Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Wydajność i temp pracy MacBooków przy różnych monitorach.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
3 odpowiedzi w tym temacie

#1 Kosmoski

Kosmoski
  • 51 postów
  • SkądBytom

Napisano 01 lipca 2022 - 09:45

(trochę przydługawy wstęp, pytanie na końcu)

Mały rant odnośnie apple. Ogólnie to zastanowił bym się nad zakupem jakiegokolwiek maca M1/M2 biorąc pod uwagę jakikolwiek graficzny workflow. Zawłaszcza, że nie można już kupić kompa z dedykowanym GPU a jedynie z applową integrą na metalu.

 

Wczoraj popołudniu dostałem od znajomego nowiuśkiego Mac Studio z M1 Ultra żeby mu pomóc z gradacją kolorów w  Premiere. Po imporcie wideo 1080p okazało się, że komp za 25 tyś ma problem z odtwarzaniem materiału na timelinie w 15 fps. Zacząłem trochę drążyć temat i doszedłem po grubym sznupaniu do ciekawej rzeczy:

 

Interfejs macOS jest zaprojektowany i wykonany w 110 ppi (monitory nie retinowe) i 220 ppi w przypadku Retiny. Tekst jest czytelny i elementy interfejsu są poprawnie wyświetlane siedząc w normalnej odległości od ekranu. Na moim monitorze 27" 4k (163 ppi), który ani trochę nie jest zbliżony do 110 lub 220 ppi oznacza, że przy „wygodnym i natywnym” skalowaniu tekst i elementy interfejsu będą albo zbyt duże, albo zbyt małe. Teraz, żeby było zabawnie - najlepsza rozdzielczość i skalowanie dla monitora 27" to 1440p. Na MacBooku 15", te wygodne 1440p w skalowaniu retinowym x2 daje natywną rozdzielczość 2880px na szerokość. UI wyświetlane jest poprawnie a tekst czytelny.

 

Więc skąd spadek wydajności przy skalowaniu UI:

 

x1 1440 x 900 px - stare MacBooki 15

x2 2880 x 1800 px - MacBooki Retina 15

x3 5760 x 3600 px - nowe Apple Studio Display, starsze iMaki 5k

 

Mój Benq 27" 4k posiada natywnie 163ppi, co zmusza gpu do renderowania UI w (5k) 5760 x 3600 px i przesamplowania do rozdzielczości (4k) 3840 x 2160 co zjada w peaku do 40% zasobów graficznych!?!?.

 

Więc… Żeby nie stracić bezsensownie na wydajności i nie bawić się w dodatkowe skalowanie IU - apple zmusza do zakupu swojego monitora 5k dla najlepszej jakości lub downgrade do monitora gamingowego 1440p dla najlepszego „viewing experience”.

 

Czy ktoś sprawdzał może jak zachowuje się jego sprzęt na różnych monitorach?


iMac, MacBook +szmery bajery...

#2 Blue

Blue
  • 538 postów
  • SkądPoznań, Warszawa, Murcia ES

Napisano 01 lipca 2022 - 12:59

M1 oraz M1 pro. Czyli słabsze od Ultra. Monitor 34" 21:9 4K, w pionie 1440px. Zużycie GPU: 0. Takie skalowania zjadają oczywiście wszędzie jakieś zasoby, ale to raczej pomijalna kwestia. Stawiałbym tu problem z Premiere. Na FCP na timeline mogę wrzucić dziesiątki klipów, każdy w innej rozdzielczości, wynik to 4K 16:9. Myślisz, że coś się zacina? Idzie jak burza, gdzie skalowane są klipy + skalowany obraz na monitor. Całość w 25fps - w 60 nie pociągnie mi dysk bez robienia proxy :D. Akurat taki kolaż mam na tapecie... Dodam, że to wszystko się rusza na klatkach kluczowych (x, y, scale, rotate). Są też klipy z iPhone w HDR, gdzie na nich musiałem odpowiedni LUT zapodać aby jakoś w SDR wyglądało. Materiał nie jest przerenderowany. Zużycie GPU przy odtwarzaniu timeline skacze 20-60%. Komp zimny, wiatraki się nie włączyły nawet. Dlatego nie do końca rozumiem jakim cudem w 2022 roku wrzucony klip na timeline idzie w 15pfs. Już w 2014 roku miałem jakiś MBP na intelu, w dodatku tylko 13" więc wolny. Grafika Iris dziadowska. Mogłem bez oporów montować na tym w 4K... Jedynie dysk był wąskim gardłem. Nawet nie ma co pisać, że komp za XXX $$$ nie radzi sobie z tak prostą rzeczą jak odtwarzanie. Nie w tym rzecz. Tam się coś innego zadziało. Na pewno to Premiere masz natywne na Apple Silicon? Na pewno obsługę Metal (o ile Premiera to wspiera) masz włączone? Na pewno nie ma problemu z dyskiem i jego wydajnością?



#3 winmaciek

winmaciek
  • 6 506 postów
  • Płeć:

Napisano 01 lipca 2022 - 13:13

Popieram pomysł sprawdzenia ustawień aplikacji. Nie widziałem narzekań na to, a parę recenzji obejrzałem. Np. w wideo The Verge nikt się słowem o tym nie zająknął, o ile pamięć mnie nie myli. 1080p „Premierka” powinna bez problemu udźwignąć . Chyba, że konkretnie jest to problem z niezoptymalizowanym modułem gradacji kolorów.
Niekoniecznie jest to moim zdaniem kwestia skalowania. Jakbyśmy mówili o wielu monitorach i jakichś dużych rozdzielczościach typu 6K czy 8K, to mogłoby mieć to znaczenie, ale 4K nie powinno stanowić żadnego kłopotu. 


MacBook Pro 13" M1, iPhone 15 Pro Max, iPad Pro 11" M1 Wi-Fi+Cellular

Wszelkie porady udzielane są na licencji beerware. 


#4 WojtekWojtek

WojtekWojtek
  • 1 760 postów

Napisano 01 lipca 2022 - 17:21

Mam najsłabsze M1 (7 rdzeni) i też 27" 4k - nie widzę żadnych problemów ze skalowaniem interfejsu, zwykle mam włączony program monitorujący obciążenie, który przy działaniach z UI nie wskazuje jakichś skoków obciążenia GPU a pracuję albo w skalowaniu do 1080 jak jestem zmęczony albo do 1440. Skalowanie coś tam zjada, ale to okruchy.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych