Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Macbook pro 17 nie uruchamia się - co można zrobić w domowych warunkach?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
19 odpowiedzi w tym temacie

#1 Robert1971

Robert1971
  • 11 postów

Napisano 13 marca 2019 - 10:08

Mój stareńki macbook 17 z 2010 roku chyba dokonał żywota… ;-)

 

Ale może nie…?

Mam go od nowości, zawsze w warunkach ‚domowych’. Ostatnio służył do słuchania muzyki i archiwizacji danych.

 

Bateria naładowana na sto proc - wskaźnik na boku obudowy też to pokazuje.

 

Zasilacz magsafe działa - świeci na zielono po podłączeniu do kompa.

 

Przycisk zasilania nie wzbudza żadnej reakcji - nic się nie dzieje - nie podświetla się, nie wydaje dźwięków, zachowuje się jakby nie działał w ogóle komputer, ale wspomniane wyżej kontrolki świecą, klawiatura się nie podświetla.

 

Ostatnie jego tchnienie wyglądało tak, że gdy go chciałem włączyć, uruchamiał się i w trakcie ładowania systemr się wyłączał. Zrobił tak ze trzy razy i potem już zamilkł.

Czy można go jeszcze jakoś reanimować?

Jest na nim system snow leopard - ten, z którym go kupiłem :-).

 

Próbowałem resetu kontrolera SMC wg instrukcji ze stron apple, ale nic….



#2 bee3

bee3
  • 3 841 postów

Napisano 13 marca 2019 - 19:39

Ile razy przez ostatnie 8 lat  (i kiedy ostatnio) była wymieniana w nim bateria i na jaką ?


Pomogłem ?   -  Lubię to 


#3 Robert1971

Robert1971
  • 11 postów

Napisano 14 marca 2019 - 06:47

Nie była wymieniana nigdy.

Ten komputer nigdy nie był rozkręcany - jeszcze pewnie jakieś plomby na nim są.

Programowo dawno już był komunikat 'bateria wymaga naprawy', ale działał bez zarzutu i na baterii trzymał jeszcze ze dwie godziny.



#4 bee3

bee3
  • 3 841 postów

Napisano 14 marca 2019 - 09:36

Przypuszczam więc, że (porównując komputer z samochodem) od dłuższego czasu jeździłeś niesprawnym samochodem (bo silnik palił i dało się wsiąść do auta i ruszyć nim z miejsca) w którym świeciło się kilka ostrzegawczych kontrolek - komunikatów.

Teraz wypada Ci życzyć, żeby wystarczyło tylko dolanie paliwa (wymiana baterii) żeby przywrócić sprzęt do dawnej funkcjonalności.

Eksploatacja (ładowanie) zużytej baterii zawsze wiąże się z dużym ryzykiem powstania dodatkowych uszkodzeń w sprzęcie.


Pomogłem ?   -  Lubię to 


#5 Robert1971

Robert1971
  • 11 postów

Napisano 14 marca 2019 - 10:25

No ok :-)

Przejdźmy do konkretów.

Co radzisz zrobić z tym sprzętem?

Czy od razu lecieć z nim do serwisu i na 'dzień dobry' zostawić tam kilka stów'?

Może da się coś zrobić w tzw własnym zakresie i nigdzie z nim nie latać, a wszystko załatwić własnym sumptem?

Dodam, że komputer ma niewyjmowaną baterię i żeby czegokolwiek tu dokonać, trzeba rozkręcić obudowę.

Tu znowu są jakieś niestandardowe śrubki - torksy, czy jakieś inne gwiazdki. 

Gdyby nie to, już dawno bym tam zajrzał, ale zwyczajnie nie miałem czym go rozkręcić, a że mam inny sprzęt na którym pracuję, ten sobie tak stał do momentu padu.



#6 DanielF

DanielF
  • 5 005 postów
  • SkądSiedlce

Napisano 14 marca 2019 - 11:38

Modele z 2010 miały felerną grafikę GF330, które padały na potęgę. Jak dobrze poszukasz na forum to serwisy nie przepadają za tymi płytami bo ciężko je naprawić, dużo dłubania a zarobek marny. 


Fallout ...war, war never changes...

#7 bee3

bee3
  • 3 841 postów

Napisano 14 marca 2019 - 23:07

No ok :-)

Przejdźmy do konkretów.

Co radzisz zrobić z tym sprzętem?

Czy od razu lecieć z nim do serwisu i na 'dzień dobry' zostawić tam kilka stów'?

Jeżeli założymy optymistycznie że obecnie jednym problemem jest zdechła bateria (co wydaje mi się jednak mało prawdopodobne, ale warto sprawdzić) to do jednorazowego otwarcia komputera wystarczy Ci komplet odpowiednich wkrętaków nawet jednorazówek za parę PLN (piszę "jednorazówek" bo w tej cenie bywają narzędzia, które są tak miękkie że po jednokrotnym użyciu mogą nie nadawać się do kolejnej naprawy - czasami takie wkrętaki dołączane są nawet do zamienników baterii, co ma ułatwić samodzielną wymianę).

Chyba nic więcej w warunkach domowych nie zrobisz.

Możesz oczywiście od razu skierować swoje kroki do serwisu, ale nie żeby "na dzień dobry zostawić tam kilka stów" bo diagnostyka w wielu serwisach jest bezpłatna, a jeżeli nie to nie przekracza zwykle ok. 100zł. (i to tylko w przypadku gdy nie zgodzisz się na naprawę wg przedstawionej Ci wyceny).


Pomogłem ?   -  Lubię to 


#8 Vexlesh

Vexlesh
  • 9 postów
  • SkądKraków

Napisano 15 marca 2019 - 18:56

Jak na moje oko to kwestia baterii.
Jeśli posiadasz zdolności manualne i trochę odwagi, to polecam spróbować ją wymienić samemu.
Kiedyś zaopatrzyłem się w baterię do Maka od greencell i od razu był tam zestaw narzędzi do wymiany. (2x śrubokręty)
Bateria się sprawdza, a z maka korzysta moja mama już od ponad roku.
Jak nie spróbujesz, to się nie dowiesz, więc warto kupić, a w razie czego można zwrócić :lol:
https://swiatbaterii.pl/szukaj?controller=search&orderby=quantity&orderway=desc&search_query=macbook+17+2010+bateria&submit_search=Search

 



#9 bee3

bee3
  • 3 841 postów

Napisano 15 marca 2019 - 19:57

Ciekawy "bestseller" :D . Prawie 10% drożej za pojemność mniejszą o jedną trzecią (33%).

Chyba nikt z własnej nieprzymuszonej woli nie wybiera gorszego produktu w wyższej cenie ?


Pomogłem ?   -  Lubię to 


#10 Vexlesh

Vexlesh
  • 9 postów
  • SkądKraków

Napisano 16 marca 2019 - 00:39

Faktycznie coś pokręcili w tych zdjęciach i opisie oferty. No cóż. Zdarza się -_-
Aż z ciekawości napisałem do nich na support co sądzą na ten temat.
Wrócę z informacją zwrotną, jak odpiszą B)



#11 Kowadełko

Kowadełko
  • 335 postów

Napisano 16 marca 2019 - 12:12

Znajdz na forum uzytkownika Serwis.me czy jakis tak, to serwis z krakowa, wyslesz kurierem i diagnoze masz a free, podadza ewentualne koszty, wyczyszcza i naloza nowa paste.

#12 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko
  • 1 823 postów

Napisano 16 marca 2019 - 12:39

Znajdz na forum uzytkownika Serwis.me czy jakis tak, to serwis z krakowa, wyslesz kurierem i diagnoze masz a free, podadza ewentualne koszty, wyczyszcza i naloza nowa paste.

Autoryzowane serwisy raczej nie zajmują się tak leciwymi maszynami.

Użytkownik Mikołaj Maciejko edytował ten post 16 marca 2019 - 14:25


#13 marci4

marci4
  • 25 postów

Napisano 16 marca 2019 - 13:47

Wygląda na usterkę płyty głównej. Możesz spróbować odłączyć baterię i podłączyć Magsafe (ważne aby zasilacz był odpowiednej mocy do modelu laptopa). Płyta powinna sama wystartować i Macbook powinien się uruchomić. W przeciwnym wypadku czeka Cię naprawa płyty głównej co w takim starym modelu jest mało opłacalne szczególnie że te modele mają felerną kartę graficzną.



#14 Kowadełko

Kowadełko
  • 335 postów

Napisano 16 marca 2019 - 20:42

Maciejko nie wypowiadaj sie za serwis.

#15 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko
  • 1 823 postów

Napisano 17 marca 2019 - 13:32

Maciejko nie wypowiadaj sie za serwis.

Czy zwracanie się po nazwisku to po prostu zwykły wyraz buractwa, czy też chciałeś coś jeszcze w ten sposób przekazać?

 

Nie muszę się wypowiadać za serwis. Wystarczy sprawdzić, że te modele są oficjalnie uznane przez Apple za przestarzałe. https://support.appl.../pl-pl/HT201624. A to oznacza, że autoryzowane serwisy się nimi nie zajmują.


Użytkownik Mikołaj Maciejko edytował ten post 17 marca 2019 - 13:33


#16 Kowadełko

Kowadełko
  • 335 postów

Napisano 17 marca 2019 - 20:16

Czlowieku bredzisz, znam sytuacje z autopsji, a buraka poszukaj we wlasnym gronie. Bez odbioru.



#17 bee3

bee3
  • 3 841 postów

Napisano 17 marca 2019 - 20:39

...

Nie muszę się wypowiadać za serwis. Wystarczy sprawdzić, że te modele są oficjalnie uznane przez Apple za przestarzałe. https://support.appl.../pl-pl/HT201624. A to oznacza, że autoryzowane serwisy się nimi nie zajmują.

To oznacza jedynie, że "... Firma Apple nie oferuje już wsparcia dla niektórych produktów przestarzałych technologicznie i wycofanych. ..." (źródło: j.w.).

a ) firma Apple nie oferuje wsparcia (a nie ASA się nimi nie zajmuje)

b ) dla niektórych z listy (a nie wszystkich)

Na liście "przestarzałych i wycofanych" jest np. 15" Retina z 2012 roku, a ja wymieniałem całkiem niedawno w autoryzowanym serwisie w  takim modelu baterię (wraz z całym topcase z klawiaturą i gładzikiem) za niecałe 1000zł.

 

Oczywiście dostępność części w Apple dla modelu 2009 może być dużo gorsza (lub żadna), ale to nie powinno przeszkadzać w "zajęciu się" komputerem przez serwis autoryzowany. Przecież mogą sprawdzić/wymienić np.: zasilacz, baterię, RAM, dysk czy pastę pod radiatorem. Do czyszczenia komputera wewnątrz również chyba nie potrzeba nowych części.


Pomogłem ?   -  Lubię to 


#18 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko
  • 1 823 postów

Napisano 17 marca 2019 - 21:14

„Firma Apple nie udziela wsparcia sprzętowego dla żadnych produktów przestarzałych. Serwisy nie mogą zamawiać części przeznaczonych do produktów poza okresem wsparcia Apple.”

Ok, jeżeli naprawa nie wymaga użycia jakichkolwiek części zamiennych, to mogą się zająć. Ale mówimy o konkretnym, opisanym wyżej przypadku. Wiadomo, ze uszkodzona jest co najmniej bateria, i serwis takowej od Apple nie otrzyma. Więc po co robić człowiekowi złudne nadzieje?

#19 Kowadełko

Kowadełko
  • 335 postów

Napisano 18 marca 2019 - 19:52

Jezeli okaze sie, ze serwis nie ma czesci lub naprawa dla Pana Roberta bedzie nieoplacalna to zaplaci tylko i wylacznie za kuriera, wiec zadne pieniadze. Jak dla mnie gra warta swieczki.



#20 bee3

bee3
  • 3 841 postów

Napisano 18 marca 2019 - 23:09

„Firma Apple nie udziela wsparcia sprzętowego dla żadnych produktów przestarzałych. Serwisy nie mogą zamawiać części przeznaczonych do produktów poza okresem wsparcia Apple.”

Ok, jeżeli naprawa nie wymaga użycia jakichkolwiek części zamiennych, to mogą się zająć. Ale mówimy o konkretnym, opisanym wyżej przypadku. Wiadomo, ze uszkodzona jest co najmniej bateria, i serwis takowej od Apple nie otrzyma. Więc po co robić człowiekowi złudne nadzieje?

a )  zdarzają się (liczne) wyjątki - o czym wspomniałem podając przykład wykonanej przez ASA kilka tygodni temu wymiany baterii (wraz z całym topcase) w 15" MacBooku z Retiną z 2012. Model ten został uznany zgodnie z cytowaną tabelką  jako produkt poza okresem wsparcia, dla którego jednak dostępność części (być może nie wszystkich i być może tylko do wyczerpania zapasów) i możliwość ich zamówienia i wymiany w ASA jeszcze się nie zakończyła

b ) jak już kiedyś było napisane w innym wątku: w przypadku gdy bateria nie jest dostępna już w Apple z powodu zakończenia wsparcia przez Apple, to ASA proponują (wg własnego uznania) zamienniki: https://myapple.pl/f...e/#entry2155516 .


Pomogłem ?   -  Lubię to 





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych