Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Logic Pro 9 - Usunięcie pogłosu po nagraniu wokalu


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
36 odpowiedzi w tym temacie

#1 Czyluk

Czyluk
  • 540 postów
  • SkądPoznań

Napisano 19 września 2011 - 15:50

Witam, Jak usunąć pogłos z nagranego wokalu? Jakie kroki przeprowadzić, proszę o bardziej szczegółowe odpowiedzi bo dopiero uczę się Logica. Dzięki

#2 cheniek

cheniek
  • 477 postów
  • SkądKraków, Poland

Napisano 19 września 2011 - 16:02

Żeby odpowiedzieć szczegółowo, trzeba by posłuchać pliku. Do usuwania pogłosu służy plug-in Enveloper. Ma kilka presetów i dosłownie dwa ustawienia na krzyż - dasz radę :)

#3 ksamus

ksamus
  • 485 postów
  • SkądŁorsoł

Napisano 19 września 2011 - 22:49

Zupełnie wyeliminowć pogłosu z nagrnia sie nie da (nie pogarszając brzmienia samego wokalu) bez użycia narzędzi w stylu CEDAR. Możesz sciągnąć sobie demo Izotope RX i pobawić sie analiza spektralną. Możesz też pobawic się matrycą MS. Trudna sprawa - trochę z rodzaju: jak usunąć wokal z całego nagrania. @ cheniek: zasadniczo enveloper NIE służy do wycinania pogłosu ;)

#4 cheniek

cheniek
  • 477 postów
  • SkądKraków, Poland

Napisano 20 września 2011 - 16:14

Oj tam oj tam - nigdzie nie napisałem, że ZASADNICZO słuzy - ze wszystkich plug-inów, jakie posiada Logic, najbardziej do usuwania pogłosu służy Enveloper :)

#5 ksamus

ksamus
  • 485 postów
  • SkądŁorsoł

Napisano 21 września 2011 - 10:20

cheniek: spoko, ale kolega pisze, że dopiero sie uczy, a skoro pisze (pyta), że chce usunąć pogłos z nagrania - znaczy starym wyjadaczem nie jest. Enveloper tak samo służy do odpogłasawiania jak kompresor/expander ;-) Więc przepraszam Cię, ale musiałem uściślić ;-) Teraz przypomniałem sobie, że z "dostępnych" narzędzi w pakiecie Logica można spróbować redukcji szumów z soundrack pro

#6 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 21 września 2011 - 14:34

Jeżeli pogłosowany wokal jest w pliku stereo, można spróbować rozłożyć go do mono za pomocą matrycy Mid-Side (M/S). Czyli wyprowadzić stereo XY do MS, gdzie M byłby sam wokal a S sam pogłos.

#7 Mirko791

Mirko791
  • 4 558 postów
  • SkądJaworzno

Napisano 23 września 2011 - 22:55

M/S zadziała w przypadku, gdy pogłos był stereo. Wypróbuj Eq, gate (bramka) i enveloper. W przypadku gate należy ustawić treshold na takim poziomie, aby procesor reagował na cichy poziom pogłosu. Bramka przepuści wtedy głośny wokal i zamknie się w momencie gdy będzie odpowiednio cichy sygnał pogłosu. Uzyskasz bardziej lub mnie 'dławiony' efekt w zależności od wartości release.

#8 ygg

ygg
  • 115 postów
  • SkądPL

Napisano 23 września 2011 - 23:12

mirko, podoba mnie się jak kombinujesz, ale: 1. skąd wiesz, że wokale głośne? 2. pogłos zwykle zacznie się wraz z dźwiękiem, więc jak utniesz nastąpi nienaturalne urwanie tego pogłosu, co może brzmieć conajmniej dziwnie. 3. kombinowanie przy eq, żeby COKOLWIEK naprawić to najczęściej nie jest dobry pomysł, bo słyszalny rezultat, który poprawi defekt w jakimś stopniu, może znacznie pogorszyć ekspresję i brzmienie samego wokalu. 4. swój pierwszy dziś post odnośnie nagrania bez pogłosu rzuciłam pół żartem, pół serio. rozumiem, jeśli nie ma możliwości na powtórne nagranie w "godziwych" warunkach i trzeba kombinować, ale nie ma co liczyć na dobry rezultat, bo to, co z tego wyjdzie będzie najprawdopodobniej marną próbą przerobienia ropuchy w żabę. cudów nie będzie, bo braki trzeba rekompensować czymś innym, więc przy miksowaniu brakuje jakiejkolwiek elastyczności. nie nagrywam i nie będę nagrywać czegokolwiek z pogłosem, chyba, że to naturalny pogłos (ale i tak miałabym 2 wersje - wet i dry - właśnie dla tej elastyczności, która w pracy nad miksem jest tak istotna). no....tak właśnie sobie pomyślałam.

#9 Mirko791

Mirko791
  • 4 558 postów
  • SkądJaworzno

Napisano 23 września 2011 - 23:34

Użycie bramki w takim przypadku jest podobne do użycia bramki szumów. Pogłos traktujemy jako niechciany szum. Sam wokal oczywiście będzie głośniejszy niż pogłos i dzięki temu można bardziej lub mniej kulawo go usunąć. Dużo zależy od tego jaki to jest wokal i jaki pogłos oczywiście, efekt nigdy nie będzie doskonały.

#10 ygg

ygg
  • 115 postów
  • SkądPL

Napisano 23 września 2011 - 23:40

ta odpowiedź o wiele bardziej mnie satysfakcjonuje. 1. uzasadniłeś i dookreśliłeś. 2. na koniec zgodziłeś się ze mną. czuję się zaspokojona. mogę spać spokojnie. z tym wątkiem wiąże się dobra lekcja na przyszłość: NIE NAGRYWAĆ DŹWIĘKÓW Z EFEKTAMI. ...bo to chore.

#11 ksamus

ksamus
  • 485 postów
  • SkądŁorsoł

Napisano 24 września 2011 - 00:09

@ Mirko: to juz chyba lepszy efekt przy ręcznej edycji. ... Poza tym Twój sposób ( w przeciwieństwie do anal. spektralnej, redukcji szumów i M/S) usunie pogłos TYLKO w pauzach m-dzy głoskami. Nie twierdzę, ze jest to bezużyteczne, ale ten etap zastosowałbym jako ostatni i zdecydowanie jako ręczna edycja a nie bramka.... @ ygg Różne tracki do miksowania przychodzą......

#12 Mirko791

Mirko791
  • 4 558 postów
  • SkądJaworzno

Napisano 24 września 2011 - 00:13

Masz rację, ale nic nie wiemy o charakterze nagrania, więc trudno definitywnie wyznaczyć jakis sposób będzie najlepszy.

#13 ygg

ygg
  • 115 postów
  • SkądPL

Napisano 24 września 2011 - 00:21

ksamus, wiem. kilka razy dostawałam takie nagrania, że z szumu ciężko było w zasadzie wyłonić dźwięki. mirko, tutaj przyznam Ci rację. jak widać sam zainteresowany nie jest, ehm, zainteresowany...

#14 ksamus

ksamus
  • 485 postów
  • SkądŁorsoł

Napisano 24 września 2011 - 00:32

niestety nie ma jednej metody i trzeba "po kawaleczku" i zastosować wiele narzędzi. A i tak na koncu okaże się, ze albo trzeba kupic. wynająć CEDAR-a, albo jeszcze raz nagrać.....

#15 ygg

ygg
  • 115 postów
  • SkądPL

Napisano 24 września 2011 - 08:33

jeśli komuś zależy na jakości, to nawet nie będzie podchodził do prób wyczarowania czegoś z takiego pliku, tylko od razu nagra jeszcze raz...

#16 Czyluk

Czyluk
  • 540 postów
  • SkądPoznań

Napisano 25 września 2011 - 22:36

Udało się, po prostu postawiłem kabinę + wyciszyłem to matami, problem już zniknął, ale dzięki za odpowiedzi :)

#17 kokos

kokos

    Mr. Nice

  • 7 426 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 26 września 2011 - 02:12

He he... to ygg miała nalepszą radę... ;)

#18 ygg

ygg
  • 115 postów
  • SkądPL

Napisano 26 września 2011 - 13:08

widzisz kokos, i co ja z moim rozdziczonym geniuszem robie pracujac w "nie-studio"??? Czyluk zapomniał dopisać, że jestem genialna, ale wybaczam :P

#19 ksamus

ksamus
  • 485 postów
  • SkądŁorsoł

Napisano 26 września 2011 - 16:05

ygg nie wiem, czy Cie to pocieszy, ale mogę Ci napisać: jesteś genialna. Poza tym, nie łam się: geniusze często doceniani sa po śmierci ;-)

#20 ygg

ygg
  • 115 postów
  • SkądPL

Napisano 26 września 2011 - 17:11

ksamus, uwielbiam Cię ;))) jeśli chodzi o docenianie po śmierci - właśnie tego się obawiałam :( mój idol też umarł niedoceniony :(

#21 Czyluk

Czyluk
  • 540 postów
  • SkądPoznań

Napisano 02 października 2011 - 22:24

ygg jesteś genialna :P

#22 ygg

ygg
  • 115 postów
  • SkądPL

Napisano 07 października 2011 - 11:00

Czyluk, jestes swietny w ocenie innych ludzi :P

#23 Digiface

Digiface
  • 595 postów
  • SkądDeutschland

Napisano 07 października 2011 - 19:09

Autora tematu to nie interesuje , ale moze innych. 1.Rozbic psamo na + -1520 kanalow. Uzyc wielo pasmowe compresory- limiter-gate. Np. stosujac Plug -in z 4 podzialami mamy raptem tylko 380 Plug-ins na jeden kanal vocalu. 2.Jest tez taki Plug-in ktory to robi w "ukryciu", wystarczy mu podac probke vocalu podobnego (nie musi byc ten sam) byle juz bez poglosu. 3.Przy pomocy paru SSL - ChannelStrip w zaleznosci od materialu bardzo szybki efekt. Czesto stosowany przy rekonstrukcjach starych nagran. 4. Melodyne editor. Oczywiscie to wszystko nalezy robic nie zapominajac o trick-u z odwracaniem fazy. W sumie nie duzo roboty i dosc szybki uzywajac dynamicznej automatyzacji. Potrenowac najlepiej na SDrums. Na tym instrumencie bardzo dobrze slychac wszelkie zmiany i zeleznosci jak sie manipuluje wybrnymi pasmami, compresja tych sygnalow itd. itd.... Wiec mozna i to z bardzo dobrym efektem koncowym. O wiele trudniej jest jak sa np. 2 gitary nagrane w hali z naturalnym poglosem i tylko w jednej z tych gitar jest za duzo tego naturalnego poglosu. milej zabawy ps. Czasem nie mozna vocalu jeszcze raz nagrac. Oczekiwac na pojawienie sie kolejnego wcielenia to nie najlepszy pomysl.

#24 ygg

ygg
  • 115 postów
  • SkądPL

Napisano 07 października 2011 - 21:10

Autor tematu zdecydował się na ponowne nagranie, jak zresztą sam napisał ;] Owszem, można kombinować. Melodyne? "taki plug-in, ktory robi to w ukryciu"? znaczy jaki? Twoja wersja wydarzeń to taka, którą mogą zastosować wszyscy, czy tylko ci, którzy mają na zbyciu kilkadziesiąt tysięcy pln na dodatkowe soft/hardware? Nie zrozum mnie źle, nie chcę być uszczypliwa, ale chętnie się dokształcę. Ostatecznie, z mojego punktu widzenia, nagrywanie ścieżki z pogłosem po to, żeby później męczyć się, aby się go pozbyć, jest dość marnym pomysłem. Mamy nieco inną sytuację, jeśli dostaniemy plik do edycji i nie ma wyjścia, tylko się głowić, wtedy ponawiam powyższe - chętnie się dokształcę :)

#25 Digiface

Digiface
  • 595 postów
  • SkądDeutschland

Napisano 10 października 2011 - 19:39

A prosze bardzo, Sytuacje bywaja rozne , wiec trzeba byc zawsze gotowym ..... Nie doczytalem, ze od nowa nagral. Prawie na kazda kieszen zawsze cos mozna odpowiedniego znalezc. Wiec to sa propozycje raczej z kosza przystepnych. Skoro juz ktos na compa uzbieral to i na kawalek softa moze da rade. W Melodyne - to nie tylko naprawa falszywych nutek. "Produkcja" churkow, itd. Melodyne ma dos spore pole zastosowania. Jest naprawde wiele sytuacji, czasem nieprawdopodobnych, gdzie mozna zastosowac Melodyne. Wiele zastosowan jest poprostu nie opisana. Ale jest napisane ze to soft bardzo kreatywny i zastosowania sa prawie nieograniczone. Jak narazie slyszalem tylko ze las... nie robi. Wiec nie kazdemu to pasuje . Moj kolega sie nie zdecydowal na zakup , bo jak to mowi ma fajna dziewczyne ktora nie tylko czysto spiewa. Uzywajac np. narzedzia "portamento" + "modulacji" + dlugosc poszczegolnej nuty + odwracania fazy parametrow + odpowiednia ilosc db. Bardzo ladnie likwiduje, lub dodaje sie np. Hall, Dly, lub inne efekty z instrumentow , vocali , itd. Ten Plug-in co "robi w ukryciu" innym razem, OK ? Albo w ukryciu podszeptne na ucho, tym co w potrzebie. To narzedzie bardzo oslabia kreatywnosc. To najbardziej diabelskie z diabelskich jakie w tym piekle sa.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych