Bez urazy, ale nie wydaje mi się aby Arvika czy jakikolwiek inny serwis był w stanie zapewnić reżimy produkcyjne na poziomie fabryki.
To jest indywidualna decyzja i analiza ryzyka, każdy ma prawo naprawiać komputer w taki sposób w jaki mu się podoba. Chciałem tylko zwrócić uwagę potencjalnych pechowców, że tanio nie zawsze oznacza dobrze.
Serwis nie musi zapewnić reżimu produkcyjnego fabryki z jednej prozaicznej przyczyny, serwis nie produkuje... Serwis jak sama nazwa wskazuje wykonuje usługi serwisowe. Korzysta z gotowych podzespołów wyprodukowanych w fabrykach.
Być może hi.duke chodziło o to, czy serwisy przestrzegają podczas napraw pewnych zasad. W przypadku napraw elektroniki jedną z zasad jest chronienie sprzętu przed przepięciami elektrostatycznymi, czyli ESD. Sprzęt używany w Arvika ma oczywiście takie normy spełnione. Do tego serwisanci przy naprawach pracują w fartuchach ESD. Można to zobaczyć chociażby na zdjęciach tutaj:
Galeria - Serwis Apple
Inna bardzo ważną kwestią w przypadku lutowania elementów SMD, BGA oraz traktowanie sprzętu po zalaniach jest odpowiednie przygotowanie płyty oraz komponentów do naprawy. Producencka norma sugeruje przechowywanie elementów w warunkach o wilgotności nie przekraczającej 5% przez określony czas.
Służą do tego specjalne pomieszczenia lub szafy klimatyczne. Firma Arvika oczywiście posiada takie urządzenie.
W przypadku naprawy tej płyty została ona wyczyszczona specjalnymi preparatami chemicznymi w myjkach ultradźwiękowych, następnie osuszona w szafie klimatycznej zachowującej wilgotność na poziomie 1-2%. Dopiero po tym procesie można było przystąpić do właściwej naprawy uszkodzeń elektronicznych. Proces ten zgodnie z zaleceniami producentów jest czasochłonny (nie da się odciągnąć wilgoci z elektroniki w 10 minut). Naprawy szybkie (1-2 dni) cieszą Klienta, ale nie można powiedzieć że są wykonane zgodnie z zachowaniem odpowiednich warunków naprawy. Dla porównania wilgotność powietrza które nas otacza z reguły jest na poziomie 30-60%...
Szafy klimatyczne, technologia przechowywania elektroniki, zabezpieczenia ESD itp jest w większości serwisów (również autoryzowanych) traktowana po macoszemu. Z mojego rozeznania wynika , że w szafy klimatycznej jest wyposażonych w Polsce tylko około 10-15 serwisów. Pewnie hi.duke nie zdawał sobie sprawy ale trafił do serwisu który jest jednym z lepiej wyposażonych i przygotowanych do trudnych napraw elektroniki ( skuteczność napraw płyt głównych na poziomie powyżej 95%).
Macbook po wymianie topcase będzie w pełni sprawny. Przyszłemu nabywcy życzę udanej licytacji, a sprzedającemu mniej pochopnych decyzji