Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

MBP Retina "ghost image"/"burnout"/"image retention" - problem i prośba


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
23 odpowiedzi w tym temacie

#1 ckin

ckin
  • 40 postów

Napisano 30 stycznia 2013 - 23:17

Witam ! Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że dotychczas byłem biernym użytkownikiem forum i jest to mój pierwszy post na MyApple. Mam nadzieję, że nie ostatni :) Wiem, że to zdecydowanie najlepsze forum jabłka w Polsce i wiedza obecnych tutaj jest nie do przecenienia, dlatego proszę o pomoc doświadczonych użytkowników. Do tej pory posiadałem raczej drobne urządzenia z logiem jabłka (3 iPody, iPad, iPhone) i nie sprawiały one żadnych problemów - nie było czym sobie i innym zawracać głowy. W końcu jednak pojawił się problem. I to od razu tego kalibru. Zdecydowałem się na poważny zakup - traf chciał, że w połowie października 2012 roku wylądował u mnie wymarzony MBP Retina. Ale do rzeczy.

Zapewne wszyscy obyci z tematem doskonale zdają sobie sprawę z problemu właściwego dla MBP z Retiną zwanego różnie - "ghost image"/"burnout"/"image retention". Otóż ja do dziś nie byłem go świadomy. Mac służy mi głównie do "ciężkiego" przeglądania internetu, obsługi stron internetowych, portali społecznościowych, muzyki i filmów, prezentacji i pisania tekstów. Gram okazjonalnie. Z programów graficznych korzystam - ale nie w jakiś super profesjonalny sposób i nie intensywnie. Nie zostawiałem też nigdy włączonego jednego tła/grafiki w sposób taki, by zauważyć "wypalenie".

Ale w końcu natrafiłem na ten problem na którymś z angielskojęzycznych forów, sprawdziłem model ekranu. LG. Fatalnie. Idąc za ciosem zrobiłem sobie test z tej stronki - http://test-retina.appspot.com.

Faktycznie. Widoczne wypalone paski po 7 minutach. Zrobiłem restart komputera, włączyłem film, zmieniałem kolory. Po kilkunastu minutach paski zniknęły. Ekran jest OK.

I tu pytanie - czy warto coś z tym robić ? Zaznaczam, że nie jestem grafikiem. Nie przeszkadza mi to tak bardzo. Zwłaszcza, że teraz nie widzę żadnych wypaleń. Ale czy problem nie będzie się pogłebiał ? Czy te paski mogą pojawić się na stałe ? Skoro teraz ich nie ma ? Z tego, co czytałem, to ludzie na zachodzie piszą, że wszystkie ekrany LG tak mają i nawet po 2-krotnych zwrotach mają to samo. A Apple już nie produkuje wersji z ekranem Samsunga.

Chciałbym, aby ten, bądź co bądź kosmicznie drogi sprzęt, posłużył mi przynajmniej 5 lat. Czy w tym czasie coś z takim ekranem może się stać (w sensie może się wypalić na stałe bez użytkowania go do morderczej pracy graficznej) ? Pytam jako totalny laik w takich kwestiach technicznych.

A jeżeli miałbym go zwracać/reklamować - to jakie macie doświadczenia w tej kwestii ? Jak to wygląda na polskim apple-store ? Bo perspektywa zwrotu, czekania niewiadomo-ile (to aktualnie mój jedyny komputer i narzędzie pracy) plus doświadczenia z traktowaniem klienta w polskich serwisach (obojętnie jakiej firmy) obrzydzają mi wszelką aktywność, gdy pomyślę o tej katordze. Przepraszam za długość posta (i być może zły nowy wątek) - ale jest to dla mnie sprawa życia i śmierci. Pozdrawiam i dziękuję za ewentualną pomoc.

#2 anarti

anarti
  • 150 postów
  • SkądAberdeen, UK

Napisano 31 stycznia 2013 - 08:27

problem istnieje, wg niektorych nowsze panele LG sa bez IR. Ja swoj kupilem w listopadzie i mialem LG. Sprawdz sobie komenda jaki masz rzeczywiscie ekran: "So if you can run the following command in terminal it will tell you who the manufacturer is: ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]* Dziwna sprawa z tymi ekranami. Jesli mozesz podejsc do jakiegos serwisu w polsce i zapytac sie co zrobia w takiej sytuacji. Jedna rzecz na pewno, jesli widzisz problem to nie staraj sobie wmowic ze da sie z tym zyc. To jest komp za 10000zl, tutaj nie ma miejsca na kompromisy: )

#3 ckin

ckin
  • 40 postów

Napisano 31 stycznia 2013 - 10:28

Dzięki za odpowiedź. Tak, już wczoraj sprawdziłem komendą symbol i to na pewno LG. Czytałem o tym, że Samsung, pozbawiony paradoksalnie IR, ma gorsze barwy dla wielu osób. Dziwne. I mam dylemat. Niby wada - ale czytam w wielu źródłach (na oficjalnym forum Apple, na yt, na fb) że jak ludziom wymieniają - to znów na LG. I znów z wadą. Niektórzy mieli 3 razy wymienianego Maca i 3 razy była wada. Paranoja. Do tego wiadomo - większość przypadków jest z UK albo USA - tam podejście do reklamacji i klienta jest zupełnie inne. Znając polskie realia (choć jeszcze nigdy nic w Apple nie reklamowałem) będą robić problemy, że moja wina, że to normalne etc. Jakie są Wasze doświadczenia w kwestii reklamacji i podejścia do klienta w Polsce ? Nie chciałbym żadnej naprawy, tylko wymianę na nowy. Ten po zamówieniu szedł do mnie 3 tygodnie z Chin (przez Holandię). I czy jeżeli będą robić jakieś problemy to czy mogę powołać się na "niezgodność towaru z umową" ?

#4 hofi66

hofi66
  • 92 postów

Napisano 31 stycznia 2013 - 10:34

Profesjonalnie zajmuję się fotografią i jestem bardzo wymagający, jeśli chodzi o wyświetlanie. Wczoraj dotarła do mnie nowa Retina po wymianie i jest to Samsung, więc nadal ktoś to produkuje. Za kilka dni, po testach będę wiedział więcej. W tej chwili jest ok. Wymieniałem już 2 razy i poprzednio też był Samsung (nie z powodu matrycy, była ok). Samsung nie ma gorszych barw, to tylko kwestia większej saturacji i potem kalibracji. Generalnie to wysoki poziom.

#5 ckin

ckin
  • 40 postów

Napisano 31 stycznia 2013 - 10:44

hofi66 A czy reklamowałeś i wymieniałeś w Polsce ? Ile trwała procedura i jak do tego podeszli ?

#6 hofi66

hofi66
  • 92 postów

Napisano 31 stycznia 2013 - 10:49

Kupuję w appstore (pl), reklamacja i wymiana po jednym tel. Trzeba tylko czekać na przesyłkę z fabryki, z Shanghaju - ok. 5 dni. Ja to robiłem w okresie 14 dni od daty zakupu, kiedy można każdą rzecz zwrócić. Jaka procedura jest po tym okresie, tego jeszcze nie doświadczyłem.

#7 ckin

ckin
  • 40 postów

Napisano 31 stycznia 2013 - 11:00

No właśnie, w ciagu 14 dni tego nie zauważyłem, Data zamówienia - 26 wrzesień. Przesyłkę wysłali 8 października, dostałem jakieś 3 tygodnie później. Także te 5 dni to chyba odpada...

#8 anarti

anarti
  • 150 postów
  • SkądAberdeen, UK

Napisano 31 stycznia 2013 - 11:37

hofi66 - gratuluje, oby to byl juz TEN ekran ktory ma zostac i TA retina:) Ja ze swojej jestem zadowolony, ogolnie jest ona przedluzeniem zewnetrznego Eizo wiec jakie by kolory nie byly to mi to rybka. Ogolnie musialem skalibrowac ten ekran samsunga na D5800 zeby balansem bieli ten ekran choc troche przypominal D6500 na eizo. Dziwne. Wczesniej na nieslawnym panelu LG po kalibracji do D6500 oba ekrany wygladaly "spot on". ckin - teraz po okresie 14 dni zostaje tylko naprawa, wiec bede ci zmieniali ekran, calego macbooka ci nie zmienia bo jest za pozno. Ja moglem swojego tez oddac ale nie chcialo mi sie czekac na przesylke z shanghaju prawie tygodnia, po 2 dniach mialem kompa spowrotem.

#9 hofi66

hofi66
  • 92 postów

Napisano 31 stycznia 2013 - 11:49

hofi66 - gratuluje, oby to byl juz TEN ekran ktory ma zostac i TA retina:) Ja ze swojej jestem zadowolony, ogolnie jest ona przedluzeniem zewnetrznego Eizo wiec jakie by kolory nie byly to mi to rybka. Ogolnie musialem skalibrowac ten ekran samsunga na D5800 zeby balansem bieli ten ekran choc troche przypominal D6500 na eizo. Dziwne. Wczesniej na nieslawnym panelu LG po kalibracji do D6500 oba ekrany wygladaly "spot on".

ckin - teraz po okresie 14 dni zostaje tylko naprawa, wiec bede ci zmieniali ekran, calego macbooka ci nie zmienia bo jest za pozno. Ja moglem swojego tez oddac ale nie chcialo mi sie czekac na przesylke z shanghaju prawie tygodnia, po 2 dniach mialem kompa spowrotem.

Ja też mam "przedłużenie" w postaci Eizo, na dniach zmieniam na inny model SX2762 i tak chcę zostawić. Rozmawiałem chwilę z p. Tomaszem z mva.pl i on kalibrował Retinę. Stwierdził, że jest zaskakująco liniowa w wyświetleniu a to opinia zawodowca. Pożyjemy, zobaczymy ... Czy po swojej kalibracji uzyskałeś lepszą płynność w gradientach?

#10 anarti

anarti
  • 150 postów
  • SkądAberdeen, UK

Napisano 31 stycznia 2013 - 11:54

Ja też mam "przedłużenie" w postaci Eizo, na dniach zmieniam na inny model SX2762 i tak chcę zostawić. Rozmawiałem chwilę z p. Tomaszem z mva.pl i on kalibrował Retinę. Stwierdził, że jest zaskakująco liniowa w wyświetleniu a to opinia zawodowca. Pożyjemy, zobaczymy ... Czy po swojej kalibracji uzyskałeś lepszą płynność w gradientach?


nie sprawdzalem gradientow niestety. traktuje wyswietlacz laptopa jako cos na czym mozna zdjecia poobrabiac jak sie jest gdzies na wyjezdzie. po ostatnich swietach jak bylem w polsce moge powiedziec ze zdjecia obrobione w lightoroomie na retine wygladaja super na Eizo. Nie trzeba bylo nic poprawiwac - mysle ze to sukces:)

retine kalibrowalem i1 Display 2, ktory juz ma 4 lata, podobno z czasem traci wlasciwosci i blednie kalibruje, to chyba sie dzieje w przypadku mojego. czas na zmiane na i1 display pro, ale puki co nie mam parcia na wydawanie pieniedzy na to:)

tak offtopem:
SX2762 super maszyna, duzy monitor, ja ostatnio kupilem po latach uzywania S1921 (kwadraciak) SX2462 - super sprzet, pomimo full hd rozdzialki, troche mnie jednak drazni to ze elementy ekranowe sa duze:) Ale kolor pierwsza klasa.

#11 dabrowskipawel

dabrowskipawel
  • 24 postów

Napisano 01 lutego 2013 - 11:48

Wczoraj kupowałem w sklepie 2 MacBooki retina mc975. Obydwa miały matrycę LG, po teście z http://test-retina.appspot.com na jednym pasy zostały, a na drugim nie. Wróciłem więc do sklepu i sprzedawca przyniósł nowy. Na miejscu sprawdziliśmy go i też miał pasy, chociaż już mniej widoczne. Sprzedawca przyniósł kolejny (tym razem matryca samsung) i ten był już ok.

Wszystkie MacBooki miały oryginalnie zafoliowane pudełka i plomby na foliach więc nie ma mowy o próbie sprzedaży wadliwego. Zakupy trwały 2 godziny i na 4 MacBooki tylko 2 były sprawne. Wniosek jest taki, że trzeba uważać na te retiny i jeśli już kupować to tylko z odbiorem osobistym.

#12 Devikk

Devikk
  • 35 postów

Napisano 01 lutego 2013 - 13:36

A czy ten problem występuję w MBP z Retiną 13"?

#13 hofi66

hofi66
  • 92 postów

Napisano 01 lutego 2013 - 14:41

Wczoraj kupowałem w sklepie 2 MacBooki retina mc975. Obydwa miały matrycę LG, po teście z http://test-retina.appspot.com na jednym pasy zostały, a na drugim nie. Wróciłem więc do sklepu i sprzedawca przyniósł nowy. Na miejscu sprawdziliśmy go i też miał pasy, chociaż już mniej widoczne. Sprzedawca przyniósł kolejny (tym razem matryca samsung) i ten był już ok.

Wszystkie MacBooki miały oryginalnie zafoliowane pudełka i plomby na foliach więc nie ma mowy o próbie sprzedaży wadliwego. Zakupy trwały 2 godziny i na 4 MacBooki tylko 2 były sprawne. Wniosek jest taki, że trzeba uważać na te retiny i jeśli już kupować to tylko z odbiorem osobistym.


Spróbuj wczytać ten same strony, zdjęcia i pliki graficzne na tych dwóch modelach i napisz, jakie masz wrażenia z wyświetlania kolorów, balansu. Jestem ciekaw. Samsung różni się innym wyświetlaniem nasycenia koloru. Będę wdzięczny za opinie. Pozdrawiam

#14 dabrowskipawel

dabrowskipawel
  • 24 postów

Napisano 01 lutego 2013 - 16:13

Bliżej mi do daltonisty niż do grafika, więc nie jestem kompetentną osobą żeby się wypowiadać na temat barw :wink: Jak postawisz 2 obok siebie to się delikatnie różnią. W LG jest chyba trochę lepszy kontrast, ale to może być naprawdę subiektywna opinia. Jakby się postawiło obok siebie 2 macbooki z matrycą tej samej firmy to pewnie też mogłyby się trochę różnić. Zrobiłem na szybko zdjęcia. Po lewej samsung, po prawej LG. [ATTACH=CONFIG]13507[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]13510[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]13508[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]13509[/ATTACH]

#15 Jeremy

Jeremy
  • 378 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 01 lutego 2013 - 16:33

trochę ot, ale trochę nie: Chciałem kupić Retinie w sklepie iSpot, czy oni mają obowiązek otworzyć pudło przy mnie i jeśli będzie wspomniany efekt, to przynieść następny, i aż do skutku?

#16 anarti

anarti
  • 150 postów
  • SkądAberdeen, UK

Napisano 01 lutego 2013 - 16:43

robiac zdjecia niestety nie da sie pokazac roznic pomiedzy ekrananami, to sa subtelne szczegoly, zauwazalne jedynie dla ludzkiego oka oraz kogos kto juz raz czy dwa wymienial ekran reitny na gwarancji :)

#17 dm76

dm76
  • 2 445 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań

Napisano 01 lutego 2013 - 17:03

trochę ot, ale trochę nie:
Chciałem kupić Retinie w sklepie iSpot, czy oni mają obowiązek otworzyć pudło przy mnie i jeśli będzie wspomniany efekt, to przynieść następny, i aż do skutku?


Jest spory wątek o jakości usług w iSpocie...
Wszystko zależy od sklepu i jego kierownika, w sławnym wątku jest mowa, że możesz sobie otworzyć po zakupie i ew jak ci nie pasuje to zostawić go do serwisu i reklamacji...

#18 hofi66

hofi66
  • 92 postów

Napisano 01 lutego 2013 - 18:00

Może ktoś ma pomysł - mam 3 egzemplarz Retiny z Samsungiem. Każdy zachowywał się nieco inaczej. Mam go od 2 dni i zaczyna się robić problem, ale nie wiem z czego to wynika. Po wybudzeniu jest problem z touchpadem - działa częściowo - nie mogę nic kliknąć, wybrać, sam zaznacza większy obszar tekstu na ekranie. Działa minimalizowanie okien (gesty itd.) Dopiero ponowne uśpienie i wybudzenie powoduję, że touch wraca do normalnej pracy. O co tu chodzi? Klawiatura też jakoś wariuje, niby działa ale nie do końca. Może ktoś się z tym spotkał i wie, czym to jest spowodowane. Będę zobowiązany. Nie chcę 4 egzemplarza, jestem szczerze zmęczony tym cyrkami. Pozdrawiam

#19 ckin

ckin
  • 40 postów

Napisano 01 lutego 2013 - 19:10

Hofi66 - spróbuj otworzyć activity monitor i zabić proces docka. Czy po tym touchpad działa normalnie ?

Powszechnym problemem jest to, że po wybudzeniu ze stanu uśpienia nie działają multigesty. Może to jest jakaś wersja tego problemu ? Dziwne, że jeszcze tego nie załatali, bo to dość poważny i irytujący bug. Pomaga zabicie procesu docka albo reset PRAM.

No to mnie nie pocieszyliście - wychodzi na to, że nawet jak im oddam kompa to mogę dostać znów ten z wadą, bo cała procedura odbędzie się pewnie przez kuriera (nie wiem, jeszcze nie dzwoniłem do nich), bez możliwości osobistego sprawdzenia. I ten cyrk może się ciągnąć miesiącami.

Dodatkowo - zrobiłem jeszcze jeden test ekranu Retina MBP (rMBP) image-retention test

Pojawiły mi się 2 jaśniejsze obszary bliżej lewej dolnej krawędzi - nie wypalone piksele, tylko jakby smugi, widoczne tylko na jasnym tle. Wspaniale...

#20 hofi66

hofi66
  • 92 postów

Napisano 01 lutego 2013 - 19:22

Tutaj jest ten problem opisany i metody rozwiązania. Sprawdzę. - https://discussions.....art=0&tstart=0

Może problem wynika z tego, że system na który pracuję 2 dni w 3 egzemplarzu pochodzi jeszcze z kopii Time Machine z 1-szego i 2-giego egzemplarza razem razem. Gdzieś jakieś błędy powstały czy coś ...

- - - Połączono posty - - -

Hofi66 - spróbuj otworzyć activity monitor i zabić proces docka. Czy po tym touchpad działa normalnie ?

Powszechnym problemem jest to, że po wybudzeniu ze stanu uśpienia nie działają multigesty. Może to jest jakaś wersja tego problemu ? Dziwne, że jeszcze tego nie załatali, bo to dość poważny i irytujący bug. Pomaga zabicie procesu docka albo reset PRAM.

No to mnie nie pocieszyliście - wychodzi na to, że nawet jak im oddam kompa to mogę dostać znów ten z wadą, bo cała procedura odbędzie się pewnie przez kuriera (nie wiem, jeszcze nie dzwoniłem do nich), bez możliwości osobistego sprawdzenia. I ten cyrk może się ciągnąć miesiącami.

Dodatkowo - zrobiłem jeszcze jeden test ekranu Retina MBP (rMBP) image-retention test

Pojawiły mi się 2 jaśniejsze obszary bliżej lewej dolnej krawędzi - nie wypalone piksele, tylko jakby smugi, widoczne tylko na jasnym tle. Wspaniale...


Ożesz ... Rozumiem Cię, naprawdę ... W którym egzemplarzu z LG czy Samsung?

#21 ckin

ckin
  • 40 postów

Napisano 01 lutego 2013 - 20:06

W moim egzemplarzu z LG. Nie dość, że retention, to jeszcze białe plamki. Na razie tylko 2 - ale to jest po prostu skandal... W poniedziałek zaczynam całą zabawę. Najgorsze jest to, że muszę wyczyścić kompa ze wszystkich danych i synchronizacji - bo im nie oddam przecież z loginami... Masakra. Ten ekran to coś cudownego, ale tylko jak działa... No nic, będę meldował co i jak.

#22 ckin

ckin
  • 40 postów

Napisano 20 lutego 2013 - 15:08

Zgodnie z obietnicą piszę, jak się zakończyła cała sprawa. Infolinia Apple -> blebleble tylko wsparcie telefoniczne, nie wymieniamy na nowy, tu ma Pan numer do Cortlanda (trochę słabo, że to ja mam wszystko ustalać i wykonywać kilka telefonów podczas gwarancji, a nie oni, ale cóż - trudno). Infolinia Cortland -> proszę wysłać kurierem, zdiagnozujemy i damy znać. Kurier przyszedł następnego dnia, po 24h Mac był u nich. W ciągu 2 dni roboczych zdiagnozowali i potwierdzili wadę Retiny. Clamshell do wymiany. Na szczęście z magazynu Apple'a szedł tylko 2 dni. Kolejne 2 dni wymiana. I wysyłka do mnie. Wszystko dość sprawnie i w miarę szybko. Cała procedura zajęła jakieś 1,5 tygodnia (włączając weekendy). Dostałem ekran Samsunga. Na razie wszystko OK, mam nadzieję, że nie wyjdą żadne wady. Nie widzę specjalnej różnicy - ale może dlatego, że nie mam możliwości porównania. Niesmak pozostał. Następnym razem nie kupię 1 generacji żadnego produktu - za duże ryzyko "chorób wieku dziecięcego". Dziękuję wszystkim za pomoc i dyskusję.

#23 dabrowskipawel

dabrowskipawel
  • 24 postów

Napisano 22 lutego 2013 - 17:10

Wczoraj kupowałem w sklepie 2 MacBooki retina mc975. Obydwa miały matrycę LG, po teście z http://test-retina.appspot.com na jednym pasy zostały, a na drugim nie. Wróciłem więc do sklepu i sprzedawca przyniósł nowy. Na miejscu sprawdziliśmy go i też miał pasy, chociaż już mniej widoczne. Sprzedawca przyniósł kolejny (tym razem matryca samsung) i ten był już ok.

Wszystkie MacBooki miały oryginalnie zafoliowane pudełka i plomby na foliach więc nie ma mowy o próbie sprzedaży wadliwego. Zakupy trwały 2 godziny i na 4 MacBooki tylko 2 były sprawne. Wniosek jest taki, że trzeba uważać na te retiny i jeśli już kupować to tylko z odbiorem osobistym.


Wchodzę na stronę i widzę, że sklep wymienił już matryce i sprzedaje je w całkiem dobrej cenie. Apple MacBook Pro Retina 15" i-Sklep.com.pl - iPhone, iPad, MacBook, iMac i inne
Na pierwszy rzut oka wygląda podejrzanie bo nowy i już z serwisu, ale jeśli miałbym teraz kupować retinę to bym się zastanowił.

#24 anarti

anarti
  • 150 postów
  • SkądAberdeen, UK

Napisano 07 marca 2013 - 19:55

nie wiem jak w u polskich przedstawicieli apple, ale w Apple Store przy naprawach zawsze sie pytaja czy chce podac haslo do uzytkownika lub czy serwisanci maja korzystac z konta goscia.

nie ma sensu czyscic kompa na te pare dni.

ckin - fajnie ze sprawa sie tak zakonczyla. ja mysle ze pomimo problemow, serwisy odwalaja dobra robote. apple strzelil sobie w stope tym IR problemem w retinach.

dodam ze mam Smasunga po wymianie, i tez jest IR :) Mialem kiedys okienko skypa przez pol godziny otwarte na ekranie (pracuje na monitorze zewnetrznym) i po przesunieciu okienka widzialem ghosta ktory zniknal w sekundzie po odswiezeniu ekranu.

Nie przjemuje sie tym, gwarancja jeszcze 2,5 roku (apple care) wiec jak cos bedzie zle to wymienia znowu:)




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych