Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Kalibracja, Profile, CMS, Kolor czy Barwa, Lab, CMYK, RGB, itd...


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
19 odpowiedzi w tym temacie

#1 ubuntu

ubuntu
  • 32 postów
  • SkądSawanna

Napisano 19 listopada 2006 - 04:42

... albo ja jestem tępy, albo jest już późno, ale w rozmówkach na cztery nogi od Cyanu począwszy a na K... skończywszy - tu wdziale DTP - nie znalazłem wątku, który poruszałby, zasadniczo, temat "color Management". Nie. Nie chodzi o to, aby próbować odpowiedzieć na pytanie czy to się je łyżeczką czy widelcem w dwu zdaniach - bo to jest niemożliwe. Zdumiewa mnie, że łatwo się dowiedzieć na Forum jak zresetować myszkę (uderzeniem w ścianę), albo że do laptopa Apppl'e można sobie kupić kartę Wi-Fi Linksys i działa bez sterowników (tak, tak, to dzięki Wam piszę te bzdury podłączony tylko do baterii, a Linksys mruga sobie z boku :). Zasada jest prosta: nie ma takiego mądrego, co by wszystko wiedział, a nawet gdyby mógł, to brakuje życia na zgłębienie każdego tematu - zatem: myślę sobie, że wszyscy trochę mamy z tym kłopot, a nakłanianie nowicjuszy do rozpoczęcia działań od przeczytania artykułów o L'a'b -ie - to lekka przesada. Co ma począć miły kandydat na orła DTP siadając do pakietu Adobe? Jak sprytni koledzy od przestawiania przecinków (to czasem 70% tej roboty :) - mogą mu pomóc? Co faktycznie wiedzą, czego używają i z czym się nie zgadzają? Sam jestem ciekaw, a żeby nie być gołosłownym, zacznę na nowo temat. Niech mnie nawet ktoś zmiesza z błotem za wiedzę "po łebkach" - ale lepiej tak niż o niczym. Teraz krótko :) : PROSTE RZECZY dla Początkujących Profil kolorystyczny nie mówi Twojemu oprogramowaniu JAK ma DOBRZE (idealnie) wyświetlać / drukować. Profil kolorystyczny opisuje WADY i OGRANICZENIA Twojego urządzenia w odniesieniu do ideału jakim jest pełne spektrum barw widzianych przez oko. Profil twojego monitora, drukarki atramentowej, standardowego druku offsetowego - to opis granic małego państwa na tle kontynentu zakresu barw widzianego przez oczy. SCHODY nakładających się WAD (czyli czemu to nigdy nie działa) Granice tych państw pokrywają się częściowo, ale nigdy identycznie. Color Management dobrze czuje się na obszarze "wspólnym", gdzie np. monitor jest w stanie pokazać poprawnie to, co widzimy w neutralnym świetle, wydrukowane przez maszynę offsetową. Gorzej, jeśli ta maszyna potrafi pokazać w druku więcej. Żeby na ekranie była różnica w 2 odcieniach koloru w materiale do druku, trzeba "zgasić" trochę możliwości ekranu - czyli pokazać niebieski wspólny dla obydwu państw - w państwie monitora nieco słabiej, bo następny niebieski jest w państwie druku osiągalny, a na monitorze już nie - a trzeba pokazać RÓŻNICĘ! Powiedzmy, że mamy trzy kolory na granicy: PRZECIĘTNY (drukowany i dobrze pokazany przez monitor) ŚLICZNY (drukowany, ale na granicy możliwości monitora) PIĘKNY (drukowany, ale monitor już go nie pokaże) Żeby wyświetlić na ekranie różnicę między Ślicznym a Pięknym w druku - monitor musi pokazać Śliczne pomiędzy Ślicznym a Przeciętnym. Sprawdź powyższe w Illustratorze lub InDesign: W CMYKu jeszcze możesz się upierać, że dobrze widać, ale weź do ręki próbnik Pantone i narysuj na ekranie kwadrat pokolorowany w "Pantone 811". Teraz wyłącz proof'owanie kolorów na ekranie i na drugim kwadracie, w RGB dobierz najładniejszy, żywy pomarańczowy. Da się wyświetlić? Da się. Nie taki sam, ale 1000 razy ładniejszy. Dlaczego zatem oprogramowanie Adobe tak go nie wyświetla? Dobre pytanie, a odpowiedź była powyżej. SZAJBA wyborów. 1. Na początku, jako zawodowiec (przecież) wyłączysz w "Display Preferences" / "Color" opcję "Show profiles for this display only". Zobaczysz dłuuugą listę profili RGB, które nie mają nic wspólnego z Twoim ekranem. Nie bądź zarozumiały. Zaznacz z powrotem co było, bo "RGB Adobe" ani "NTSC" to nie Twój ekran. Używaj profilu producenta ekranu, albo jeśli masz kalibrator monitorów - przyklej do ekranu i stwórz plik opisujący WADY Twojego ekranu. Jeśli masz zaufanie do tego co widzisz - spróbuj przejść procedurę kalibracji "na oko", w świetle, w którym pracujesz najczęściej, przy tym stole... 2. Wejdź do Adobe Bridge. Wybierz EDIT > Creative Suite Color Settings. Zaznacz ptaszek "show expanded list...", z listy wybierz "Europe Prepress 2". Powyższe będą dobre do druku, jeśli nie wiesz w jakiej drukujesz drukarni. Nie kombinuj w poszczególnych programach Adobe w Edit > Color settings. Niech te ustawienia będą jakie są, zsynchronizowane. 3. Dołączaj profile do plików obrabianych w Photoshop. Nie każ oprogramowaniu ignorować profili. Załączaj je do PDF - chyba że z produkcji masz inny prikaz. Zieeeeew... Spać się chce. Teraz dowiedziałbym się chętnie KTO i jakie ma inne doświadczenia na temat - serio - najchętniej poznałbym metody fachowców pracujących w zamkniętych systemach (np. przygotowanie do drukui gazet kolorowych).

#2 Przemion

Przemion
  • 2 465 postów
  • SkądAmsterdam

Napisano 19 listopada 2006 - 13:32

Bardzo fajny wstęp, faktyczne temat rzeka, i wszystkozależy od tego, co chcemy osiągnąć. Dodam dwie sprawy od siebie, bardziej lużne notki. Mac wyświetla kolory inaczej niż PC, na maku są one jąsniejsze (gamma), i jak pracujecie w Photoshopie możecie podejrzeć jak dana grafika będzie wyglądać na Windowsie i jak na Macu (View>Proof Setup). Dodatkowo jeśli pracujecie weFlashu, to chcecie aby wasze grafiki wychodzące z PSD byly w profilu sRGB, bo inaczej we Flashu będą wyglądać inaczej. Druga sprawa fonty - Windows wyświetla fonty niesamowicie fatalnie, dlatego, jeśłi bawicie się w tworzenie stron internetowych chcecie zobaczyć wasze strony na Windowsie - bo prawda jest taka, że większość stron będzie wyświetlana poprawnie (chodzi o fonty) na maku, a na Windowsie będzie to wyglądalo fatalnie. Dlatego warto oglądać swoją prace na Windowsie. Może to nie jest związane z profilami kolorów, ale jest związane z wyświetlaniem, a bardziej z tym, jakie są rożnice między wyświetlaniem w OSX i Windowsie. W sumie temat ciekawy, można o nim duuużo....

#3 mikski

mikski
  • 1 postów

Napisano 12 kwietnia 2008 - 18:28

witam to co w koncu polecacie ustawic bo wedlug innego artukulu najlepsza przestrzen robocza to adobe rgb albo colormatch poza tym w ustawieniach photoshopa cs 2 gdy wybierze sie europe prepress 2 to wyskakuje komunikat ze to wcale nie jest zsynchronizowane oprucz tego po wyborze wlasnego profilu juz nie ma prepress 2 tylko jest custom menagement policies rgb przelacza sie na off a w adobe bridge nie ma w ogole takiej opcji, chyba ze w nowszej wersji albo na macu

#4 Jaras

Jaras
  • 568 postów

Napisano 14 kwietnia 2008 - 23:33

Może na początek trochę o tym „co” jest „czym” w postach powyżej... 1. Profil „Adobe RGB 1998” jest profilem PRZESTRZENI barwnej a nie jakiegoś urządzenia i nigdy nie należy go podpinać jako profil monitora. Profil ten opisuje idealną, maksymalnie dużą przestrzeń barwową RGB. Zazwyczaj ustawiamy ją np. w Photoshopie jako „Working spaces RGB”. 2. Profil „Europe couted v2” lub któryś z profili Fogra, np. „Fogra 27” podpinamy w Photoshopie pod PRZESTRZEŃ barwną urządzenia wyjściowego (CMYK) - najczęściej maszyny drukarskiej. Są to standardowe (wg. ISO ileśtam) przestrzenie barwne maszyny offsetowej. Jeśli drukarnia dysponuje własnym profilem maszyny, to właśnie tutaj należy go podpiąć do Photoshopa. 3. Profil monitora (własny, skalibrowany lub ogólny do tego modelu monitora - dostarczony przez producenta) podpinamy wyłącznie w preferencjach systemowych (ustawienia monitora).

#5 mattromanow

mattromanow
  • 138 postów

Napisano 15 lipca 2008 - 23:06

Postanowilem odswiezyc temat z dwoch powodow. Po pierwsze przesiadlem sie na Maca i od bardzo dawna ogladam ekran CRT, do tej pory pracowalem na lapku PC. Drugi powod to zdjecia. Tam pzesiadlem sie na format NEF (robie Nikonem). Zdjecia sa amatorskie i do potrzeb wlasnych, ale... Brak mi doswiadczenia ze slownictwem jaki jest w temacie. W czym problem, w tym co jest prawidlowe. Nie posiadam monitora z wyoskiej polki. Powiedzmy z nisko/sredniej. Problem jest taki, ze nie wiem jak ustawic jego parametry i parametry w System Preferences/Display zeby wszystko wyswietlane bylo tak jak byc powinno. Dodam ze w samym monitorze moge wybrac kolor - 6500 9500 sRGB plus reczne wybranie R G i B. Do tego w SP/Display/Color moge wybrac profil kolorow. Mam tam sporo - Adobe RGB dwa rozne, kilka roznych Nikon RGB, jakies tam jeszcze, sRGB i profil dla monitora. Jak to wszystko pogodzic zeby zaladowane NEFy np do Capture One lub innego programu do NEFow byly przed obrobieniem wyswietlane prawidlowo? Zeby to co zczytuje mi matryca bylo tak samo pokazane na monitorze. Domyslam sie, ze temat rzeka i ksiazke mozna na ten temat pisac. Jezeli jest taka i wyjasnia te zawilosci, ale dokladnie te to chetnie ja przeczytam - mowie serio, jak ktos zna prosze o doradzenie. Z drugiej strony jest to forum i pewnie takie wyjasnienia ciagniete dalej beda pomocne dla wielu osob. Dla mnie napewno. Czy mozemy ponownie w tym zakresie o ktory pytam wrocic do tematu? Pozdrawiam

#6 PrzemoPro

PrzemoPro
  • 134 postów
  • SkądPoznań

Napisano 16 lipca 2008 - 10:50

Profil kolorystyczny nie mówi Twojemu oprogramowaniu JAK ma DOBRZE (idealnie) wyświetlać / drukować. Profil kolorystyczny opisuje WADY i OGRANICZENIA Twojego urządzenia w odniesieniu do ideału jakim jest pełne spektrum barw widzianych przez oko. Profil twojego monitora, drukarki atramentowej, standardowego druku offsetowego - to opis granic małego państwa na tle kontynentu zakresu barw widzianego przez oczy.


Profil opisuje charakterystykę urządzenia które profilujesz w danym środowisku pracy... W odniesieniu do ludzkiego oka to można co najwyżej odchyłkę zdefiniować.

1.
Na początku, jako zawodowiec (przecież) wyłączysz w "Display Preferences" / "Color" opcję "Show profiles for this display only". Zobaczysz dłuuugą listę profili RGB, które nie mają nic wspólnego z Twoim ekranem. Nie bądź zarozumiały. Zaznacz z powrotem co było, bo "RGB Adobe" ani "NTSC" to nie Twój ekran. Używaj profilu producenta ekranu, albo jeśli masz kalibrator monitorów - przyklej do ekranu i stwórz plik opisujący WADY Twojego ekranu. Jeśli masz zaufanie do tego co widzisz - spróbuj przejść procedurę kalibracji "na oko", w świetle, w którym pracujesz najczęściej, przy tym stole...


Generalnie rozumowanie maksymalnie błędne.



Wejdź do Adobe Bridge. Wybierz EDIT > Creative Suite Color Settings. Zaznacz ptaszek "show expanded list...", z listy wybierz "Europe Prepress 2".


A co to tak na prawdę jest "Europe Prepress 2"?

Powyższe będą dobre do druku, jeśli nie wiesz w jakiej drukujesz drukarni. Nie kombinuj w poszczególnych programach Adobe w Edit > Color settings. Niech te ustawienia będą jakie są, zsynchronizowane.


Racja, nie kombinuj, tylko dowiedz się jak powinny być ustawione. Jak ustawi się je w jednym programie, można zapisać i wciągnąć cały preset w innym, w nowszym cs synchronizuje się automatycznie.

3.
Dołączaj profile do plików obrabianych w Photoshop. Nie każ oprogramowaniu ignorować profili. Załączaj je do PDF - chyba że z produkcji masz inny prikaz.


Dołączaj, ale tylko w wypadku kiedy NA PEWNO wiesz co robisz, jeżeli nie wiesz/nie jesteś pewny to nic nie dołączaj bo tylko dostarczasz ludziom dodatkowej zbędnej roboty.

Zieeeeew... Spać się chce.
Teraz dowiedziałbym się chętnie KTO i jakie ma inne doświadczenia na temat - serio - najchętniej poznałbym metody fachowców pracujących w zamkniętych systemach (np. przygotowanie do drukui gazet kolorowych).


Wszytko jest znormalizowane, jest norma ISO w której są potrzebne informacje, są standardy Ugry oparte o doświadczenia fachowców z całego świata, wreszcie doświadczenie osób zajmujących się na co dzień wdrożeniami systemów zarządzania kolorem. Nie ma idealnego lekarstwa na wszystko, ale uzyskanie zgodności kolorystycznej na poziomie 98-99.9% nie jest problemem przy zastosowaniu odpowiedniego sprzętu i wiedzy.

---- Dodano 16-07-2008 o godzinie 11:53 ----

Czy mozemy ponownie w tym zakresie o ktory pytam wrocic do tematu?
Pozdrawiam


Napisz na PW jakim dokładnie dysponujesz sprzętem/oprogramowaniem i co dokładnie robisz i pod jakim kątem (foto/druk/wideo etc).

#7 Iwi

Iwi
  • 2 postów

Napisano 04 lutego 2010 - 23:53

problem z wyświetlaniem kolorów po kalibracji mam nadzieję, że temat kalibracji jeszcze jest aktualny. zrobiłam kalibrację monitora przy pomocy Eye One Display2, różnice w wyświetlaniu kolorów są widoczne. Obrabiałam zdjęcia w photoshopie, zrobiłam proofa i wszystko OK, proofy robilam w dwóch miejscach i oczywiście są małe różnice ale nie w tym problem. Przy projektowaniu okładki w photoshopie pojawił się problem. wybierałam kolor ze wzornika taki jaki chciał klient. i przy porównywaniu kolorów wzornika z tym wyświetlanym przez monitor widać drastyczne różnice. W takiej sytuacji nie rozumiem dlaczego kolorystyka zdjęc z proofa jest OK a już przy tworzeniu czegoś własnego w photoshopie występują tak zdastyczne przekłamania kolorów? gdzie może tkwić problem. Może coś z ustawieniami? Będę wdzięczna za pomoc!

#8 sevenEleven

sevenEleven
  • 21 postów

Napisano 05 lutego 2010 - 11:46

zakładam, że to nie byl wzornik Pantone? chociaz fakt, że proof jest zbiezny z tym co masz na ekranie, a porownanie wzornika z tym co masz na ekranie drastycznie sie rozni wskazuje na to ze cos jest z wzornikiem (powinien to byc wzornik CMYK, ewentualnie sam wzornik jest stary i kolory wyblakly)

#9 Iwi

Iwi
  • 2 postów

Napisano 05 lutego 2010 - 16:33

Był to wzornik CMYK, nie jest stary, pracowałam z nim wcześniej i nie miałam tak drastycznych różnic jak teraz. Może kwestia jakiś ustawień w photoshopie? Czy profil monitora ma być jakoś uwzględniony w ustawieniach color setting?

#10 skasprz

skasprz
  • 2 postów

Napisano 08 lutego 2010 - 14:25

Witam, Z zaciekawieniem sledze dyskusje na temat kalibracji monitora na tym i innych forach. Przesiadlem sie ostatnio z PC na Mac'a, postawilem dwa laptopy obok siebie (PC byl kalibrowany recznie przy pomocy programu Gamma Panel) i mam niedparte wrazenie, ze Mac wyswietla o wiele za bardzo nasycone kolory w stosunku do PC oraz do odbitek zdjec wykonanych w roznych Labach. Wspomniany PC jest blizej odbitek niz Mac. Wiem, ze zgranie monitora z drukiem to inny temat niz kalibracja monitora do wyswietlania prawidlowych barw, ale - jak juz wspomnialem - mam wrazenie, ze Mac na std ustawieniach "przesyca" barwy dosc mocno. Pytania wiec dwa: 1. Czy znacie jakas metode kalibracji Mac'a przy uzyciu softu innego niz wbudowany kolor management? Probowalem CM, ale ta metoda opiera sie na tym co widze bez zadnego wzornika odniesienia wiec po takiej kalibracji jest tylko gorzej. Jest gdzies na sieci jakis tutorial moze? Ja nie znalazlem zadnego, ktory nie opieralby sie na wbudowanym sofcie Macowym... 2. Czy mozna w Warszawie i okolicach zaplacic komus 50-100 zl za dokonanie kalibracji sprzetowej (mam MacBook'a)? jakos nie chcialbym wydawac 700-800 zł za zakup kalibratora do jednokrotnego uzycia... Z gory dzieki za odp. pozdrawiam Sebastian

#11 krzysman

krzysman
  • 113 postów
  • SkądPrzeźmierowo

Napisano 08 lutego 2010 - 16:53

Ja odkad siegam pamiecia nie dołaczam profili do foty juz obrabianej w photoshopie. Pracuje na ECI v2 i jak juz ja przekonwertujemy do tego profilu (pod druk oczywiscie) to nie ma potrzeby zalaczac tego profilu ponownie. Bo i tak wywali go na ripie. Tak z mojego doswiadczenia wychodzi. A co do wyswietlania to jest roznie. Wszystko zalezne jest od monitora i pokrycia przestrzeni barwnej RGB. Te tanie maja najmniejszy procent odwzorawania, a te najdrozsze wiadomo :) Poztym, i tak zauwazam bledy w Pakiecie Adobe. Przestrzen kolorystyczna ustawiaona wszedzie tak samo, a i tak ta sama apla w illu i ps i nawet indd wyglada roznie. Adobe daje cala w tej sprawie. Ja ufam juz tylko palecie info. Druga sprawa to wglad na kolory przez klienta. I tu cala kalibracja, zarzadzanie kolorem idzie pod mur i dostaje strzala w plecy. Klient czesto siedzi na swoim lapku 15" pod winda i oglada naszego jpg/pdf w najrozniejszych warunkach. Dlatego nie ma co, proof sprawe kolorystycza musi rozwiazac. Inaczej sie nie da. czeste zdanie klienta, "dlaczego u mnie na monitorze wszystko jest takie wyblakle?" Moje ustawienia dla prepressu to: CMYK - ECI v2 RGB - sRGB - konwersja z cmyka wychodzi najladniej i najlepiej - moim zadniem"po licznych testach" Oczywiscie kalibracja monitora obowiazkowa. PS> ale jak by sie chcialo pracowac megaPRO z kolorem to trzeba pomalowac sciany na szary kolor kodaka (najbardziej neutralna szarosc) i zamorowac ona. Tylko kto w takich warunkach wytrzyma :) Pozdro PS2> jak sie myle to prosze poprawic!

#12 skasprz

skasprz
  • 2 postów

Napisano 08 lutego 2010 - 21:06

No wlasnie - krzysman - napisales, ze kalibracja monitora obowiazkowa. Chetnie bym ja przeprowadzil chocby recznie, ale - jak pisalem we wczesniejszym poscie -nie znalazlem do tej pory zadnego dobrego opisu jak to zrobic pod Mac'a i nie znalazlem do tej pory nikogo, kto by mi mogl zrobic kalibracje sprzetowa (wole zaplacic za taka usluge niz wydawac kaske na kalibrator). Jestes w stanie mi podpowiedziec cos w tych tematach? pozdro Sebastian

#13 Jaras

Jaras
  • 568 postów

Napisano 09 lutego 2010 - 12:26

Mogę polecić kalibrację w firmach: PERFEKT Sp.J - Poznań lub Sklep Cortland - systemy graficzne oraz komputery Apple Macintosh i system Mac OS X. Monitory LaCie i programy Adobe

A tak w sumie, to 3-4 zlecenia kalibracji = podstawowy kalibrator na własność.

#14 krzysman

krzysman
  • 113 postów
  • SkądPrzeźmierowo

Napisano 09 lutego 2010 - 13:48

Skasprz - powiem szczerze ze, tez tak myslalem zeby nie wydawac kaski na kalibrator, ale doszedlem potem do wniosu ze zlozylem sie z kumplem na jeden i nie zaluje. Oplacalo sie. Teraz kiedy tylko chce, robie sobie kalibracje, kombinuje, i rownoczesnie sie czegos ucze. A tak, przyjezdzal koles, kalibrowal i tyle z tego mialem. Tak wiec polecam zakup kalibratora. Jaras podal ci prawidlowe namiary na sklep. Pozdrawiam

#15 sebax

sebax
  • 113 postów

Napisano 03 sierpnia 2010 - 23:04

Mały trik na wiarygodne kolory Pantone w Indesign CS5 :
Dołączona grafika
Jak na załączonym zdjęciu zrób test, jeden kwadrat PANTONE Orange 21 C a drugi powiel i rozwal na CMYK-a widzisz wtedy dwa takie same zdechłe pomarańczowe kolory ---> włącz podgląd rozbarwienia i wyłącz na chwilę widok samego PANTONE Orange 21 C i włącz ponownie ---> Teraz powinien ukazać się soczysty Pantone.

Co do kolorów i profilowania : Posiadam kilka monitorów i wszystkie są skalibrowane, ale jedyny który jest wiarygodny to Eizo CG.

Nawet mocno wychwalany DELL 248WFP po kalibracji jeden wielki bałagan kolorystyczny - monitor biedny do DTP (nie do skalibrowania)

W moim doświadczeniu pewniakiem jest proof i wzorniki PANTONE.

#16 DiMoonn

DiMoonn
  • 259 postów
  • SkądMariew, PL

Napisano 08 sierpnia 2010 - 00:11

Ciekawy wątek... Kategorycznie nie polecam korzystania z niego. Osobom niedoświadczonym polecam lektury książek, np tej: fraser. Bez szczegółowej wiedzy nie da się samodzielnie zbudować poprawne działające studio DTP czy fotograficzne. Drugie pytanie - to sprzęt, którego najważniejszą częścią jest monitor. Na rynku niewiele jest monitorów, nadających się do obróbki kolorystycznej. I praktycznie nie ma takich w laptopach, nawet marki Apple. Kupowanie kalibratora czy kalibrowanie taniego monitora, zbudowanego na matrycę TN, nie ma uzasadnienia.
EIZO nie jest jedyną marką produkującą profesjonalne monitory, jest sporo droższą od konkurencji i wcale nie najlepszą.
Kilka uwag (w dużym uproszczeniu):
Model barw LAB opisuję wszystkie widziane kolory. Nie jest osiągalny (i chyba nie będzie) w żadnym sprzęcie czy w druku w całości.
Model RGB oparty jest na addytywnym mieszaniu barw. Jego standaryzowane odmiany to sRGB i Adobe RGB. Część profesjonalnych monitorów (tzw Wide Gamut) może pokazywać całość tych modeli.
Model CMYK jest najbardziej ograniczonym (bo opartym na subtraktywnym mieszaniu rzeczywistych farb). Część kolorów CMYK nie są jednak w stanie pokazać zwykłe (nie Wide Gamut) monitory.
Pantone Matching System to zupełnie inna bajka - tylko niewielka część jego kolorów może być odwzorowana przez CMYK i RGB, bo jest oparty na mieszaniu specyficznych 15 pigmentów. W żadnym wypadku nie może służyć jako wzornik barw przy projektowaniu dla RGB czy CMYK.
Reasumując - zażądanie barwą jest na razie bardzo skomplikowanym procesem, nie ma uniwersalnych przepisów dla ustawień sprzętu. Tym bardziej że na wyjściu też mamy nie 100% skalibrowany sprzęt - inny komputer w przypadku projektowania WWW, fotolab czy druk przemysłowy.
Komputery Mac tu nie mają żadnej przewagi nad komputerami pracującymi na innych OS. Ale Apple pierwszą zaczęła stosować CMS (Color Management System).

#17 Sisar

Sisar
  • 252 postów
  • SkądKraków

Napisano 15 sierpnia 2010 - 14:10

A czy jest jakiś zastępczy darmowy program zamias Color Sync ? Odkąd zainstalowałem Snow Leopard zamias Leoparda na moim macbooku to kiedy klikam dostosuj profil (obojętnie jaki) color sync wyłącza się "crash" - niespodziewnanie kończy działanie! Robiłem juz wszystko i nic nie dało. System zainstalowany na czysto. O dziwo na drugim laptopie Macbook Air tez zainstalowałem równocześnie snow leopard i wzystko działa bez zarzutu :( na leopardzie wzzystko działało.

#18 lisek00

lisek00
  • 2 postów

Napisano 27 sierpnia 2010 - 10:34

Witam, Proszę o radę w sprawie ustawień kolorów w PS. Jaki powinniśmy ustawić profil RGB w Color Settings? Szef upiera się przy skalibrowanym profilu monitora ale wydaje mi się że to nie jest odpowiedni profil zwłaszcza że rzeczy jakie robimy musimy zamieniać na CMYK i drukować. Pozdr.

#19 Czornyj

Czornyj
  • 40 postów

Napisano 27 sierpnia 2010 - 14:15

Witam,
Proszę o radę w sprawie ustawień kolorów w PS. Jaki powinniśmy ustawić profil RGB w Color Settings? Szef upiera się przy skalibrowanym profilu monitora ale wydaje mi się że to nie jest odpowiedni profil zwłaszcza że rzeczy jakie robimy musimy zamieniać na CMYK i drukować.
Pozdr.


Absolutnie nie powinien to być profil monitora - profil monitora zapinamy w ustawieniach ColorSync i aplikacje wyposażone w CMM po prostu sobie z niego korzystają, zwykle nie trzeba nic specjalnie ustawiać.
W ustawieniach Color Settings wybieramy po prostu najczęściej stosowaną syntetyczną przestrzeń edycyjną RGB - sRGB, Adobe RGB, ProPhoto czy ECI. Nie należy też konwertować otwieranych zdjęć, które wyrenderowane są do innych przestrzeni do naszej przestrzeni domyślnej, bo każda konwersja powoduje pewną utratę danych, a nic się przez to nie zyskuje.

#20 lisek00

lisek00
  • 2 postów

Napisano 08 września 2010 - 13:34

Wielkie dzięki Czornyj :) Przynajmniej jest jasność w temacie.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych