Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

iMac 27'' late 2009 - uszkodzony dysk twardy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
10 odpowiedzi w tym temacie

#1 poweredjj

poweredjj
  • 29 postów

Napisano 15 października 2013 - 06:22

Mój iMac 27'' (late 2009), kupiony w 2010 r. do wczoraj pracował poprawnie. Wczoraj podczas pracy zaczęły się dziwne objawy - system zatrzymywał się i czekał na dane z dysku (od kilkudziesięciu sekund do kilku minut), po czym wracał do normalnej pracy. Zdarzało mu się to średnio raz na kilka minut, dość regularnie. W trakcie pracy komputera słychać było dziwne dźwięki dobiegające z dysku twardego (np. jakby się w trakcie pracy wyłączał i włączał, choć nie tylko). W chwilach "pauzy" dysk nie był cichy, tylko intensywnie pracował. Uruchomiłem iMaca z partycji recovery, przeskanowałem w poszukiwaniu błędów - nie znaleziono żadnych. Naprawiłem uprawnienia na dysku. Po uruchomieniu systemu dalej występują te same objawy. SMART wskazuje że dysk jest ok, przeskanowałem dysk ONYX'em i też żadnych stwierdzonych problemów. Nie zauważyłem żeby jakiekolwiek dane uległy uszkodzeniu - gdy dysk "ożywa", to wszystkie dane czytane są prawidłowo. Objawy występują do teraz, w niezmienionej formie. Na bardzo upartego można próbować pracować, z tym że potwornie wolno. Po uruchomieniu iMaca z partycji Boot Camp (Windows XP) występują identyczne objawy. Zamontowany dysk to Seagate 1TB (ST31000528ASQ). Znalazłem info, że Apple wymieniało poza gwarancją te dyski (i mój numer seryjny iMaca się kwalifikował), ale ten program wymiany już się skończył. Używam systemu 10.8.5. Dane na dysku nie mają znaczenia, mam wszystko na Time Machine. A teraz moje pytania: 1. Czy to na pewno uszkodzony dysk? 2. Czy jeśli kupię inny dysk 2,5'' Seagate to czujnik temperatury będzie działał prawidłowo i wiatraki nie będą szaleć? A może warto zainwestować w dysk innej firmy i nowy czujnik? 3. Podejmować się samemu wymiany? W Gdańsku Cortland chce 500 zł za samą wymianę. Może jest w trójmieście (albo gdzieś niedaleko) serwis który zrobi to za normalne pieniądze? 4. Podczas zakupu iMaca w iSpot kupiłem ORO (2 dodatkowe lata gwarancji). Teraz okazuje się, że komputer już nie jest objęty gwarancją, bo ta obowiązuje przez 3 lata (Apple 1 rok + ORO 2 lata) i skończyła się w lutym 2013. Z tego co wiem, to w Unii przy zakupie przez osobę fizyczną gwarancja obowiązuje 2 lata (miałem tak ze skanerem Epson). Czy jest jakiś sposób, żeby to wyegzekwować?

#2 arvika

arvika
  • 1 501 postów
  • Płeć:
  • SkądKraków

Napisano 15 października 2013 - 08:04

1. Podaj pełen SMART dysku. 2. Warto zainwestować w inny dysk niż Seagate. 3. Oczywiście, zgłoś się do michallusa z tego forum.

#3 poweredjj

poweredjj
  • 29 postów

Napisano 15 października 2013 - 08:20

Jak zrobić pełen SMART? Nie robiłem tego wcześniej. Dziękuję za szybką odpowiedź :)

#4 kostek_ja

kostek_ja
  • 228 postów
  • SkądWarszawa, PL

Napisano 15 października 2013 - 08:45

W iMacach 27 są dyski 3,5' a nie 2,5. W tym modelu jest jakieś nietypowe wyprowadzenie czujnika temp. Ja na temat owej wymiany dostałem maila, ale wiecznie odkładałem na później i też przespałem. W sumie i tak wolę dać 120GB SSD + 3TB HDD, więc aż tak mnie to nie boli, ale w twoim przypadku to trochę słabo. Ewentualnie zadzwoń do Apple, może skorzystasz na gwarancji z dobrej woli gdyż po pierwsze cię nie poinformowali, a jednak jest to wada fabryczna. Mi ostatnio przyjęli zwrot po miesiącu, gdyż komputer bardzo dziwnie fiksował i naprawa byłaby problematyczna.

#5 arvika

arvika
  • 1 501 postów
  • Płeć:
  • SkądKraków

Napisano 15 października 2013 - 09:04

Użyj do tego celu programu SMART utility.

#6 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 15 października 2013 - 11:39

(...)

3. Podejmować się samemu wymiany? W Gdańsku Cortland chce 500 zł za samą wymianę. Może jest w trójmieście (albo gdzieś niedaleko) serwis który zrobi to za normalne pieniądze?

(...)


Spróbuj u Saracenów. Mają prawie wszystkie części do maców na stanie a oddać możesz w Gdańsku lub Gdyni .


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#7 poweredjj

poweredjj
  • 29 postów

Napisano 15 października 2013 - 12:31

Dziękuję za wszystkie podpowiedzi.
Skontaktowałem się z http://www.serwisapple.com i zawiozę tam iMaca do wymiany dysku na nowy.

#8 poweredjj

poweredjj
  • 29 postów

Napisano 26 października 2013 - 22:21

Komputer odebrałem wczoraj z serwisu. Wymieniony HDD 1TB na 2TB, wymontowany Superdrive i dołożony SSD 128GB Kingston. Dodatkowo w cenie było czyszczenie wnętrzności iMaca. Postawiony "na czysto" Mavericks śmiga aż miło. Jestem zadowolony z usług serwisu - bardzo dobry kontakt, fachowa i miła obsługa, wszystko szybko i sprawnie.

#9 donmichau

donmichau
  • 10 postów

Napisano 13 listopada 2013 - 23:48

Witam, Pozwolę się podłączyć do tematu. Mam dokładnie ten sam problem z moim iMac 27" rocznik 2011. Również padł mi dysk :(. Zastanawiam się czy wymieniać dysk na nowy, jeżeli tak czy ktoś może dać link do konkretnego modelu.. chcę mieć 1TB (podobno musi to być jakiś specjalny..) @poweredjj ewentualnie czy mógłbyś napisać ile kosztował Ciebie wymiana w Twoim iMacu ? Pozdrawiam

#10 arvika

arvika
  • 1 501 postów
  • Płeć:
  • SkądKraków

Napisano 14 listopada 2013 - 09:43

Wystarczy zwykły dysk. Jesli chcesz mieć z logiem jabłuszka to przygotuj ze dwa razy wiecej kasy ;)

#11 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 14 listopada 2013 - 10:58

Można zamontować dowolny dysk twardy SATA 3,5". W iMacu 27" z 2011 roku prawdopodobnie trzeba będzie dokupić odpowiedni czujnik temperatury aby wentylatory działały prawidłowo.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych