Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Aplikacja uniwersalna czy dwie aplikacje, lite i full czy IAP


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2 odpowiedzi w tym temacie

#1 _krzysiek

_krzysiek
  • 1 971 postów
  • SkądŁódź

Napisano 14 sierpnia 2012 - 15:31

Witam

Troszeczkę o tym czytam i staram się podjąć odpowiednią decyzję. Przeczytałem kilka interesujących postów na forum i blogach. Jednakże cały czas punkty za i przeciw pozostają. Chciałbym dowiedzieć się co sądzicie o modelu dystrybucji różnych wersji aplikacji.

Załóżmy, że stworzyliśmy grę, nazwijmy ją hmm Mario. Mario chcemy wydać zarówno na iPada w natywnej rozdzielczości jak i dla iPhone. Aplikacja jest płatna, a więc moglibyśmy zachęcić też niektórych użytkowników, którzy niechętnie kupują aplikację, bez sprawdzenia czy im ona przypadnie do gustu poprzez wersję darmową.

Możemy mieć następujące 4 scenariusze:

1. Tworzymy tylko jedną uniwersalną darmową aplikację z In-App Purchase
Uniwersalna aplikacja - zarówno na iPada i iPhone. Odblokowanie całości gry odbywa się za pomocą IAP wewnątrz aplikacji.

2. Tworzymy dwie aplikacje darmowe z In-App Purchase
Osobna aplikacja dla iPhone, osobna dla iPada z sufixem HD. Odblokowanie całości gry odbywa się za pomocą IAP wewnątrz aplikacji.

3. Tworzymy cztery aplikacje
W App Store są 4 aplikacje - wersja Lite dla iPhone, wersja Lite dla iPada, wersja płatna dla iPhone, wersja płatna dla iPada.

4. Tworzymy dwie uniwersalne aplikacje Lite i Full
W App Store są dwie aplikacje - ktoś kupił wersję lite to ma wersję lite na iPhonie i dedykowaną na iPadzie. Ktoś zainteresował się aplikacją, może kupić wersję Full i ma ją na iPhonie i iPadzie


Wszystko ma swoje zalety i wady:
brak poszukiwania wersji pełnej
w 1 i 2 przypadku użytkownik ma tę zaletę, że nie musi ponownie wracać do App Store i kupować pełnej wersji, może od razu ją odblokować, nie musi usuwać z dysku zbędnej wersji darmowej, w 2. przypadku jedynie musi to zrobić po przesiadce na iPada lub w drugą stronę. Jeżeli na iPadzie w aplikacji wpiszemy dla przykładu w wyszukiwarce (App Store) "cut the" mamy aż 9 wyników do przeorania który nas naprawdę interesuje (4 wersję sequela experiments, 4 wersje standardowe, i comic)

jedna cena
w 1. i 4. przypadku musimy zdecydować się dla jednej i stałej ceny - użytkownicy kupią raz aplikację i będą się z niej cieszyć na obu kategoriach urządzeń. Musimy pamiętać, że zsumowanie ceny, którą normalnie zapłaciłby użytkownik iPada i iPhone oddzielnie nie jest najlepszym rozwiązaniem, bo ktoś może mieć tylko iPhone a ktoś tylko iPada - i to zwłaszcza uderzyłoby w posiadaczy iPhonów, którzy zwykli płacić 0,99$ za grę. W przypadku 2 i 3 możemy zdefiniować oddzielne ceny dla dwóch kategorii urządzeń. Ponadto, w przypadku uniwersalnej aplikacji - zarabiamy tylko raz, mimo, że w wersję HD też włożyliśmy wysiłek.

czas trwania aktualizacji
tyle ile aplikacji, tyle razy mnożymy pracę poprawiania i wprowadzania nowych mechanizmów. O ile w Xcode oczywiście 2 czy 4 targety mogą być obok siebie, to i tak dla każdej oddzielnej aplikacji musimy w iTunes Connect zapowiedzieć update, wprowadzić informacje o zmianach, wygenerować 4 nowe buildy i wgrywać je do App Store jeden po drugim

iCloud
z wymianą danych w iCloud najlepiej radzą sobie uniwersalne aplikacje, jeszcze dużo z iCloud nie pracowałem, ale widziałem, że dwie oddzielne aplikacje synchronizujące się to dodatkowe wyzwanie. Czy będą to dwie oddzielne, czy cztery - to już jedna i ta sama kwestia.

Game Center
Mnóstwo powtarzania tych samych informacji w formularzu. W przypadku 1. wprowadzamy dane do formularzy tylko raz. W innych przypadkach mnożymy to przez ilość aplikacji - wprowadzamy te same osiągnięcia dla wersji iPad i dla wersji iPhone, analogicznie z rekordami użytkowników. Troszkę mniej osiągnięć i rekordów dla dwóch wersji Lite (bo prawdopodobniej mniej osiągnięć można w nich zdobyć). W różnych grach jest synchronizacja iCloud wyników pomiędzy urządzeniami, ale to jest opisane w powyższym paragrafie.
Musimy także pamiętać, że nie ma opcji aby posiadacze różnych wersji aplikacji uczestniczyli razem w meczu multiplayer.

Push Notifications
Tak samo - zduplikowanie informacji na serwerze, więcej powiadomień trzeba wysyłać o tym samym.

rozmiar aplikacji
Rozmiar aplikacji może być istotny, na chwilę obecną limit pobrania aplikacji bez WiFi zostaw ustawiony na 50MB. W przypadku gry bogatej w grafikę, retina dla iPada i dla iPhone może spowodować, że aplikacja będzie ważyć ponad ten limit. W przypadku osobnych aplikacji, mamy większą możliwość zmieszczenia się w limicie 50MB. Nawet nie koniecznie trzeba winić retinę, bo standardowa rozdzielczość dla iPada to prawie też zduplikowanie tego co ma iPhone retina.

wspólne recenzje i ranking App Store
I tu mamy jednocześnie zaletę i wadę. Dwie czy cztery osobne aplikacje oddzielnie pracują na swój ranking. Jeżeli jedna aplikacja będzie pobierana przez użytkowników iPadów i iPhonów za jednym zamachem wskoczy ona na coraz wyższą pozycję. To jest zaleta. Wadą jest, że użytkownicy konkretnych wersji np. iPhone mogą być niezadowoleni, mimo, że na iPadzie gra jest ciut fajniejsza i mogą odstraszać potencjalnych nabywców. Ponadto, konkurencja może wynająć firmę, która pobierze za darmo aplikację (bo np. jest uniwersalna z IAP) i napisze 1000 kiepskich recenzji, bez konieczności płacenia za samą aplikację.

miejsce na półce
Tutaj nie ma większej różnicy czy aplikacja jest uniwersalna czy nie, bo aplikacja uniwersalna wyświetla się na iPhonie raz, a na iPadzie 2x - w sekcji iPadowej i iPhonowej. Natomiast istotą jest osobna wersja Full/Lite. Dzięki niej mamy zagwarantowane dwa miejsca - w liście aplikacji darmowych i płatnych.

przykłady można mnożyć
co do wysyłania typowych aplikacji narzędziowych jestem przekonany, że uniwersalna wersja ma ogromne zastosowanie - synchronizacja danych itp. przede wszystkim. Natomiast takie gry jak Cut the Rope itp. najczęściej występują oddzielnie, mimo faktu, że wersja na iPada wygląda prawie tak jak na iPadzie uruchomiona wersja z iPhone i naciśnięcie przycisku x2.

z ogromną chęcią przeczytam wasze komentarze i przemyślenia

pozdrawiam
K.

#2 renqien

renqien

    Koniec...


  • 20 740 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 14 sierpnia 2012 - 16:31

Przeniosłem do (chyba) lepszego działu.

#3 _krzysiek

_krzysiek
  • 1 971 postów
  • SkądŁódź

Napisano 14 sierpnia 2012 - 16:33

chyba na pewno :)




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych