Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Opłacalność tworzenia aplikacji dla urządzeń Apple'a vs. dla urządzeń z Androidem


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1 motoman

motoman
  • 19 postów

Napisano 05 września 2012 - 20:41

Witam, Mam pewne doświadczenie w tworzeniu aplikacji dla Androida, gdyż brałem udział w pierwszym konkursie ADC firmy Google. Teraz chciałbym wrócić do programowania na urządzenia mobilne. Zastanawiam się nad wyborem platformy między Androidem a Apple. Gdybym wybrał tworzenie aplikacji dla iPhone'a bądź iPada, to czekałyby mnie inwestycje w sprzęt (zakup iPhone'a bądź iPada 3 -- ten drugi sprzęt i tak zamierzam kupić; zakup komputera Apple'a, na którym mógłbym programować) oraz nauka (nie korzystałem wcześniej poważnie z komputerów Apple'a, nie programowałem w Objective-C, choć na co dzień zawodowo programuję w C, znam też Javę). W przypadku Androida musiałbym kupić jedynie smartfona z tym systemem... resztę posiadam (mam komputer PC, oprogramowanie, mam konto developerskie w Google Play, mam doświadczenie w programowaniu na Androida). To, co mnie przeraża w Androidzie, to mnogość rozdzielczości ekranów oraz urządzeń (zawsze mogą pojawiać się problemy, że coś nie będzie chciało działać na jakimś konkretnym urządzeniu). W przypadku urządzeń Apple'a, programowanie wydaje się być przyjemniejsze -- finanse na sprzęt zawsze bym skądś wyskrobał. Zastanawiam się także nad opłacalnością finansową (to ważniejsza kwestia niż aspekty techniczne samego programowania) tworzenia dla urządzeń Apple'a vs. dla urządzeń z Androidem. Bardzo bym prosił o Wasze opinie na ten temat. Czytałem różne fora i blogi developerskie. Znalazłem opinie, że teoretycznie dla Androida jest łatwiej, gdyż jest więcej niedopracowanych aplikacji i tworząc coś lepszego niż przeciętność, można dostać się do czołówki (być popularniejszym niż w przypadku AppStore). W przypadku Apple'a aplikacje są bardziej dopracowane i trudniej się przebić. Podany był przykład jakiejś gry, czy też programu użytkowego, który w przypadku Androida znalazł się w pierwszej pięćdziesiątce najpopularniejszych programów, a w przypadku Apple'a był niżej, bo wśród 250 najpopularniejszych aplikacji. Pisano także, że (będziemy teraz pewnie trochę generalizować) użytkownicy Androida chcą tanich tabletów/smartfonów, darmowego systemu operacyjnego, darmowych aplikacji (zwłaszcza w Polsce, gdzie przez długi czas nie można było kupować płatnych aplikacji i ludzie przyzwyczaili się, że aplikacje są za darmo). Z tego względu na aplikacjach płatnych praktycznie nie da się zarobić, a jedynie wchodzi w grę reklama. Jednak przeglądając komentarze w AppStore, także zauważyłem, że jest sporo dzieciarni bluzgającej i narzekającej, że coś jest płatne -- zatem nie wiem, czy w przypadku urządzeń mobilnych Apple'a użytkownicy chętniej kupują płatne aplikacje niż w przypadku płatnych aplikacji na Androida(?) Kolejna kwestia to prognozowana popularność różnych systemów. Choć bardzo lubię firmę Apple i jestem fanem, na ogół tylko przez szybę w sklepie, urządzeń (mam iPoda Nano, a inne urządzenia dotykałem przy różnych okazjach), a o samym Jobsie przeczytałem prawie wszystkie wydane w Polsce książki, to nie wiem, czy za kilka lat Android nie zdominuje rynku. Czy przyszłościowe będzie skoncentrowanie się na Androidzie, czy na Apple'u...(?)

#2 wojtkow

wojtkow


  • 6 767 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań

Napisano 05 września 2012 - 20:45

Przeniosłem do właściwego działu.

#3 seeadv

seeadv
  • 688 postów

Napisano 05 września 2012 - 20:48

Biorąc pod uwagę liczbę urządzeń Android już zdominował rynek (~2x większy udział w rynku niż iOS), ale to na aplikacjach na iOS deweloperzy zarabiają znacznie więcej. Powód jest prosty: bez Jailbreaka na iOS nie ma absolutnie żadnej możliwości instalowania pirackich aplikacji, a JB robi wg różnych szacunków z 15% użytkowników. Na Androdzie każdy leszcz może wgrać piracką aplikację (poczytaj o Death Trigger - deweloper na Androidzie zarobił grosze bo poziom piractwa był bliski 100% :P).

#4 tmkszlc

tmkszlc

  • 1 844 postów
  • SkądSzczecin, PL

Napisano 05 września 2012 - 20:58

Poruszyłeś ciekawy temat. Osobiście znam tylko bardzo pobieżnie podstawy Javy a w Objective-C piszę od roku. Bardzo lubię markę Apple, jak i ich sprzęt. Na sprzęt również wydałem dużo pieniędzy, ale traktuje to raczej jako inwestycję na przyszłość więc można przymknąć na to oko. Kiedy napisałem pierwszą bardziej konkretną aplikację postanowiłem, że założę konto i w końcu spróbuję trochę na tym polu się pobawić. Aktualnie jestem po napisaniu dwóch prostych narzędzi (niszowe projekty - te ze stopki) i jak narazie udało mi się na nich zarobić 1% tego co kosztował mnie sprzęt, tyle że jedna aplikacja jest miesiąc a druga 3 dni. Problem leży też w reklamie, trzeba się właśnie dobrze zareklamować i przebić przez kupę innyc dobrych projektów, zaskoczyć czymś i zainteresować przyszłego użytkownika. Mimo, że aplikacja, która napisałem na iOS (iWrapper) ma swoje odzwierciedlenie tylko na OS X, to jakoś ciężko jest mi się z tym projektem wybić (3 dni - 14 sztuk). Może to być też spowodowane przez cenę, ale dla ludzi siedzących w tym temacie myślę, że nie jest to wielki problem. Patrząc na siebie jako klienta przeglądającego aplikacje, kupiłbym aplikację dopiero, gdyby była mi naprawdę potrzebna. Co do samego programowania. Miałem wcześniej styczność z C/C++, Javą, Visual Studio, Eclipse, Netbeans, ale jeśli chodzi o Xcode i Obj-C to ta kombinacja jest najprzyjemniejszym środowiskiem programistycznym i językiem programowania z jakim mam przyjemność pracować. Pisze się naprawde dobrze (wg. mnie), może też dlatego, że mam sprzęt Apple, lubię go i jest to dla mnie przyjemność, że mogę sobie poużywać swojej aplikacji i że ludzie mogą również ją mieć. $99 za konto to również nie są jakieś duże pieniądze. Myślę, że jeśli masz jakiś projekt w głowie i chciałbyś go zrealizować to nie warto się zastanawiać. Jeśli nie spróbujesz to się nie dowiesz ; ) Przypomniało mi się. Mam znajomego, który mieszka niedaleko mnie i pisze pod Androida. Czasami wymieniamy się spostrzeżeniami i doświadczeniami jak to wygląda na naszych konkurencyjnych platformach i są pewne sprawy, które mi się nie podobają, właśnie naprzykład ta mnogość urządzeń i rozdzielczości. Znajomy chce kupić teraz MBP, aby móc pisać na jednym sprzęcie pod Androida i iOS.

#5 motoman

motoman
  • 19 postów

Napisano 05 września 2012 - 21:27

Bardzo dziękuję za odzew.

Jeśli chodzi o konkretne liczby, to chciałem pokazać blog [url=http://www.kreci.net/reports/developer-income-report-17/]Developer Income Report #17[/url], w którym jego autor przez jakiś czas zamieszczał raporty z wpływów za stworzone przez siebie aplikacje dla Androida. Podobno te zarobki pochodzą chyba z siedmiu głównie prostych (jakiś przycisk z napisem "nie naciskaj" itp.) aplikacji -- wszystkie są bezpłatne (na płatnych w Androidzie, w większości przypadków, praktycznie nie ma zarobku), a zyski są z reklam.

I jeszcze jedna wątpliwość. W Androidzie nie zarabiamy na aplikacjach płatnych, ale na reklamach. Reklamy muszą chyba być pobierane (pewnie podobnie jest w iOS), a zatem urządzenie musi mieć połączenie z siecią -- to chyba nie jest dobre rozwiązanie w przypadku aplikacji typu kalkulator, która nie potrzebuje połączenia z siecią do swojego działania?

PS. Jaki najtańszy notebook do programowania aplikacji dla iOS?

#6 uho

uho
  • 207 postów
  • SkądŁuków, PL

Napisano 05 września 2012 - 21:28

Dodając coś od siebie, jedna z moich najmniej zarabiających aplikacji (pierwsza jaką stworzyłem), w roku zarobiła ok. 300$. Bardzo prosta i paskudna, ale spełniająca swoje zadanie. Wypuściłem ją bo się uparłem że napiszę aplikację do zliczania godzin pracy niańki :). W tym samym czasie podobnych aplikacji było multum. Mimo tego do dzisiaj trafia się dziennie jakaś pojedyncza sprzedaż. A martwiłem się że tym, że tym co wyposzczę nie zarobie na roczny abonament programu.

#7 motoman

motoman
  • 19 postów

Napisano 05 września 2012 - 21:45

Dodając coś od siebie, jedna z moich najmniej zarabiających aplikacji (pierwsza jaką stworzyłem), w roku zarobiła ok. 300$.
Bardzo prosta i paskudna, ale spełniająca swoje zadanie. Wypuściłem ją bo się uparłem że napiszę aplikację do zliczania godzin pracy niańki :). W tym samym czasie podobnych aplikacji było multum. Mimo tego do dzisiaj trafia się dziennie jakaś pojedyncza sprzedaż.
A martwiłem się że tym, że tym co wyposzczę nie zarobie na roczny abonament programu.


Napisałbyś coś o tych lepiej zarabiających aplikacjach :) Chociaż czy można rzucić robotę na etat i spokojnie żyć z tych aplikacji, mieć czas na tworzenie nowych (i zarabiać coraz więcej)...

#8 wojtkow

wojtkow


  • 6 767 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań

Napisano 05 września 2012 - 22:00

Ja rzuciłem :) Czy będę zarabiał więcej to napiszę Ci za pół roku.

#9 uho

uho
  • 207 postów
  • SkądŁuków, PL

Napisano 06 września 2012 - 06:54

motoman - na razie traktuje to jako fajną zabawę, wypuściłem kilka aplikacji medycznych i obecnie mam około 300$/m-c (bywało też $800) z czego na pewno nie da się wyżyć, ale przynajmniej mam na nowy sprzęt i żona się nie czepia. Teraz nie mam za bardzo pomysłów na nowe projekty i dopracowuje stare, ciągle się uczę i co miesiąc napisałbym wszystko od nowa :). Aby na tym zarabiać trzeba mieć ekipę i doświadczenie. Grafikę, dźwięk zlecasz specjaliście i programujesz, jeśli masz doświadczenie to projekt skończysz szybko, brak doświadczenia powoduje że podczas tworzenia zaczynasz poznawać jakieś zagadnienia i stoisz z robotą.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych