W tym wątku chciałbym skupić się nad sposobem diagnozowania problemów sprzętowych oraz typowymi czynnościami, jakie można wykonać przed udaniem się do serwisu.
Opisy dotyczą przede wszystkim komputerów Mac z procesorami Intel.
Co może wskazywać na problemy sprzętowe?
Objawy, które mogą sugerować problemy sprzętowe:
- komputer zawiesza się lub przycina (np. przestaje reagować na klawiaturę, myszkę/touchpad)
- pojawiają się różnorakie komunikaty błędów
- nagłe restarty komputera - niezależnie od tego czy po ponownym uruchomieniu system operacyjny proponuje wysłanie raportu o błędzie czy nie
- nagrzewanie się komputera (odczuwalne przez jego większą temperaturę lub szybszą pracę wentylatorów)
- różnego rodzaje regularne wzorki na ekranie (np. pionowe lub poziome paski)
- inne nietypowe zachowania komputera
Ustalenie przyczyny problemów warto zacząć od narzędzi do testowania, które udostępnia Apple:
Jeśli masz komputer wyprodukowany przed 30 czerwca 2013 r., to możesz do tego użyć „Test sprzętu Apple” zgodnie z tym dokumentem: Używanie programu Test sprzętu Apple
Dla komputerów wyprodukowanych po 30 czerwca 2013 r. należy użyć Diagnostyki Apple - zgodnie z informacjami zawartymi tutaj: Używanie Diagnostyki Apple
Jeśli powyższe narzędzia poinformują o problemach technicznych, to należy zanotować lub nawet zrobić zdjęcie komunikatu opisującego problem.
Wykaz błędów sygnalizowanych przez Diagnostykę Apple oraz sugestie dalszych kroków: Diagnostyka Apple: kody referencyjne
Wykaz błędów sygnalizowanych przez „Test sprzętu Apple”
Spoiler
Niezależnie od wyniku diagnostyki warto wykonać dwie poniższe procedury - potrafią one rozwiązać wiele problemów:
Wyzerowanie SMC
Wyzerowanie NVRAM (PRAM)
Uwaga! Jeśli masz w komputerze ustawione hasło sprzętowe, to wyzerowanie NVRAM (PRAM) może nie być możliwe bez wyłączenia hasła. Sposób wyłączenia jest analogiczny do ustawienia hasła - ustawia się puste hasło. Więcej informacji o tym jak to zrobić znajdziesz w sekcji „Jak zabezpieczyć mój komputer na wypadek kradzieży” tutaj: http://myapple.pl/ko...i-problemy.html
Po wykonaniu tych procedur spróbuj przez jakiś czas normalnie pracować na komputerze i obserwuj czy problemy nie znikły.
Typowe problemy sprzętowe
Problemy z Wi-Fi (zrywanie połączenia, długie nawiązywanie połączenia)
Spoiler
MacBook Pro Retina-animacje nie są płynne, klatkują
Spoiler
------
Ten poradnik będzie jeszcze rozbudowywany - wkrótce pojawi się tu opis:
- diagnostyki dysku
- inne przydatne procedury
- jeśli masz jakieś pomysły to pisz bez skrępowania