Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Zakup jako przedsiębiorca a rękojmia


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
11 odpowiedzi w tym temacie

#1 MC_

MC_
  • 6 828 postów

Napisano 23 grudnia 2015 - 17:38

Nie znalazłem takiego tematu, a skoro część z nas kupuje sprzęt w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to może się to przydać.

 

Do założenia tematu skłoniło mnie zamówienie, w ramach prezentu świątecznego, kabla Lightning 1,8m marki PQI z Cortland. Otóż na fakturze pojawiła się informacja, że strony wyłączają uprawnienia z tytułu rękojmi, co oczywiście jest możliwe między przedsiębiorcami. Poczytałem regulamin (wstyd się przyznać, ale ze względu na niską wartość przedmiotu nie zrobiłem tego wcześniej) i oto moje wnioski:

 

Sklepy wyłączające rękojmię:

- Cortland,

- x-kom,

- Komputronik (tutaj zapis nie jest do końca jasny - postanowienia końcowe, punkt 5 Regulaminu sklepu)

 

 

Sklepy, które rękojmi nie wyłączają:

- iSpot,

- iDream,

- Mediamarkt,

- Saturn.

 

Co do AOS, to moja interpretacja jest taka, że rękojmia jest również wyłączona, a to ze względu na zapis "Warunki i zasady sprzedaży Apple dla Firm" - punkt 11.3.

 

To chyba są główne sklepy w których się zaopatrujemy w jabłkowy sprzęt. Mam nadzieję, że komuś się to przyda :)


  • angelares i Emej lubią to

iP Xs; rMBP 2015 13', AW5 44 LTE


#2 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko

  • 4 614 postów
  • Płeć:

Napisano 08 kwietnia 2016 - 13:43

Nie do końca rozumiem, co to znaczy "Sklepy, które rękojmi nie wyłączają". Wydaje mi się, że w przypadku sprzedaży dla przedsiębiorcy pojęcie rękojmi nie istnieje, więc nie za bardzo jest co wyłączać. To, że nie jest to w sposób jawny określone w regulaminie oznacza tylko tyle, że stosuje się przepisy ogólne. Ale przyznam, że nie studiowałem tego tematu, więc to raczej pytanie niż stwierdzenie.


  • Murgal lubi to

#3 MC_

MC_
  • 6 828 postów

Napisano 08 kwietnia 2016 - 13:51

Masz rację. Wydaje Ci się.

W przypadku sprzedaży b2b rękojmia domyślnie obowiązuje, ale można ją wyłączyć. W relacjach b2c jest to niedozwolone.


iP Xs; rMBP 2015 13', AW5 44 LTE


#4 klopersss

klopersss
  • 733 postów
  • SkądKatowice, PL

Napisano 09 kwietnia 2016 - 15:34

Czyli jeśli kupiłem iPhone w iSpot na firmę to rękojmia obowiązuje, tak?



#5 MC_

MC_
  • 6 828 postów

Napisano 09 kwietnia 2016 - 15:35

Na to z regulaminu wychodzi.
Edit. Male uscislenie. ISpot ogranicza rekojmie dla przedsiebiorcow do jednego roku.

Użytkownik MC_ edytował ten post 09 kwietnia 2016 - 15:39

iP Xs; rMBP 2015 13', AW5 44 LTE


#6 klopersss

klopersss
  • 733 postów
  • SkądKatowice, PL

Napisano 10 kwietnia 2016 - 10:09

cwaniaki, mi się akurat zepsuł i niestety ani gwarancja ani rękojmia...



#7 meg

meg
  • 310 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 08 listopada 2020 - 22:39

Wiem, że to stary temat, ale nie znalazłam nigdzie jednoznacznej odpowiedzi.

 

Po pierwsze tego regulaminu na stronie Apple już nie ma. A przynajmniej ja nie mogę za nic znaleźć nic na temat rękojmi na firmę. A szkoda, bo właśnie prosto z Apple Online Store chciałam kupić.

Po drugie na stronie Cortlandu z tego co przeczytałam i zrozumiałam, klient kupujący na firmę też ma 2 lata rękojmi. Jedyne co go ogranicza to, to, że kurier za darmo po ten telefon nie przyjdzie (lol).

 

Ok, wobec tego zastanawiałabym się nad MM, ale nie wiem jak długo tam zwykle czeka się na telefon (Iphone 12 pro max) z przedsprzedaży (w Apple Store aktualnie 2-3 tygodnie).

 

będę bardzo wdzięczna za pomoc i podzielenie się doświadczeniem.



#8 ali_cja

ali_cja
  • 245 postów

Napisano 10 listopada 2020 - 00:35

Na stronach apple.com czy https://www.apple.co...n/salespolicies nie znalazłam oświadczenia Apple o wyłączeniu lub ograniczeniu odpowiedzialności z tytułu rękojmi wobec kupujących niebędącymi konsumentami.
Na stronie https://www.apple.co...utory-warranty/ w temacie „Podsumowanie przepisów polskiego prawa konsumenckiego” jest w zasadzie tylko mowa o konsumentach, za wyjątkiem fragmentu, w którym jest zapis (cytowanym w części jakby za K.c.) o kupującym;
kupującym konsumencie i kupującym „przedsiębiorcy”:
„...Jeśli kupującym jest konsument, to może on zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę.
W przypadku, gdy kupującym jest przedsiębiorca, sprzedający może odmówić wymiany lub naprawy produktu jeśli koszty jego wymiany lub naprawy przekraczałyby wysokość ceny produktu. ...”

Analizując całość dostępnych źródeł dot. sprzedaży internetowej Apple, w tym powyższy zapis, moim zdaniem* należy przyjąć, że „przedsiębiorcy”, w przypadku reklamacji z tytułu rękojmi, przysługują wszystkie prawa kupującego przewidziane w Kodeksie cywilnym, z wyłączeniem tylko tych, które ustawa zastrzega wyłącznie wobec konsumenta, bądź kieruje je wyłącznie do tzw.„przedsiębiorcy” jako np. obowiązek, pod rygorem utraty praw z tytułu rękojmi.
*} Oczywiście z zastrzeżeniem-wg. stanu prawnego obowiązującego w dniu zakupu, tj. przed 1 stycznia 2021r.

#9 meg

meg
  • 310 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 12 listopada 2020 - 22:52

Dziękuję bardzo za odpowiedź.

Ostatecznie dzwoniłam na infolinię Apple i tam usłyszałam, że jako przedsiębiorcy w ogóle mi nie przysługuje rękojmia. 

Jeśli prawo faktycznie weszłoby w życie w 2021r.  to nawet kupując teraz złapałabym się na tę ochronę (chyba, że oni jakoś regulaminowo to sobie pozmieniają). Według Pani z infolinii również będę mogła z tego skorzystać pomimo zakupu telefonu przed zmianą prawa.

Uznałam jednak, że nie będę ryzykować i zakupiłam telefon u innego autoryzowanego sprzedawcy, który mnie tych praw nie pozbawia. 


Użytkownik meg edytował ten post 12 listopada 2020 - 22:53


#10 ali_cja

ali_cja
  • 245 postów

Napisano 13 listopada 2020 - 16:45

Skoro opinia „pani z infolinii” jest dla Ciebie bardziej przekonywującą, niż brak oświadczenia Apple o wyłączeniu rękojmi wobec kupujących niebędących konsumentami- to ja nie mam już nic do dodania.

#11 meg

meg
  • 310 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 14 listopada 2020 - 10:26

dziękuję za ten sarkazm...

Nie wiem czy opinia pani z infolinii jest dla mnie przekonywująca, ale wpis na stronie mogą zmienić w każdej chwili. Natomiast jak ja im udowodnię potem że takiego wpisu nie było więc mają mi rękojmię uznac?

Jeśli mogę zakupic ten sam produkt od sprzedawcy który ma jasno określone co i jak, a nie plącze się w zeznaniach, to po co mam ryzykować?. Proste.


Użytkownik meg edytował ten post 14 listopada 2020 - 10:27


#12 ali_cja

ali_cja
  • 245 postów

Napisano 14 listopada 2020 - 13:07

Przepraszam, myślę, że treść wpisu wynikła bardziej ze złości na siebie. Zgadzam się, że w aktualnej sytuacji, mogłaś mieć wątpliwości. Tak jednak nie powinno być, kupujący w chwili podejmowania decyzji o zakupie, musi mieć wiedzę o przysługujących mu uprawnieniach w przypadku zakupu awaryjnego sprzętu. Ja zwróciłabym się do gwaranta o pisemną opinię.
Zręczne omijanie przez gwarantów praw mających umocowanie w ustawie (wobec wszystkich kupujących), skłania reklamujących, w przeważającej większości, do skorzystania ze ścieżki gwarancyjnej. Niestety, nie zawsze korzystniejszej dla reklamującego.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych