Kalibracja, Profile, CMS, Kolor czy Barwa, Lab, CMYK, RGB, itd...
#1
Napisano 19 listopada 2006 - 04:42
#2
Napisano 19 listopada 2006 - 13:32
#3
Napisano 12 kwietnia 2008 - 18:28
#4
Napisano 14 kwietnia 2008 - 23:33
#5
Napisano 15 lipca 2008 - 23:06
#6
Napisano 16 lipca 2008 - 10:50
Profil kolorystyczny nie mówi Twojemu oprogramowaniu JAK ma DOBRZE (idealnie) wyświetlać / drukować. Profil kolorystyczny opisuje WADY i OGRANICZENIA Twojego urządzenia w odniesieniu do ideału jakim jest pełne spektrum barw widzianych przez oko. Profil twojego monitora, drukarki atramentowej, standardowego druku offsetowego - to opis granic małego państwa na tle kontynentu zakresu barw widzianego przez oczy.
Profil opisuje charakterystykę urządzenia które profilujesz w danym środowisku pracy... W odniesieniu do ludzkiego oka to można co najwyżej odchyłkę zdefiniować.
1.
Na początku, jako zawodowiec (przecież) wyłączysz w "Display Preferences" / "Color" opcję "Show profiles for this display only". Zobaczysz dłuuugą listę profili RGB, które nie mają nic wspólnego z Twoim ekranem. Nie bądź zarozumiały. Zaznacz z powrotem co było, bo "RGB Adobe" ani "NTSC" to nie Twój ekran. Używaj profilu producenta ekranu, albo jeśli masz kalibrator monitorów - przyklej do ekranu i stwórz plik opisujący WADY Twojego ekranu. Jeśli masz zaufanie do tego co widzisz - spróbuj przejść procedurę kalibracji "na oko", w świetle, w którym pracujesz najczęściej, przy tym stole...
Generalnie rozumowanie maksymalnie błędne.
Wejdź do Adobe Bridge. Wybierz EDIT > Creative Suite Color Settings. Zaznacz ptaszek "show expanded list...", z listy wybierz "Europe Prepress 2".
A co to tak na prawdę jest "Europe Prepress 2"?
Powyższe będą dobre do druku, jeśli nie wiesz w jakiej drukujesz drukarni. Nie kombinuj w poszczególnych programach Adobe w Edit > Color settings. Niech te ustawienia będą jakie są, zsynchronizowane.
Racja, nie kombinuj, tylko dowiedz się jak powinny być ustawione. Jak ustawi się je w jednym programie, można zapisać i wciągnąć cały preset w innym, w nowszym cs synchronizuje się automatycznie.
3.
Dołączaj profile do plików obrabianych w Photoshop. Nie każ oprogramowaniu ignorować profili. Załączaj je do PDF - chyba że z produkcji masz inny prikaz.
Dołączaj, ale tylko w wypadku kiedy NA PEWNO wiesz co robisz, jeżeli nie wiesz/nie jesteś pewny to nic nie dołączaj bo tylko dostarczasz ludziom dodatkowej zbędnej roboty.
Zieeeeew... Spać się chce.
Teraz dowiedziałbym się chętnie KTO i jakie ma inne doświadczenia na temat - serio - najchętniej poznałbym metody fachowców pracujących w zamkniętych systemach (np. przygotowanie do drukui gazet kolorowych).
Wszytko jest znormalizowane, jest norma ISO w której są potrzebne informacje, są standardy Ugry oparte o doświadczenia fachowców z całego świata, wreszcie doświadczenie osób zajmujących się na co dzień wdrożeniami systemów zarządzania kolorem. Nie ma idealnego lekarstwa na wszystko, ale uzyskanie zgodności kolorystycznej na poziomie 98-99.9% nie jest problemem przy zastosowaniu odpowiedniego sprzętu i wiedzy.
---- Dodano 16-07-2008 o godzinie 11:53 ----
Czy mozemy ponownie w tym zakresie o ktory pytam wrocic do tematu?
Pozdrawiam
Napisz na PW jakim dokładnie dysponujesz sprzętem/oprogramowaniem i co dokładnie robisz i pod jakim kątem (foto/druk/wideo etc).
#7
Napisano 04 lutego 2010 - 23:53
#8
Napisano 05 lutego 2010 - 11:46
#9
Napisano 05 lutego 2010 - 16:33
#10
Napisano 08 lutego 2010 - 14:25
#11
Napisano 08 lutego 2010 - 16:53
#12
Napisano 08 lutego 2010 - 21:06
#13
Napisano 09 lutego 2010 - 12:26
A tak w sumie, to 3-4 zlecenia kalibracji = podstawowy kalibrator na własność.
#14
Napisano 09 lutego 2010 - 13:48
#15
Napisano 03 sierpnia 2010 - 23:04
Jak na załączonym zdjęciu zrób test, jeden kwadrat PANTONE Orange 21 C a drugi powiel i rozwal na CMYK-a widzisz wtedy dwa takie same zdechłe pomarańczowe kolory ---> włącz podgląd rozbarwienia i wyłącz na chwilę widok samego PANTONE Orange 21 C i włącz ponownie ---> Teraz powinien ukazać się soczysty Pantone.
Co do kolorów i profilowania : Posiadam kilka monitorów i wszystkie są skalibrowane, ale jedyny który jest wiarygodny to Eizo CG.
Nawet mocno wychwalany DELL 248WFP po kalibracji jeden wielki bałagan kolorystyczny - monitor biedny do DTP (nie do skalibrowania)
W moim doświadczeniu pewniakiem jest proof i wzorniki PANTONE.
#16
Napisano 08 sierpnia 2010 - 00:11
EIZO nie jest jedyną marką produkującą profesjonalne monitory, jest sporo droższą od konkurencji i wcale nie najlepszą.
Kilka uwag (w dużym uproszczeniu):
Model barw LAB opisuję wszystkie widziane kolory. Nie jest osiągalny (i chyba nie będzie) w żadnym sprzęcie czy w druku w całości.
Model RGB oparty jest na addytywnym mieszaniu barw. Jego standaryzowane odmiany to sRGB i Adobe RGB. Część profesjonalnych monitorów (tzw Wide Gamut) może pokazywać całość tych modeli.
Model CMYK jest najbardziej ograniczonym (bo opartym na subtraktywnym mieszaniu rzeczywistych farb). Część kolorów CMYK nie są jednak w stanie pokazać zwykłe (nie Wide Gamut) monitory.
Pantone Matching System to zupełnie inna bajka - tylko niewielka część jego kolorów może być odwzorowana przez CMYK i RGB, bo jest oparty na mieszaniu specyficznych 15 pigmentów. W żadnym wypadku nie może służyć jako wzornik barw przy projektowaniu dla RGB czy CMYK.
Reasumując - zażądanie barwą jest na razie bardzo skomplikowanym procesem, nie ma uniwersalnych przepisów dla ustawień sprzętu. Tym bardziej że na wyjściu też mamy nie 100% skalibrowany sprzęt - inny komputer w przypadku projektowania WWW, fotolab czy druk przemysłowy.
Komputery Mac tu nie mają żadnej przewagi nad komputerami pracującymi na innych OS. Ale Apple pierwszą zaczęła stosować CMS (Color Management System).
#17
Napisano 15 sierpnia 2010 - 14:10
#18
Napisano 27 sierpnia 2010 - 10:34
#19
Napisano 27 sierpnia 2010 - 14:15
Witam,
Proszę o radę w sprawie ustawień kolorów w PS. Jaki powinniśmy ustawić profil RGB w Color Settings? Szef upiera się przy skalibrowanym profilu monitora ale wydaje mi się że to nie jest odpowiedni profil zwłaszcza że rzeczy jakie robimy musimy zamieniać na CMYK i drukować.
Pozdr.
Absolutnie nie powinien to być profil monitora - profil monitora zapinamy w ustawieniach ColorSync i aplikacje wyposażone w CMM po prostu sobie z niego korzystają, zwykle nie trzeba nic specjalnie ustawiać.
W ustawieniach Color Settings wybieramy po prostu najczęściej stosowaną syntetyczną przestrzeń edycyjną RGB - sRGB, Adobe RGB, ProPhoto czy ECI. Nie należy też konwertować otwieranych zdjęć, które wyrenderowane są do innych przestrzeni do naszej przestrzeni domyślnej, bo każda konwersja powoduje pewną utratę danych, a nic się przez to nie zyskuje.
#20
Napisano 08 września 2010 - 13:34
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych