Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Środowisko developerskie pod Mac'a


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
9 odpowiedzi w tym temacie

#1 KirkoR

KirkoR
  • 4 postów
  • SkądOświęcim / Warszawa

Napisano 13 czerwca 2007 - 10:47

Witam wszystkich. Na początku zaznaczę, że przeczytałem wszystkie wątki na forum odnośnie początków programowania pod Mac'iem ale nie znalazłem tam odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Aktualnie programuję pod Linuxem w C/C++, Python, PHP, Java. Liznąłem również kilka innych języków dla zabawy. W najbliższym czasie będę musiał zacząć pisać w mojej firmie programy pod Mac'a oraz pluginy do różnych Mac'owych programów, potrzebuję więc dobrego IDE (zakładam, że kompilator to GCC - chyba, że Apple dostarcza jakiś kompilator) oraz dokumentacji systemu. Oczywiście Mac to Unix i ma wiele wspólnego z Linuxem, ale są między nimi różnice, które chce poznać. Czy Apple udostępnia darmowe narzędzia dla programistów, biblioteki i dokumentację? Jak wygląda sytuacja? Oraz ewentualne budowanie pakietów i zależności pod Maca - jak to się robi i czy w ogóle coś takiego istnieje? Pytań troszkę jest, może trochę nieusystematyzowane, ale mam nadzieje, że widzicie w tym sens ;)

#2 macdesk

macdesk
  • 849 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 13 czerwca 2007 - 10:55

Wszystko znajdziesz na http://developer.apple.com/
Rejestracja jest darmowa, możesz pobrać instalkę Xcode (kompletne IDE), wszelką dokumentację itp itd. Wszystko jest za darmo.

#3 Chilon

Chilon
  • 1 930 postów

Napisano 13 czerwca 2007 - 11:03

Witam wszystkich. Na początku zaznaczę, że przeczytałem wszystkie wątki na forum odnośnie początków programowania pod Mac'iem ale nie znalazłem tam odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.

Z dalszej części wypowiedzi można wnioskować inaczej.

Oczywiście Mac to Unix i ma wiele wspólnego z Linuxem,)

Stefan by się obraził.

Ale do tematu powracając XCode jeśli chcesz ładny interfejs i dobrą dokumentację.
Dashcode może Ci się przydać do małych programików/skryptów.
I ogólnie na dzień dobry dostajesz możliwość pisania skryptów w powłoce tcsh/bash/sh do tego perl, python ...

#4 KirkoR

KirkoR
  • 4 postów
  • SkądOświęcim / Warszawa

Napisano 13 czerwca 2007 - 11:20

Unix i Linux mają podobne założenia, oczywiście ta wizualna strona i użytkowa jest zupełnie inna, ale moim zdaniem więcej łączy te dwa systemy niż dzieli ;) Co do XCode - czy trzeba w nim pisać używając API Mac'a czy nie ma problemu z dokładaniem bibliotek (np. GTK+). I jak wygląda pakietowanie, kompilowanie z użyciem 'make' itd.?

#5 Chilon

Chilon
  • 1 930 postów

Napisano 13 czerwca 2007 - 11:38

Nie wiem, nie mam pojęcia jak to jest z XCode czytałem dokumentacje od tak żeby sprawdzić co tam jest ciekawego. Sam osobiście jeśli muszę coś napisać to zbędne mi jest gui, rozumiem jednak przyzwyczajenia do GKT które świetnie ułatwia sprawę własnie interface ;) Zdania jednak jestem, że jak pisać to pisać tak aby to działało w miare natywnie bo do gtk chyba jezcze będziesz potrzebował x11 ;)

#6 KirkoR

KirkoR
  • 4 postów
  • SkądOświęcim / Warszawa

Napisano 13 czerwca 2007 - 12:06

Nie wiem jak to jest rozwiązane w Mac'u, będę musiał to poznać wszystko.

#7 heretique

heretique
  • 334 postów
  • SkądKraków

Napisano 17 czerwca 2007 - 13:41

To ja może krótko wyjaśnię co i jak:

podstawowym środowiskiem jest Xcode. Podstawowym językiem programowania jest (niestety :) ) Objective-C, czyli obiektowa wersja języka C w nieco inny sposób niż C++. Trzeba się nauczyć i przyzwyczaić, bo jest troszkę inne niż C++, ale nie gorsze - język jest do nauczenia się w jeden wieczór :) Objective C można jakoś łączyć z C++ (tworzyć/wywołać obiekty jednego z poziomu drugiego), więc istniejący kod C++ można wykorzystać.

Pisanie w Objective-C jest jedyną drogą dostępu do biblioteki Cocoa, czyli tego, co czyni wygląd GUI Maców takim jaki jest. Istnieje jeszcze stare API o nazwie Carbon (w języku C), ale jego należy unikać, bo być może powoli będzie wycofywane.

Jest jeszcze dobrze wspierana Java, jest Swing i SWT, znane środowiska do Javy (Eclipse, Netbeans) są w wersjach Mac OS X.

Zabierając się do pisania software na Maki warto się zapoznać bliżej z przyjętą estetyką systemu - jest to bardzo ważne, bo chociaż nie ma przymusu, developerzy się tych reguł trzymają - i dlatego Makowe programy troszeczke się różnią w szczegółach. Zwróć uwagę np. na układ kontrolek w oknach dialogowych.

Ponadto jest oczywiście python, ruby (zainstalowane z systemem), jeśli bardzo zależy na przenośności, jest oficjalna dystrybucja QT. GTK+ pewnie jakieś jest (bo w końcu jest i GIMP), ale trzeba przyznać, że "obce" biblioteki GUI wyglądają trochę kulawo i niezgrabnie przy Cocoa. ;-)

Na początek, jak przedpiszca, polecam http://developer.apple.com/ jest dużo przykładów, artykułów. Na początek proponuję:

Getting started with Cocoa

#8 KirkoR

KirkoR
  • 4 postów
  • SkądOświęcim / Warszawa

Napisano 18 czerwca 2007 - 08:53

heretique -> dzięki za długą wypowiedź :) faktycznie zainteresowałem się już stroną dla developerów na apple.com Czy python i ruby mają biblioteki do Cocoa? Aby móc pisać GUI zgodne z systemem? Czy są jakieś GUI Designery -> jak choćby GLADE dla GTK+? I tak btw. pozdrawiam Kraków (moje rodzime okolice) :-) A i jeszcze jedno, czy są strony community na temat rozwoju oprogramowania pod Mac'a?

#9 dzaku

dzaku
  • 665 postów

Napisano 18 czerwca 2007 - 09:37

[QUOTE=KirkoR;322211]

Czy python i ruby mają biblioteki do Cocoa? Aby móc pisać GUI zgodne z systemem? Czy są jakieś GUI Designery -> jak choćby GLADE dla GTK+?

[\QUOTE]


Ruby:
http://rubycocoa.sou...ge.net/HomePage

Python:
http://developer.app...coa/pyobjc.html

Zawsze mozna tez pewnie powalczyc z wx-widgets.

A GUI designer jest w XCode, tylko nie wiem, jak wyglada wspolpraca z czyms innym niz Objective-C.
[quote]

A i jeszcze jedno, czy są strony community na temat rozwoju oprogramowania pod Mac'a?[/QUOTE]

Np. cos takiego:
http://www.cocoadev.com/

i w sumie troche innych tez jest.

#10 krzyspmac

krzyspmac
  • 152 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 19 czerwca 2007 - 12:13

A GUI designer jest w XCode, tylko nie wiem, jak wyglada wspolpraca z czyms innym niz Objective-C.

Interface Builder (IB) działa tylko z aplikacjami, które umieją czytać pliki .NIB, czyli Carbon i Cocoa.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych