Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Pozbywanie się przeplotu


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
23 odpowiedzi w tym temacie

#1 piotrasz

piotrasz
  • 101 postów

Napisano 17 grudnia 2009 - 16:48

Kiedy należy usunąć przeplot? iMovie ma taką opcję w ustawieniach. Czy ma to jakieś znaczenie przy robieniu płyty DVD?

#2 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 17 grudnia 2009 - 17:04

Przeplot jest potrzebny tylko gdy film ma być wyswietlony na ekranie CRT (kineskopowym). Wynika to ze specyficznej konstrukcji wyświetlacza, gdzie ze względu na bezwładność luminoforu - wyświetlane jest tylko co druga linia poziomo bijących elektronów z klatki poprzedzającej, te linia zanim wygaśnie przepleciona jest kolejną linią klatki następującej. Dzięki takiemu wyświetlaniu półobrazów (2 półobrazy na jedną klatkę, 25 klatek na sekundę w PAL) uzyskuje się wrażenie płynności wyświetlanego ruchu. Monitory LCD nie mają takiej charakterystyki jak CRT, a więc filmy wyświetlane lepiej wyglądają bez przeplotu, bo znika problem rozjechania się półobrazów przy gwałtownym ruchu w obrazie bądź przy ruchu panoramującej kamery.

#3 piotrasz

piotrasz
  • 101 postów

Napisano 17 grudnia 2009 - 17:21

Dzięki za odpowiedź, Rozumiem, że materiał nagrany kamerą video w formacie HDV będzie posiadał przeplot? Jeśli więc dziś w użyciu są głównie ekrany LCD, to chyba lepiej jest się go pozbyć, przy tworzeniu płyty DVD z materiałów nagranych kamerą DV/HDV?

#4 madmax332-802bc1e3e2

madmax332-802bc1e3e2
  • 7 682 postów

Napisano 17 grudnia 2009 - 17:55

Właściwości CRT nie mają tu nic do rzeczy, tylko możliwości odbiornika wideo. Obraz bez przeplotu (inaczej progresywny) to 50 pełnych klatek na sekundę, a to o czym pisze @kokos to zwykłe wyświetlanie z przeplotem. Pozbywanie się przeplotu to w istocie zabieg wymuszania wyświetlania progresywnego - lepszego jakościowo - ale jest to zabieg całkowicie pozbawiony sensu jeśli dany TV lub monitor nie jest zdolny do obsługi takiego sygnału. W takim wypadku progresywny obraz wideo nie będzie po prostu wyświetlony. Ta zasada obowiązuje także w wypadku sygnału HD - możliwa jest jego rejestracja z przeplotem (np. 1080i - interlace) jak i bez przeplotu (np. 1080p - progressive). To trzeba już sprawdzić we właściwościach posiadanej kamery.

Skanowanie progresywne – Wikipedia, wolna encyklopedia
Przeplot – Wikipedia, wolna encyklopedia

#5 deha21

deha21
  • 384 postów

Napisano 17 grudnia 2009 - 21:28

Obraz bez przeplotu (inaczej progresywny) to 50 pełnych klatek na sekundę

Jeżeli brać pod uwagę standard to chyba ci się pomyliło, bo obraz bez przeplotu (progresywny) to 25 pełnych klatek na sekundę. Przeplot to np. 50i czyli 50 półklatek. Ja zawsze nagrywam na kamerze bez przeplotu (moja hv30 ma taką opcję) bo wtedy nie ma problemu z usunięciem przeplotu ani odtwarzaniem na kompie. A poza tym wpada więcej światła do kamery i możliwe jest lepsze rejestrowanie przy słabym świetle. Eksportuje też zawsze progresywnie bo wiem, że wszędzie będzie ładnie wyglądać - i na TV i na kompach.

#6 madmax332-802bc1e3e2

madmax332-802bc1e3e2
  • 7 682 postów

Napisano 17 grudnia 2009 - 21:49

Twoja kamerka filmuje w trybie 25p (powinno być raczej 24p)- czyli takim jaki jest przyjęty i stosuje się wyłącznie w kinematografii i nie ma to nic wspólnego ze standardem nadawania jaki stosuje się obecnie w systemach TV. To są całkowicie dwie różne rzeczy - poczytaj sobie informacje pod linkami jakie podałem wcześniej.

#7 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 17 grudnia 2009 - 22:12

Właściwości CRT nie mają tu nic do rzeczy,


Przeplot został wymyślony właśnie ze względu na niedoskonałość CRT.

#8 madmax332-802bc1e3e2

madmax332-802bc1e3e2
  • 7 682 postów

Napisano 17 grudnia 2009 - 22:20

Z całym szacunkiem Senior Mendes - ale niestety nie. Odsyłam do linka dotyczącego Przeplotu jaki podałem wcześniej - tam napisano co i jak.

#9 deha21

deha21
  • 384 postów

Napisano 17 grudnia 2009 - 22:21

Nie znam się na technicznym aspekcie CRT ale jeśli tego samego używa telewizor kineskopowy to kokos ma rację. Nie wiem w sumie jak jest z lcd plazmą.

Twoja kamerka filmuje w trybie 25p (powinno być raczej 24p)- czyli takim jaki jest przyjęty i stosuje się wyłącznie w kinematografii i nie ma to nic wspólnego ze standardem nadawania jaki stosuje się obecnie w systemach TV.

PAL to 25 klatek, NTSC to 30. 24 klatki przyjęte są w kinematografii dlatego, że taśma z taką prędkością jest odtwarzana i było to dawno temu. A właściwie to jest jakoś 23,97 czy coś takiego. Zresztą nie ważne. To nie ma nic wspólnego z przeplotem. Poza tym, że na taśmę 35mm nagrywa się bez przeplotu ;)

#10 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 17 grudnia 2009 - 22:29

@madmax:

Przeplot stosują wszystkie tradycyjne standardy nadawania obrazu telewizyjnego (PAL, SECAM, NTSC),... Stosowanie przeplotu zostało zapoczątkowane w latach 20. XX wieku, kiedy to pojawiły się pierwsze odbiorniki telewizyjne. Ówczesna technika wymusiła wprowadzanie przeplotu, gdyż wyświetlanie obrazu z częstotliwością stosowaną w kinach (24 obrazów na sekundę) wywoływało duże migotanie obrazu. Postanowiono w celu zmniejszenia efektu migotania fragmentów obrazu oraz w celu uproszczenia elementów synchronizacji nadawać obraz z częstotliwością napięcia w sieci energetycznej (w Europie 50 Hz). W tamtych czasach potrafiono już analizować dokładnie obraz, lecz nadawanie dużej liczby linii powodowało zwiększenie częstotliwości odchylania poziomego oraz pasma sygnału obrazu. Aby temu zaradzić postanowiono, że zamiast wyświetlać całą ramkę, w tym samym czasie można wyświetlić dwa półobrazy.

Dlaczego uważasz, że ten wpis z wikipedii przeczy mojemu? Efekt migotania wynikał z niedoskonałości stosowanyych luminoforów. Czy wiesz co znaczy słowo "luminofor"? Niestety, etymologia tego słowa nie ma nic wspólnego z PS3 lub XBOXem.

@deha21 - dobrze piszesz. 29,97 to (w wielkim skrócie) nic innego niż NTSC drop-frame potrzebny do transmitowania koloru. Przestrzeń czarnobiałego NTSC była transmitowana w 30 klatkach na sekundę, dodanie koloru wymgało dodatkowej przestrzeni w sygnale. Ta przestrzeń to dwie klatki na minutę, oprócz co dziesiątej minuty.

#11 wookie23

wookie23
  • 187 postów

Napisano 17 grudnia 2009 - 22:29

Super ze jest taki temat bo mam podobny problem kamera canon hf s10 Mam film nagrany w 50i i jest tak: zrzuce to przez iMovie czy Final Cut Pro jest przeplot Zrzuce to na komputer (filmy) .mts i wrzuce do programu iskysoft video converter nie ma przeplotu lecz obraz traci jakosc bo nie ma full HD. Zauwazylem w opcjach czestotliwosc ramki: 50i oraz PF25 ale jak włącze PF25 to widze, ze obraz w wizjerze tak jak by sie ciagnął. . . Wiec filmowac w 50i czy PF25? Widze ze obraz w 50 i jest jasniejszy... tak jak mozna wyczytac wyzej

#12 madmax332-802bc1e3e2

madmax332-802bc1e3e2
  • 7 682 postów

Napisano 17 grudnia 2009 - 22:33

@kokos Wiem co to jest luminofor ale znam dobrze także historię telewizji i aspekty techniczne z tym związane. Do wikipedii podchodzę z ostrożnością jako opracowania - to co jest tam napisane jest akurat prawdą. Luminofor nie ma z wprowadzeniem przeplotu do TV absolutnie nic wspólnego - jest tylko materiałem podtrzymującym świecenie. TV = skanowany elektronicznie (liniowo) obraz. obraz z przeplotem, czyli 2 półobrazy x 25 Hz = 50 Hz/sekundę obraz bez przeplotu, czyli 1 cały obraz x 50 Hz/sekundę Kino = wyświetlane pełne klatki (obrazy) - bez potrzeby skanowania liniowego. 24 klatki na celuloidowej taśmie/sekundę. Czyli 24 całe klatki/sekundę.

#13 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 17 grudnia 2009 - 22:39

Absolutnie ma. Gdyby nie ta technologia CRT, przeplot byłby zupełnie niepotrzebny. Czy przeczytałeś link dokłanie? Chodziło o zlikwidowanie migotania obrazu. A skąd brało się migotanie? @wookie - wspólczesne pojmowanie przeplotu jest inne niż kiedyś. Teraz jakość obrazu wynika z efektywności sensorów CCD albo CMOS i technologii przechwytywania obrazu. W wielu wypadakach1080p bedzie dawało bardziej schodkowy ruch niż 720i, i bedzie różnica w "czułości" obrazu. To wielki skrót - pełna debata wykracza poza ramy tego forum.

#14 madmax332-802bc1e3e2

madmax332-802bc1e3e2
  • 7 682 postów

Napisano 17 grudnia 2009 - 22:56

Tak - przeczytałem: cyt." Stosowanie przeplotu zostało zapoczątkowane w latach 20. XX wieku, kiedy to pojawiły się pierwsze odbiorniki telewizyjne. Ówczesna technika wymusiła wprowadzanie przeplotu, gdyż wyświetlanie obrazu z częstotliwością stosowaną w kinach (24 obrazów na sekundę) wywoływało duże migotanie obrazu. Postanowiono w celu zmniejszenia efektu migotania fragmentów obrazu oraz w celu uproszczenia elementów synchronizacji nadawać obraz z częstotliwością napięcia w sieci energetycznej (w Europie 50 Hz). W tamtych czasach potrafiono już analizować dokładnie obraz, lecz nadawanie dużej liczby linii powodowało zwiększenie częstotliwości odchylania poziomego oraz pasma sygnału obrazu. Aby temu zaradzić postanowiono, że zamiast wyświetlać całą ramkę, w tym samym czasie można wyświetlić dwa półobrazy." I nie ma tu nic o luminoforze i właściwościach ekranów CRT, tylko o: 1. synchronizacji z częstotliwością napięcia. 2. likwidacji migotania wyświetlanych w TV filmów kinowych. Migotanie brało się z punktu 1 - czyli 24 Hz kontra 50 Hz. więc podzielono 50 Hz na 2 półobrazy (co dało 2 x 25 Hz) i stąd wziął się przeplot.

#15 wookie23

wookie23
  • 187 postów

Napisano 17 grudnia 2009 - 22:57

Tak jak stwierzil koks "pełna debata wykracza poza ramy tego forum" Ze swojej strony powiem tak: 50i- jasniejszy obraz, paski przy szybszym ruchu PF25- troszke ciemniejszy obraz, brak jakichkolwiek zastrzezen do obrazu Moja kamera ma duzy napis CMOS, cokolwiek to znaczy chciali to chyba pokazac.

#16 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 17 grudnia 2009 - 23:03

@madmax - super, wreszcie jakaś rozmowa na poziomie :smile: Moja teza jest taka ; stosowanie luminoforu w kineskopach powodowało migotanie obrazków wyswietlanych w 24p. Synchronizacja wymagana była dla wwłasciwej interpretacji początku i końca przeplotu. Najbardzie uniwersalnym sygnałem synchronizujacym była częstotliwość prądu w zasilaczu działa elekronowego. Oczywiście - powinienem pokazać jakieś źródło popierające explicite moją tezę. @wookie - słuszne obserwacje.

#17 dvcam

dvcam
  • 1 845 postów
  • SkądLodz

Napisano 17 grudnia 2009 - 23:20

To może Senior Mendes doradzisz mi jakiś program (oprócz JES) do usuwania przeplotu?

#18 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 17 grudnia 2009 - 23:22

A jaki masz problem z JES?

#19 dvcam

dvcam
  • 1 845 postów
  • SkądLodz

Napisano 17 grudnia 2009 - 23:36

Nie mam problemu, JES jest ok ale ciekaw jestem czy pojawiło się jakieś nowe narzędzie.

#20 madmax332-802bc1e3e2

madmax332-802bc1e3e2
  • 7 682 postów

Napisano 18 grudnia 2009 - 00:21

Moja teza jest taka ; stosowanie luminoforu w kineskopach powodowało migotanie obrazków wyswietlanych w 24p.


Moja teza jest taka: Elektronika pierwszych TV nie potrafiła wyświetlać obrazów pełnoklatkowych (wszystkich linii naraz) jak ma to miejsce w kinematografii - dlatego rozwiązano ten problem poprzez zastosowanie przeplotu.

#21 piotrasz

piotrasz
  • 101 postów

Napisano 18 grudnia 2009 - 10:15

Widzę, że wywiązała się ciekawa dyskusja. Jak będę miał czas, to pobawię się kolejny raz z iMovie. Raz usuwając przeplot, a raz nie. Przypominam, że chodzi o wypalenie jak najładniej wyglądającego filmu na płycie DVD. Jeśli ktoś to już próbował, proszę o podzielenie się doświadczeniami, jeśli nie postaram się opisać za jakiś czas własne.:)

#22 madmax332-802bc1e3e2

madmax332-802bc1e3e2
  • 7 682 postów

Napisano 18 grudnia 2009 - 13:14

Przeczytaj to: Przeplot - Filmy amatorskie Generalnie przeplot to takie dziedzictwo ery analogowej podtrzymywane przy życiu dla zachowania kompatybilności ze starszymi odbiornikami.
Współczesne monitory komputerowe pracują w trybie progresywnym - stąd nawet jeśli nagrasz wideo z przeplotem - zawsze będzie ono podlegało konwersji (poprzez likwidację przeplotu - de-interlacingowi) aby możliwe było jego wyświetlenie na komputerowym monitorze.

#23 piotrasz

piotrasz
  • 101 postów

Napisano 18 grudnia 2009 - 16:55

Dzięki za ciekawy link.:)

#24 madmax332-802bc1e3e2

madmax332-802bc1e3e2
  • 7 682 postów

Napisano 18 grudnia 2009 - 17:01

Proszę bardzo. Myślę że bardziej prosto i obrazowo już nie można wyłożyć istoty problemu pt.: "przeplot" kontra "progress".




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych