Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Druk zlotego


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
22 odpowiedzi w tym temacie

#1 mcfrey

mcfrey
  • 424 postów
  • SkądGizycko

Napisano 10 września 2007 - 10:37

Powiedzcie jak to jest. Zloty kolor i na to czarny. Czy trzeba wybierac spod czarnego? Czy decyduje kolejnosc polozenia farby? No bo jesli jst nie wybrane a czarny nadrukuje sie na koncu. Drukarz u mnie w firmie twierdzi ze zloty bedzie sie mazal jesli nie bedzie polozony jako ostatni. Mial ktos kiedys doczynienia z takim przypadkiem?Zloty jest oczywiscie jako kolor dodatkowy

#2 Hektor

Hektor
  • 1 570 postów
  • SkądPolska

Napisano 10 września 2007 - 10:49

Powiedzcie jak to jest. Zloty kolor i na to czarny. Czy trzeba wybierac spod czarnego? Czy decyduje kolejnosc polozenia farby? No bo jesli jst nie wybrane a czarny nadrukuje sie na koncu. Drukarz u mnie w firmie twierdzi ze zloty bedzie sie mazal jesli nie bedzie polozony jako ostatni.
Mial ktos kiedys doczynienia z takim przypadkiem?Zloty jest oczywiscie jako kolor dodatkowy


Nie bardzo rozumiem
Zloty a pozniej na to czarny ?
Naturalnie ze wybranie sie robi no chyba ze chcesz miec jakis ''dziwny efekt''

#3 mcfrey

mcfrey
  • 424 postów
  • SkądGizycko

Napisano 10 września 2007 - 11:01

No tak. Jakby wygladalo polozenie czarnego na zloty? Dostalem prace po kims po mnie robil jeszcze ktos i wyszlo ze nie widac czarnego bo zloty drukarz polozyl na koncu i przykryl czarny.

#4 nosek

nosek
  • 49 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 września 2007 - 11:29

witam, moim skromnym zdaniem złoty i srebrny są farbami kryjącymi i powinien przykryć czarny. Wszystko zależy od drukarza jak mocno "pojedzie złoty" Jeśli nie przykryje przy pierwszym przelocie a jest możliwość to można zrobić drugi. Wszystko zależy od nakładu i predyspozycji drukarza. pozdrawiam :)

#5 mcfrey

mcfrey
  • 424 postów
  • SkądGizycko

Napisano 10 września 2007 - 11:30

nie nie to chodzi o odwrotna sytuacje:) Czy kolejnosc druku ma znaczenie. Czy gdyby drukarz na koncu wydrukowal czanry byloby ok.

#6 nosek

nosek
  • 49 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 września 2007 - 11:48

obawiam sie że jest to trudne do wykonania. Skład farb metalicznych jest na tyle niefortunny że mogą one schodzić na gumę i tracić przy tym swoje walory estetyczne. pozdro. S

#7 Hektor

Hektor
  • 1 570 postów
  • SkądPolska

Napisano 10 września 2007 - 11:56

obawiam sie że jest to trudne do wykonania. Skład farb metalicznych jest na tyle niefortunny że mogą one schodzić na gumę i tracić przy tym swoje walory estetyczne.

pozdro.
S


Zadna farba offsetowa nie jest na tyle kryjaca zeby ja bez wybierania polozyc ja nie wiem gdzie wy sie uczyliscie fachu ale offseto to nie sito.
Wyslij gdzies przyklad bo caly czas wydaje mi sie ze albo nie umiesz wytlumaczyc o co Ci chodzi albo ja po prostu tego nie rozumiem.

#8 nosek

nosek
  • 49 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 września 2007 - 12:14

moim skromnym zdaniem złota i srebrna farba (metaliczna) są farbami kryjącymi używanymi do druku na kolorowych kartonach ozdobnych np. czarny karton ze złotym lub srebrnym nadrukiem. stosowany u mnie w drukarni wychodzi bez problemu. Ale powtarzam to tylko moje zdanie w tej kwestii. Tak samo jest biel kryjąca offsetowa. pozdrowionka

#9 Heidi

Heidi
  • 830 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 września 2007 - 12:31

OK, sprawa wygląda tak: farby metaliczne rzeczywiście mogą się mazać, jeżeli są drukowane jako pierwsze - to taka specyfika tych farb. Dlatego kładzie się je jako ostatnie, pamiętając, że są farbami kryjącymi, albo stosuje się druk etapami. Najpierw farby metaliczne, które się dobrze suszy, a dopiero na wyschnięty nakład drukuje się pozostałe kolory. Wymaga to dobrych farb i dobrego drukarza, któremu "się chce".

#10 Hektor

Hektor
  • 1 570 postów
  • SkądPolska

Napisano 10 września 2007 - 12:36

Pantony ogolnie kladzie sie jako ostatnie (Szczegolnie w wypadku maszyn 5 i wiecej agregatowych) Czasami gdy papier nie chlonie na tyle farby to panton nawet kladzie sie dopiero jak wyschnie triada. Chyba ze triada wchodzi na pantony w jakis dziwnych konfiguracjach wtedy to drukarz moze byc najlepszy na swiecie i tak nic nie zrobi, tutaj ratuje sytuacje tkzw piec ale on jest w lepszych konfiguracjach maszyny.

#11 pank

pank
  • 1 548 postów
  • Skądwawa

Napisano 10 września 2007 - 13:19

IMO musisz wybrać, nawet jak złoty przeschnie na tyle żeby dało się na nim drukować, to spod czarnego będzie prześwitywał, chyba że drukarz pojedzie czarnym 2 razy.

#12 ozz

ozz
  • 1 129 postów
  • SkądBiałystok

Napisano 10 września 2007 - 13:51

czytajac temat myślałem ze ktos robi konkurencje dla mennicy państwowej :D

#13 Heidi

Heidi
  • 830 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 września 2007 - 13:57

IMO musisz wybrać, nawet jak złoty przeschnie na tyle żeby dało się na nim drukować, to spod czarnego będzie prześwitywał, chyba że drukarz pojedzie czarnym 2 razy.

Owszem, złoty zmieni odcień czerni, ale to może nie mieć znaczenia, jeżeli czarny nie będzie dużą aplą, która leży na granicy złota i innej barwy (koloru lub papieru). Jeżeli czarny będzie tekstem lub kreską, zmiana odcienia będzie niezauważalna, podobnie jak to dzieje się z większością nadrukowywanych czerni.

#14 pank

pank
  • 1 548 postów
  • Skądwawa

Napisano 10 września 2007 - 14:03

Owszem, złoty zmieni odcień czerni, ale to może nie mieć znaczenia, jeżeli czarny nie będzie dużą aplą, która leży na granicy złota i innej barwy (koloru lub papieru). Jeżeli czarny będzie tekstem lub kreską, zmiana odcienia będzie niezauważalna, podobnie jak to dzieje się z większością nadrukowywanych czerni.


Masz rację, niestety autor wątku nie sprecyzował czy czarny będzie dużą aplą czy tekstem lub linią, więc bezpieczniej było doradzić mu wybranie z pod czarnego. Dużo też zależy od drukarni, jak drukarz pojedzie za mało czarnym to i z tekstem mogą być problemy, zwłaszcza jak będzie przechodził i przez złotą aplę i resztę w CMYK, wtedy to może być bardzo widoczne.

#15 mcfrey

mcfrey
  • 424 postów
  • SkądGizycko

Napisano 10 września 2007 - 14:18

To tekst i juz jest po ptakach bo drukarz puscil zloty na koncu i zakryl czarny:) Dobrze ze literki jeszcze oprocz tego mialy biala otoczke. Chodzilo mi o to czy drukarz mogl puscic na koncu czarny ale on twierdzi ze zloty wtedy pobrudzi sie i rozmaze

#16 Heidi

Heidi
  • 830 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 września 2007 - 14:22

I ma rację. Co nie zmienia faktu, że gdyby mu się chciało i najpierw złoto by przesuszył, to nie byłoby takiego efektu.

#17 mcfrey

mcfrey
  • 424 postów
  • SkądGizycko

Napisano 10 września 2007 - 15:32

No dobra a mozecie powiedziec czemu w mojej drukarni zloty kolor wyglada bardziej jak brazowy i w sumie lepiej byloby go zrobic z cmyka. To wina farby? Maszyny? Drukarza?

#18 pank

pank
  • 1 548 postów
  • Skądwawa

Napisano 10 września 2007 - 15:35

Pewnie wszystkiego po trochu. Jak złoty z wydruku wygląda inaczej niż złoty z próbnika pantone to możesz reklamować.

#19 Hektor

Hektor
  • 1 570 postów
  • SkądPolska

Napisano 10 września 2007 - 15:42

No dobra a mozecie powiedziec czemu w mojej drukarni zloty kolor wyglada bardziej jak brazowy i w sumie lepiej byloby go zrobic z cmyka. To wina farby? Maszyny? Drukarza?


Mialem Ci to pisac na poczatku :)
Zloto i srebro z pantonu to ogolnie srednio wychodzi po prostu mocno zgaszony, czesto lepszym efektem jest puszczenie go z cmyk-a z przejsciami.
Srebro lub zloto ma tylko sens jako hot stamping ale to juz inna bajka.
No chyba ze jako podklad do bitmap wtedy ciekawie moga wyjsc ja robilem pare takich prjoektow, ktore ladnie wyszly pozniej po druku.

#20 FIXXXER

FIXXXER
  • 44 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 11 września 2007 - 08:41

Złoty jako dodatkowy zawsze będzie wyglądał jak brązowy nawet jak go drukarz 3 razy zjedzie i jak dla mnie kładzenie złotego pantona to strata czasu i pieniędzy bo i tak efekt będzie marny, sam przerabiałem ten temat i w końcu wyszło na to że sto razy lepiej wygląda złoty drukowany z triady. Srebrnego też bym nie polecał bo w tym przypadku wychodzi prawie jak szary:/, Ogólnie jest tak jak Hektor napisał, te efekty robią wrażenie tylko jak Hotprint zastosujemy i wgrzejemy folię, no ale to w przypadku powiedzmy plakatów B1 już cięższy temat:) A jeśli ktoś jednak zdecyduje się na przygodę ze złotymi lub srebrnymi farbami to osobiście polecam zrobić wybrania bo później mogą mieć miejsce niemiłe rozczarowania a chyba nikt nie lubi stresów;)

#21 Bombee

Bombee
  • 198 postów
  • SkądW-wa Zacisze

Napisano 11 września 2007 - 09:33

Złoty jak kazdy inny kolor ma kilka odcieni. Jeżeli założyłeś przy opisie kolorów na kliszach "Złoty" a nie konkretny Pantone, wtedy drukarz może położyć jaki mu się podoba/jaki ma pod ręką ;) Patrząc na próbnik Pantone metalic formula guide za złote można przyjąć 871, 872, 874 do 876, 8640, 8641 do 8643, ale za złoty mozna przyjąć kilkanascie kolorów Pantone ze wzornika coated (imitację złota). Ale jak to z kolorami bywa, każdy ma swój gust. Ja przygotowując prace często wpisuję "Złoty" i drukarnia drukująca danej firmie ma w założeniu, że to konkretny kolor danej firmy badź wybrany przez drukarza na podstawie próbnika razem z klientem.
Jeśli wpisałeś konkretny Pantone - to tak jak napisał pank - wzornik w reke i do drukarni z reklamacja smigaj.
Co do kolejności kładzenia farby - jeśli w specyfikacji nie jest inaczej założone - Pantone drukarz kładzie na końcu. W takim wypadku tekst powinieneś zrobić overprintem - wtedy na 100% bedzie "na wierzchu". Tak na marginesie - każdy tekst (IMHO) powinien byc kładziony z overprintem - oczywiście do jakiejś wielkosci, bo później juz może być "kupa" ;)

#22 iYoghurt

iYoghurt
  • 25 postów
  • SkądWaWa

Napisano 11 września 2007 - 23:39

Jeśli masz maszynę 6 i więcej kolorową robisz tak zespoły 1-4 triada. 5 pantone (złoto, srebro itp) 6 czarny - same nadrukowywane teksty. Tak naprawdę bardzo dużo zależy od struktury podłoża oraz jakości farby. Powinno się udać (czyt. ostatnio byłem świadkiem tego że się udało).

#23 MiK

MiK
  • 3 postów

Napisano 16 października 2007 - 18:54

Jeśli drukujesz srebrny na początku a na to nadrukowujesz cmyk przy odpowiednim doborze rastra możesz osiągnąć dość ciekawy efekt - wydaje się że jest użytych więcej niż jeden panton metaliczny. Można to wykorzystywać w ilustracjach ale trzeba pamiętać że cmyk wychodzi blado i tam gdzie ma być ciemniej trzeba wybrać srebro. pozdrawiam MiK




Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych