Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Jak zacząć programować na Maca


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
23 odpowiedzi w tym temacie

#1 Marsjannno

Marsjannno
  • 43 postów

Napisano 04 kwietnia 2008 - 16:46

Od dłuższego czasu noszę się z zamiarem nauki kodowania. Jutro przyjedzie do mnie mój pierwszy w życiu mac i tak sobie pomyślałem że mógłbym już zacząć spełniać swoje marzenia. Czy moglibyście mi powiedzieć od nauki jakiego języka najlepiej zacząć, co potem? Czy możecie polecić jakieś kursy? Pozdrawiam i dziękuję za ewentualną pomoc.

#2 kamillys

kamillys
  • 854 postów
  • Skądokolice W-wy

Napisano 04 kwietnia 2008 - 18:23

Najlepiej język Objective-C. Jest to najczęściej i najbardziej używany język w Mac OS X. Warto zbadać dokumentacje od Apple.

#3 virgin71

virgin71



  • 12 562 postów
  • SkądWrocław

Napisano 04 kwietnia 2008 - 22:14

wszyscy odsyłają do dokumentacji od apple... szkoda że nie ma jakiegoś konkretnego kursu...

#4 heretique

heretique
  • 334 postów
  • SkądKraków

Napisano 04 kwietnia 2008 - 23:11

Ale w dokumentacji Apple są właśnie przykłady krok po kroku również. Najlepiej zacząć od włączenia Google i wpisania: "cocoa tutorial" - znajdziesz to co chcesz. Jest parę serwisów poświęconych tematyce (i zawierających różne samouczki).

#5 iG4

iG4
  • 541 postów
  • SkądKraków,Poland

Napisano 05 kwietnia 2008 - 09:33

Na początek polecam Cocoa Dev Central.

#6 PawelB

PawelB
  • 38 postów
  • SkądKatowice

Napisano 05 kwietnia 2008 - 10:20

A coś po polsku??

#7 iG4

iG4
  • 541 postów
  • SkądKraków,Poland

Napisano 05 kwietnia 2008 - 11:27

Prosze bardzo po polskiemu MacPlug Wiki, ale co za programista bez podstawowej znajomośći angielskiego?

#8 pretorians

pretorians
  • 235 postów

Napisano 05 kwietnia 2008 - 17:25

Oprócz C-Objektive jest możliwość pisania w Javie i C++ (pod konsolę), ale koledzy mają rację, najczęściej używane jest O-C chociaż ja sam staram się na razie pisać w Javie i C++

#9 kkowalski

kkowalski
  • 364 postów

Napisano 05 kwietnia 2008 - 19:01

Jakieś darmowe kompilatory do Jawy? Może samouczki?

#10 Marsjannno

Marsjannno
  • 43 postów

Napisano 06 kwietnia 2008 - 09:05

Czuli dobrze byłoby żebym zaczął wogóle od C, potem O-C i cocoa?

#11 auss

auss
  • 84 postów
  • SkądKraków

Napisano 06 kwietnia 2008 - 12:57

Jakieś darmowe kompilatory do Jawy? Może samouczki?

a sa platne kompilatory ? java.com: Hot Games, Cool Apps

#12 kondrat_93

kondrat_93
  • 649 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 06 kwietnia 2008 - 18:52

A ja polece pythona :)

Jeśli w ogóle nigdy nie programowałeś to python będzie najlepszy i dużo na nim możesz zrobić.

w WxPythonie utworzysz ładne gui (cocoa)

oczywiście wxpython to rozszerzenie pythona

Polecam Welcome on the Polish Python Coders Group official website!

To poniżej zrobisz w kilka godzin ;) (oczywiście jak wejdziesz we wprawę)
http://img175.images...obrazek4hk7.jpg

Jak jesteś zainteresowany programem to pisz.

#13 kkowalski

kkowalski
  • 364 postów

Napisano 06 kwietnia 2008 - 19:27

Python to nie jest jakaś wersja rozwojowa Pascala? Czy to Delphi? Bo nie pamiętam:D

#14 kondrat_93

kondrat_93
  • 649 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 06 kwietnia 2008 - 19:52

YY nieeeeeeeeeeee xD

Python - Wikipedia, wolna encyklopedia

#15 lukas_gab

lukas_gab
  • 828 postów

Napisano 06 kwietnia 2008 - 20:11

python ... conajmniej dziwny - jak pod niego pisywałem a zaledwie go liznełem to nie musiałem definiowac zmiennych , a nawet określać ich typu ... dziwne po tylu latach deklaracja sama się nasuwa ... może wygodne ale dziwne i na pewno mało wydajne,

#16 ContactLost

ContactLost
  • 430 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 06 kwietnia 2008 - 20:23

Python jest po porstu językiem bardzo wysokiego poziomu (Sam wprowadziłem ten termin :P np. ++ czy java to języki wysokiego poziomu) i stąd ta jego dziwność. A to, że coś jest dziwne to wcale nie znaczy, że z pewnością jest mało wydajne. W zasadzie to przeciwnie bo to co napisane w Pascalu zajmuje np. 30 linijek to w pythonie może zajmować 5. A wykonywanie takiego programu to już na obenyh maszynach to nei problem raczej ;)

#17 spinnaker

spinnaker
  • 232 postów

Napisano 06 kwietnia 2008 - 20:25

Python jest OK, ale jeszcze lepszy jest Ruby. Zarówno Python jak i Ruby mają bindingi do Cocoa.

Język programowania Ruby

Owe języki są interpretowalnymi językami programowania. Oznacza to, że kod wykonywany jest w niskopoziomowym środowisku uruchomieniowym. Brzmi zawile, ale chodzi o to, że zasadą działania bardziej przypominają skrypty. Dzięki temu łatwo w nich programować - nie trzeba męczyć się z zarządzaniem pamięcią, konfliktami adresów no i można robić różne "karkołomne" rzeczy jakie się nie śniły filozofom C++.

W Ruby wszystko jest obiektem, nawet typy podstawowe, co pozwala na bardziej ludzkie podejście do programowania.

Wadą jest to, że wydajnością trochę odbiega od C/C++ i innych kompilowanych języków. Poza tym zaczynając programowanie w Rubym/Pythonie nie do końca tak naprawdę poznaje się wszystkie arkana programowania, a same publikacje nt. Ruby często odwołują się do doświadczeń z językami kompilowanymi. Dlatego nie polecam zaczynać od tego typu języków.

Dokumentacja Apple jest świetna i krok po kroku wprowadza w świat programowania na Maku.

Getting Started with Apple Technologies

Xcode User Guide: Introduction to Xcode User Guide

Zacznij od tego.

#18 pretorians

pretorians
  • 235 postów

Napisano 07 kwietnia 2008 - 16:04

Wcale nie. C i O-C nie mają ze sobą prawie nic wspólnego więc nie ma potrzeby, żebyś w ogóle zaglądał do C.

#19 lukas_gab

lukas_gab
  • 828 postów

Napisano 07 kwietnia 2008 - 16:37

C jest przestarzały ... Nie warto do niego zagądać .. dlaczego ? - C++ bez cholesterolu: Publicystyka: C mówimy nie!

#20 frycu

frycu
  • 242 postów
  • SkądKrosno/Kraków

Napisano 07 kwietnia 2008 - 17:29

a ja popieram kolege @spinnakera... w tym momencie najpopularniejszym jezykiem programowania na maczka jest Ruby i nie dosc ze programowanie w nim to czysta przyjemnosc to jest prosty i wygodny :) programowalem juz w C/C++, Javie i musze stwierdzic ze te jezyki sa za nim daleeeeeko :)

#21 kondrat_93

kondrat_93
  • 649 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 07 kwietnia 2008 - 19:29

Hm, to moze ktos mi wyjasni jak w rubim wywolac cocoa'e? Tzn cos w interfejsie zrobic, w pythonie uzywalem wxpythona, a ruby?

#22 spinnaker

spinnaker
  • 232 postów

Napisano 07 kwietnia 2008 - 19:39

W Ruby są bezpośrednie bindingi do Cocoa. Znajdziesz je tutaj, wraz z dokumentacją i zestawem demek:

RubyCocoa: Welcome

#23 kondrat_93

kondrat_93
  • 649 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 19 kwietnia 2008 - 17:23

Wystarczy to co mam w xcode? cocoa-ruby robie projekt w interface builderze robie sobie wszystko ladnie, a w kodzie daje funkcje dla odpowiednich pol, przyciskow?

#24 spinnaker

spinnaker
  • 232 postów

Napisano 19 kwietnia 2008 - 18:02

No tak, do Xcode masz frameworka ruby-cocoa.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych