Środowisko developerskie pod Mac'a
#1
Napisano 13 czerwca 2007 - 10:47
#2
Napisano 13 czerwca 2007 - 10:55
Rejestracja jest darmowa, możesz pobrać instalkę Xcode (kompletne IDE), wszelką dokumentację itp itd. Wszystko jest za darmo.
#3
Napisano 13 czerwca 2007 - 11:03
Z dalszej części wypowiedzi można wnioskować inaczej.Witam wszystkich. Na początku zaznaczę, że przeczytałem wszystkie wątki na forum odnośnie początków programowania pod Mac'iem ale nie znalazłem tam odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.
Stefan by się obraził.Oczywiście Mac to Unix i ma wiele wspólnego z Linuxem,)
Ale do tematu powracając XCode jeśli chcesz ładny interfejs i dobrą dokumentację.
Dashcode może Ci się przydać do małych programików/skryptów.
I ogólnie na dzień dobry dostajesz możliwość pisania skryptów w powłoce tcsh/bash/sh do tego perl, python ...
#4
Napisano 13 czerwca 2007 - 11:20
#5
Napisano 13 czerwca 2007 - 11:38
#6
Napisano 13 czerwca 2007 - 12:06
#7
Napisano 17 czerwca 2007 - 13:41
podstawowym środowiskiem jest Xcode. Podstawowym językiem programowania jest (niestety ) Objective-C, czyli obiektowa wersja języka C w nieco inny sposób niż C++. Trzeba się nauczyć i przyzwyczaić, bo jest troszkę inne niż C++, ale nie gorsze - język jest do nauczenia się w jeden wieczór Objective C można jakoś łączyć z C++ (tworzyć/wywołać obiekty jednego z poziomu drugiego), więc istniejący kod C++ można wykorzystać.
Pisanie w Objective-C jest jedyną drogą dostępu do biblioteki Cocoa, czyli tego, co czyni wygląd GUI Maców takim jaki jest. Istnieje jeszcze stare API o nazwie Carbon (w języku C), ale jego należy unikać, bo być może powoli będzie wycofywane.
Jest jeszcze dobrze wspierana Java, jest Swing i SWT, znane środowiska do Javy (Eclipse, Netbeans) są w wersjach Mac OS X.
Zabierając się do pisania software na Maki warto się zapoznać bliżej z przyjętą estetyką systemu - jest to bardzo ważne, bo chociaż nie ma przymusu, developerzy się tych reguł trzymają - i dlatego Makowe programy troszeczke się różnią w szczegółach. Zwróć uwagę np. na układ kontrolek w oknach dialogowych.
Ponadto jest oczywiście python, ruby (zainstalowane z systemem), jeśli bardzo zależy na przenośności, jest oficjalna dystrybucja QT. GTK+ pewnie jakieś jest (bo w końcu jest i GIMP), ale trzeba przyznać, że "obce" biblioteki GUI wyglądają trochę kulawo i niezgrabnie przy Cocoa. ;-)
Na początek, jak przedpiszca, polecam http://developer.apple.com/ jest dużo przykładów, artykułów. Na początek proponuję:
Getting started with Cocoa
#8
Napisano 18 czerwca 2007 - 08:53
#9
Napisano 18 czerwca 2007 - 09:37
Czy python i ruby mają biblioteki do Cocoa? Aby móc pisać GUI zgodne z systemem? Czy są jakieś GUI Designery -> jak choćby GLADE dla GTK+?
[\QUOTE]
Ruby:
http://rubycocoa.sou...ge.net/HomePage
Python:
http://developer.app...coa/pyobjc.html
Zawsze mozna tez pewnie powalczyc z wx-widgets.
A GUI designer jest w XCode, tylko nie wiem, jak wyglada wspolpraca z czyms innym niz Objective-C.
[quote]
A i jeszcze jedno, czy są strony community na temat rozwoju oprogramowania pod Mac'a?[/QUOTE]
Np. cos takiego:
http://www.cocoadev.com/
i w sumie troche innych tez jest.
#10
Napisano 19 czerwca 2007 - 12:13
Interface Builder (IB) działa tylko z aplikacjami, które umieją czytać pliki .NIB, czyli Carbon i Cocoa.A GUI designer jest w XCode, tylko nie wiem, jak wyglada wspolpraca z czyms innym niz Objective-C.
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych