Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Macbook Pro 13 Early 2011, i5, 8.1 - 13 zawiesza się losowo


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
31 odpowiedzi w tym temacie

#1 wysok

wysok
  • 22 postów

Napisano 12 kwietnia 2015 - 22:38

Witajcie

 

Kupiłem używanego laptopa MacBook Pro 13 Early 2011(8,1), procesor i5 2,3GHz.

 

Co kilka dni zawiesza się i pomaga tylko restart (poprzez przytrzymanie przycisku power).

 

Laptop miął 4 GB RAMu. Ktoś zasugerował mi ze może to wadliwa pamięć RAM. Więc wyjąłem 2 GB i wtedy zawiesił się jednego dnia 3 razy. Potem podmieniłem na drugą kość i myślałem że już będzie OK ale po kilku dniach jednak się zawiesił i później to się znowu powtórzyło. Ale to może być równie dobrze przypadek (że kaurat na jednej kości się częściej zawiesił) bo nie zrobiłem wystarczająco dużo testów. 

 

Ogólnie to zauważyłem że czasami laptop się zawiesza (nie reaguje klawiatura ani nie da się ruszyć kursorem), i po kilkunasu sekundach potrafi się odwiesić a czasami nie i wtedy pomaga tylko restart. 

 

Wydaje mi się, że zawiesza się najczęściej jak oglądam jakiś film albo rozmawiam przez Skype. 

 

Zrobiłem procedurę testową opisaną w innym wątku i ty jest jej wynik

 

http://pastebin.com/Fc80Yr7a

 

Jeśli ktoś może coś zasugerować to bardzo proszę o pomoc co robić. Co jeszcze sprawdzić.

 

---

Lukasz

 



#2 arvika

arvika
  • 1 501 postów
  • Płeć:
  • SkądKraków

Napisano 13 kwietnia 2015 - 07:47

 Czy sprawdzałeś w jakim stanie jest środek Macbooka? Czy nie ma śladów zalania itp? Masz na niego jeszcze jakąś gwarancję?


Pogwarancyjny serwis urządzeń Apple - naprawa Macbook, iMac, iPhone, iPad itp.
kom: 605-660-548, tel: (12) 444 14 99, ul. Wybickiego 17/3, 31-302 Kraków
www.serwisapple.pl


#3 czoorny

czoorny
  • 20 postów
  • SkądIrlandia

Napisano 14 kwietnia 2015 - 09:32

Po pierwsze zrób reset SMC i PRAM i sprawdź dysk pod kątem bad sektorów, przeinstaluj system na świeży i na konieć to co zalecił dr. arvika ;-)



#4 wysok

wysok
  • 22 postów

Napisano 14 kwietnia 2015 - 23:26

Wielkie dzięki za podpowiedzi co sprawdzić.

 

Gwarancji nie mam. Kupiłem go będąc w lutym tego roku w USA poprzez eBay.

 

Dysk wymieniłem na SSD z poprzedniego komputera.

 

Wymieniając dysk i wyjmując jeden moduł pamięci zajrzałem do środka ale nie zauważyłem śladów zalania (plam). Ale nie jestem pewien jak takie ślady miały by wyglądać. Mogę zrobić zdjęcie w wysokiej rozdzielczości i załączyć w nastepnym poście. 

 

Zaraz zrobię reset SMC i PRAM.

 

Dziękuję za próby pomocy.

 

 

 

 


Zrobiłem reset  SMC i PRAM. Czekam czy to pomoże. 

 
Zrobiłem tez zdjęcia płyty głównej laptopa.
Jeśli ktoś chciłaby zerknąć czy widać ślady zalania albo coś innego niepokojącego to proszę oto linki.
 
 
Czy jeśli HD nie jest podejrzany (podejrzany jest RAM) to czy powinienem robić od nowa instalację systemu? Robiłem ją po zakupie sprzętu po podmianie dysku na SSD.


#5 arvika

arvika
  • 1 501 postów
  • Płeć:
  • SkądKraków

Napisano 14 kwietnia 2015 - 23:30

Płyta wizualnie wygląda ok. Nie widać śladów zalania, co zazwyczaj jest widoczne w okolicach złącza LVDS.

Podaj SMART dysku.


  • wysok lubi to

Pogwarancyjny serwis urządzeń Apple - naprawa Macbook, iMac, iPhone, iPad itp.
kom: 605-660-548, tel: (12) 444 14 99, ul. Wybickiego 17/3, 31-302 Kraków
www.serwisapple.pl


#6 czoorny

czoorny
  • 20 postów
  • SkądIrlandia

Napisano 16 kwietnia 2015 - 20:54

Jak wygląda sprawa podświetlenia klawiatury? Mam na myśli czy jest równo rozłożone na wszystkich klawiszach bo najczęściej po nawet delikatnym zalaniu poznać to właśnie po podświetleniu i po tym jak "stukają" klawisze, po zalaniu słychać wyraźne "trzaski". 

Tym możesz sprawdzić swój SSD: http://binaryfruit.com/drivedx

 


  • wysok lubi to

#7 wysok

wysok
  • 22 postów

Napisano 17 kwietnia 2015 - 09:49

Podświetlanie klawiatury na moje oko bardzo równomierne i klawisze nie stukają.

 

 

Mam dwa dyski twarde w komputerze. Główny SSD i dodatkowy w miejsce DVDromu.

 

Ale to zawieszanie się występowało też z jednym dyskiem, którego miałem założonego jak kupiłem MacBooka (i to był jeszcze inny dysk niż ten którego teraz mam w komputerze).

 

 

Podaję screeny SMART dysku

 

https://plus.google....CL6L1rHnppWIqQE

 

Dzięki czoorny za link do programu do sprawdzenia SSD.

 

Sam już nie wiem co jeszcze mogę zrobić. 

 

Zrobiłem reset  SMC i PRAM i dalej mi się zawiesza (raz na dwa dni średnio). Sam już nie wiem co jeszcze mógłbym sprawdzić. Trochę już tracę nadzieję, że uda się go naprawić.



#8 czoorny

czoorny
  • 20 postów
  • SkądIrlandia

Napisano 17 kwietnia 2015 - 10:15

Jak nie masz ważnych danych na drugim dysku to postaw OS na tym dysku właśnie i potestuj kilka dni, możesz też dla pewności wymontować ssd lub go odłączyć od płyty. Co do SMART'u dysku to trzeba poczekać na odpowiedź od Michała gdyż on jest tu expertem od dysków.


  • wysok lubi to

#9 wysok

wysok
  • 22 postów

Napisano 18 kwietnia 2015 - 22:41

Dziś Macbook po dwóch dniach bezawaryjnej pracy wyłączył się nagle. Po włączeniu zobczyłem taki komunikat o blędzie i szczegóły.

 

Może ktoś zerknąć? Może tam będzie wskazówka co jest przyczyną zawieszania się i restartów.

 

 

http://pastebin.com/dn8q4PJq



#10 pawelnrg

pawelnrg
  • 525 postów
  • SkądSiedlce

Napisano 19 kwietnia 2015 - 13:42

Niestety masz coś nie tak z CPU.



#11 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 19 kwietnia 2015 - 15:34

Niekoniecznie z CPU. Płyta to "zbiór naczyń połączonych" - takie efekty może dać wiele podzespołów - to co masz  w raporcie to "wynik końcowy" - mówiąc prościej  uszkodzenie jednego elementu może powodować złe działanie innego. Tu masz prosty darmowy program do przetestowania CPU.


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#12 666

666

    Mac Pro doctor


  • 2 401 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 19 kwietnia 2015 - 17:58

Po ostatnim raporcie możnaby domniemywać problem z mostem (USB) i IMO od sprawdzenia tego elementu w porządnym serwisie należy zacząć diagnostykę.


mac-pro.pl

Serwis i (roz)budowa stacji roboczych Apple
Masz problem z Makiem Pro? Brakuje mu mocy?

Pisz lub dzwoń: 501211594


#13 wysok

wysok
  • 22 postów

Napisano 21 kwietnia 2015 - 12:50

Dzięki panowie za wszystkie podpowiedzi. W takim razie nie pozostaje mi nic innego jak oddać do serwisu na diagnozę. 

 

Na razie nie jest jeszcze tragicznie bo zawiesza się co  kilka dni (a pracuję na nim codziennie po kilka godzin) ale jak zrobić się gorzej/częściej to będę szukał serwisu, który zrobiłby diagnozę i naprawi. 

 

Pozdrawiam



#14 czoorny

czoorny
  • 20 postów
  • SkądIrlandia

Napisano 21 kwietnia 2015 - 13:00

Powiedz jeszcze jaki masz ram w tym MBP mam na myśli czy siedzi org odkąd kupiłeś maszyne czy robiłeś sam upgrade ramu ?



#15 wysok

wysok
  • 22 postów

Napisano 21 kwietnia 2015 - 13:42

Dzięki tumpio za link do programu. Zrobiłem testy CPU i to kilka razy i zawsze bez błędu się kończyły.



#16 czoorny

czoorny
  • 20 postów
  • SkądIrlandia

Napisano 21 kwietnia 2015 - 14:24

Zrób test ramu jeszcze softem z tego linku: http://static.comman...memtest_422.zip Rozpakuj, zainstaluj, a potem w terminalu klepnij:  memtest all 2

Uruchomi się memtest odrazu i zrobi testowanie x2 i na koncu otrzymasz taki rezultat jeśli wszystko z ramem jest w porządku: All tests passed!  Execution time: 1728 seconds.



#17 666

666

    Mac Pro doctor


  • 2 401 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 21 kwietnia 2015 - 15:00

Memtest uruchamiany z poziomu systemu nie sprawdzi całości pamięci. Ta zarezerwowana nie jest dla niego dostępna.

Jeśli już robić, to ściągnąć sobie bootowalnego memtesta w wersji USB, odpalić z niego i testować w ten sposób.


  • macsupport lubi to

mac-pro.pl

Serwis i (roz)budowa stacji roboczych Apple
Masz problem z Makiem Pro? Brakuje mu mocy?

Pisz lub dzwoń: 501211594


#18 czoorny

czoorny
  • 20 postów
  • SkądIrlandia

Napisano 21 kwietnia 2015 - 15:39

Można wykonać też memtest uruchamiając laptopa w Single User Mode.



#19 666

666

    Mac Pro doctor


  • 2 401 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 21 kwietnia 2015 - 15:48

Też można, tylko zamiast proponowanych przez Ciebie 2 lepiej uzbroić się w trochę czasu i puścić 3 lub 5, tak jak sugeruje autor programu.


mac-pro.pl

Serwis i (roz)budowa stacji roboczych Apple
Masz problem z Makiem Pro? Brakuje mu mocy?

Pisz lub dzwoń: 501211594


#20 czoorny

czoorny
  • 20 postów
  • SkądIrlandia

Napisano 21 kwietnia 2015 - 15:57

Też można, tylko zamiast proponowanych przez Ciebie 2 lepiej uzbroić się w trochę czasu i puścić 3 lub 5, tak jak sugeruje autor programu.

 

Oczywiście jak i również można zostawić na całą dobę albo i dłużej, ale to już zależy od testującego.



#21 wysok

wysok
  • 22 postów

Napisano 21 kwietnia 2015 - 16:02

Dzięki za kolejne sugestie. Na noc zapuszczę testowanie pamięci. 



#22 czoorny

czoorny
  • 20 postów
  • SkądIrlandia

Napisano 21 kwietnia 2015 - 16:10

Wysok nie napisałeś czy ram był kiedykolwiek wymieniany.



#23 wysok

wysok
  • 22 postów

Napisano 23 kwietnia 2015 - 11:44

Z RAMem to było tak. Nie mam skąd wziąć innych kości. W MacBooku było 2x 4gb. Pomyślałem sobie ze by przetestować wyjmę jeden modul i popracuje rna jedneym i zobacze czy sie zawiesza a pózniej na drugim.

Ale z tego co,zauważyłem to i na jednym i na drugim module zdarzały sie restarty. Miałem wrażenie ze na jednym cześciej ale tombolo,być tylko wrażenie.

Gdy testowałem programem memtest który podał mi czoorny i wychodzi bez błędów.
Po dwóch dniach bezproblemowej pracy mój MacBook Pro wylaczyl sie nagle (był komunikat o błędzie) i już nie chce sie włączyć. Zatrzymuje sie na takim ekranie https://flic.kr/p/rXoSwz

Gdy wcisnąłem command-v przystankiem widać ze próbuje naprawiać coś z dyskiem. Repairing volume. Robi to 3 razu ale mu sie nie udaje naprawic i kończy sie komunikatem CPU halted. I komputer sie wyłącza.

https://flic.kr/p/rZgGaX
https://flic.kr/p/rjHJZS
https://flic.kr/p/sgF8k6

Co do dysku to byłem pewny ze jest sprawny. Uzywałem go w poprzednim MacBooku Pro i nie było żadnych problemów. Po zakupie nowego macbooka przełożyłem go niego. Ale problem z zawieszaniem występował w tym MacBooku tez z oryginalnym dyskiem który w nim był jak go kupiłem.

Panowie co mogę zrobić w takiej sytuacji?


Użytkownik wysok edytował ten post 23 kwietnia 2015 - 11:49


#24 czoorny

czoorny
  • 20 postów
  • SkądIrlandia

Napisano 23 kwietnia 2015 - 11:54

Jak nie masz ważnych danych na drugim dysku to postaw OS na tym dysku właśnie i potestuj kilka dni, możesz też dla pewności wymontować ssd lub go odłączyć od płyty. Co do SMART'u dysku to trzeba poczekać na odpowiedź od Michała gdyż on jest tu expertem od dysków.

 

Operacja wykonana czy dalej testujesz na tym samym SSD ?



#25 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 23 kwietnia 2015 - 13:20

Panowie co mogę zrobić w takiej sytuacji?

 
Idź do jakiego serwisu i niech Ci zdiagnozują uszkodzenie. Nie masz RAM na podmianę, programów do testów, i nie oszukujmy się wiedzy o konstrukcji maca. Bawić się tak będziesz jeszcze kilka dni, bez gwarancji, że namierzysz uszkodzenie.
Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych