Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

macbook - ciężkie starcie z podłogą w kuchni, problem z chipsetem


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
23 odpowiedzi w tym temacie

#1 asiulek107

asiulek107
  • 6 postów

Napisano 08 października 2013 - 21:39

Witajcie, parę dni temu mój mac rąbnął z impetem o podłogę w kuchni. O dziwo dysk działa, ale okazuje się, że mam problem z płytą główną. W serwisach byłam dwóch, dla porównania, bo kompletnie się nie znam, nie chciałabym być w wała zrobiona ;) w jednym powiedzieli, że to 1000zł i kontrolery na płycie głównej, w drugim, że 600zł i że chipset (jeśli to to samo, to ja tego nie wiem). I gwarancja na 3 miechy. W każdym razie kolega mój powiedział, iż jeśli to płyta główna to się nie opłaca, lepiej kupić nowego kompa, gdyż ponieważ, niewiele po tych 3 miesiącach, sprzęt ma właściwość ulec temu samemu uszkodzeniu w większości przypadków. Czy ktoś z was ma z tym jakieś doświadczenie? osobiście wolałabym naprawić i pokorzystać jeszcze ze dwa lata (laptop ma 4). Ale jeśli mam wywalić teraz około 6 stów a za 6 miesięcy i tak kupić nowego, to z deczka bez sensu. Bardzo proszę o jakieś rady czy własne doświadczenia w tym zakresie, jako, że sama jestem laikiem. Z góry dzięki, Aś

#2 renqien

renqien

    Koniec...


  • 20 740 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 08 października 2013 - 21:53

Fajnie. Wiemy jaki komputer, wiemy jakie objawy, teraz lecimy po kawę, żeby z fusów powróżyć... aaa, nie, nie lecimy, mam tylko rozpuszczalną.

#3 Iro

Iro
  • 6 738 postów
  • Płeć:
  • SkądKatowice

Napisano 08 października 2013 - 22:14

Fajnie. Wiemy jaki komputer, wiemy jakie objawy, teraz lecimy po kawę, żeby z fusów powróżyć... aaa, nie, nie lecimy, mam tylko rozpuszczalną.


No to "powróżymy".
Skoro laptop ma 4 lata, to najprawdopodobniej jest to coś na C2D (biały lub unibody).
W tym czasie Apple wykorzystywało płyty główne projektowane przez NVidię, bardzo awaryjne i trudne w naprawie.

#4 arvika

arvika
  • 1 501 postów
  • Płeć:
  • SkądKraków

Napisano 08 października 2013 - 22:26

Niezależnie jaki to sprzęt to naprawa z trzymiesięczną gwarancją to dość krótki okres gwarancji. My np. udzielamy na naprawy sprzętowe 8 mc gwarancji. W laptopach po upadku zazwyczaj nastepuje naderwanie któregoś chipsetu na płycie głównej - którego - trzeba zdiagnozować.

#5 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 08 października 2013 - 22:48

Renquien ma rację - lekkie wróżenie , mac może być z 2009 ale równie dobrze z 2008 a tylko kupiony w 2009 roku. Warto aby autorka podała jaki to mac.
 

(...)
W tym czasie Apple wykorzystywało płyty główne projektowane przez NVidię, bardzo awaryjne i trudne w naprawie.


Iro, jeśli to rocznik 2009 - to jedne z najprostszych płyt do naprawy. Jednak po upadku istnieje ryzyko mechanicznego uszkodzenia płyty (naprawialne, ale nie należy to do tanich usług), ot choćby uszkodzenie padów montażowych pod układami. Aby dobrze to zrobić powinno się praktycznie "rozbroić" całą płytę (zdjąć także i procesor) i koszt może dojść do 1000 zł. Tu jednak rozważył bym wymianę płyty (wtedy naprawa trwa to tylko jeden dzień) gdyż koszta są bardzo podobne (w zależności od modelu maca od 800 do 1050 zł dla 13" - wszystkie płyty mam dostępne od ręki.).
 

Niezależnie jaki to sprzęt to naprawa z trzymiesięczną gwarancją to dość krótki okres gwarancji. (...)


Tyle dostaje się na podzespoły w autoryzowanym serwisie - nic dziwnego, że inni dają taką samą gwarancję.

 


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#6 asiulek107

asiulek107
  • 6 postów

Napisano 08 października 2013 - 23:04

Dzięki za odpowiedzi, oczywiście, że nie powiedziałam najważniejszej rzeczy! po wpisaniu nr seryjnego na stronie supportu apple: mid 2009. Macbook pro 13. I pan w drugim serwisie twierdził, że w tym modelu jest jeden chipset ;)

#7 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 08 października 2013 - 23:06

To możesz również rozważyć płytę z 2010 roku (1250 zł) co nieźle przyspieszy twojego maczka. Da mocniejszy procesor i lepszą grafikę. Każda 13-tka ma jeden most i procesor :P


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#8 asiulek107

asiulek107
  • 6 postów

Napisano 09 października 2013 - 00:55

I wtedy jak długi jest okres gwarancyjny? Czy to się opłaca? Generalnie jestem naprawdę baardzo zadowolona z tego modelu, przez 4 lata nie miałam z nim absolutnie żadnego, najmniejszego problemu. A był bardzo mocno eksploatowany. Więc jeszcze bym go potrzymała dłużej, bo nadal jest to świetny sprzęt i sprawdza się znakomicie. Może mamy tu kogoś, kto wymieniał płytę główną i może dać świadectwo? :P

#9 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 09 października 2013 - 01:19

Na płytę dajemy rok gwarancji. Płyta do Twojego modelu kosztuje 1050 zł brutto z procesorem 2,26GHz; 1150 zł brutto z procesorem 2,53GHz, zaś z modelu o rok młodszego - 2010 - (pasuje do maca pro mid 2009) 1250 zł brutto z procesorem C2D 2,4GHz, lub 1350 zł brutto z procesorem 2,66 GHz. Mam na stocku po kilkanaście płyt z każdego rodzaju, więc jakbyś się decydowała daj znać (kontakt w stopce) - nie zabraknie ;) P.S. Jakby się mocno uprzeć to można by założyć i i5 (2011) ale to wiąże się z kilkoma przeróbkami i dłuższym czasem wymiany (trzeba wymienić kilka elementów mechanicznych), a co zatem idzie i z większymi kosztami.


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#10 arvika

arvika
  • 1 501 postów
  • Płeć:
  • SkądKraków

Napisano 09 października 2013 - 08:08

Sugerowąłbym jednak wcześniej diagnoze, bo może się okazać że to coś prostego. Na wymianę płyty zawsze jest czas ;)

#11 528eae9968

528eae9968
  • 7 222 postów
  • Płeć:

Napisano 09 października 2013 - 08:11

A obudowa się nie pogięła?

#12 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 09 października 2013 - 08:34

Sugerowąłbym jednak wcześniej diagnoze, bo może się okazać że to coś prostego. Na wymianę płyty zawsze jest czas ;)


Oczywiście - najtańsza jest naprawa i nikt tego nie ukrywa. Weź jednak pod uwagę, że jest to płyta po upadku, nie jesteś w stanie powiedzieć jakie zniszczenia nastąpiły wewnątrz laminatu, które przelotki dostały itd. Może się okazać, czego obawia się autorka, że płyta po naprawie popracuje pół roku i odmówi posłuszeństwa. Dla tego w tym przypadku sugeruję jednak wymianę płyty.
Jest to bezpieczniejsze a wiąże się z podobnymi kosztami.


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#13 arvika

arvika
  • 1 501 postów
  • Płeć:
  • SkądKraków

Napisano 09 października 2013 - 09:08

Piotrek, przynajmniej 50% wszystkich laptopów/Macbooków komuś kiedyś upadła. Nie ma co ferować wyroków zdalnie BEZ DIAGNOZY.

#14 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 09 października 2013 - 09:43

No to policzmy. Płyta po poważnym upadku, nie wiadomo co dzieje się pod układami . Trzeba podnieść CPU i most - naprawić pady, wymienić uszkodzone elementy lub uzupełnić elementy co odpadły od płyty w skutek upadku. Licz jak chcesz od 700 do 1000 zł. Pewność działania płyty? 50% na to, że z czasem nic nie wyjdzie. Przypominam post autorki:

(...) parę dni temu mój mac rąbnął z impetem o podłogę w kuchni. (...)

Nie jest to duperel, jeśli płyta przestała wstawać. Nawet jak odpadł tylko jeden rezystor to uderzenie musiało być na tyle silne, że go wyrwało. Jedyny sposób aby sprawdzić strukturę płyty, mostu i CPU aby mieć 100% pewności to rentgen. Samo zlecenie wykonania takich badań przewyższa wartość płyty. Zakładając jednak, że wszystko jest ok naprawa przebiegła prawidłowo, i klientka powiedzmy to zapłaciła 500 -600 zł to czy warto wydać te pieniądze i nie być pewnym działania płyty? Zawsze staram się naprawić uszkodzoną płytę , ale tam gdzie jest sens naprawy.

 


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#15 asiulek107

asiulek107
  • 6 postów

Napisano 09 października 2013 - 10:27

Obudowa jest z alliminium, więc wyszła bez szwanku. No i diagnozowali mi go w serwisach - chipset/kontrolery (whatever that is). Nie włącza się, jedynie wytwarza alarmujący dźwięk. I fakt, upadał wielokrotnie, ale na gruuby dywan, a nie na kamienną podłogę :( Rozumiem, że na pytanie, czy jest sens wymieniać w 4 letnim lapku płyte za ponad tysia, to sobie muszę sama odpowiedzieć

#16 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 09 października 2013 - 10:44

(...). Nie włącza się, jedynie wytwarza alarmujący dźwięk.(...)

I tak ważnych informacji nie podałaś. Masz uszkodzenie gniazd RAM (prawdopodobnie gniazdo montowane w technologii BGA) lub oderwany róg mostu (chipsetu - układu odpowiedzialnego za pamięć, grafikę dyski itp) . Jest to "naprawialne" ale jak podałem bez 100% pewności dobrego działania w przyszłości. Koszt drugiego serwisu (600 zł) za taką usługę jest uczciwy, choć poprosiłbym o sprawdzenie jeszcze procesora.


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#17 arvika

arvika
  • 1 501 postów
  • Płeć:
  • SkądKraków

Napisano 09 października 2013 - 11:10

Piotrek, za dużo filmów katastroficznych się naoglądałeś ;)

#18 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 09 października 2013 - 11:23

Arvika czytaj ze zrozumieniem - płyta wydaje dźwięki ostrzegawcze (prawdopodobnie sygnał braku RAM) - oderwany MCP79 lub uszkodzenie gniazda - czyli niezłe walnięcie . Wniosek: nawet po naprawie płyta nie będzie 100% pewna. Skąd wiesz że nie są uszkodzone pady pod CPU? I żadne tu "kino" i twoje dywagacje nie zmienią faktu, że płyta dostała nieźle "po kościach". Żaden serwis nie zdiagnozuje stanu wielowarstwowego laminatu . Autorka ma wybór - ma serwis co jej to zrobi za 600 zł lub może kupić płytę za 1000 z groszami. Jej wybór.


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#19 528eae9968

528eae9968
  • 7 222 postów
  • Płeć:

Napisano 09 października 2013 - 11:30

Obudowa jest z alliminium, więc wyszła bez szwanku. No i diagnozowali mi go w serwisach - chipset/kontrolery (whatever that is). Nie włącza się, jedynie wytwarza alarmujący dźwięk. I fakt, upadał wielokrotnie, ale na gruuby dywan, a nie na kamienną podłogę :( Rozumiem, że na pytanie, czy jest sens wymieniać w 4 letnim lapku płyte za ponad tysia, to sobie muszę sama odpowiedzieć


W takim razie mocno nie rąbnął bo by się pokrzywił. Dogadaj się z któryś z chłopaków i wyślij jeszcze raz do diagnozy :)

#20 pol

pol
  • 67 postów

Napisano 09 października 2013 - 13:45

A mnie kiedyś po upadku tylko ram się obsunął w slotach, objawy identyczne - wystarczyło wyciągnąć i włożyć. Ot ekspertyzy na podstawie postów...

#21 arvika

arvika
  • 1 501 postów
  • Płeć:
  • SkądKraków

Napisano 09 października 2013 - 18:33

A mnie kiedyś po upadku tylko ram się obsunął w slotach, objawy identyczne - wystarczyło wyciągnąć i włożyć. Ot ekspertyzy na podstawie postów...


I to właśnie jest odpowiednie podsumowanie tematu :)

#22 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 09 października 2013 - 20:10

(...)W serwisach byłam dwóch, dla porównania, bo kompletnie się nie znam, nie chciałabym być w wała zrobiona ;) w jednym powiedzieli, że to 1000zł i kontrolery na płycie głównej, w drugim, że 600zł i że chipset (jeśli to to samo, to ja tego nie wiem). I gwarancja na 3 miechy. (...)

Czyli sugerujecie, że te dwa serwisy to "naciągacze" co chcą tylko wydębić od autorki pieniądze - wszak wystarczy tylko poprawić pamięci. No.... gratulacje.


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#23 asiulek107

asiulek107
  • 6 postów

Napisano 11 października 2013 - 11:41

moi Drodzy, kupiłam nowe jabłko, dziękuję za obszerne wypowiedzi i rady, lecz stwierdziłam, że nówka będzie lepszym rozwiązaniem, naprawa zbyt niepewna opcja.

#24 renqien

renqien

    Koniec...


  • 20 740 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 11 października 2013 - 13:03

No i gratuluję. Zamykam.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych