Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

logic i odwrotność fazy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
25 odpowiedzi w tym temacie

#1 electroblack

electroblack
  • 172 postów
  • SkądKatowice

Napisano 08 marca 2010 - 10:21

witam tym razem pytanie z beczki pt faza. problem jest nastepujacy: gra pad... jedna z barw fabrycznych FM8 .. na mierniku korelacji przed modyfikacją pokazuje sie ze jest ledwo w fazie. zapinam wtyczke gain i monofonizuje go.... pad traci na chcarakterze.... natomiast kiedy odwracam fazy ....pad dalej pozostaje jakby nie w fazie.... co tym zrobic?

#2 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 08 marca 2010 - 21:16

Nic. jeżeli jeden instrument w miksie wylatuje poza granice goniometra to nic się nie dzieje. Chyba, że jest to JEDYNY instrument piosenki. Pytanie: po co monofonizujesz ten pad? Jeżeli jest to NIEZBĘDNE do produkcji, to dodaj trochę pogłosu/echa/chorusa na pad mono i powinno być ok.

#3 electroblack

electroblack
  • 172 postów
  • SkądKatowice

Napisano 08 marca 2010 - 23:23

ok. tylko jak go gram to ten pad jakby sciaga faze. to znaczy mocno zmienia biegun , przez co utwor wydaje sie cały nie w fazie. poziomy głośnosci sa w normie.

#4 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 08 marca 2010 - 23:46

Xtra! Dochodzi do zdudnienia częstotliwości i energia strzałek wywala fazę w kosmos. To ciekawe zjawisko. czasami tak mi się też robiło w miksach i za ch. nie wiadomo, dlaczego tak sie dzieje. Spróbuj: -filtrować pada (W Logic 8 to:Linear Phase EQ z cięciami w średnicy, np: 500Hz i 1200Hz) -założyć mu jakąś korekcję pola stereo (nie panoramą tylko fazą: jak Waves S1 - Stereo Imager. W Logic 8 to wtyczka: Imaging/Direction mixer, gdzie Spread<1) -wykąpać pad w pogłosie/echu/chorusie -nagrać pada stereo na dwie ścieźki mono, jedną ze ścieżek przesuwać delayem aż faza zniknie -zbakać wariata i cieszyć się frikowym sandem

#5 electroblack

electroblack
  • 172 postów
  • SkądKatowice

Napisano 09 marca 2010 - 00:10

ciezko wyczuc czy to problem z fazą, i co jest jego winowajcą... mimo wszystko dzieki za info. na pewno bedzie przydatne.

#6 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 09 marca 2010 - 00:14

To sprawdź korelację sumy.

#7 electroblack

electroblack
  • 172 postów
  • SkądKatowice

Napisano 09 marca 2010 - 00:27

korelacja sumy jest ok.... jakies 2% od 1...ale słychac to...ze cos jest nie tak z fazą.... zmierzyłem wszystkie ślady i jest dobrze... moze podesle track. bedzie wiadomo o co chodzi.

#8 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 09 marca 2010 - 00:37

Z chęcią posłucham.

#9 BocaDeMusica

BocaDeMusica
  • 210 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 marca 2010 - 10:22

Fajnie fajnie, to brzmi wydaje się ciekawie. To o czym tu prawicie, chetnie bym zgłębił wiedze w tym temacie. Tylko nie dokońca wiem, z czym to się wszystko je... Wszyscy na około piszą o tych fazach, zgodnościach itd. Ja osobiscie prawie wogole tego nie uzywam. Bo nie wiem po co i z czym to się je... ? Kokos i lub kolega Electro nie odważylibyście się mi jakoś tego w jasno strawny sposób wytłumaczyć? najlepiej z przykładami (video-audio). Uzywam Logica od 9. Bo czuje, że gdzieś dzwoni ale nie dokońca wiem w którym kościele... Pozdrawiam

#10 electroblack

electroblack
  • 172 postów
  • SkądKatowice

Napisano 10 marca 2010 - 22:31

zapewniam Cie ze uzywasz.... tylko moze nie do konca jestes tego swiadomy. Kazdy utwór bez wzgl. na gatunek ma problemy z czestotliwosciami, fazami - korelacjami, panormamami, balansami głośnosci, kompresją, limitowaniem - az po tematy zwiazane z masteringiem. ( czyli adaptacja pod nosnik, i z tym zwiazanymi zagadnieniami). polecam poczytac w necie, interesowac sie samemu. Słuchac i uczyc sie. mOIM ZDANIEM NAJWAZNIEJSZA JEST NAUKA SŁUCHANIA CZESTOTLIWOSCI..

#11 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 11 marca 2010 - 00:58

Kolor dżwieku zależy w dużym stopniu od przesunięć fazowych poszczególnych częstotliwości tego dźwięku. Czyli w przypadku pojedyńczej, czystej fali sinusoidalnej trudno mówić o kolorze. Natomiast brzmienie dwóch lub więcej złożonych ze sobą fal sinusoidalnych będzie funkcją relacji faz tych poszczególnych fal. Filtry (czyli EQ używane do zmiany koloru dżwięku) powstają własnie na zasadzie celowego zaburzania relacji fazowych poszczególnych częstotliwości brzmienia. Zaburzanie to polega na składaniu ze sobą oryginalnego dźwieku i jego przesunietej w czasie/fazie kopii. W EQ analogowym używa się do tego kondensatorów i cewek a w EQ cyfrowym stosuje się opóźniające linie. Najważniejszą rzeczą jest to, że zmiana barwy dźwieku odbywa się poprzez zdudnianie ,złożenie czestotliwości kopi tego dźwieku będących w fazie lub w przeciwfazie . Jasne jest dlaczego w miksie zawierającym znaczne energie w wielu złożonych częstotliwościach mogą wystąpić anomalie częstotliwościowe bez możliwych do łatwego wyeliminowania przyczyn.

#12 electroblack

electroblack
  • 172 postów
  • SkądKatowice

Napisano 11 marca 2010 - 11:07

ot i wyjasnione....

#13 BocaDeMusica

BocaDeMusica
  • 210 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 11 marca 2010 - 11:43

Troche leickich pytań: 1) Rozumiem, że jeżeli w mixie występuje przeciw faza to jest źle tak? 2) Rozumiem, że przeciwfaza to taka sytuacja kiedy to: fala sinusa nakłada się z fala cosinusa przesunietą o pół Pi. Tak żeby górka pokrywała się z dołkiem a dołek z górka? tak ? 3)Czy tematyka preciw fazy dotyczy tylko i wyłącznie sygnału tego samego zrodla nagranego naprzykład na dwa mikrofony (podobno jak się nagrywa bębny to czasami trzeba odwracac w jendym mikrofonie faze). 4)Jak wyzej tylko troche inaczej, czy przeciwfaza moze wystapic w instrumencie VST? 5)Czy przeciwfaza moze wystapic w przypadku dwóch różnych źródeł? Mam namysli naprzykład dwa różne pady. Jeden gra dobrze, drugi też. Jak grają oba powstaje przeciw faza?. No dobra:) mam wiele tego - to takie niejasności...

#14 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 11 marca 2010 - 15:06

Szereg lajtowych odpowiedzi: 1. To zależy od artysty! Jeżeli ktoś chce, to może specjalnie umieścić w miksie sygały w przeciwfazie do reszty aby rozszerzyć pole stereo i dodać perspektywy. Jednak odbiór takiego miksu może być negatywny, ludzki mózg bardzo dobrze rozróżnia zniekształcenia fazowe w sygnale i interpretuje je jako zagrożenie!. W końcu to minimalne róznice w czasie dotarcia do obu uszu sygnałów wysokich częstotliwości (szczególnie tranzjentów, takich jak trzask łamanej gałęzi) dyktowały człowiekowi pierwotnemu w którą stronę ma się rzucić aby uniknąć polującego geparda (na przykład). Mechanizm ten został poważnie rozwinięty przez ewolucję. Również charakter kodowania analogowej transmisji radiowej AM/FM sugeruje, że silne komponenty przeciwfazowe w sygnale modulacyjnym mogą i zniekształcić transmisję. Aby tego uniknąć, stacje radiowe stosują procesory emisyjne, w których za pomocą różnych procesów eliminuje się składniki przeciwfazy. jednak ceną jest nieraz poważne znikształcenie widma miksu, więc lepiej aby mikujący unikał elementów mogących wychodzić poza granice rozsądnego przesunięcia fazowego. 2. Tak to wygląda w uproszczeniu. 3. i 4. W każdym z tych przypadków może wystąpić zniekształcenie fazowe. Sygnał z mikrofonu werbla zbierającego TEŻ dźwięk stopy, w pewnej odległości od mikrofonu stopy będzie w miksie interfererował (dudnił) z sygnałem z mikrofonu stopy. Dobrze upewnić się przy nagraniu, czy jeden z sygnałów nie będzie zbyt mocno przebarwiał drugiego. A szczególnie nieznośny jest efekt filtra grzebieniowego z niskim poziomem (słychać dobrze dopiero po brutalnym "podciągnięciu góry") Efekt tego filtra powstaje gdy wiele częstotliwość przsunietego względem siebie sygnału powoduje selektywne ściszanie i podgłaśnianie kolejnych w serii czestotliwości. W ogóle, w przypadku nagrań z wielu źródeł brzmiących w jednym pomieszczeniu problem interferencji staje sie krytyczny dla jakości nagrania. To samo dotyczy też brzmień elektonicznych o bardzo podobnych widmach, dodanych do siebie. Dlatego każdy z tych sygnałów dobrze brzmi osobno, a po dodaniu powstają zniekształcenia.

#15 electroblack

electroblack
  • 172 postów
  • SkądKatowice

Napisano 12 marca 2010 - 22:46

a na koniec dyskusji przykład

WyslijTo.pl - Za duży załącznik? Problemy z pocztą? WyslijTo.pl :))) Przesyłanie i hosting plików.

przepraszam za taką formę Kokos, ale pogubiłem sie w tym ftp.

sciagnij prosze i powiedz co tam nie gra..

---- Dodano 13-03-2010 o godzinie 00:47 ----
WyslijTo.pl - Za duży załącznik? Problemy z pocztą? WyslijTo.pl :))) Przesyłanie i hosting plików.

#16 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 16 marca 2010 - 20:21

Słucham piosenki na różnych systemach, z różnymi urządzeniami pomiarowymi,....

#17 electroblack

electroblack
  • 172 postów
  • SkądKatowice

Napisano 16 marca 2010 - 22:43

i co ?..jaki werdykt?

#18 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 17 marca 2010 - 20:58

Jest ok. Zaden odsłuch ani pomiar ani ekspert nie wykazał jakiś POWAŻNYCH anomalii.
Oczywiście od 6:14 wchodzi PAD, który interferuje z rytmicznym instrumentem i stopą, ale raczej w domenie dynamiki niż fazy. Tu wystarczy lekka korekcja - wyżłobienie miejsca w widmie dla sekcji.
Sumowanie do MONO dało dobry obraz, lekko tylko odchylony w prawo, ale to specyfika całego miksu. Jakiś komponent miksu kieruje większą energie w prawy kanał.
A więc masz dobry materiał, fajną muzę z potencjałem. Po dobrym masteringu piosenka będzie naprawde dobrze grać.

---- Dodano 17-03-2010 o godzinie 21:05 ----
Odsłuch prowadzony na głośnikach aktywnych ADAM: P33 + Sub 10 mk2, S2.5 + Sub 10 mk2, Genelec: 1030A + Sub 7050A, KRK 9000B, KRK Rokit 5.

#19 electroblack

electroblack
  • 172 postów
  • SkądKatowice

Napisano 17 marca 2010 - 21:37

dziekuje bardzo za opinie :)... faktycznie mniks przesuniety jest lekko w prawo.. to wian zbyt mocnego panoramowania niektrorych elementów rytmicznych, kwestia poprawy. jeszcze raz dzieki za poswiecony czas.

#20 ksiedzulek

ksiedzulek
  • 9 postów

Napisano 20 marca 2010 - 22:41

ale fachowo brzmi ta rozmowa:P..moze polecicie Panowie jakas literature aby zrozumiec jak zagadnienie przesuniec fazowych maja sie do miksu?

#21 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 21 marca 2010 - 01:10

Tylko angielskojęzyczną. Poszukam polskich źródeł, ale nie wiem, czy będą online.

#22 ksiedzulek

ksiedzulek
  • 9 postów

Napisano 21 marca 2010 - 12:41

ok, jak co anglojezyczna tez mile widziana, ..moze masz jakies przykladowe mp3 tego samego nagrania na ktorym slychac wplyw nieprawidlowej fazy no i oczywiscie to samo ale juz 'naprawione' nagranie?

#23 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 21 marca 2010 - 14:57

Faza i EQ:
Equalizers and Phase Shift
EQ, Phase & Time
Linear Phase EQ - Learn how linear phase EQ can improve your mixes.
Emisja radiowa i faza:
http://www.orban.com...e_Truth_1.3.pdf
Faza i kierunkowość:
Phase delay enhances 3D audio - Maxim

#24 johannes

johannes
  • 57 postów

Napisano 21 marca 2010 - 21:03

Witam, wszystkich to mój pierwszy post, aczkolwiek forum czytam od dłuższego czasu. Może ten fragment wniesie nieco. W numerze "estrady i studio" 2008 z lipca można przeczytać taki fragment w kontekście korekcji: "Zapewne każdy z Was spotkał się z terminem „zniekształcenia fazowe” nieodłącznie związanym z korekcją i filtrami. W przypadku filtracji realizowanej na drodze układów analogowych owe zniekształcenia fazowe, a właściwie opóźnienia jednych częstotliwości wobec innych to rzecz typowa, wynikająca z konstrukcji filtrów. Każdy filtr i każdy korektor oprócz swojej charakterystyki częstotliwościo- wej ma też charakterystykę fazową. Proces filtrowania bowiem (zmniejszania amplitudy jednych częstotliwości wobec drugich) na drodze procesów analogowych wiąże się z wprowadzaniem małych opóźnień, które powodują przesunięcia fazowe. Jednocześnie czym większe nachylenie filtru, a więc jego skuteczność w działaniu, tym większe przesunięcie fazowe określonych częstotliwości. A czym większe przesunięcie fazowe, tym większe zniekształcenie sygnału po korekcji. Jak uniknąć problemu przesunięć fazowych? Lepszym pytaniem będzie – czy w ogóle tego problemu unikaę, może przesunięcia fazowe są wkomponowane w naturę korekcji i pozwalają uzyskać określone brzmienie? Większość specjalistów jest zgodna co do tego, że duże przesunięcia fazowe są szkodliwe dla percepcji dźwięku i czym mniejsze przesunięcie fazowe, tym lepsze brzmienie. Konstrukcje filtrów bazują na powszechnie znanych rozwiązaniach układowych i jednym z chętniej stosowanych układów jest filtr Bessela (w przypadku filtrów mamy do czynienia z kilkoma typami filtrów, opatrzonych nazwiskami fizyków i matematyków, m.in. Butterworth, Czebyszew, Gauss czy Linkwitz i Riley). Uzyskanie liniowej fazy jest zdecydowanie łatwiejsze w przypadku filtrów realizowanych na drodze cyfrowej, ale pod względem brzmieniowym mało który filtr cyfrowy dorównuje filtrom analogowym."

#25 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 21 marca 2010 - 21:20

...ale pod względem brzmieniowym mało który filtr cyfrowy dorównuje filtrom analogowym."

:lol:
"Brzmienie" filtrów aanalogowych bierze się ze zniekształceń fazowych i harmonicznych sygnału po filtrze.
A więc aby eq cyfrowe dorównało eq analogowemu, eq cyfrowe musi zniekształcać sygnał tak samo jak filtr analogowy.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych