Witam, mam iMaca 27", przez cały czas jest on używany w naszym studio fotograficznym. Od początku korzystają z niego pracownicy. Jest regularnie czyszczony, raz do roku reinstalujemy system. Ze względu na to, że firma nie działa przez koronawirusa, zabrałem sprzęt do domu - i tutaj moje totalne zaskoczenie - sprzęt chodzi tragicznie. Mam na myśli porównianie z macbookiem pro mid 2015 na którym pracuje na codzień.
Głównie pracuję na programach z Adobe - Photoshop i Lightroom i praca z tymi programami to istna mordęga - zawieszają się praktycznie w każdym narzędziu. Ale to nie wszystko. O ile przeczytałem, że iMac ma problem z kompatybilnością z lightroomem to nie rozumiem dlaczego nawet otworzenie preferencji systemu czasami trwa 10 sekund, podobnie z finderem, czasami otworzenie folderu zajmuje kilka sekund.
Zdaję sobie sprawę, że popełniłem totalny fuckup kupując ten komputer z dyskiem HDD, czy wymiana na SDD pomoże na wszystkie bolączki? Czy może powinienenm rozszerzyć ram do maksymalnej pojemności?
Załączam specyfikację
Będę wdzięczny za wszelką pomoc
iMac 5k działa tragicznie - czy dysk zewnętrzny przyspieszy jego działanie
#1
Napisano 07 kwietnia 2020 - 18:57
#2
Napisano 07 kwietnia 2020 - 19:57
SSD tylko i RAM na maxa. W tym modelu możesz ram sam wymienić a dysk w serwisie.
- Gregory lubi to
MacBook Air 2020 iPhone 12 HomePod mini Apple TV 4k
#3
Napisano 07 kwietnia 2020 - 20:53
Zdecydowanie to jest kwestia dysku. Podepnijcie nawet jakiś dysk SSD 2.5 z przejściówką na USB3 gen2 zeby mieć pełny transfer dysku. Nawet jak przyoszczędzicie na dysku i faktycznie kupicie takiego 2.5-cala to będzie miał transfer rzędu 500 / 600 MB/s vs 80 także różnica będzie kolosalna.
#4
Napisano 07 kwietnia 2020 - 21:20
Na początku 500 ale po jakimś czasie (tygodniach... miesiącach... zależy od obciążenia) transfer (zapis) spadnie, i to bardzo,
ponieważ taki zewnętrzny dysk, nie obsłuży z komputerem technologii TRIM
Przykładem niech będzie bardzo szybki dysk SSD X5 firmy Samsung
https://myapple.pl/f...&attach_id=7335
Użytkownik iEjek edytował ten post 07 kwietnia 2020 - 21:28
#5
Napisano 08 kwietnia 2020 - 07:12
A można system postawić na dysku podłączony przez USB lub TB?
#6
Napisano 08 kwietnia 2020 - 08:29
Na początku 500 ale po jakimś czasie (tygodniach... miesiącach... zależy od obciążenia) transfer (zapis) spadnie, i to bardzo,
ponieważ taki zewnętrzny dysk, nie obsłuży z komputerem technologii TRIM
Przykładem niech będzie bardzo szybki dysk SSD X5 firmy Samsung
Bo w starszych systemach trzeba włączyć TRIM-a. Wystarczy sprawdzić w menadżerze urządzeń czy TRIM jest włączony.
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com
#7
Napisano 08 kwietnia 2020 - 08:38
A można system postawić na dysku podłączony przez USB lub TB?
Można po TB. Odpalasz tego drugiego w Target Mode (cmd (albo option, nie pamiętam) + T przy starcie).
Używaj przycisku 'Zgłoś', zamiast edytować post i pisać w nim, na przykład, "do usunięcia".
Pisanie prywatnej wiadomości do moderatora powinno być ostatecznością. Do tego też służy przycisk 'Zgłoś'.
Do płaczu na pracę Moderacji służy ten wątek. Inne formy będą bezwzględnie kasowane.
#8
Napisano 08 kwietnia 2020 - 08:52
A można system postawić na dysku podłączony przez USB lub TB?
Tak
Użytkownik cesiu111 edytował ten post 08 kwietnia 2020 - 08:53
#9
Napisano 08 kwietnia 2020 - 11:24
Bo w starszych systemach trzeba włączyć TRIM-a. Wystarczy sprawdzić w menadżerze urządzeń czy TRIM jest włączony.
TRIM jest włączony, ale system macOS (najnowsze też) nie potrafi obsłużyć przekazywania takich informacji do kontrolerów dysków zewnętrznych podłączonych przez Thunderbolt 3 a tym bardziej przez USB
I stąd, postępujący w miarę kolejnych zapisów... spadek transferu (zapis).
Np. dla dysku SSD X5 firmy Samsung (Thunderbolt 3) obsługa TRIM ma miejsce tylko przy systemie plików NTFS
#10
Napisano 08 kwietnia 2020 - 12:10
#11
Napisano 08 kwietnia 2020 - 13:22
Ok - dyskusja przeszła na dyski zewnętrzne, więc przenoszę do odpowiedniego działu.
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com
Użytkownicy przeglądający ten temat: 2
0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych