I. Baza - zalana wodą klawiatura, której nie dosuszyłem we właściwym czasie i niestety przestały kontaktować klawisze
II. Narzędzia:
- klucz ampulowy do rozkręcenia obudowy
- śrubokręt "krzyżakowy" (tak zwany "philips") do rozkręcenia bebechów klawiatury
- miernik, dzięki któremu będziemy mogli dokładnie zlokalizować uszkodzenie
- taśma samoprzylepna, można wykorzystać papierową malarską, lub podobnie działające "wynalazki" takie jak np. kartki Post-it z rolki (podklejone na całej powierzchni)
Nie polecam foliowych taśm klejących (scotch), ze względu na rodzaj kleju który się w ich przypadku stosuje (mało odporny na wilgoć)
- lakier przewodzący. Dostępne jest kilka produktów, ja użyłem lakieru grafitowego firmy AG Chemia, jest też inny (bodaj na bazie srebra) firmowany przez innego krajowego producenta - Amepox. Należy pamiętać że jest kilka rodzajów tego specyfiku, między innymi (bardziej popularny na Allegro) lakier do naprawy ogrzewania szyb. Teoretycznie należy korzystać z dedykowanego lakieru (zresztą tańszego) przeznaczonego do niskonapięciowych obwodów.
- lampka z żarówką o mocy 100W
- pędzelek lub inne narzędzie do naniesienia lakieru - ja wykorzystałem wykałaczkę :"P
III. Naprawa.
1. Przy pomocy klucza ampulowego odkręcamy trzy śruby umieszczone na spodniej stronie klawiatury:

2. Teraz można wyjąć klawiaturę z obudowy. Należy przy tym pamiętać o odłączeniu dwóch taśm wpiętych w spodnią część obudowy, gdzie znajduje się też kabel i HUB:

Taśmy po prostu wysuwa się z gniazd, są wpięte "na wcisk" bez użycia żadnych zapinek czy zatrzasków.
3. Następnie czeka nas odkręcenie 33 śrubek mocujących spodnią, metalową płytę do panelu klawiatury:

Tu mała uwaga - klawiatura jest zbudowana tak, że pod panelem z klawizszami umieszczone są gumowe "grzybki" przekazujące nacisk klawiszy na folię z napylonymi na niej ścieżkami przewodzącymi. Całość dociska metalowa płyta pokazana powyżej. Problemem są owe gumowe "grzybki" które łatwo rozsypać przy rozbieraniu klawiatury (a jest ich tyle co klawiszy, czyli ponad setka :"P )
Dlatego najlepiej jest przy rozkręcaniu klawiatury zacząć od środkowych śrub, i na sam koniec zostawić śrubki znajdujące się w skrajnych bocznych pozycjach. Przed odkręceniem ostatnich śrub klawiaturę najlepiej położyć na czymś płaskim (np. podłodze) i dopiero wtedy zabrać się za demontaż ostatnich śrubek. Oszczęzi to nam szukania rozsypanych fragmentów klawiatury.
4. Po odkręceniu ostatnich śrubek całość wygląda tak:

5. Teraz możemy zdjąć blachę dociskającą i dobrać się do "serca" klawiatury:

Folia zbudowana jest z dwóch warstw na których napylone są ścieżki, oraz izolatora pomiędzy nimi, w którym zrobione są dziurki w miejscach klawiszy. Uszkodzona może być górna lub dolna warstwa - w ustaleniu czego pomoże nam wcześniejsze sprawdzenie, które dokładnie przyciski nie działają.
W moim przypadku kłopotem były klawisze: prawy shift, strzałka w górę, kolejno klawisze numeryczne 4, 5, 6 oraz plus.
Pozwoliło to namierzyć felerną ścieżkę:

7. Kolejnym etapem jest znalezienie przybliżonego miejsca uszkodzenia ścieżki. Oczywiście będzie ono gdzieś pomiędzy ostatnim działającym przyciskiem a pierwszym który nie kontaktuje. Pewną pomocą jest to, że uszkodzone ścieżki zwykle są wyraźnie ciemniejsze od naturalnego (srebrzystego) koloru, wokół zalanych miejsc tworzy się zresztą rdzawy osad. Na zdjęciu widać jak to mniej więcej wygląda:

Aby ustalić dokładnie miejsce uszkodzenia należy posłużyć się miernikiem. ścieżki nie są izolowane w żaden sposób, więc przewodność można mierzyc dotykając ich w którymkolwiek miejscu. W moim przypadku przerwa wystąpiła na zaznaczonym odcinku:

8. Wreszcie możemy przystąpić do naprawy. Aby nanieść lakier tylko tam gdzie trzeba, należy okleić wybrany fragment papierową taśmą:

potem otwieramy lakier...

... i nanosimy go na przerwaną ścieżkę:
http://img83.imagesh...wanielw5.th.jpg
http://img86.imagesh...owanebm2.th.jpg
9. teraz należy umieścić naprawiany element w spokojnym miejscu i pozwolić mu wyschnąć. Nie wiem jak dla lakierów innych firm, ale dla produktu którego ja używałem, należy lakier "wygrzać" przez półtorej godziny pod 100W żarówką:
http://img80.imagesh...waniery8.th.jpg
10. Po zdjęciu papierowej okleiny całość wygląda następująco:
http://img84.imagesh...ierkiym5.th.jpg
11. Teraz zostaje nam złożyć klawiaturę (czyli wykonać czynności 1 - 5 w odwrotnej kolejności)
UWAGI:
Teoretycznie ścieżki są wykonane z metalu, nie próbujcie ich jednak naprawiać cyną - jedyne co można w ten sposób uzyskać to przepalenie dziur w folii.
Nawet jeśli tak jednak się stanie, klawiaturę można jeszcze uratować - lakier zarówno naprawia jak i odtwarza ścieżki.