Hej
wiem, że to z iOS nie ma nic wspólnego, ale cóż, odpowiedzcie zanim moderatorzy skasują ;P oczywiście żartuję, a na serio, pytam tutaj, ponieważ pytanie skierowane jest do developerów.
Z pewnością wielu z Was programuje, lub otarło się o tworzenie aplikacji na Androida. Mam więc do Was następujące pytania i bardzo dziękuję za odpowiedzi:
1. W czym na Maku (ew. Windows) programujecie na tę platformę? Czy środowisko jest podobne jak na Maku - klikam Run i uruchamia mi się program na urządzeniu z Androidem? Jakiś symulator symulujący wiele telefonów? hmm?
2. Urządzeń z Androidem musi być multum (chociaż z nazwy nie znam żadnego, bo dotychczas się tym nie interesowałem), pewnie każdy ma inną rozdzielczość, ratio wyświetlacza, wersję systemu, być może jakieś modyfikacje tego systemu pod telefon (nie związane z hackami, tylko producentem). Jak wygląda tworzenie oprogramowania na Android - czy trzeba mieć arsenał różnych urządzeń aby dobrze przetestować wykonywany program?
3. W szczególności jak wygląda tworzenie programu przy różnych rozdzielczościach? Jest on skalowany, dodawane są czarne paski, czy w podobny sposób jak w iOS wykorzystywany jest autosizing? Wszelkie wartości jeżeli chodzi o layout podaję więc w bezwzględnych pikselach, czy procentach od krawędzi? Jeżeli np. w tle chciałbym wyświetlić jakiś obrazek w PNG, jakich musiałby być on wymiarów?
4. Czytałem o wielu aplikacjach, które za jednym zamachem kodują aplikację na Objective-C i Androida - czy macie z tym jakieś doświadczenie (w szczególności dla Maca, ale Windows też nie pogardzę)? Jak ma się stabilność takich aplikacji, czy w pełni wykorzystują cechy poszczególnych urządzeń, czy raczej wychodzą z tego aplikację troszkę słabsze w porównaniu do natywnie napisanych produktów? Słyszałem (ale tylko słyszałem i nic więcej) o narzędziach deweloperskich w których tworzy się kod w Javie i on jest portowany Objective-C, a czy jakoś da się na odwrót, bo w moim przypadku ObjC jest mocną stroną (supermocną).
5. I dochodzimy do meritum: jakie urządzenia (liczba mnoga) powinienem kupić aby móc dobrze przetestować oprogramowanie. Nie zależy mi na fajnych gadżetach, dzwonkach w tym telefonie/odtwarzaczu/tablecie ale o samej przydatności dla developerów. Koniecznie musi być tablet no i coś z mniejszym ekranem.
Ogromne dzięki za wyczerpujące odpowiedzi.
Krzysztof

Programowanie Android :)
Started by
_krzysiek
, 09 Apr 2011 20:17
7 replies to this topic
#1
Posted 09 April 2011 - 20:17
#2
Posted 09 April 2011 - 20:20
1. Jest SDK do ściągnięnią ze strony projektu w wersji dla MacOS - http://developer.and.../sdk/index.html
2. Symulatory danej wersji Androida
3.Z tego co wiem to jest autosizing lub zależy to od producenta.
5. Polecam Hero, cena przystępna a można wgrywać ROM'y oparte na szerokiej gamie systemów, ten HTC obsługuje spokojnie robiciki w wersjach od 1,5 do 2.2.
Mam nadzieję, że chociaż troszkę pomogłem. Na stronach google jest bardzo dużo dokumentacji, która jest dobrze posegregowana, zachęcam do przeglądnięcia.
2. Symulatory danej wersji Androida
3.Z tego co wiem to jest autosizing lub zależy to od producenta.
5. Polecam Hero, cena przystępna a można wgrywać ROM'y oparte na szerokiej gamie systemów, ten HTC obsługuje spokojnie robiciki w wersjach od 1,5 do 2.2.
Mam nadzieję, że chociaż troszkę pomogłem. Na stronach google jest bardzo dużo dokumentacji, która jest dobrze posegregowana, zachęcam do przeglądnięcia.
#3
Posted 10 April 2011 - 09:14
"3.Z tego co wiem to jest autosizing lub zależy to od producenta."
Jest autosizing wartości width i height można podawać w procentach
#4
Posted 10 April 2011 - 10:38
To się podepnę...
Androida darzę ogromną niechęcią i zadaję pytanie ze wstrętem, ale może przy planowaniu projektów nie tylko dla elit ale i dla pospólstwa się wiedza przyda ;-) ;-)
Czy w tym fregmentoidze jest coś jak In App Purchase (zakup dóbr wirtualnych - nie subskrypcja)?
Odpowiednik Push chyba jest...
Jak to jest, że praktycznie każdy program pisany na obie platformy wygląda na fragmentoidzie gorzej? Taka specyfika platformy, kiepskie narzędzia czy lenistwo deweloperów?
I to na razie tyle - idę umyć ręce i zdezynfekuję klawiaturę. Pomyślę też o przepłukaniu ust i mózgu (za pośrednictwem układu pokarmowego i krwionośnego) jakimś rozpuszczalnikiem organicznym aby się od fragmentoidzić ;-)
Androida darzę ogromną niechęcią i zadaję pytanie ze wstrętem, ale może przy planowaniu projektów nie tylko dla elit ale i dla pospólstwa się wiedza przyda ;-) ;-)
Czy w tym fregmentoidze jest coś jak In App Purchase (zakup dóbr wirtualnych - nie subskrypcja)?
Odpowiednik Push chyba jest...
Jak to jest, że praktycznie każdy program pisany na obie platformy wygląda na fragmentoidzie gorzej? Taka specyfika platformy, kiepskie narzędzia czy lenistwo deweloperów?
I to na razie tyle - idę umyć ręce i zdezynfekuję klawiaturę. Pomyślę też o przepłukaniu ust i mózgu (za pośrednictwem układu pokarmowego i krwionośnego) jakimś rozpuszczalnikiem organicznym aby się od fragmentoidzić ;-)
#5
Posted 10 April 2011 - 10:51
1) jest In-App purchase od kilku tygodni (oczywiście niedostępny dla developerów z polski, podobnie jak niedostępna jest sprzedaż aplikacji w Android Market...)
2) jest odpowiednik Push - nazywa się to C2DM (Cloud To Device Messaging)
3) narzędzia developerskie są fatalne - to gorzka prawda...
Pozdrawiam,
Grzesiek
#6
Posted 12 April 2011 - 18:22
Nikt nie wspomniał o maszynkach do kompilacji programu na kilka platform. Wiem, że kilka firm takich jak GameLion ma takie cudeńka, ale nie sądzę, żeby ktokolwiek takie coś udostępniał.
Symulator Androida jest fatalny. Mam przyjaciela który robi programy na robota i radzi tego badziewia nawet nie tykać. Testowanie odbywa się tylko i wyłącznie na sprzęcie. Odnośnie sprzętu to polecam (tak jak kolega wyżej) HTC G1. Fajny sprzęcik za niewielkie pieniądze. Odnośnie tabletu to masz spory wybór... Kilkadziesiąt rodzajów chinoli na allegro... Ja bym raczej tego nie tykał mimo niskiej ceny (nawet 250zł za nowy sprzęt)
Chociaż z drugiej strony jeżeli aplikacja będzie fajnie śmigała na takim tandetnym sprzęcie, będzie też dobrze na troche droższych maszynkach.

#7
Posted 12 April 2011 - 18:27
tabletów w pięciu smakach nie jadam!
#8
Posted 13 April 2011 - 07:53
Jako doświadczony user androida, który próbował pisać aplikację, ale wolał wrócić do php spróbuję cię troszkę oświecić:
1. Pobierasz SDK z Android Developers Możesz tam samemu sobie tworzyć "wirtualne telefony", czyli AVD. Ja jako użytkownik prehistorycznego PieCyka wolę podłączyć telefon w trybie debugowania. Po kliknięciu na "testuj aplikację" appka w kilka sekund instaluje się i uruchamia na fonie, a nie ładuje się emulator.
2. Zależy jaką aplikację piszesz. Jeśli jakiegoś pasjansa, to wystarczy jeden oraz różne rozdzielczości na AVD. Jeśli chcesz napisać jakiegoś crysisa, to lepiej kupić wszystkie fony z wyższej pułki. Będziesz musiał każdą lepszą grę optymalizować do wszystkich rozdzielczości i procesorów.
3. nie wiem
4. nie wiem
5. Google nexus s (android dev phone), szajsung galaxy s (jest bardzo wybredny jeśli chodzi o aplikacje), tablet wg upodobania i jakiś starszy fon z niższą rozdzielczością i słabszymi bebechami. Możesz zamiast sgs kupić cośz ekranem qHD, bo użytkownicy szajsunka są przyzwyczajeni do pisania w komentarzach "na sgs 2.2 nie działa".
A jeśli chodzi o dostępność marketu dla polaków, to bez problemu można spotkać polskie aplikacje.
Jeśli szukasz jakiejś książki,to popatrz na to: "Android 2. Tworzenie aplikacji" - Książka, kurs - Sayed Hashimi, Satya Komatineni, Dave MacLean - Wydawnictwo Helion, księgarnia helion.pl
1. Pobierasz SDK z Android Developers Możesz tam samemu sobie tworzyć "wirtualne telefony", czyli AVD. Ja jako użytkownik prehistorycznego PieCyka wolę podłączyć telefon w trybie debugowania. Po kliknięciu na "testuj aplikację" appka w kilka sekund instaluje się i uruchamia na fonie, a nie ładuje się emulator.
2. Zależy jaką aplikację piszesz. Jeśli jakiegoś pasjansa, to wystarczy jeden oraz różne rozdzielczości na AVD. Jeśli chcesz napisać jakiegoś crysisa, to lepiej kupić wszystkie fony z wyższej pułki. Będziesz musiał każdą lepszą grę optymalizować do wszystkich rozdzielczości i procesorów.
3. nie wiem
4. nie wiem
5. Google nexus s (android dev phone), szajsung galaxy s (jest bardzo wybredny jeśli chodzi o aplikacje), tablet wg upodobania i jakiś starszy fon z niższą rozdzielczością i słabszymi bebechami. Możesz zamiast sgs kupić cośz ekranem qHD, bo użytkownicy szajsunka są przyzwyczajeni do pisania w komentarzach "na sgs 2.2 nie działa".
A jeśli chodzi o dostępność marketu dla polaków, to bez problemu można spotkać polskie aplikacje.
Jeśli szukasz jakiejś książki,to popatrz na to: "Android 2. Tworzenie aplikacji" - Książka, kurs - Sayed Hashimi, Satya Komatineni, Dave MacLean - Wydawnictwo Helion, księgarnia helion.pl
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users