapple.pl/GPM/odcinek_01/p2_load.jpg
Na skróty:
Gra: Profesor Fizzwizzle
Producent: Grubby Games
Gatunek: logiczno-zręcznościowa
Typ: Shareware
System: MacOSX, Linux, Windows
www: FizzBall, Professor Fizzwizzle, and Professor Fizzwizzle and the Molten Mystery - Grubby Games
Cena: 19.97$ (około 50,00 zł)
Wymagania minimalne:
MacOSX
266MHz , Intel lub PPC
128MB RAM
22MB HDD
Linux
Pentium 266MHz
128MB RAM
22MB HDD
Windows 95/98/2000/ME/XP/Vista
Pentium 300MHz
192MB RAM
16MB HDD
krzyfar@myapple 2008